Študijný program | moZU - žurnalistika |
Štúdium | Stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium |
Typ dokumentu | Opis študijného programu |
Názov vysokej školy | Univerzita Komenského v Bratislave |
Sídlo vysokej školy | Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava |
Názov fakulty | Filozofická fakulta |
Sídlo fakulty | Gondova 2, 81102 Bratislava |
Absolventi magisterského študijného programu Žurnalistika v rámci študijného odboru Mediálne a komunikačné štúdiá získajú vedomosti, zručnosti a kompetencie potrebné na organizáciu tímovej spolupráce v redakčnej činnosti, ako aj na samostatnosť v posudzovaní žurnalistických diel iných autorov; teoretické vedomosti nadobudnú najmä z oblasti manažmentu médií, informačnej politiky, sociológie prostriedkov masovej komunikácie, teórie masovej komunikácie, trendov mediálneho výskumu a žurnalistickej etiky. Absolventi získajú rozšírený prehľad o redakčnej činnosti nielen z pohľadu autora novinárskych prejavov (textových, zvukových, obrazových aj zvukovoobrazových), ale aj z pohľadu plánovania redakčných prác a organizácie dennej redakčnej agendy v spravodajskom, publicistickom, športovom alebo umeleckom žurnalistickom tíme, nadobudnú teda základné exekutívne kompetencie v oblasti plánovania, organizácie a rozhodovania pri riešení zvyčajných redakčných situácií. Z hľadiska žurnalistickej tvorby si od prvého ročníka študijného programu študent zvolí svoje vedomostno-tvorivé smerovanie v jednom z troch modulov kreatívneho štúdia: (1.) textovej žurnalistiky (s trénovaním žurnalistických zručností v oblasti periodickej tlače a webových portálov vrátane fotožurnalistiky), (2.) rozhlasovej žurnalistiky (s trénovaním zručností v oblasti rozhlasového vysielania a podcastingu), (3.) televíznej žurnalistiky (s trénovaním zručností v oblasti zvukovoobrazovej tvorby vrátane videí). Absolventi každého z týchto troch modulov však popri rozšírených kreatívnych zručnostiach v zvolenej oblasti žurnalistickej tvorby nadobudnú aj základné vedomosti z ostatných dvoch modulov, aby vzhľadom na postupujúcu konvergenciu médií a ich obsahov v online prostredí dokázali s požadovaným profesijným a etickým štandardom vytvoriť žurnalistické dielo textovej, obrazovej, zvukovej či zvukovoobrazovej povahy.
Absolventi magisterského študijného programu Žurnalistika získajú:
teoretické vedomosti: vedia hlbšie porozumieť všeobecným pravidlám organizácie práce v redakcii počnúc plánovaním cez denné operatívne usmerňovanie tímovej spolupráce až po redakčnú uzávierku; aktívne využívať efektívne komunikačné procesy vedúce k žiadúcim výsledkom redakčnej práce; rozumejú informačnej politike štátu a miestu svojej redakcie v tomto systéme, ako aj osobnej zodpovednosti žurnalistu pri uplatňovaní slobody tlače a spoločenskej redakčnej zodpovednosti editorov.
praktické schopnosti a zručnosti: ovládajú sofistikovanú logistiku redakčných prác zberu, triedenia, autorskej úpravy a publikačných procesov v redakcii periodickej tlače, rozhlasu, televízie a webového portálu s prihliadnutím na rozdielnosť mediálneho obsahu komerčnej povahy a verejnej služby; dokážu efektívne narábať s otvorenými zdrojmi a uplatňovať tieto overené dáta vo vlastnej žurnalistickej tvorbe; dokážu informácie nielen vyhľadávať, ale aj overiť vrátane overenia dôveryhodnosti ich zdroja; dokážu vyhodnotiť dennú ponuku spravodajských aktualít, účinne ich selektovať podľa stanovených redakčných kritérií a vytipovať žurnalistické publikačné priority mediálnych obsahov daného dňa v danej redakcii.
doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti: majú jazykové kompetencie na vyššej odbornej úrovni, ktorá presahuje bežnú znalosť jazyka (napr. schopnosť redakčnej práce nielen v žargóne žurnalistiky, ktorý je vlastný konkrétnej redakcii, ale aj v odbornej terminológii v slovenskom a anglickom jazyku, dokážu teda celoživotne zvyšovať svoje vedomosti aktívnym samoštúdiom); majú základné exekutívne kompetencie, t. j. vedia organizovať vlastnú prácu aj prácu menšieho redakčného tímu v rámci stanovených úloh; ovládajú sofistikovanejšie spôsoby žurnalistickej tvorby v náročnejšom žánrovom spracovaní; dokážu podľa stanovených redakčných kritérií, profesijných novinárskych štandardov a žurnalistickej etiky posúdiť aj novinárske prejavy ostatných členov redakčného tímu.
Na základe uvedeného budú absolventi 2. stupňa študijného programu Žurnalistika so zameraním na ktorýkoľvek vedomostno-tvorivý modul (textovej, zvukovej alebo zvukovoobrazovej) žurnalistickej tvorby pripravení na autorskú redakčnú prácu v každej zo základných tvorivých oblastí tlačenej, rozhlasovej, televíznej a online žurnalistiky, ako aj na prácu nižšej úrovne organizácie redakčných úloh a editovania. Budú teda schopní pracovať aj ako organizační a vedúci pracovníci na základnom stupni riadenia redakcie (napr. na pozícii tímlídra, vedúceho rubriky, zodpovedného redaktora za tematickú stranu periodika, webu alebo relácie, pomocného editora a pod.).
Reálne naplnenie cieľov a priblíženie profilu absolventa očakávaniam pracovného trhu je garantované vysokou mierou redakčnej praxe u potenciálnych zamestnávateľov – katedra aktívne spolupracuje s verejnoprávnou TASR, súkromnou tlačovou agentúrou SITA, s verejnoprávnym rozhlasom a televíziou RTVS, so súkromnými rádiami a televíziami, ako aj s redakciami denníkov a týždenníkov hlavného prúdu, tzv. mainstreamu, disponuje aj vlastným webovým portálom na tréning autorských redakčných a publikačných kompetencií študentov – Webjournal. S verejnoprávnymi redakciami tlačovej agentúry, rozhlasu a televízie, ako aj súkromnej tlačovej agentúry SITA má katedra dlhodobo zmluvne zabezpečené vzťahy, pedagógovia zabezpečujúci študijný program navyše organizujú časť výučby aj formou exkurzií v redakciách týchto médií.
Na magisterskom stupni študijného programu Žurnalistika sa absolventi môžu uplatniť nielen na tých redakčných pozíciách, ktoré vyžadujú žurnalistickú samostatnosť v oblasti vlastnej tvorby (žurnalista/tka, novinár/ka, redaktor/ka, webredaktor/ka, textový/á korektor/ka, vydavateľský/á redaktor/ka, reportér/ka, spravodajca/spravodajkyňa, komentátor/ka, komentátor/ka športových prenosov, publicista/tka, moderátor/ka (rozhlas, televízia, podcasting, video, web), fotoreportér/ka a pod.), majú aj kompetencie na uplatnenie sa v profesiách, ktoré vyžadujú garanciu spoločenskej zodpovednosti za prácu iných členov redakčného tímu na nižšom stupni redakčnej hierarchie. Z konkrétnych pracovných pozícií ide najmä o profesie: tímlíder/ka, vedúci/a redaktor/ka rubriky, resp. vydania rozhlasovej alebo televíznej relácie, redakčný/á koordinátor/ka tematickej strany periodika, resp. mimoriadneho vysielania, redaktor/ka tematickej strany, scenárista/tka mimoriadneho vysielania, dokumentarista/tka, dátový/á žurnalista/tka, dramaturg/ička, pomocný/á editor/ka, tlačový tajomník, hovorca a pod
Študijný program nevyžaduje stanovisko zainteresovanej strany, no je úzko previazaný s potenciálnymi zamestnávateľskými a profesijnými organizáciami, s ktorými dlhodobo spolupracuje na zmluvnom základe, a ktorí poskytli svoje stanovisko k uplatneniu absolventov študijného programu Žurnalistika vo svojich redakciách: RTVS (STV aj SRo), TASR, SITA. (Príloha: Vyjadrenie externej zainteresovanej strany k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania)
Absolventi študijného programu Žurnalistika sa uplatňujú v redakciách vydavateľov periodickej, neperiodickej tlače a webových portálov, v knižných vydavateľstvách, tlačových agentúrach, verejnoprávnych aj súkromných rozhlasoch a televíziách, marketingových a reklamných agentúrach, na tlačových a komunikačných odboroch rôznych inštitúcií. Študenti 2. stupňa aj na pozíciách, ktoré vyžadujú exekutívne kompetencie plánovania, efektívnej komunikácie, organizácie práce menších tímov a čiastkového hodnotenia plánovaných redakčných aktivít na nižšom stupni redakčnej hierarchie.
Matúš Kostolný (šéfredaktor, Denník N); Beáta Baloghová (šéfredaktorka, SME); Alexej Fulmek (riaditeľ, Petit Press); Jakub Prokeš (šéfredaktor, Pravda); Marcela Šimková (šéfredaktorka, Hospodárske noviny); Tibor Mattyašovský (šéfredaktor spravodajstva, TV Markíza); Kristián Čikovský (zástupca šéfredaktora, Denník N) (Juraj Fellegi (zástupca šéfredaktorky, SME); Tomáš Bella (šéf webu, Denník N); Lukáš Diko (šéfredaktor, Investigatívne centrum Jána Kuciaka); Zuzana Petková (riaditeľka Nadácia Zastavme korupciu); Andrea Dudíková (šéfka pobočky, Bloomberg Praha); Mária Miková (šéfredaktorka, Slovenka); Monika Tódová (redaktorka, Denník N); Mirek Tóda (redaktor, Denník N); Elena Linczényiová (partner, ICF Next); Zlatica Puškárová (moderátorka); Peter Bielik (moderátor, TA3); Ľubomír Bajaník (moderátor, RTVS); Lucia Barmošová (moderátorka, JOJ); Ľuba Oravová (moderátorka, TV Lux); Ivan Drábek (redaktor, Pravda); Štefan Hudec (zahr. spravodajca, RTVS); Vitalia Bella (redaktorka, Denník N); Soňa Gyarfášová (redaktorka, RTVS); Juraj Mravec (reportér, RTVS); Peter Hanák (redaktor, Aktuality.sk); Laura Kellöová (redaktorka, Aktuality.sk); Ria Gehrerová (redaktorka, Denník N); Michal Magušin (redaktor, Postoj.sk); Eva Čobejová (redaktorka, Postoj.sk); Matej Gašparovič (redaktor, Denník Štandard); Tomáš Vasilko (redaktor, Denník N); Olga Baková (hovorkyňa, SE); Ľuboš Černák (moderátor a hudobný dramaturg, RTVS); Veronika Fitzeková (zakladateľka Rádia Flash v Prešove); Denisa Fulmeková (spisovateľka); Gábor Grendel (rozhlasový a televízny redaktor a moderátor, t. č. poslanec NR SR); Agáta Jurášková (riaditeľka Vydavateľstva Univerzity Komenského v Bratislave); Peter Kubinyi (reportér, publicista, predseda Slovenského syndikátu novinárov, t. č. odborný asistent katedry žurnalistiky); Simona Mikušová (vedúca redaktorka zahraničnej redakcie TV Markíza, t. č. poverená riaditeľka Tlačového a informačného odboru Úradu vlády SR); Richard Rybníček (zakladateľ a riaditeľ televízie JOJ, generálny riaditeľ STV, t. č. primátor Trenčína); Martin Strižinec (rozhlasový a televízny moderátor, t. č. hovorca prezidentky SR); Igor Válek (spisovateľ); Zuzana Wienk (publicistka, spoluzakladateľka Aliancie Fair Play); Tina Čorná (publicistka); Marcel Merčiak (športový komentátor, RTVS); Peter Stano (hovorca EK); Zuzana Eliášová (hovorkyňa, Ministerstvo zdravotníctva); Lýdia Kokavcová (reportérka); Katarína Začková (reportérka); Jozef Bednár (PR pracovník); Milan Markovič (publicista); Oľga Feldeková (publicistka); Stanislav Štepka (spisovateľ); Elena Vacvalová (moderátorka); Oliver Andrássy (moderátor); Jarmila Hargašová (moderátorka); Eva Urbaníková (spisovateľka); Miroslava Ábelová (spisovateľka); Ladislav Bariak (poradca, Ministerstvo financií); Michal Dyttert (hovorca); Silvia Kušnírová (podnikateľka v PR)
Zamestnávatelia RTVS, TASR, SITA. (Príloha: Vyjadrenie externej zainteresovanej strany k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania)
Výstupy vzdelávania, podmienky a kritériá hodnotenia sú podrobne opísané v rámci informačných listov k predmetom študijného programu. Prerekvizity a korekvizity sú uvedené v rámci informačných listov k predmetom študijného programu. Používané vzdelávacie činnosti sú bližšie charakterizované v informačných listoch k jednotlivým predmetom študijného programu. Vzdelávacie činnosti sa uskutočňujú prezenčnou a kombinovanou metódou, v prípade potreby aj dištančnou formou – konkrétne sú špecifikované v informačných listoch k predmetom. Osnovy/sylaby sú uvedené v rámci informačných listov k predmetom študijného programu. Detailné sylaby predmetu študent dostane na každom predmete na začiatku príslušného semestra. Pracovné zaťaženie študenta je bližšie definované v rámci informačných listov k predmetom študijného programu. Pracovné zaťaženie všetkých predmetov je vymedzené v súlade s odporúčaniami ECTS nasledovne: 1 kredit = 25 – 30 hodín práce. Kredity pridelené každej časti na základe dosahovaných výstupov vzdelávania a súvisiaceho pracovného zaťaženia sú uvedené v informačných listoch k predmetom študijného programu. Osoby zabezpečujúce jednotlivé predmety študijného programu sú uvedené v informačných listoch k predmetom. Kontakty na jednotlivé osoby zabezpečujúce predmety sú uvedené v časti 7. Učitelia predmetov sú uvedení v rámci informačných listov k predmetom a v časti 7 Opisu študijného programu. Všetky predmety sa uskutočňujú v priestoroch Univerzity Komenského v Bratislave, Filozofickej fakulty, Gondova 2 a v priestoroch Univerzity Komenského v Bratislave, Filozofickej fakulty, Štúrova 9. Na overovanie dostatočného priestorového zabezpečenia študijného programu sa vzťahuje vnútorný predpis UK č. 23/2021, čl. 111 – 116.
Príslušné pravidlá vzdelávania a hodnotenia študentov a možnosti opravných postupov sú dostupné v dokumentoch:
Študijný program Žurnalistika II. stupeň, má presne stanovené a vopred zverejnené pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia študijných výsledkov v informačných listoch jednotlivých predmetov tak, ako to predpisujú vyššie uvedené vnútorné predpisy a Vyhláška o kreditovom systéme štúdia. Na fakulte sú informačné listy predmetov všetkých študijných programov prístupné cez Akademický informačný systém (AiS2) a zverejnené na webovej stránke študijného programu: https://fphil.uniba.sk/studium/studijne-programy/magisterske-studium/zurnalistika/
Okrem iných náležitostí sú študentovi v informačnom liste vopred sprístupnené informácie o druhu, rozsahu a metóde vzdelávacích činností, podmienkach na absolvovanie predmetu, výsledkoch vzdelávania, sylaboch predmetu a odporúčanej literatúre.
Výsledky hodnotení jednotlivých predmetov študijného programu sú zaznamenávané v akademickom informačnom systéme AiS2 a archivované na základe predpisov:
Príslušné pravidlá sú dostupné v dokumentoch:
• Vnútorný predpis FiF UK č. 11/2023 – Študijný poriadok, čl. 18 – 19
• Vyhláška č. 614/2002 Z. z. o kreditovom systéme štúdia, čl. 4, ods. 2,3, čl. 7, príl. 1 – 4
Podrobné informácie o mobilitách a uznávaní kreditov sú dostupné aj na samostatnej webovej stránke fakulty a študenti ich získajú aj od koordinátora mobilít študijného programu. Na univerzite aj fakulte pôsobia samostatné oddelenia poskytujúce podporu mobilitných programov (Oddelenie pre európske projekty a Erasmus+ na UK a Referát medzinárodných vzťahov na FiF UK). Pôsobenie organizačných zložiek univerzity a fakulty sa riadi samostatnou smernicou:
• Vnútorný predpis UK č. 3/2016 - Smernica o pôsobnosti Univerzity Komenského v Bratislave a jej fakúlt v rámci programu Európskeho spoločenstva Erasmus+:https://uniba.sk/fileadmin/ruk/omv/Vp_2016_03.pdf
Katedrovým koordinátorom pre mobility je: Mgr. Lucia Virostková, M.A., PhD. (lucia.virostkova@uniba.sk.)
Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe: Kľúčovú úlohu v procese ukončenia štúdia študijného programu informačné štúdiá, 1. stupeň, má bakalárska práca. Jej podoba a pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení je upravená internými predpismi univerzity a fakulty:
· Vnútorný predpis FiF UK č. 11/2023 – Študijný poriadok, čl. 14 a 15
· Vnútorný predpis UK č. 12/2013 – Smernica rektora Univerzity Komenského v Bratislave o základných náležitostiach záverečných prác, rigoróznych prác a habilitačných prác, kontrole ich originality, uchovávaní a sprístupňovaní na
· Univerzite Komenského v Bratislave
· Podrobné pravidlá sú ukotvené v informačnom liste k predmetu Seminár k bakalárskej práci a Obhajoba bakalárskej práce.
· Časové vymedzenie zadávania záverečných prác sa riadi harmonogramom UK a FiF UK.
· Jednotlivé zadania záverečných prác sú prístupné v Akademickom informačnom systéme (AIS2) a na webovej stránke katedry k záverečným prácam.
· Pravidlá pre schvaľovanie vedúcich záverečných prác definuje Vnútorný predpis UK č. 23/2021 – Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave, čl. 49 – 53.
· Návody pre študentov, podrobné inštrukcie a skriptá k spracovaniu a odovzdávaniu záverečných prác sú dostupné na samostatnej webovej stránke fakulty k záverečným prácam.
- možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov,
Študenti študijného programu Žurnalistika majú zabezpečený prístup a podporu v účasti na domácich a zahraničných mobilitách a stážach. V tomto smere je študentom nápomocný Referát medzinárodných vzťahov, ktorý sa venuje administratívnej podpore a poradenstvu v oblasti výmenných pobytov a stáží študentov a propagácii zahraničných mobilít. V rámci Univerzity Komenského je študentom k dispozícii Hlavná kancelária pre Erasmus+ na UK.
· Konkrétne univerzity a kontaktné údaje sú dostupné na webovej stránke fakulty.
· Postupy účasti na mobilitách študentov definuje Vnútorný predpis UK č. 3/2016 – Smernica o pôsobnosti Univerzity Komenského v Bratislave a jej fakúlt v rámci programu Európskeho spoločenstva Erasmus+, čl. 4, ods. 7 – 8, 11 – 13, 15 – 16.
Katedra žurnalistiky realizuje v rámci mobility Erasmus+ (učiteľské, administratívne, kombinované a študentské mobility a stáže) a bilaterálnych dohôd výmenu so siedmimi univerzitami:
Univerzita: Masaryk University in Brno (CZ)
Kód: CZ BRNO05
počet vysielaných študentov/ak.rok: 1 (Bc., Mgr., PhD.)
Univerzita: Palacký University in Olomouc (CZ)
Kód: CZ OLOMOUC01
počet vysielaných študentov/ak.rok: 2 (Bc., Mgr., PhD.)
Univerzita: Charles University in Prague (CZ)
Kód: CZ PRAHA07
počet vysielaných študentov/ak.rok: 6 (Bc., Mgr., PhD.)
Univerzita: Complutense University of Madrid (E)
Kód: E MADRID03
počet vysielaných študentov/ak.rok: 2 (Bc., Mgr.)
Univerzita: University of Warsaw (PL)
Kód: PL WARSAW01
počet vysielaných študentov/ak.rok: 2 (Bc., Mgr.)
Univerzita: Turiba University in Riga (LV)
Kód: LV RIGA09
počet vysielaných študentov/ak.rok: 2 (Bc., Mgr.)
Univerzita: University of Malaga (E)
Kód: E MALAGA01
počet vysielaných študentov/ak.rok: 2 (Bc., Mgr.)
Konkrétne univerzity a kontaktné údaje sú dostupné tu: https://fphil.uniba.sk/medzinarodne-vztahy/erasmus/uzatvorene-zmluvy-erasmus
Postupy účasti na mobilitách študentov definuje Vnútorný predpis UK č. 3/2016 – Smernica o pôsobnosti Univerzity Komenského v Bratislave a jej fakúlt v rámci programu Európskeho spoločenstva Erasmus+, čl. 4, ods. 7 – 8, 11 – 13, 15 – 16: https://uniba.sk/fileadmin/ruk/omv/Vp_2016_03.pdf
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov:
V rámci UK a FiF UK existujú viaceré predpisy, ktoré vymedzujú pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov pre všetkých členov akademickej obce. Ide o:
Vnútorný predpis UK č. 12/2013 – Smernica rektora Univerzity Komenského v Bratislave o základných náležitostiach záverečných prác, rigoróznych prác a habilitačných prác, kontrole ich originality, uchovávaní a sprístupňovaní na Univerzite Komenského v Bratislave, čl. 3, ods. 4, čl. 8, ods. 9 a 10
Vnútorný predpis UK č. 23/2021 – Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave, čl. 68 – 83
Vnútorný predpis UK č.13/2018 – Disciplinárny poriadok Univerzity Komenského v Bratislave pre študentov: , čl. 3, ods. 6, písm. l), m), n), p) a čl. 4 – 10
Vnútorný predpis UK č. 23/2021 – Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave, 8. časť
Zasadnutia disciplinárnej komisie FiF UK pre študentov sú usmernené rokovacím poriadkom – Vnútorným predpisom UK č. 14/2018 - Rokovací poriadok disciplinárnej komisie Univerzity Komenského v Bratislave pre študentov.
Realizované disciplinárne konania za ostatné dva akademické roky v rámci fakulty sú uverejnené na webovej stránke ku disciplinárnym konaniam.
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami:
Na podporu uchádzačov a študentov so špecifickými potrebami pôsobí na fakulte koordinátorka doc. PhDr. Milica Schraggeová, CSc. a Centrum podpory študentov so špecifickými potrebami UK (CPŠ). Ich činnosť je regulovaná Vnútorným predpisom UK č. 23/2021 – Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave, čl. 42.
Podrobné informácie a služby CPŠ sú pre študentov dostupné na webovej stránke UK.
Zaručovanie spravodlivého, transparentného a konzistentného hodnotenia výsledkov na fakulte, spravodlivo aplikovaného voči všetkým študentom s osobitným dôrazom na študentov so špecifickými potrebami zabezpečuje aj Vnútorný predpis FiF UK č. 13/2019 Etický kódex, čl. 3, ods. 3.
V súlade s Pravidlami prijímacieho konania sa uchádzačom so špecifickými potrebami na ich písomnú žiadosť umožňuje osobitný spôsob vykonania prijímacej skúšky s prihliadnutím na ich špecifické potreby v súčinnosti s Centrom podpory pre študentov so špecifickými potrebami UK.
Priebeh štúdia a hodnotenie štúdia v študijnom programe sú prispôsobené potrebám študentov so špecifickými potrebami v súlade s cieľmi Centra podpory študentov so špecifickými potrebami UK, v ktorom má zastúpenie aj fakulta prostredníctvom svojej koordinátorky.
Univerzita Komenského v Bratislave spolupracuje s Podporným centrom pre zrakovo postihnutých študentov, ktoré poskytuje služby v oblasti spracovania študijnej literatúry a poskytnutia výpočtovej techniky. V posledných rokoch fakulta intenzívne pracovala na projekte debarierizácie svojich budov, čím výrazne vyšla v ústrety študentom so špecifickými potrebami (riešenie vstupov do jednotlivých budov, prístupy k výťahom, komplexná debarierizácia budovy na Štúrovej ulici).
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta:
Príslušné pravidlá týkajúce sa podávania podnetov a odvolaní definujú predpisy:
Vnútorný predpis UK č. 23/2021 - Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave, čl. 61-65:
Vnútorný predpis UK č. 23/2022 Smernica rektora UK o vybavovaní sťažností na UK.
Informačné listy sú dostupné v AISe a zverejnené na webovej stránke fakulty.
Aktuálny harmonogram akademického roka
Aktuálny rozvrh hodín je dostupný v AIS.
prof. PhDr. Andrey Rikhter, DrSc.; andrey.rikhter@uniba.sk, profesor
Osoby zabezpečujúce profilové predmety sú uvedené v študijnom pláne, profilové predmety sú označené skratkou „P“:
Prepojenia na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl sú uvedené vo VUPCH jednotlivých učiteľov, ktoré sú dostupné v AIS. Kontakty na učiteľov sú uvedené na webových stránkach katedier.
VUPCH učiteľov zabezpečujúcich profilové predmety sú dostupné v AIS.
Osoby zabezpečujúce predmety sú uvedené v študijnom pláne.
Prepojenia na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl sú uvedené vo VUPCH jednotlivých učiteľov, ktoré sú dostupné v AIS. Kontakty na učiteľov sú uvedené na webových stránkach katedier.
doc. Mgr. Ján Hacek, PhD. (jan.hacek@uniba.sk)
doc. PhDr. Anna Sámelová, PhD. (anna.samelova@uniba.sk)
doc. Mgr. Mária Stanková, PhD. (maria.stankova@uniba.sk)
Mgr. Ľubomír Bajaník, PhD. (lubomir.bajanik@uniba.sk)
Mgr. et Mgr. Adam Solga, PhD. (adam.solga@uniba.sk)
Mgr. M. A. Lucia Virostková, PhD. (lucia.virostkova@uniba.sk)
Mgr. Marcela Belianská (belianska9@uniba.sk)
Mgr. Zuzana Javorová (tinova1@uniba.sk)
Mgr. Peter Ivanič (peter.ivanic@uniba.sk)
VÚPCH sú dostupné v AIS2.
Na fakulte pôsobí študijné oddelenie, ktoré je adekvátne personálne, odborne a finančne zabezpečené. Podporný odborný personál na tomto oddelení, ktorý kompetentnosťou a počtom zodpovedá potrebám študentov a učiteľov študijného programu vo väzbe na vzdelávacie ciele a výstupy, zabezpečuje tútorské, poradenské, administratívne a ďalšie podporné služby a súvisiace činnosti pre študentov tohto študijného programu (kontakty na pracovníkov oddelenia sú uvedené na webovom sídle fakulty. Zodpovednosť a kompetencie tohto útvaru sú upravené v Organizačnom poriadku fakulty.
Na Katedre žurnalistiky je študentom k dispozícii sekretariát: Jaroslava Figulová, kzur@fphil.uniba.sk, +421 2 9013 2071, Štúrova 9, 3. poschodie, úradné hodiny: denne od 8.00 – 16.00
Ubytovanie je na FiF UK v kompetencii referenta: PhDr. Martin Čičilla, Filozofická fakulta UK, Gondova ulica 2, 811 02 Bratislava 1, Telefón: +421 2 9013 1310, E-mail: martin.cicilla@uniba.sk, web
Všetky informácie k ubytovaniu sú dostupné tu.
Pre študentov študijného programu žurnalistika sú zabezpečené dostatočné priestorové, materiálne, technické a informačné zdroje študijného programu, ktoré sú zárukou na dosahovanie cieľov a výstupov vzdelávania. Výučbu študijného programu zabezpečuje fakulta vo výučbových priestoroch v budove na Štúrovej ulici č. 9, kde je na druhom a treťom poschodí situované pracovisko Katedry žurnalistiky FiF UK.
V budove na Štúrovej ulici 9 má katedra žurnalistiky 6 učebných miestností s kapacitou od 15 do 56 miest. Menšie miestnosti sú určené na výučbu prakticky zameraných kurzov v menších skupinách, dve väčšie miestnosti s kapacitou viac ako 50 miest slúžia na prednášky. Okrem toho výučba menších skupín študentov prebieha aj v niektorých pracovniach zamestnancov. Spolu teda priestory na Štúrovej ponúkajú priestor na výučbu s kapacitou 189 miest. Vyučovacie miestnosti sú vybavené počítačmi (stolovými alebo notebookmi), interaktívnou tabuľou, dataprojektormi aj tabuľami na písanie. Katedra žurnalistiky má osobitnú počítačovú učebňu s internetom (41 počítačov) a rozhlasové štúdio, 4 notebooky, 8 tlačiarní, 2 dataprojektory a jednu interaktívnu tabuľu, 5 nahrávacích zariadení, 2 mikrofóny, 2 minidisky, 3 televízne kamery, 2 statívy, 2 fotoaparáty a viacero strihacích softvérov. Na každom počítači je nainštalovaný softvér na editovanie zvukového materiálu a na predtlačovú prácu s textom (DTP). Na piatich počítačoch je nainštalovaný softvér na editovanie video materiálu. Študenti v televíznej miestnosti môžu využívať TV svetlá, zelené plátno a čítacie zariadenie pre prácu s kamerou v štúdiu. Študenti majú možnosť zapájať sa, najmä na praktických kurzoch, do vyučovacieho procesu aj na vlastných notebookoch.
Študenti majú k dispozícii aj viaceré priestory, ktoré im poskytujú priestor na trávenie spoločného času medzi vyučovaním, v ktorých majú k dispozícii mikrovlnku, rýchlovarnú kanvicu, kávovar i vlastnú knižnicu.
V budove na Gondovej ulici je 54 učební s kapacitou 1 331 miest a rozlohou 1 953 m2. V poslednom období boli všetky učebne tak po technickej, ako aj didaktickej stránke zmodernizované a vybavené novým zariadením. Z celkového počtu učební má desať učební kapacitu od 65 do 120 miest, zostávajúce učebne majú kapacitu od 20 do 35 miest a sú určené na výučbu menších študijných skupín. Väčšina učební je vybavených interaktívnymi tabuľami a dataprojektormi (podrobné štatistické údaje o technickom zabezpečení a vybavení za jednotlivé akademické roky sú uvedené vo výročných správach fakulty. V každej učebni je port umožňujúci pripojenie do internetu. Pedagogický proces, okrem spomenutých všeobecných výučbových priestorov, zabezpečuje katedra žurnalistiky podľa zamerania študijného programu aj v špecifických výučbových priestoroch: v plne vybavenom rozhlasovom štúdiu, a televíznej miestnosti. Pri tvorbe rozvrhu na nasledujúci akademický rok jednotliví pedagógovia participujúci na realizácii výučby študijného programu požiadajú o pridelenie výučbových priestorov s inštalovaným informačným zabezpečením. Všetky požiadavky v tomto smere sa fakulte darí plniť. V priestoroch fakulty sú umiestnené počítače určené výhradne študentom, študent môže pracovať na PC a v sieti tiež v priestoroch Ústrednej knižnice UK. Univerzita Komenského v Bratislave spolupracuje s Podporným centrom pre zrakovo postihnutých študentov, ktoré poskytuje služby v oblasti spracovania študijnej literatúry a poskytnutia výpočtovej techniky. V posledných rokoch fakulta intenzívne pracovala na projekte debarierizácie svojich budov, čím výrazne vyšla v ústrety študentom so špecifickými potrebami (riešenie vstupov do jednotlivých budov, prístupy k výťahom).
Rozvoj pohybových aktivít študentov a zamestnancov Filozofickej fakulty UK v Bratislave zabezpečuje Stredisko telovýchovných a voľnočasových aktivít FiF UK, ktoré má k dispozícii viaceré športoviská.
Spoluprácu so špeciálnymi výučbovými zariadeniami na praktickej výučbe upravuje Vnútorný predpis UK č. 23/2021 - Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave, deviata časť.
Literatúra uvedená v informačných listoch predmetov je dostupná online, prostredníctvom MS TEAMS alebo Moodle (prezentácie, príp. ešte nepublikované skriptá a vysokoškolské učebnice vyučujúcich) alebo v Ústrednej knižnici FiF UK.
Literatúra vo fondoch knižnice je vyhľadateľná prostredníctvom online katalógu knižnice, kde je možné overiť si dostupnosť jednotlivých exemplárov. V prípade nedostatočného počtu exemplárov alebo pre potreby akvizície novej literatúry majú študenti aj vyučujúci možnosť využiť žiadanku – návrh na knihu. Knižnica zároveň sprístupňuje aj viaceré plnotextové databázy.
Knižnica je najväčším knižnično-informačným pracoviskom na UK, plní funkciu vzdelávacieho a vedecko-informačného pracoviska. Centrálne pracoviská knižnice sú umiestnené v prístavbe univerzity na Múzejnej ulici. Čitatelia majú k dispozícii centrálnu požičovňu, študovňu učebnicovej literatúry a čitáreň časopisov. Počas semestra je knižnica otvorená do 18.00 hodiny. V roku 2009 sa uskutočnila komplexná rekonštrukcia a modernizácia čitateľských priestorov. Modernizácia priestorov výrazne skvalitnila podmienky na prezenčné štúdium, dvojnásobne sa zvýšil počet študijných miest v študovni (z pôvodných 30 na 64) a výrazne sa rozšíril príručný fond určený na prezenčné štúdium (z pôvodných 3 500 kníh na 9 000). Stavebnou úpravou požičovne sa dosiahlo zväčšenie manipulačného a úložného priestoru pre absenčné výpožičky, ako aj možnosť rozšírenia čitárne časopisov a umiestnenia počítačov pre študentov. Všetky čitateľské priestory sú vybavené wi-fi pripojením, elektrickými zásuvkami a samoobslužnými kopírovacími strojmi. Stav knižničného fondu je približne 500 000 knižničných jednotiek. Ročný prírastok v posledných rokoch je pomerne stabilný, pohybuje v rozpätí 7.000 – 9.000 knižničných jednotiek. Knižnica odoberá 249 titulov časopisov; okrem tradičných tlačených periodík majú používatelia knižnice prístup k úplným textom cca 48 000 titulov elektronických časopisov a cca 440 000 elektronických kníh, ktoré sú dostupné cez stránku Akademickej knižnice UK. Knižnica ročne poskytne okolo 90 000 výpožičiek.
Manuál MS TEAMS pre vyučujúcich
Videonávody k dištančnej výučbe
Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie upravujú vnútorné predpisy Univerzity Komenského v Bratislave a Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, ktoré sa aktuálne zverejňujú na webovej stránke fakulty (www.fphil.uniba.sk)
Príručka – časť 4.8 a 4.9
Študenti študijného programu majú zabezpečený prístup a podporu v účasti na domácich a zahraničných mobilitách a stážach. V tomto smere je študentom nápomocný Referát medzinárodných vzťahov, ktorý sa venuje administratívnej podpore a poradenstvu v oblasti výmenných pobytov a stáží študentov a propagácií zahraničných mobilít. V rámci Univerzity Komenského je študentom k dispozícii Hlavná kancelária pre Erasmus+ na UK. Najvýznamnejší podiel na študentských výmenách majú mobility realizované v rámci programov Erasmus+, štipendiá udelené Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR na základe bilaterálnych zmlúv a štipendiá v rámci programu CEEPUS (Stredoeurópsky výmenný program univerzitných štúdií). Mobility sa uskutočňujú aj na základe iných typov zmlúv: bilaterálnych zmlúv medzi univerzitami, ktoré boli uzavreté na úrovni univerzity alebo fakulty, medzivládnych a medzinárodných medzirezortných zmlúv v oblasti školstva (spravuje Slovenská akademická informačná agentúra), Národného štipendijného programu, štipendií Medzinárodného vyšehradského fondu a individuálnych štipendií. Postavenie univerzity a jej fakúlt vo vzťahu k mobilitným programom v rámci Erasmus+ na UK upravuje Vnútorný predpis UK č. 3/2016 o pôsobnosti UK a jej fakúlt v rámci programu Európskeho spoločenstva Erasmus+. V súvislosti s realizáciou zahraničných mobilít má fakulta vytvorený systém uznávania predmetov a prenosu kreditov získaných na zahraničných univerzitách (čl. 19 Vnútorného predpisu FiF UK č.5/2020, Študijného poriadku FiF UK).
Informácie o požadovaných schopnostiach a predpokladoch uchádzača o štúdium sú zverejnené na webovej stránke fakulty.
Postupy prijímania na štúdium sú dostupné na webovej stránke fakulty.
Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie sú zverejnené na webovej stránke fakulty.
Výsledky ankiet sa po každom semestri vyhodnocujú vedením fakulty, na kolégiu dekana a na úrovni jednotlivých katedier. Katedra v spolupráci s radou študijného programu vyhodnocuje relevanciu návrhov a pripomienok k pedagógom, predmetom a študijnému programu a relevantné pripomienky sú podnetom pre zefektívnenie a skvalitnenie študijného programu. K výsledkom študentskej ankety sa každý semester spracúvajú vyjadrenia všetkých zainteresovaných strán (vedenia fakulty, katedier a ich učiteľov, študijného oddelenia, tajomníka fakulty, riaditeľky ústrednej knižnice a študentskej časti akademického senátu). Stanoviská k ankete sú zverejnené na webovej stránke fakulty. Jednotliví vyučujúci študijného programu majú možnosť vyjadriť sa ku komentárom študentov aj priamo v anketovom formulári a poskytnúť im bezprostrednú spätnú väzbu. Hodnotenie študentskej ankety je aj súčasťou výročnej správy fakulty.
Opatrenia na zvyšovanie kvality študijného programu sa realizujú podľa ustanovení druhej časti VSK UK (Vnútorný predpis č. 23/2021):
Prieskumy uplatnenia absolventov FiF UK.
Klub absolventov – Alumni klub