Študijný program | boIS - informačné štúdiá |
Štúdium | Stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium |
Typ dokumentu | Opis študijného programu |
Názov vysokej školy | Univerzita Komenského v Bratislave |
Sídlo vysokej školy | Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava |
Názov fakulty | Filozofická fakulta |
Sídlo fakulty | Gondova 2, 81102 Bratislava |
Cieľ študijného programu informačné štúdiá, 1. stupeň, je pripraviť absolventov na prácu súvisiacu s komunikáciou informácií a informačných obsahov v modernej spoločnosti s ohľadom na historický vývoj, a to najmä na úrovni analýzy a spracovania primárnych a sekundárnych informácií, produkcie a koprodukcie informačných produktov na rôznych typoch nosičov, ich distribúcie a sprístupňovania používateľom informácií (napr. formou informačných služieb), ako aj ich uchovávania, organizovania a recepcie. Študijný program reflektuje technologické, sociálne, kultúrne, historické a psychologické aspekty takejto komunikácie a zmenu tradičných modelov lineárnej komunikácie na hybridné multimediálne a sieťové formy. Program sa zameriava na špecifické oblasti komunikačnej praxe, najmä tie, ktoré sa realizujú v informačno-analytických organizáciách, knižniciach, kultúrnych a pamäťových inštitúciách, vydavateľských pracoviskách, médiách, vzdelávacích a výskumných inštitúciách, spravodajských agentúrach, komunikačných útvaroch firiem, verejných organizácií a v mimovládnom sektore. Cieľom študijného programu je prostredníctvom povinne voliteľných predmetov orientovať študijnú trajektóriu a budúce profesijné uplatnenie absolventa na jednu z troch oblastí: informačný manažment a dizajn, dejiny knižnej kultúry alebo knižnice a literárnu komunikáciu.
Profil vedomostí absolventa: Po úspešnom absolvovaní študijného programu absolvent:
Zručnosti absolventa: Absolvent 1. stupňa študijného programu informačné štúdiá je schopný:
Všeobecné a špecifické kľúčové kompetencie absolventa: Absolvent 1. stupňa študijného programu informačné štúdiá má:
Absolventi študijného programu sa uplatnia predovšetkým na pracovných pozíciách, ktoré sú spojené s komunikáciou informácií v spoločnosti, najmä na úrovni analýzy a spracovania primárnych informácií a sekundárnych informácií, tvorby informačných produktov a ich distribúcie a poskytovania služieb smerom k ich používateľovi. Ide o veľmi perspektívu oblasť, ktorej význam sa s ohľadom na rastúci podiel informačných aktivít v živote súčasnej spoločnosti neustále zvyšuje. Absolventi sú pripravovaní pre najrôznejšie pozície informačných špecialistov v privátnom aj verejnom sektore v rámci moderného informačného a kreatívneho priemyslu a znalostnej ekonomiky. Môžu sa uplatniť ako znalostní manažéri, správcovia databáz a informačných zdrojov, informační architekti, digitálni kurátori, dokumentaristi a bibliografi, informační analytici, tvorcovia informačných, mediálnych a digitálnych produktov, dizajnéri používateľských rozhraní, špecialisti na knižnično-informačné systémy, projektoví manažéri v knižničných a informačných inštitúciách, kurátori kultúrneho dedičstva, vedecko-výskumní pracovníci v oblasti dejín knižnej kultúry, experti na edično-vydavateľské procesy.
Uvedené v prílohe.
Pracovisko periodicky skúma názory absolventov na štúdium (aj z hľadiska uplatniteľnosti) a výsledky publikuje v odbornej tlači.
Publikované zistenia: „Približne polovica z respondentov si našla zamestnanie hneď po skončení štúdia, prípadne ešte počas štúdia. Po troch mesiacoch bolo zamestnaných okolo 80 % absolventov.“ Zamestnávatelia absolventov tvorili širokú paletu organizácií z rôznych oblastí. 56 % sa hneď po ukončení štúdia zamestnala v komerčných firmách zameraných najčastejšie na informačné technológie, tvorbu webu, marketing, bankovníctvo, ďalej išlo o reklamné, personálne a digitálne agentúry. 24 % absolventov pracovala v knižniciach, a to v akademických, vedeckých a verejných. 14 % respondentov sa zamestnalo v štátnych organizáciách, malé percento našlo zamestnanie vo vládnych a neziskových organizáciách. 54 % absolventov sa hneď po absolvovaní zamestnalo v odbore. Keďže takmer všetci absolventi bakalárskeho štúdia pokračujú na magisterskom stupni, tieto zistenia sa ich týkajú.
Mgr. Andrej Chudý, PhD. – analytik sociálnych médií , WML Londýn,
Mgr. Andrea Fojtu, PhD. – Ústav výpočtovej techniky na Karlovej univerzity, Praha,
Mgr. Jana Šubová, Cosmotron Bohemia, Hodonín,
Mgr. Branislav Blesák – internetový marketing, analýza webu, ELET,
Mgr. Júlia Špačková, PhD. – informačný špecialista, SWISS RE,
Mgr. Ján Trangel – redaktor internetového portálu, AZET, Zive.sk,
Mgr. Marta Dušková, PhD. – vedúca odboru pre hodnotenie vedy, Centrum vedecko-technických informácií SR,
Mgr. Ladislav Svršek – manažér predaja a podpory Albertina Icome,
Mgr. Pavol Špáni – senior konzultant knižnično-informačného systému DaWinci, SVOP,
Mgr. Helena Mlejová – systémový knihovník, Mestská knižnica v Bratislave,
PhDr. Marcela Katuščáková, PhD. – odborná asistentka, odbor mediamatika, FSEV UK v Bratislave,
Mgr. Michal Čudrnák – vedúci oddelenia digitálnych zbierok a služieb SNG,
Mgr. Erik Kriššák, riaditeľ Národného osvetového centra,
Mgr. Marián Hausner – riaditeľ Národného filmového archívu, Slovenský filmový ústav,
Mgr. Tomáš Fiala – vedúci odboru knižnično-informačných služieb, Centrum vedecko-technických informácií SR,
Mgr. Andrea Hrčková, PhD. – výskumný pracovník, Kempelenov inštitút inteligentných technológií.
Keďže takmer všetci absolventi bakalárskeho štúdia pokračujú na magisterskom stupni, tieto údaje sa ich týkajú.
Absolventov zamestnáva široká škála organizácií z rôznych oblastí. Značná časť absolventov pracuje v knižniciach rôznych typov, predovšetkým akademických, vedeckých a verejných, na pozíciách knihovníkov zodpovedných za akvizíciu, katalogizáciu, metodiku, reprografické služby a evidenciu publikačnej činnosti. Ďalšia skupina absolventov sa zamestnala ako informační špecialisti, na pozíciách zameraných na tvorbu a testovanie webových stránok, informačnú architektúru, použiteľnosť webových stránok, SEO, návrh a testovanie informačných systémov či databázových systémov. Keďže takmer všetci absolventi bakalárskeho štúdia pokračujú na magisterskom stupni, tieto údaje sa ich týkajú. Spätnú väzbu na kvalitu študijného programu a uplatnenie absolventov poskytli: Univerzitná knižnica v Bratislave, SVOP, s.r.o., Slovenská národná galéria, Mestská knižnica v Bratislave, Divadelný ústav (v prílohách).
Pravidlá utvárania študijných plánov sú súčasťou procesu úpravy študijného programu, ktorý je definovaný v čl. 32, ods. 2, čl. 33, 35, 36 a 37 Vnútorného systému zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave (ďalej „VSK UK“ ) – Vnútorný predpis č. 23/2021.
Rada študijného programu Informačné štúdiá – 1. stupeň bola kreovaná v zmysle čl. 24, ods. 1 – 7 a čl. 10 VSK.
Členovia Rady študijného programu Informačné štúdiá – 1. stupeň:
doc. PhDr. Pavel Rankov, PhD. (HZO/garant),
prof. PhDr. Jaroslav Šušol, PhD.,
prof. PhDr. Jela Steinerová, PhD.,
doc. Mgr. Lucia Lichnerová, PhD.,
Ing. Miriam Ondrišová, PhD. (na funkčnom mieste docentky),
Mgr. Marta Dušková, PhD. (CVTI SR - zamestnávateľ),
Mgr. Jakub Zábojník (študent doktorandského štúdia).
Kompletné znenie študijného programu so všetkými požadovanými informáciami a informačnými listami predmetov je uvedené v prílohách. Študijný plán obsahuje bloky povinných a povinne voliteľných predmetov s odporúčaným rokom a semestrom ich realizácie, používanými vzdelávacími metódami, menami zabezpečujúcich osôb, kreditovou dotáciou, rozsahom, príp. prerekvizitami. Pri každom bloku povinne voliteľných predmetov je uvedená inštrukcia výberu predmetov tak, aby študent mohol formovať trajektóriu svojho štúdia na informačný manažment a dizajn, dejiny knižnej kultúry alebo knižnice a literárnu komunikáciu. Informačné listy k jednotlivým predmetom obsahujú okrem iných položiek:
- podrobne špecifikované podmienky na ukončenie predmetu,
- klasifikačnú stupnicu nastavenú v súlade s VSK UK na dosiahnutie min. úrovne 60% pre úspešné absolvovanie predmetu,
- sylaby predmetu,
- výsledky vzdelávania,
- povinnú literatúru dostupnú online alebo v Ústrednej knižnici FiF UK.
Príslušné pravidlá vzdelávania a hodnotenia študentov a možnosti opravných postupov sú dostupné v dokumentoch:
Študijný program informačné štúdiá, 1. stupeň, má presne stanovené a vopred zverejnené pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia študijných výsledkov v informačných listoch jednotlivých predmetov tak, ako to predpisujú vyššie uvedené vnútorné predpisy a Vyhláška o kreditovom systéme štúdia. Na fakulte sú informačné listy predmetov všetkých študijných programov prístupné cez Akademický informačný systém (AiS2) a zverejnené na webovej stránke fakulty.
Okrem iných náležitostí sú študentovi v informačnom liste vopred sprístupnené informácie o druhu, rozsahu a metóde vzdelávacích činností, podmienkach na absolvovanie predmetu, výsledkoch vzdelávania, sylabách predmetu a odporúčanej literatúre.
Výsledky hodnotení jednotlivých predmetov študijného programu sú zaznamenávané v akademickom informačnom systéme AiS2 a archivované na základe predpisov:
Príslušné pravidlá sú dostupné v dokumentoch:
Podrobné informácie o mobilitách a uznávaní kreditov sú dostupné aj na samostatnej webovej stránke fakulty a študenti ich získajú aj od koordinátora mobilít študijného programu. Na univerzite aj fakulte pôsobia samostatné oddelenia poskytujúce podporu mobilitných programov (Oddelenie pre európske projekty a Erasmus+ na UK a Referát medzinárodných vzťahov na FiF UK). Pôsobenie organizačných zložiek univerzity a fakulty sa riadi samostatnou smernicou - Vnútorný predpis UK č. 3/2016 - Smernica o pôsobnosti Univerzity Komenského v Bratislave a jej fakúlt v rámci programu Európskeho spoločenstva Erasmus+.
Katedrovým koordinátorom pre mobility je: prof. PhDr. Jela Steinerová, PhD. (jela.steinerova@uniba.sk, Šafárikovo nám. č.6 (prístavba RUK), 4. posch. č. dv. 410; katedra má tiež samostatnú webovú stránku venovanú možnostiam mobilít pre študentov jej študijných programov.
Témy záverečných prác študijného programu sú uvedené na webovej stránke Katedry knižničnej a informačnej vedy FiF UK.
Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe: Kľúčovú úlohu v procese ukončenia štúdia študijného programu informačné štúdiá, 1. stupeň, má bakalárska práca. Jej podoba a pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení je upravená internými predpismi univerzity a fakulty:
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov:
Študenti študijného programu informačné štúdiá, 1. stupeň majú zabezpečený prístup a podporu v účasti na domácich a zahraničných mobilitách a stážach. V tomto smere je študentom nápomocný Referát medzinárodných vzťahov, ktorý sa venuje administratívnej podpore a poradenstvu v oblasti výmenných pobytov a stáží študentov a propagácii zahraničných mobilít. V rámci Univerzity Komenského je študentom k dispozícii Hlavná kancelária pre Erasmus+ na UK. Katedra knižničnej a informačnej vedy FiF UK realizuje v rámci mobility Erasmus+ (učiteľské, administratívne, kombinované a študentské mobility a stáže) a bilaterálnych dohôd so 7 univerzitami: Karlova univerzita Praha, Slezská univerzita Opava, Univerzita Katowice, Univerzita Ljubljana, Univerzita Vilnius, Univerzita Pécs, Technologický inštitút Atény.
· Konkrétne univerzity a kontaktné údaje sú dostupné na webovej stránke fakulty.
· Postupy účasti na mobilitách študentov definuje Vnútorný predpis UK č. 3/2016 – Smernica o pôsobnosti Univerzity Komenského v Bratislave a jej fakúlt v rámci programu Európskeho spoločenstva Erasmus+, čl. 4, ods. 7 – 8, 11 – 13, 15 – 16.
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov:
V rámci UK a FiF UK existujú viaceré predpisy, ktoré vymedzujú pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov pre všetkých členov akademickej obce. Ide o:
Zasadnutia disciplinárnej komisie FiF UK pre študentov sú usmernené rokovacím poriadkom – Vnútorným predpisom UK č. 14/2018 - Rokovací poriadok disciplinárnej komisie Univerzity Komenského v Bratislave pre študentov.
Realizované disciplinárne konania za ostatné dva akademické roky v rámci fakulty sú uverejnené na webovej stránke ku disciplinárnym konaniam.
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami:
Na podporu uchádzačov a študentov so špecifickými potrebami pôsobí na fakulte koordinátorka doc. PhDr. Milica Schraggeová, CSc. a Centrum podpory študentov so špecifickými potrebami UK (CPŠ). Ich činnosť je regulovaná Vnútorným predpisom UK č. 23/2021 – Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave, čl. 42.
Podrobné informácie a služby CPŠ sú pre študentov dostupné na webovej stránke UK.
Zaručovanie spravodlivého, transparentného a konzistentného hodnotenia výsledkov na fakulte, spravodlivo aplikovaného voči všetkým študentom s osobitným dôrazom na študentov so špecifickými potrebami zabezpečuje aj Vnútorný predpis UK VSK, 8. časť.
V súlade s Pravidlami prijímacieho konania sa uchádzačom so špecifickými potrebami na ich písomnú žiadosť umožňuje osobitný spôsob vykonania prijímacej skúšky s prihliadnutím na ich špecifické potreby v súčinnosti s Centrom podpory pre študentov so špecifickými potrebami UK.
Priebeh štúdia a hodnotenie štúdia v študijnom programe sú prispôsobené potrebám študentov so špecifickými potrebami v súlade s cieľmi Centra podpory študentov so špecifickými potrebami UK, v ktorom má zastúpenie aj fakulta prostredníctvom svojej koordinátorky.
Univerzita Komenského v Bratislave spolupracuje s Podporným centrom pre zrakovo postihnutých študentov, ktoré poskytuje služby v oblasti spracovania študijnej literatúry a poskytnutia výpočtovej techniky. V posledných rokoch fakulta intenzívne pracovala na projekte debarierizácie svojich budov, čím výrazne vyšla v ústrety študentom so špecifickými potrebami (riešenie vstupov do jednotlivých budov, prístupy k výťahom, komplexná debarierizácia budovy na Štúrovej ulici).
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta:
Príslušné pravidlá týkajúce sa podávania podnetov a odvolaní definujú predpisy:
Informačné listy študijného programu informačné štúdiá sú dostupné v AISe a zverejnené na webovej stránke fakulty.
Pavel Rankov, doc., PhDr. PhD., funkčné zaradenie: docent, pavel.rankov@uniba.sk
Doc. PhDr. Pavel Rankov, PhD. - https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4079, pavel.rankov@uniba.sk
Sociálna komunikácia a médiá, Úvod do informačnej a mediálnej gramotnosti, Čitatelia a používatelia informácií, Verejné knižnice, Vedecké informácie a vedecká komunikácia
Doc. Mgr. Lucia Lichnerová, PhD. - https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4017, lucia.lichnerova@uniba.sk
Dejiny knihy a knižníc, Duševné vlastníctvo, Dejiny kníhtlačiarstva a vydavateľstva
Ing. Miriam Ondrišová, PhD. - https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4055, miriam.ondrisova@uniba.sk
Analýza a vizualizácia dát, Úvod do návrhu databáz,
Prof. PhDr. Jaroslav Šušol, PhD. - https://www.portalvs.sk/regzam/detail/5335, jaroslav.susol@uniba.sk
Duševné vlastníctvo, Informačné systémy, Projektový manažment, Digitalizácia kultúrneho dedičstva
Prof. PhDr. Jela Steinerová, PhD. - https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4115, jela.steinerova@uniba.sk
Organizácia informácií v digitálnom prostredí, Informačný prieskum, Úvod do informačnej vedy, Manažment znalostí
Vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety sú v prílohe a dostupné tiež v AISe.
Sociálna komunikácia a médiá, Úvod do informačnej a mediálnej gramotnosti, Čitatelia a používatelia informácií, Verejné knižnice, Vedecké informácie a vedecká komunikácia, Základy akademického písania, Základy literárnej komunikácie, Vydavateľstvo
Dejiny knihy a knižníc, Duševné vlastníctvo, Dejiny kníhtlačiarstva a vydavateľstva, , Seminár k bakalárskej práci, Menná katalogizácia, Exkurzia do historickej knižnice, Dejiny kníhtlačiarstva a vydavateľstva, Seminár z dejín knižnej kultúry
Analýza a vizualizácia dát, Úvod do návrhu databáz, Vyhľadávanie informácií, Informačné a komunikačné technológie, Základy akademického písania, Odborná prax, Základy programovania
Duševné vlastníctvo, Informačné systémy, Projektový manažment, Digitalizácia kultúrneho dedičstva, Typografické spracovanie textov, Nové médiá, Prístupnosť digitálnych produktov a služieb
Organizácia informácií v digitálnom prostredí, Informačný prieskum, Úvod do informačnej vedy, Manažment znalostí
Používatelia v digitálnom prostredí, Tvorba multimédií a webových stránok 1, Dizajnovanie používateľskej skúsenosti, Prieskum používateľskej skúsenosti
Interakcia človeka s počítačom, Základy akademického písania, Organizácia informácií v digitálnom prostredí, Informačný prieskum, Manažment znalostí
Úvod do informačných štúdií, Dejiny knihy a knižníc, Projektový manažment, Vecná katalogizácia, Exkurzia do historickej knižnice, Dejiny kníhtlačiarstva a vydavateľstva, Latinčina starých tlačí, Seminár z dejín knižnej kultúry
Základy akademického písania, Typológia informačných zdrojov, Informačné fondy, Čitatelia a používatelia informácií, Literatúra pre deti a mládež, Stratégie podpory čítania, Knižný dizajn a knižná ilustrácia, Špeciálne kategórie čitateľov a používateľov informácií
Základy filozofie
Základy filozofie
Základy filozofie
Základy filozofie
Základy filozofie
Latinčina pre historikov 1, Latinčina pre historikov 2
Odborná angličtina 1, Odborná angličtina 2, Odborná angličtina 3, Odborná angličtina 4
Odborná angličtina 1, Odborná angličtina 2, Odborná angličtina 3, Odborná angličtina 4
Odborná angličtina 1, Odborná angličtina 2, Odborná angličtina 3, Odborná angličtina 4
Odborná nemčina 1, Odborná nemčina 2 Odborná nemčina 3, Odborná nemčina 4
Odborná nemčina 1, Odborná nemčina 2 Odborná nemčina 3, Odborná nemčina 4
Typografické spracovanie textov, Typografické spracovanie textov, Tvorba multimédií a webových stránok 1, Nové médiá, Prístupnosť digitálnych produktov a služieb
Súčasná slovenská literatúra
Prof. PhDr. Jaroslav Šušol, PhD., jaroslav.susol@uniba.sk
Prof. PhDr. Jela Steinerová, PhD., jela.steinerova@uniba.sk
Doc. PhDr. Pavel Rankov, PhD., pavel.rankov@uniba.sk
Doc. Mgr. Lucia Lichnerová, PhD., lucia.lichnerova@uniba.sk
Ing. Miriam Ondrišová, PhD., miriam.ondrisova@uniba.sk
PhDr. Ľudmila Hrdináková, PhD., ludmila.hrdinakova@uniba.sk
Mgr. Katarína Buzová, PhD., katarina.buzova@uniba.sk
Mgr. Miroslava Pastierová, PhD., mirka.pastierova@uniba.sk
Mgr. Marta Špániová, PhD., marta.spaniova@uniba.sk
Mgr. Jakub Zábojník, jakub.zabojnik@uniba.sk
Mgr. Tomáš Mirga, tomas.mirga@uniba.sk
Témy záverečných prác študijného programu sú uvedené na webovej stránke Katedry knižničnej a informačnej vedy FiF UK k záverečným prácam.
Vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác sú v prílohe a dostupné tiež v AISe.
Mgr. Jakub Zábojník – jakub.zabojnik@uniba.sk, člen Rady študijného programu
doc. Mgr. Lucia Lichnerová, PhD., lucia.lichnerova@uniba.sk, konzultačné hodiny: utorok: 9:45-10.45
Fakulta tiež zverejňuje mená študijných poradcov všetkých katedier s kontaktnými údajmi (mail) na samostatnej webovej stránke.
Pre študentov študijného programu informačné štúdiá sú zabezpečené dostatočné priestorové, materiálne, technické a informačné zdroje študijného programu, ktoré sú zárukou na dosahovanie cieľov a výstupov vzdelávania. Výučbu študijného programu zabezpečuje fakulta prevažne vo výučbových priestoroch v budove na Múzejnej ulici, kde je na štvrtom poschodí situované pracovisko Katedry knižničnej a informačnej vedy FiF UK, ale niektoré výučbové jednotky sa uskutočňujú aj v hlavnej budove fakulty na Gondovej ulici č. 2 (učebňa G8, príp. iné).
V budove na Gondovej ulici je 54 učební s kapacitou 1 331 miest a rozlohou 1 953m2. V poslednom období boli všetky učebne po technickej aj didaktickej stránke zmodernizované a vybavené novým zariadením. Z celkového počtu učební má desať učební kapacitu od 65 do 120 miest, zostávajúce učebne majú kapacitu od 20 do 35 miest a sú určené na výučbu menších študijných skupín. Väčšina učební je vybavených interaktívnymi tabuľami a dataprojektormi (podrobné štatistické údaje o technickom zabezpečení a vybavení za jednotlivé akademické roky sú uvedené vo výročných správach fakulty.
V každej učebni je port umožňujúci pripojenie na sieť. Pedagogický proces, okrem spomenutých všeobecných výučbových priestorov, zabezpečuje Katedra knižničnej a informačnej vedy aj v špecializovaných výučbových priestoroch, najmä v plne vybavenom počítačovom laboratóriu, kde jeden počítač pripadá na jedného študenta (učebňa N420).
Pri tvorbe rozvrhu na nasledujúci akademický rok jednotliví pedagógovia participujúci na realizácii výučby študijného programu požiadajú o pridelenie výučbových priestorov s inštalovaným informačným zabezpečením. Všetky požiadavky v tomto smere sa fakulte darí plniť.
V priestoroch fakulty sú umiestnené počítače určené výhradne študentom, študent môže pracovať na PC a v sieti tiež v priestoroch Ústrednej knižnice a na chodbe pred Študijným oddelením, kde sú umiestnené webkiosky, a v čiastkovej knižnici Katedry knižničnej a informačnej vedy.
Univerzita Komenského v Bratislave spolupracuje s Podporným centrom pre zrakovo postihnutých študentov, ktoré poskytuje služby v oblasti spracovania študijnej literatúry a poskytnutia výpočtovej techniky. V posledných rokoch fakulta intenzívne pracovala na projekte debarierizácie svojich budov, čím výrazne vyšla v ústrety študentom so špecifickými potrebami (riešenie vstupov do jednotlivých budov, prístupy k výťahom).
Rozvoj pohybových aktivít študentov a zamestnancov Filozofickej fakulty UK v Bratislave zabezpečuje Stredisko telovýchovných voľnočasových aktivít FiF UK, ktoré má k dispozícii viaceré športoviská.
Spoluprácu so špeciálnymi výučbovými zariadeniami na praktickej výučbe upravuje Vnútorný predpis UK č. 23/2021 - Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave, čl. 87-98.
Literatúra uvedená v informačných listoch predmetov je dostupná online, prostredníctvom MS TEAMS alebo Moodle (prezentácie, príp. ešte nepublikované skriptá a vysokoškolské učebnice vyučujúcich) alebo v Ústrednej knižnici FiF UK. Literatúra vo fondoch knižnice je vyhľadateľná prostredníctvom online katalógu knižnice, v ktorom je možné overiť si dostupnosť jednotlivých exemplárov. V prípade nedostatočného počtu exemplárov alebo pre potreby akvizície novej literatúry majú študenti aj vyučujúci možnosť využiť žiadanku – návrh na knihu. Knižnica zároveň sprístupňuje aj viaceré plnotextové databázy.
Knižnica je najväčším knižnično-informačným pracoviskom na UK, plní funkciu vzdelávacieho a vedecko-informačného pracoviska. Centrálne pracoviská knižnice sú umiestnené v prístavbe univerzity na Múzejnej ulici. Čitatelia majú k dispozícii centrálnu požičovňu, študovňu učebnicovej literatúry a čitáreň časopisov. Počas semestra je knižnica otvorená do 18.00 hodiny. V roku 2009 sa uskutočnila komplexná rekonštrukcia a modernizácia čitateľských priestorov. Modernizácia priestorov výrazne skvalitnila podmienky na prezenčné štúdium, dvojnásobne sa zvýšil počet študijných miest v študovni (z pôvodných 30 na 64) a výrazne sa rozšíril príručný fond určený na prezenčné štúdium (z pôvodných 3 500 kníh na 9 000). Stavebnou úpravou požičovne sa dosiahlo zväčšenie manipulačného a úložného priestoru pre absenčné výpožičky, ako aj možnosť rozšírenia čitárne časopisov a umiestnenia počítačov pre študentov. Všetky čitateľské priestory sú vybavené wi-fi pripojením, elektrickými zásuvkami a samoobslužnými kopírovacími strojmi. Stav knižničného fondu je približne 500 000 knižničných jednotiek. Ročný prírastok v posledných rokoch je pomerne stabilný, pohybuje v rozpätí 7.000 – 9.000 knižničných jednotiek. Knižnica odoberá 249 titulov časopisov; okrem tradičných tlačených periodík majú používatelia knižnice prístup k úplným textom cca 48 000 titulov elektronických časopisov a cca 440 000 elektronických kníh, ktoré sú dostupné cez stránku Akademickej knižnice UK. Knižnica ročne poskytne okolo 90 000 výpožičiek.
Okrem toho Katedra knižničnej a informačnej vedy FiF UK disponuje vlastnou katedrovou knižnicou (Múzejná ulica, miestnosť N412, otváracie hodiny Ut-Št 10:00-12:00), v ktorej sa nachádza knižničný fond v objeme 1560 knižničných jednotiek. Knižnica má 10 miest na štúdium a wi-fi pripojenie.
V rámci študijného programu neprebieha v priaznivých epidemických podmienkach dištančné vzdelávanie. V prípade pandemickej situácie sú k dispozícii pre prechod na dištančné vzdelávanie:
Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie upravujú vnútorné predpisy Univerzity Komenského v Bratislave a Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, ktoré sa podľa potreby zverejňujú na webovej stránke fakulty.
Uvedené e-learningové platformy a portály sa využívajú aj pri prezenčnej výučbe ako doplnkové nástroje výučby.
Príručka (nielen) pre prváčky a prvákov – časť Voľný čas
Študenti študijného programu majú zabezpečený prístup a podporu v účasti na domácich a zahraničných mobilitách a stážach. V tomto smere je študentom nápomocný Referát medzinárodných vzťahov, ktorý sa venuje administratívnej podpore a poradenstvu v oblasti výmenných pobytov a stáží študentov a propagácií zahraničných mobilít. V rámci Univerzity Komenského je študentom k dispozícii Hlavná kancelária pre Erasmus+ na UK. Najvýznamnejší podiel na študentských výmenách majú mobility realizované v rámci programov Erasmus+, štipendiá udelené Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR na základe bilaterálnych zmlúv a štipendiá v rámci programu CEEPUS (Stredoeurópsky výmenný program univerzitných štúdií). Mobility sa uskutočňujú aj na základe iných typov zmlúv: bilaterálnych zmlúv medzi univerzitami, ktoré boli uzavreté na úrovni univerzity alebo fakulty, medzivládnych a medzinárodných medzirezortných zmlúv v oblasti školstva (spravuje Slovenská akademická informačná agentúra), Národného štipendijného programu, štipendií Medzinárodného vyšehradského fondu a individuálnych štipendií. Postavenie univerzity a jej fakúlt vo vzťahu k mobilitným programom v rámci Erasmus+ na UK upravuje Vnútorný predpis UK č. 3/2016 o pôsobnosti UK a jej fakúlt v rámci programu Európskeho spoločenstva Erasmus+. V súvislosti s realizáciou zahraničných mobilít má fakulta vytvorený systém uznávania predmetov a prenosu kreditov získaných na zahraničných univerzitách (čl. 19 Vnútorného predpisu FiF UK č.5/2020, Študijného poriadku FiF UK).
Informácie o požadovaných schopnostiach a predpokladoch uchádzača o štúdium sú zverejnené na webovej stránke fakulty ku prijímaciemu konaniu.
Postupy prijímania na štúdium sú dostupné na webovej stránke fakulty. Moduly definované v rámci povinne voliteľných predmetov sa budú otvárať v závislosti od aktuálneho záujmu študentov pri minimálnom počte viac než 3 študenti.
Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie sú zverejnené na webovej stránke fakulty.
Výsledky ankiet sa po každom semestri vyhodnocujú vedením fakulty, na kolégiu dekana a na úrovni jednotlivých katedier. Katedra v spolupráci s radou študijného programu vyhodnocuje relevanciu návrhov a pripomienok k pedagógom, predmetom a študijnému programu a relevantné pripomienky sú podnetom pre zefektívnenie a skvalitnenie študijného programu. K výsledkom študentskej ankety sa každý semester spracúvajú vyjadrenia všetkých zainteresovaných strán (vedenia fakulty, katedier a ich učiteľov, študijného oddelenia, tajomníka fakulty, riaditeľky ústrednej knižnice a študentskej časti akademického senátu). Stanoviská k ankete sú zverejnené na webovej stránke fakulty. Jednotliví vyučujúci študijného programu majú možnosť vyjadriť sa ku komentárom študentov aj priamo v anketovom formulári a poskytnúť im bezprostrednú spätnú väzbu. Hodnotenie študentskej ankety je aj súčasťou výročnej správy fakulty.