Meno a priezvisko | doc. Mgr. Helena Tužinská, PhD. |
Typ dokumentu | Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby |
Názov vysokej školy | Univerzita Komenského v Bratislave |
Sídlo vysokej školy | Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava |
Názov fakulty | Filozofická fakulta |
Sídlo fakulty | Gondova 2, 81102 Bratislava |
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
Docentka/ Associate Professor | Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave/ Faculty of Arts, Comenius University in Bratislava | 06/2021 – |
Odborná asistentka/ Assistant Professor | Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave/ Faculty of Arts, Comenius University in Bratislava | 06/2006 – 05/2021 |
Projektová manažérka/ Project manager | Ekumenická rada cirkví, Bratislava/ The Ecumenical Council of Churches in Slovakia | 05/2005 – 05/2006 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
IMPACT: Improving Academic Teaching and Internationalisation through Enhanced Competences of University Teachers, Erasmus+ Strategic partnerships | Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave/ Faculty of Arts, Comenius University in Bratislava | 2020-2021 |
The Cambridge Certificate of Proficiency in English | British Council/ University of Cambridge | 1999 |
Školenie pre prácu s aplikáciou MS Teams s účelom disštančnej výučby / Training for working with the application MS Teams for the purpose of distance learning | Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave/ Faculty of Arts, Comenius University in Bratislava | 2020 |
Curriculum Resource Centre - Syllabus Development in Anthropology | Central European Univesrity Budapest | 2005 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Úvod do etnológie a folkloristiky/Introduction into Ethnology and Folklore Studies | etnológia / ethnology | I. | historické vedy/Historical Sciences |
Metódy a techniky terénneho výskumu/ Fieldwork Methods and Techniques | etnológia / ethnology | I. | historické vedy/Historical Sciences |
Rituál a komunikácia / Ritual and Communication | etnológia / ethnology | I. | historické vedy/Historical Sciences |
Akademické písanie etnografie | etnológia / ethnology | II. | historické vedy/Historical Sciences |
Antropológia symbolov/Anthropology of Symbols | etnológia / ethnology | II. | historické vedy/Historical Sciences |
V.2.a - Názov študijného programu | V.2.b - Stupeň | V.2.c - Študijný odbor |
---|---|---|
etnológia / Ethnology | I. | historické vedy/Historical Sciences |
etnológia a kultúrna antropológia/ Ethnology and Cultural Anthropology | II. | historické vedy/Historical Sciences |
etnológia a kultúrna antropológia/ Ethnology and Cultural Anthropology | III. | historické vedy/Historical Sciences |
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania | V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený |
---|---|
etnológia / Ethnology | historické vedy/Historical Sciences |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
The Unwritten Rules in Slovakia | ERAZMUS Programme | I.+II. | historické vedy/Historical Sciences |
GlocalEAST: Developing a new curriculum in Global Migration, Diaspora and Border Studies in East-Central Europe, 2020-1-SK01-KA203-078263; 2020-2023; členka riešiteľského tímu. Strategické partnerstvo GLocalEAst je určené na riešenie súčasných výziev vo východnej a strednej Európe týkajúcich sa migrácie a pohraničných oblastí. Riešenie prináša najmä prostredníctvom podpory výskumu, praxe a prenosu „best practices“ pri riešení migračných problémov. Projekt sa zameria na vytvorenie inovatívneho študijného programu Migrácia, diaspóra a hraničné štúdie a platformy odborníkov z akademických, mimovládnych organizácií a lokálnych autorít monitorujúcich migračné a integračné procesy vo východnej a strednej Európe. Projekt kombinuje znalosti lokálnych pomerov s transnárodnými skúsenosťami a interdisciplinárnym prístupom. https://www.politologiauk.sk/projekty/2020/11/6/developing-a-new-curriculum-in-global-migration-diaspora-and-border-studies-in-east-central-europe-p-2020-1-sk01-ka203-078263
Symbolické reprezentácie nebezpečenstva VEGA 1/0421/17; 2017-2019; členka tímu. Cieľom projektu bolo preskúmať verejné zastúpenie rizika v rôznych sférach spoločenského života na Slovensku. Výskum aplikoval teoretickú perspektívu symbolickej antropológie na reprezentácie rizika v troch základných doménach spoločenského života: rodina, generácie a vzdelávanie; zdravie a choroby; priestor / prostredie./
Demokratickosť a občania na Slovensku: polstoročie zmien, APVV 0627-12, 2013-2017; členka riešiteľského tímu. Základom projektu bola realizácia reprezentatívneho výskumu demokratickosti obyvateľov v súčasnosti, ktorý sa opieral o unikátne výskumy z roku 1968 zamerané na výskum postojov k demokracii (projekt tzv. Mlynářovho tímu) a výskum náboženstva, ktoré boli realizované práve v období máj až jeseň 1968. Súčasťou riešenia projektu boli štyri paralelne realizované aktivity, využívajúce kombináciu rôznych výskumných metód. The basis of the project was a survey research on the democraticness of inhabitants of Slovakia , which was compared with unique survey data from the period of May through fall 1968, including data from one project conducted by the so-called Mlýnář team, which focused on attitudes to democracy, and data from another project investigating religion, conducted in precisely this same period of May through fall 1968. The project involved four parallel activities, making use of a combination of various research methods. http://www.sociologia.sav.sk/vyskumne_projekty.php?id=1723; http://www.sociologia.sav.sk/en/vyskumne_projekty.php?id=1217; https://www.apvv.sk/buxus/docs/zk/zk-apvv-0627-12.pdf
Morálne naratívy o náboženských a etnických skupinách vo vyučovaní vybraných predmetov na základných školách, 1/0194/20, 2020 – 2022, členka tímu. Úloha: Výskum foriem morálnych hodnotení, ktoré sú súčasťou vyučovania vybraných predmetov vzťahujúcich sa ku kultúre a spoločnosti. Adresuje otázky súvisiace s reprezentovaním kauzálnej súvislosti medzi priebehom konkrétnych udalostí a špecifickými charakteristikami etnických a náboženských skupín.
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
Koordinátorka zahraničných mobilít Katedry etnológie | Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave | 2015 - |
Redaktorka časopisu Etnologické rozpravy, http://www.nss.sav.sk/etnologicke-rozpravy-casopis-nss/ | Národopisná spoločnosť Slovenska | 2005 – 2007, 2018 – 2019 |
Redaktorka ročenky Ethnologia Slovaca et Slavica, http://etnologiauk.sk/en/about-eses/ | Univerzita Komenského v Bratislave | 2016 - 2021 |
Členka | Národopisná spoločnosť Slovenska | 1996 - |
Členka | Ryoichi Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund | 1999 - |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
University of East London, Department of Anthropology | University Way, London, E16 2RD United Kingdom | 02/2003 - 06/2003, 2018, 2021 | Fond rektora UK pre mobilitu doktorandov |
University of Vienna, Department of Social and Cultural Anthropology | Universitätsstraße 7, 1010 Vienna | 09/2000 - 01/2001 | Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund |
Jagelonská univerzita v Krakove, Ústav etnológie a kultúrnej antropológie/ Jagiellonian University in Krakow, Institute of Ethnology and Cultural Anthropology | Gołębia 9, 31-007 Kraków, Poland | 1998, 2001, 2003, 2009, 2018 (1-2 študijné a prednáškové týždňové pobyty) | 1 Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund, 1 bilaterálna mobilita, 1 Ceepus, 2 pozvané prednášky |
Ústav etnologie Filosofické fakulty Univerzity Karlovy/ Institute of Ethnology FF KU | Celetná 20, Praha 1/ Prague, Czech republic | 2002, 2012, 2019 (1-2 týždňové študijné a prednáškové pobyty) | Ceepus, pozvané prednášky |
Univerzita v Ljubljane, Filozofická fakulta, Katedra etnológie a kultúrnej antropológie/ University of Ljubljana, Faculty of Arts, Department of Ethnology and Cultural Anthropology | Zavetiška 5, SI-1000 Ljubljana, Slovenia | 2005, 2007, 2017 (1-2 týždňové študijné a prednáškové pobyty) | Ceepus, Erazmus+ |
School of Social and Political Science, University of Edinburgh | Chrystal Macmillan Building, 15a George Square, Edinburgh EH8 9LD, United Kingdom | 2019 (týždenný študijný pobyt) | Erazmus+ |
Institut für Kulturanthropologie und Europäische Ethnologie, University Graz | Attemsgasse 25/I A-8010 Graz, Austria | 06/2019, 23.1.2020, | Erazmus, Pozvaná prednáška: Between the Lines. Guarding the Borders of Interpreting and Interpretation. |
Propagácia etnológie v médiách: TV relácie (Večera s Havranom, Ranné správy, Silná zostava); rozhlasové relácie (Antropologický slovník, Symposion, Sviatky a rituály); rozhovory pre periodiká (Denník N);
Verejné prednášky: Mestská knižnica Bratislava, festival Fjúžn, Artforum.
Organizácia seminárov s účasťou domácich a zahraničných odborníkov (UK).
Organizácia diskusií k projekciám v rámci filmového festivalu Jeden svet pre Filozofickú fakultu UK.
Participácia a rovesnícke vzdelávanie ako nástroj výchovy k občianstvu, Nadácia otvorenej spoločnosti, 2018 – 2022, lektorka a konzultantka projektu.
Vedenie odborných seminárov pre dobrovoľníkov v kontakte so žiakmi ZŠ, uplatnenie etnografických prístupov v príprave politík.
Inovatívne metódy vzdelávania na podporu partnerstiev – „InovEduc“, 2016, lektorka a konzultantka, Centrum pre európsku politiku.
Interkultúrny sprievodca životom na Slovensku, 2016, Centrum pre výskum etnicity a kultúry, Nadácia otvorenej spoločnosti. Výskumný dizajn, realizácia etnografických interview a fokusových skupín s cudzincami žijúcimi na Slovensku; analýza dát a príprava materiálu pre osoby sprevádzajúce cudzincov v prvom kontakte.
Zvyšovanie kvalifikácie pedagógov pri integrácii detí štátnych príslušníkov tretích krajín do slovenského vzdelávacieho systému, Európsky integračný fond, Nadácia M. Šimečku a Centrum pre výskum etnicity a kultúry, 2010 – 2011, 2012 – 2013, garantka a lektorka projektu. Sprevádzanie učiteľov základných škôl v tvorbe pedagogických materiálov v triedach s deťmi s iným než slovenským materinským jazykom; využitie etnografických výskumných metód pri inklúzii detí cudzincov.
Spolupráca s UNHCR a MU MVSR - Kultúrne špecifické koncepty a etnografické interview, 2021; Kultúrny atlas, 2022.