Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko doc. Mgr. Lenka Sokolová, PhD.
Typ dokumentu Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
Názov fakulty Fakulta sociálnych a ekonomických vied
Sídlo fakulty Mlynské luhy 4, 82105 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Sokolová
I.2 - Meno
Lenka
I.3 - Tituly
doc. Mgr. PhD.
I.4 - Rok narodenia
1977
I.5 - Názov pracoviska
Ústav aplikovanej psychológie, Fakulta sociálnych a ekonomických vied, Univerzita Komenského v Bratislave
I.6 - Adresa pracoviska
Mlynské luhy 4, 821 05 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
docentka
I.8 - E-mailová adresa
lenka.sokolova@fses.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
www.portalvs.sk/rezam/detail/5375
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Psychológia
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0001-8535-5713

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2001
II.c - Odbor a program
Učiteľstvo psychológie a anglického jazyka a literatúry
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2006
II.c - Odbor a program
Pedagogická psychológia
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2019
II.c - Odbor a program
Pedagogická psychológia
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
Učiteľka anglického jazyka, školská psychologička Základná škola, Bratislava 2000-2006
učiteľka psychológie Gymnázium, Bratislava 2011-2015
odborná asistentka / assistant professor Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta 2008-2019
docentka Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta 2019-2021
docentka Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta sociálnych a ekonomických vied 2021-

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Letná škola adlerovskej psychológie ICASSI ICASSI (University of Guelph, Canada) 2003
Letná škola adlerovskej psychológie ICASSI ICASSI (University of Cork, Ireland) 2004
Kurz skupinovej dynamiky v škole Pafos Institute of Technology (Cyprus) 2005
Krízový manažment v školách International School Psychology Association (Malta) 2009
Letná škola adlerovskej psychológie ICASSI ICASSI (Wageningen, Holandsko) 2022
Letná škola adlerovskej psychológie ICASSI ICASSI (Dublin City University, Írsko) 2023

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
História psychológie Sociálna a pracovná psychológia I. psychológia
Pedagogická a školská psychológia Sociálna a pracovná psychológia I. psychológia
Pokročilé kvalitatívne metódy Psychológia zdravia III. psychológia
Intervencie školskej psychológie Sociálna a pracovná psychológia I. psychológia
Preventívne programy Sociálna a pracovná psychológia II. psychológia
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Psychológia zdravia denná aj externá forma III. psychológia
Sociálna a pracovná psychológia I. psychológia
Sociálna a pracovná psychológia II. psychológia
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
5
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
2
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
2
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
30
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
45
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
2

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
185
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
74
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
22
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
19
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
225
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
101
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
39
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
25
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
7
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
3
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Dutke, S., Bakker, H., Sokolová, L., Stuchlikova, I., Salvatore, S., & Papageorgi, I. (2019). Psychology curricula for non-psychologists? A framework recommended by the European Federation of Psychologists’ Associations’ Board of Educational Affairs. Psychology Learning & Teaching,18(2), 111-120. https://doi.org/10.1177/1475725718810929

2

Masaryk, R., Sokolová, L., & Túnyiová, M. (2018). Academic Self-Concept and the Use of Tablet Technologies in Czech and Slovak Schools, Studia Psychologica, 60(3), 167-182 https://doi.org/10.21909/sp.2018.03.760

3

Sokolová, L., & Wiliamson, M. (2020). The journey into psychology starts at school: pre-tertiary psychology education in Europe, In: Rich, G. J. López, A. P., Ebersöhn, L., Taylor, J., Morrissey, S. (Eds.) Teaching psychology around the world, Vol. 5, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 340-353

4

Stuchlíkova, I., & Sokolová, L. (2020). Training of psychologists in Czech and Slovak Republics: past and present In: Rich, G. J. López, A. P., Ebersöhn, L., Taylor, J., Morrissey, S. (Eds.) Teaching psychology around the world, Vol. 5, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 328-339

5

Sokolová, L., Papageorgi, I., Dutke, S., Stuchlíková, I., Williamson, M., & Bakker, H. (2022). Distance teaching of psychology in Europe: Challenges, lessons learned, and practice examples during the first wave of COVID-19 pandemic. Psychology Learning and Teaching, 21(1), 73-88. https://doi.org/10.1177/14757257211048423

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Sokolová, L. (2023). Motivation towards choosing psychology as a secondary school subject: a cross-cultural comparison. Teaching of Psychology, 50(1), 41-46.

2

Masaryk, R., Sokolová, L., & Túnyiová, M. (2018). Academic Self-Concept and the Use of Tablet Technologies in Czech and Slovak Schools, Studia Psychologica, 60(3), 167-182 https://doi.org/10.21909/sp.2018.03.760

3

Dutke, S., Bakker, H., Sokolová, L., Stuchlikova, I., Salvatore, S., & Papageorgi, I. (2019). Psychology curricula for non-psychologists? A framework recommended by the European Federation of Psychologists’ Associations’ Board of Educational Affairs. Psychology Learning & Teaching,18(2), 111-120. https://doi.org/10.1177/1475725718810929

4

Antalová, A., & Sokolová, L. (2022). Porucha pozornosti u vysokoškolských študentov: prehľadová štúdia. Československá psychologie, 66(2), 111-129. https://doi.org/10.51561/cspsych.66.2.111

5

Sokolová, L. (2018). Lepšie raz vidieť ... : video v psychologickej príprave učiteľov a učiteliek. - 1. vyd. - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2018. - 219 s. ISBN 978-80-223-4601-6

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

ADM Dutke, S., Bakker, H., Sokolová, L., Stuchlíková, I, Salvatore, S., & Papageorgi, I. (2019). Psychology curricula for non-psychologists? A framework recommended by the EFPA Board of Educational Affairs. In: Psychology Learning and Teaching (PLAT). – Roč. 18, č. 2(2019), s. 111-120. ISSN 14757257. 

Citations (17):

 [o1] 2019 - Bernstein, Douglas : Comment on ""Psychology curricula for non-psychologists? A framework recommended by the European Federation of Psychologists' Associations' Board of Educational Affairs"" Dutke et al., 2019. - In: Psychology Learning and Teaching, roč. 18, č. 2, 2019 ; s. 121-123 ; ESCI ; SCOPUS 

[o1] 2019 - Arnold, Christopher : Comment on Paper Prepared by the European Federation of Psychologists' Associations ""Psychology curricula for non-psychologists? A framework recommended by the European Federation of Psychologists' Associations' Board of Educational Affairs"" Dutke et al., 2019. - In: Psychology Learning and Teaching, roč. 18, č. 2, 2019 ; s. 124-126 ; ESCI ; SCOPUS

 [o1] 2019 - Richter, Tobias : Imparting psychological knowledge, promoting scientific literacy, and adjusting the public image of psychological science: The manifold functions of teaching psychology to non-psychologists. Comment on Dutke et al., 2019. - In: Psychology Learning and Teaching, roč. 18, č. 2, 2019 ; s. 127-130 ; ESCI ; SCOPUS 

[o1] 2019 - Steinebach, Christoph : Teaching non-psychologists: The third step. Comment on Dutke et al., 2019. - In: Psychology Learning and Teaching, roč. 18, č. 2, 2019 ; s. 131-133 ; ESCI ; SCOPUS 

[o1] 2019 - Hulme, Julie A. : ""Giving psychology away"" to non-psychologists: Comment on Dutke et al., 2019. - In: Psychology Learning and Teaching, roč. 18, č. 2, 2019 ; s. 134 ; ESCI ; SCOPUS

2

ACB Sokolová, L. (2010, 2013, 2021). Didaktika psychológie. - 1. vyd. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2010. - 161 s. ISBN 978-80-223-2806-7

Citations (23):

[o3] 2013 Vašutová, Maria - Schneiderová, Anna: Didaktické a psychologické aspekty výuky psychologie na středních školách. In: Psychologie a její kontexty, roč. 4, č. 1, 2013, s. 84

[o3] 2015 Chrz, Vladimír - Nohavová, Alena - Slavík, Ján: Psychologická gramotnost ze dvou poznávacích perspektiv. aktuální výzva pro výuku psychologie a její didaktiku. In: Studia paedagogica, roč. 20, č. 3, 2015, s. 26

[o3] 2015 Vašutová, Maria - Ježková, Veronika: Didaktika psychologie. Vybrané kapitoly. Ostrava : Ostravská univerzita, 2015, S. 47, 74, 76, 86, 87, 88, 89, 90, 122, 143

[o3] 2018 - Nohavová, Alena - In: Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci . - České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2018 ; S. 15

[o1] 2019 - Jacobsen, Anja Mogelvang - Diseth, Age - Why choose psychology? An investigation of Norwegian High school students. - In: Psychology learning and teaching-plat . - Londyn : SAGE Publications, 2019 ; UNSP 1475725719872134 ; ESCI, SCOPUS

3

ABB Sokolová, Lenka (34%) - Lemešová, Miroslava (33%) - Jursová Zacharová, Zlatica (33%): Psychologická príprava budúcich učiteľov a učiteliek : inovatívne prístupy. – 1. ed. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2014. - 136 p. ISBN 978-80-223-3656-7

Citations (17):

[o4] 2017 Fuchsová, Katarína - Bruncková, Miroslava - Kapová, Jana: Inovácia výučby psychologických disciplín v pregraduálnej príprave učiteľov. In: Edukácia, Vol. 2, No. 2, 2017, s. 69, 70

[o1] 2017 Stranovská, Eva - Lalinská, Mária - Boboňová, Ivana: Perception of the degree of importance of teacher s professional competences from the perspective of teacher and head teacher in the evaluation process of educational efficiency.In: Pedagogika, vol. 127, no. 3, 2017, s. 7 - SCOPUS

[o3] 2017 Lomnický, Igor a kol.: Teoretické východiská a súvislosti hodnotenia kompetencií učiteľa. Praha : Verbum, 2017, S. 118

[o1] 2017 Stranovská, Eva - Lalinská, Mária: Assessment of teachers' professional competences in consideration of motivation factor. In: 8th International conference on education and educational psychology - ICEEPSY. Nicosia : Future Academy,2017, S. 271-279 - BKCI-SSH

 [o1] 2018 Stranovská, Eva - Lalinská, Mária - Boboňová, Ivana: Teachers motivation towards assessment of their professional competences. In: Problems of education in the 21 st century, vol. 76, no. 4, 2018, s. 562 - ESCI

4

ACB Sokolová, Lenka [UKOPDPS] (100%) : Metódy vyučovania psychológie a predmetov osobnostného a sociálneho rozvoja. - 1. vyd. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2015. - 237 s. ISBN 978-80-223-3964-3 

Citations (10):

[o1] 2016 Neusar, Aleš: Challenges of PhD Existence: how better (not) to solve them. In: PhD Existence 2016. Olomouc : Univerzita Palackého, 2016, S. 283-292 - CPCI-SSH 

[o3] 2017 Nohavová, Alena: Exprese ve výuce psychologie. In: Kultura, umění a výchova [elektronický zdroj], roč. 5, č. 1, 2017, nestr. [s. 1] 

[o3] 2018 - Nohavová, Alena - In: Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci . - České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2018 ; S. 24, 46, 65, 134 

[o4] 2019 - Lojová, Gabriela - In: Učme cudzí jazyk efektívnejšie. Prístup zameraný na žiaka . - Bratislava : Univerzita Komenského, 2019 ; S. 238 

[o4] 2020 - Skyba, Michaela : Príklady dobrej praxe v kontexte Covid-19. - In: Journal Socioterapie. Špecifiká sociálnej práce v pandemickej situácii Covid-19, roč. 6, mim. č. 3, 2020 ; s. 26

5

Masaryk, Radomír (50%) - Sokolová, Lenka (50%): Making a difference by doing applied qualitative research in education three case studies. Human Affairs, Human Affairs. - Roč. 22, č. 4 (2012), s. 492-509. (SCOPUS, ESCI)

Citations (3):

[o2] 2018 - Halamová, Júlia - Baránková, Martina - Strnádelová, Bronislava - Koróniová, Jana : Consensual qualitative research on free associations for compassion and self-compassion. - In: Human Affairs, Vol. 28, No. 3, 2018 ; s. 270 ; SCOPUS ; ESCI

[o4] 2019 - Jursová Zacharová, Zlatica - In: Naratívny formát v škole: od metódy k výskumu . - Bratislava : Havara, 2019 ; S. 86

[o1] 2019 - Jursová Zacharová, Zlatica : Digital support of developing narrative competence among children from excluded rural communities in Slovakia. - In: New technologies and redesigning learning spaces . - Bucharest : ""Carol 1"" National Defence University, 2019 ; S. 86 ; CPCI-SSH

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

VEGA 1/0119/21 Poruchy učenia a pozornosti u študentov a študentiek v terciárnom vzdelávaní: Prevalencia, symptomatológia, copingové a učebné stratégie (2021 - 2024, hlavná riešiteľka)

2

VEGA 1/0409/17 Osobnosť a profesijné videnie učiteľov vo vzťahu k riešeniu náročných školských situácií v období tranzitu do praxe (2017 - 2019, hlavná riešiteľka)

3

KEGA 060UK-4/2017 Podpora naratívnej kompetencie v slovenskom jazyku u detí z marginalizovaného jazykového prostredia - súbor metodických materiálov (2017 - 2019, riešiteľka)

4

KEGA 035UK-4/2022 Psychologické vzdelávanie pre nepsychologické profesie: metodická a obsahová podpora (2022 - 2024, zástupkyňa hlavnej riešiteľky)

5

APVV-22-0078 Duševné zdravie u dospievajúcich v kontexte súčasných spoločenských výziev (riešiteľka)

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Prezidentka EFPTA Európska federácia asociácií učiteľov psychológie 2019 - 2022
Vice-prezidentka EFPTA Európska federácia asociácií učiteľov psychológie (EFPTA) 2017 - 2019
členka výboru pre otázky vzdelávania pri EFPA Európska federácia asociácií psychológov (EFPA) 2017 - 2023
členka odborovej rady doktorandského štúdia v odbore pedagogická psychológia Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta 2019-
členka programového výboru doktorandského štúdia v študijnom programe psychológia zdravia Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta sociálnych a ekonomických vied 2021-

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta České Budějovice, Česko jeden týždeň (November, 2018) Erazmus
University of Groningen Groningen, Holandsko 5 dní (2023) Erasmus

IX. - Iné relevantné skutočnosti