Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. RNDr. Eva Záhorská, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Záhorská
I.2 - Meno
Eva
I.3 - Tituly
doc., RNDr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1982
I.5 - Názov pracoviska
Katedra ekológie
I.6 - Adresa pracoviska
Prírodovedecká fakulta UK, Ilkovičova 6, Mlynská dolina, 842 15 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
docent
I.8 - E-mailová adresa
zahorska1@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/5583
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Ekologické a environmentálne vedy
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0002-0851-7851

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Prírodovedecká fakulta UK
II.b - Rok
2005
II.c - Odbor a program
Učiteľstvo a pedagogické vedy, Učiteľsvo všobecnovzdelávacích predmetov Biológia-Geografia
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Prírodovedecká fakulta UK
II.b - Rok
2009
II.c - Odbor a program
Ekologické a environmentálne vedy, Všeobecná ekológia a ekológia jedinca a populácií
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Prírodovedecká fakulta UK
II.b - Rok
2020
II.c - Odbor a program
Ekologické a environmentálne vedy, Všeobecná ekológia a ekológia jedinca a populácií
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
Doktorand Prírodovedecká fakulta UK 2005-2009
Odborný asistent Prírodovedecká fakulta UK 2009-2020
Docent Prírodovedecká fakulta UK 2021

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Certifikát ECDL Prírodovedecká fakulta UK 2006
Štátna jazyková skúška z anglického jazyka Jazyková škola, Golianova 68, Nitra 2009

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Ekológia Biológia;Systematická biológia;Paleobiológia I. Biológia
Ontogenéza a evolúcia Biológia;Systematická biológia;Paleobiológia I. Biológia
Biologické invázie Biológia II. Ekologické a environmentálne vedy
Ekológia Učiteľstvo biológie v kombinácii II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Základy ontogenézy a evolúcie Učiteľstvo biológie v kombinácii II. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
0
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
1
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
5
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
4
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Seminár k bakalárskej práci 1 Ekológia I. Ekologické a environmentálne vedy
Seminár k bakalárskej práci 2 Ekológia I. Ekologické a environmentálne vedy
Ecology Environmental studies I. Ekologické a environmentálne vedy
Biological invasions Environmental studies I. Ekologické a environmentálne vedy
Bachelor seminar 1 Environmental studies I. Ekologické a environmentálne vedy

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
45
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
12
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
17
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
7
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
149
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
88
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
145
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
88
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
0
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
0
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Záhorská, E., Kováč, V. 2009: Reproductive parameters of invasive topmouth gudgeon Pseudorasbora parva (Temminck and Schlegel, 1846) from Slovakia. Journal of Applied Ichthyology, 25(4): 466-469.

2

Záhorská, E., Kováč, V., Falka, I., Beyer, K., Katina, S., Copp, G.H., Gozlan, R.E. 2009: Morphological variability of the Asiatic cyprinid, topmouth gudgeon Pseudorasbora parva, in its introduced European range. Journal of Fish Biology, 74(1): 167-185.

3

Záhorská, E., Švolíková, K., Kováč, V. 2013: Do invasive populations of topmouth gudgeon (Pseudorasbora parva, Temminck and Schlegel) from disturbed and undisturbed habitats follow different life-histories? International Review of Hydrobiology, 98(2): 61-70.

4

Záhorská, E., Balážová, M., Bhagat, Y., Copp, G.H. 2017: Does latitude drive the phenotypic plasticity of morphological traits in non-native pumpkinseed populations from Europe? Knowledge and Management of Aquatic Ecosystems, 418 (29) 

5

Cucherousset, J., Copp, G.H., Fox, M.G., Sterud, E., van Kleef, H.H., Verreycken, H., Záhorská, E. 2009: Life-history traits and potential invasiveness of introduced pumpkinseed Lepomis gibbosus populationsin northwestern Europe. Biological Invasions, 11(9): 2171-2180

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Zieba, G., Smith, C., Fox, M.G., Yavno, S., Záhorská, E., Przybylski, M., Masson, G., Cucherousset, J., Verreycken, H., van Kleef, H.H., Copp, G.H. 2018: Red operculum spots, body size, maturation and evidence for a satellite male phenotype in non-native European populations of pumpkin seed Lepomis gibbosus. Ecology of Freshwater Fish, 27(3): 874-883.

2

Baltazar-Soares, M., Blanchet, S., Cote, J., Tarkan, A.S., Záhorská, E., Gozlan, R.E., Eizaguirre, Ch. 2020: Genomic footprints of a biological invasion introduction from Asia and dispersal in Europe of the topmouth gudgeon (Pseudorasbora parva). Molecular Ecology, 29(1): 71-85.

3

Gozlan, R.E., Záhorská, E., Cherif, E., Asaeda, T., Britton, J.R., Chang, Cha-Ho, Hong, T., Miranda, R., Musil, J., Povz, M. Tarkan, A.S., Tricarico, E., Trichkova, T., Verreycken, H., Weiperth, A., Witkowski, A., Zamora, L., Zweimueller, I., Zhao, Y., Esmaeili, H.R., Combe, M. 2020: Native drivers of fish life history traits are lost during the invasion process. Ecology and Evolution, 10(16): 8623-8633.

4

Záhorská, E., Šúrová, M., Balážová, M. 2023: Morphological variability in a successful invasive species originating from habitats experiencing different levels of disturbance. Journal of Vertebrate Biology, 72, 23031: 1-15.

5

Záhorská, E., Balážová, M., Ciceková, J., Zieba, G. 2024: Is temperature a primary source of morphological variability? A case study of pumpkinseed populations from different habitats near the thermal power plant Dolna Odra (Poland), 73: 24059: 1-12.

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

Cucherousset, J., Copp, G.H., Fox, M.G., Sterud, E., van Kleef, H.H., Verreycken, H., Záhorská, E. 2009: Life-history traits and potential invasiveness of introduced pumpkinseed Lepomis gibbosus populationsin northwestern Europe. Biological Invasions, 11(9): 2171-2180. Citation: Feiner, Z.S. - Aday, D.D. - Rice, J.A.: Biological Invasions, Vol. 14, No. 11, 2012, s. 2315-2329 - SCI „Phenotypic shifts in white perch life history strategy across stages of invasion“

2

Záhorská, E., Kováč, V., Falka, I., Beyer, K., Katina, S., Copp, G.H., Gozlan, R.E. 2009: Morphological variability of the Asiatic cyprinid, topmouth gudgeon Pseudorasbora parva, in its introduced European range. Journal of Fish Biology, 74(1): 167-185. Citation: Naspleda, J. - Vila-Gispert, A. - Fox, M. G. - Zamora, L. - Ruiz-Navarro, A.: Journal of Fish Biology,Vol. 81, No. 6, 2012, s. 1915-1935 - SCOPUS; SCI „Morphological variation between non‐native lake‐ and stream‐dwelling pumpkinseed Lepomis gibbosusin the Iberian Peninsula“

3

Záhorská, E., Kováč, V. 2013: Environmentally induced shift in reproductive traits of a long-term established population of topmouth gudgeon (Pseudorasbora parva). Journal of Applied Ichthyology, 29(1): 218-220. Citation: Jia, Y.T. - Kennard, M.J. - Liu, Y.H. - Sui, X.Y. - Chen, Y.Y. - Li, K.M. - Wang, G.J. - Chen, Y.F. - In: Science of the Total Environment, Vol. 694, December, 2019 ; Art. No. UNSP 133739 ; SCI

4

Záhorská, E., Kováč, V. 2009: Reproductive parameters of invasive topmouth gudgeon Pseudorasbora parva (Temminck and Schlegel, 1846) from Slovakia. Journal of Applied Ichthyology, 25(4): 466-469. Citation: 2014 Grabowska, J. - Przybylski, M.: Reviews in Fish Biology and Fisheries, Vol. 25, No. 1, 2014, s. 165-178 - SCI „Life-history traits of non-native freshwater fish invaders differentiate them from natives in the Central European bioregion“

5

Záhorská, E., Kováč, V. 2009: Reproductive parameters of invasive topmouth gudgeon Pseudorasbora parva (Temminck and Schlegel, 1846) from Slovakia. Journal of Applied Ichthyology, 25(4): 466-469. Citation: Jaric, I. - Jacimovic, M. - Cvijanovic, G. - Knezevic-Jaric, J. - Lenhardt, M.: Biological Invasion, Vol. 17, No. 1, 2015, s. 219-229 - SCI „Demographic flexibility influences colonization success: profiling invasive fish species in the Danube River by the use of population models“

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

VEGA 1/0392/12 - Morfologická analýza dvoch inváznych druhov rýb z pôvodných i nepôvodných oblastí výskytu - zodpovedný riešiteľ

Projekt rieši problematiku inváznych organizmov, ktorá už nadobudla globálne rozmery. Medzi vlastnosti, ktoré biologický druh potrebuje v novom prostredí na založenie populácie a prípadné invázne šírenie, patria najmä fenotypová plasticita a biologická flexibilita. Zdrojom viacerých rozhodujúcich atribútov úspešných inváznych druhov sa tak stáva ontogenéza, ktorá má veľký potenciál generovať prostredníctvom epigenézy rozmanité fenotypy. Náplňou projektu je zistiť aká je celková variabilita externej morfológie skúmaných druhov, a ako sa prípadne prejavuje na ich inváznom potenciály. Veľkým prínosom bude dôkladná morfometrická analýza rozsiahleho materiálu z pôvodných (Čína a Kanada) ako i nepôvodných oblastí výskytu (Európa) oboch skúmaných druhov. Projekt zahŕňa širokú medzinárodnú spoluprácu a výchovu nasledujúcej generácie - bakalárov, magistrov a doktorandov.

2

KEGA 018KU-4/2021 - Príprava celoživotného vzdelávania učiteľov zameraná na zvýšenie ich kompetencií v oblasti udržateľného rozvoja so zameraním na klimatické zmeny a stratu biodiverzity

Za posledných 50 rokov nastalo s expanziou činnosti človeka aj extrémne zvyšovanie problémov biosféry. S prudkým nárastom populácie dochádza na globálnej úrovni k výraznej deštrukcií pôvodného prostredia, stratám biodiverzity a k výrazným klimatických zmenám. Ak chceme našu planétu udržať, je preto potrebná reforma celej spoločnosti s cieľom dosiahnuť udržateľný rozvoj. Takéto smerovanie má podporu aj v dôležitých vyhláseniach Organizácie Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru. Významným komponentom takmer vo všetkých programových dokumentoch týkajúcich sa udržateľného rozvoja je totiž vzdelávanie k udržateľnému rozvoju, ktoré môže výrazne a dosť rýchlo prispieť k riešeniu globálnych problémov. Jeho základom je ako správny obsah tak i dostatok učiteľov a lektorov kvalifikovaných v tejto oblasti a ovládajúcich správne metódy a psychologické stratégie. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli v rámci projektu pripraviť program inovačného celoživotného vzdelávania učiteľov, ktorého cieľom je nielen získanie inovovaných informácií z danej oblasti ale i rozvoj kompetencií učiteľa

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Centre for Environment, Fisheries and Aquaculture Science Veľká Británia Oktober-November 2009 Spolupráca na projekte
Bournemouth University Veľká Británia September-Oktober 2010 Spolupráca na projekte
Bournemouth University Veľká Británia Február 2011 Spolupráca na projekte
University of Catania Sicília (Taliansko) Október 2022 Erasmus+ mobility (STA)

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Ocenenie agentúrou ARRA - agentúra ARRA identifikovala vedecký tím pod vedením prof. RNDr. Vladimíra Kováča, CSc. (Kováč V., Katina, S., Záhorská E.) ako špičkový tím Univerzity Komenského, ktorý patrí vo svojom vednom odbore (Ecology; Plant and Animal Sciences) do najlepšieho 1% na svete

Ocenenie akreditačnou komisiou - Akreditačná komisia identifikovala Výskumný tím inváznej biológie a ekomorfológie rýb vedený prof. V Kováčom (Kováč V., Katina S., Záhorská E., Novomeská A.) ako Špičkový vedecký tím

Dátum poslednej aktualizácie
2024-08-22