Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. PaedDr. Klára Velmovská, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Velmovská
I.2 - Meno
Klára
I.3 - Tituly
doc. PaedDr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1974
I.5 - Názov pracoviska
Katedra didaktiky matematiky, fyziky a informatiky, Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave
I.6 - Adresa pracoviska
Mlynská dolina F1, 842 48 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
docent
I.8 - E-mailová adresa
velmovska1@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/3069
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
13. Fyzika, 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0002-4154-6072

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Matematicko-fyzikálna fakulta Univerzity Komenského
II.b - Rok
1997
II.c - Odbor a program
učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov matematika - fyzika
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2001
II.c - Odbor a program
4.1.13 Teória vyučovania fyziky
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2016
II.c - Odbor a program
4.1.13 Teória vyučovania fyziky
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
odboný asistent Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave 09/2000 - 10/2010
člen expertného tímu Štátny pedagogický ústav, Pluhová 8, Bratislava 11/2010 - 02/2011
odborný asistent Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave 02/2011 - 10/2016
docent Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave 10/2016 - súčasnosť

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Rigorózne konanie Matematicko-fyzikálna fakulta Univerzity Komenského 1999
semináre EXPO EDU súvislé vzdelávanie Expol Pedagogika, Bratislava 2017
seminár Prečo ľudia veria nezmyslom CVTI, Bratislava 2018

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Dizajn materiálov pre prírodovedné vzdelávanie Teória vyučovania fyziky III. - doktorandský stupeň 13. fyzika
Metódy riešenia fyzikálnych úloh Fyzika II. - úplný vysokoškolský stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Seminár k diplomovej práci z fyziky Spoločný pedagogicko-psychologický základ II. - úplný vysokoškolský stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Úvod do didaktiky fyziky Fyzika I. - bakalársky stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Seminár k bakalárskej práci Spoločný pedagogicko-psychologický základ I. - bakalársky stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
2
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
6
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
3
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
24
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
20
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
4
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Medzipredmetové projekty zamerané na problémy súčasného sveta Spoločný pedagogicko-psychologický základ II - magisterský stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Komunikačné zručnosti učiteľa Spoločný pedagogicko-psychologický základ II. - magisterský stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Seminár k diplomovej práci (1) Spoločný pedagogicko-psychologický základ II. - magisterský stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Matematické metódy vo fyzike (1) Fyzika I. - bakalársky stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Školské pokusy z fyziky Fyzika I. - bakalársky stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Fyzika netradične Fyzika I. - bakalársky stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Kalkulus pre učiteľov fyziky Fyzika I. - bakalársky stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Fyzika zážitkom Fyzika I. - bakalársky stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Matematické metódy vo fyzike (2) Fyzika I. - bakalársky stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Repetitórium stredoškolskej matematiky Biochémie, chémia I. - bakalársky stupeň 17. Chémia
Kalkulus pre učiteľov chémie Učiteľstvo Chémia I. - bakalársky stupeň 38. učiteľstvo a pedagogické vedy

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
137
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
54
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
14
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
10
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
213
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
98
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
50
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
29
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
5
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
1
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1
ADC Němec, M., Krišťák, Ľ., Danihelová, Z., Velmovská, K. Application of Innovative P&E Method at Technical Universities in Slovakia. In: Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. Vol. 13, No. 6 (2017), s. 2329-2349. ISSN 1305-8215.
2
AFD Velmovská, K., Kiss, T., Trúsiková, A. Critical thinking and physics education. In: DIDFYZ 2019 : Formation of the Natural Science Image of the World in the 21st Century. ISBN 978-0-7354-1897-4. Melville : AIP Publishing, 2019. s. 1-9, Art. No. 030037.
3
BCI JURČOVÁ, M., DOHŇANSKÁ, J., PIŠÚT, J., VELMOVSKÁ, K. Didaktika fyziky – rozvíjanie tvorivosti žiakov a študentov. Univerzita Komenského : Bratislava, 2001, ISBN 80-223-1614-8.
4
ABC Velmovská, K., Bartošovič, L. Developing critical thinking skills in physics classes. In: Critical thinking : Theories, methods and challenges. New York : NOVA Science Publishers, 2016. S. 21-43. ISBN 978-1-63484-349-2.
5
ADM VELMOVSKÁ, K. Physics mistakes in movies or the possibility of developing critical thinking in physics education. In: Journal of Science Education, Vol. 15, No. 1 (2014), s. 37­40. ISSN 0124-5481.
VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1
AAB Velmovská, K., Trúsiková, A., Kiss, T. Aspekty rozvoja kritického myslenia vo vyučovaní fyziky. Bratislava : FMFI, 2021. s. 125. ISBN 978-80-8147-100-1.
2

v3 GEJDOŠOVÁ, B., VELMOVSKÁ, K. The Quality of Feedback and Its Influence on the Preparation of the Future Teacher. In International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 31(5), p. 2-16, 2023. ISSN 2200-4270.

3

v2 VELMOVSKÁ, K., TRÚSIKOVÁ, A., KOZÁNEK KISS, T. Critical thinking and physics education. In DIDFYZ 2019 - Formation of the Natural Science Image of the World in the 21st Century, Melville (USA) : American Institute of Physics. AIP Publishing, 2019.ISBN 978-0-7354-1897-4, s. 1-9.

4

v2 TRÚSIKOVÁ, A., VELMOVSKÁ, K. Indicators of critical thinking and physics experiments. In: Journal of Physics : Conference Series. p. 1-8, 2022. ISBN 978-0-7354-1897-4. 

5
ADE Trúsiková, A., Velmovská, K. Critical Thinking and Physics Problems. In: EDU Review, roč. 8, č. 2. Madrid : Global Knowledge Academics, 2020. s. 119-126. ISSN 2659-9917.
VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1
[o1] Rodríguez, M. B., Zafra, S. L., Quintero Ortega, S. P. The systematic review of the scientific literataure and the need to visualize the results of the investigations. In Logos Ciencia & Tecnología, Vol. 7, No. 1, 2015; s. 101-103. / ADM VELMOVSKÁ, K. Physics mistakes in movies or the possibility of developing critical thinking in physics education. In: Journal of Science Education, Vol. 15, No. 1 (2014), s. 37­40. ISSN 0124-5481.
2
[o1] Tamayo, Y. D., López, É. A. Business practice: teaching method university. In Revista Logos Ciencia & Tecnología, Vol. 7, No. 1, 2015; s. 85-90. / ADM VELMOVSKÁ, K. Physics mistakes in movies or the possibility of developing critical thinking in physics education. In: Journal of Science Education, Vol. 15, No. 1 (2014), s. 37­40. ISSN 0124-5481.
3

[n2] Nurilma, F. Z. - Supriana, E. - Diantoro, M.. - Using STEM-Based 3D-Multimedia to Improve Students' Critical Thinking Skills in Uniform Circular Motion - In: Jurnal Pendidikan Fisika, Vol. 11, No. 2, 2023 ; s. 193-201/AFD Velmovská, K., Kiss, T., Trúsiková, A. Critical thinking and physics education. In: DIDFYZ 2019 : Formation of the Natural Science Image of the World in the 21st Century. ISBN 978-0-7354-1897-4. Melville : AIP Publishing, 2019. s. 1-9, Art. No. 030037. 

4
[o1] - Masalimova, A. R., Levina, E. Y., Platonova, R. I., Yakubenko, K. Y., Mamitova, N. V., Arzumanova, L. L., Grebennikov, V. V., Marchuk, N. N. Cognitive simulation as integrated innovative technology in teaching of social and humanitarian disciplines. In: Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, Vol. 13, No. 8, 2017. s. 4915-4928 / ADC Němec, M., Krišťák, Ľ., Danihelová, Z., Velmovská, K. Application of Innovative P&E Method at Technical Universities in Slovakia. In: Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. Vol. 13, No. 6 (2017), s. 2329-2349. ISSN 1305-8215.
5

[n2] Siswati, B. H. - Anantyarta, P. - Humaidi, A. - Wicaksono, I.. : Contribution of critical thinking skills on concept understanding biology students at the implementation learning mode. In: Jurnal Pendidikan Biologi, Vol. 8, No. 2, 2023 ; s. 283-292./Túsiková, A., Velmovská, K. Indicators of critical thinking and physics experiments. In: Journal of Physics : Conference Series. p. 1-8, 2022. ISBN 978-0-7354-1897-4. 

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

VEGA 1/0396/18 Aspekty rozvoja kritického myslenia v prírodovednom vzdelávaní (2018 – 2020) – zodpovedný riešiteľ

2

KEGA 013UK-4/2021 Metodické materiály zamerané na systematický rozvoj kritického myslenia (2021 – 2023) – zodpovedný riešiteľ

3

VEGA 1/0273/19 Tútoring a skefolding v príprave budúceho učiteľa fyziky (2019 – 2021) – zástupca zodpovedného riešiteľa

4

ESF 312011F057 IT Akadémia – vzdelávanie pre 21. storočie (2016 – 2021)

5

APVV-14-0070 Prírodovedné kurikulum pre základnú školu 2020 (2014 – 2019)

6

KEGA 059UK-4/2022 Príprava učiteľov fyziky na využívanie neformálneho a informálneho vzdelávania. (2022-2024) – zástupca zodpovedného riešiteľa

7

SAV - Systémový program pre komplexné poznanie a kritické myslenie formou zážitkového vzdelávania.(2022-2026)

8

KEGA 076UK-4/2024 Implementácia metódy Challenge-based education v neformálnom vzdelávaní (2024-2026) – zástupca zodpovedného riešiteľa

9

PSK/NP/2024/003 Národný projekt Digitálna transformácia vzdelávania a školy (DiTEdu) (2023-2028)

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Člen odborovej komisie v študijnom programe doktorandského štúdia Teória vyučovania fyziky Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016 - súčasnosť
Člen pracovnej skupiny Akreditačnej rady MŠ SR pre kontinuálne vzdelávanie Akreditačná rada Ministerstva školstva Slovenskej republiky pre kontinuálne vzdelávanie pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca 2016 - 2019
Predseda rozvrhovej komisie FMFI Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave 2016 - 2022
Predseda odbornej komisie Študentskej vedeckej konferencie FMFI UK v sekcii Didaktika fyziky Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave 2014 - súčasnosť
Člen komisie na vykonanie štátnych skúšok pre bakalársky a magisterský študijný program na FMFI UK, člen skúšobnej komisie pre vykonanie dizertačnej/rigoróznej skúšky a obhajobu dizertačných/rigoróznych prác na FMFI UK Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave 2010 - súčasnosť
Garant inovačného vzdelávanie Kritické myslenie vo vyučovaní fyziky Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave 2022 -
Člen tímu Olympiády mladých vedcov NIVaM 2023 -
Člen autorského tímu pre VO Človek a príroda NIVaM 2021 -

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

IX. - Iné relevantné skutočnosti

Dátum poslednej aktualizácie
2025-02-08