Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
prof. RNDr. Miroslav Prokša, CSc.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Prokša
I.2 - Meno
Miroslav
I.3 - Tituly
prof., RNDr., CSc.
I.4 - Rok narodenia
1954
I.5 - Názov pracoviska
Katedra didaktiky prírodných vied, psychológie a pedagogiky, Prírodovedecká fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
I.6 - Adresa pracoviska
Ilkovičova 6, 842 15 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
profesor
I.8 - E-mailová adresa
miroslav.proksa@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4410
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
0000-0001-8521-1971

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta
II.b - Rok
1978
II.c - Odbor a program
učiteľstvo všeobecnovzdelávacich predmetov, špecializácia: chémia-fyzika
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta
II.b - Rok
1988
II.c - Odbor a program
teória vyučovania predmetov všeobecnovzdelávacej povahy, špecializácia: chémia
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta
II.b - Rok
1995
II.c - Odbor a program
Odborová didaktika
II.5 - Titul profesor
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta
II.b - Rok
2005
II.c - Odbor a program
Odborová didaktika
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
asistent Povodie Dunaja 1978 - 1980
odborný asistent Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta 1980 - 1994
docent Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta 1994 - 2004
profesor Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta 2005 - doteraz

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Seminár k bakalárskej práci 1, 2 Učiteľský základ I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Metodológia pedagogického výskumu Učiteľský základ II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Didaktika chémie 1, 2 Učiteľstvo Chémie II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Seminár k diplomovej práci Učiteľský základ II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Vedecké a výskumné metódy v didaktikách prírodných vied Didaktika biológie III. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Didaktika chémie III. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený
Didaktika chémie učiteľstvo a pedagogické vedy
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
2
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
0
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
1
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
69
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
12
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Pedagogická prax 1 Učiteľský základ I. učiteľstvo a pedagogické vedy/
Seminár k diplomovej práci 1, 2 Učiteľský základ II. učiteľstvo a pedagogické vedy/
Pedagogická prax 2, 3 Učiteľský základ II. učiteľstvo a pedagogické vedy/
Prostriedky motivácie vo vyučovaní chémie; 2. stupeň; prednáška Učiteľstvo Chémie II. učiteľstvo a pedagogické vedy/
Dizertačná práca 1, 2 Didaktika biológie III. učiteľstvo a pedagogické vedy/

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
214
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
22
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
19
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
11
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
279
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
86
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
69
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
13
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
6
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
1
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

ADC Bučkova, A; Prokša, M.: The persistence of primary school students' initial ideas about acids and bases in the mental models of adults, CHEMISTRY EDUCATION RESEARCH AND PRACTICE, 2021, 22 (1), pp. 164-174. WOS:000608488100012

2

ADC Vrabec, M; Proksa, M.: Identifying Misconceptions Related to Chemical Bonding Concepts in the Slovak School System Using the Bonding Representations Inventory as a Diagnostic Tool, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2016, 93 (8), pp. 1634-1370, WOS:000381651800008

3

ADC Haláková, Z; Prokša, M.: Two kinds of conceptual problems in chemistry teaching, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2007, 84 (1), pp. 172-174, WOS:000242896900034

4

ADC Igaz, C; Prokša, M.: Conceptual Questions and Lack of Formal Reasoning: Are They Mutually Exclusive?, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2012, 89 (10), pp. 1243-11248, WOS:000308788300005

5

V3 Prokša, M; Križanová, M; Drozdíková, A; HalákováZ.:Experiences with Student Projects Focusing on Chemistry Shows in Undergraduate Chemistry Teacher Education, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2023, 100, 9, pp. 3494–3499, doi.org/10.1021/acs.jchemed.3c00531

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

ADC Bučkova, A; Prokša, M.: The persistence of primary school students' initial ideas about acids and bases in the mental models of adults, CHEMISTRY EDUCATION RESEARCH AND PRACTICE, 2021, 22 (1), pp. 164-174. WOS:000608488100012

2

V3 Prokša, M; Drozdíková, A; Haláková, Z: "Covid-19 Shock" and Identified Benefits for Improved PreService Chemistry Teacher Education, CHEMISTRY-DIDACTICS-ECOLOGY-METROLOGY, 2023, 23 (1-2), pp. 105-120, DOI: 10.2478/cdem-2023-0001

3

V3 Prokša, M; Križanová, M; Drozdíková, A; HalákováZ.:Experiences with Student Projects Focusing on Chemistry Shows in Undergraduate Chemistry Teacher Education, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2023, 100, 9, pp. 3494–3499, DOI 10.1021/acs.jchemed.3c00531

4

ADM Prokša, M; Drozdíková, A; Haláková, Z.: VERIFYING THE WEIGHT OF DIFFERENT LEARNING TASKS IN STUDENT ASSESSMENT BY CHEMISTRY TEACHERS, CHEMISTRY-DIDACTICS-ECOLOGY-METROLOGY, 2019, 24 (1-2), pp. 89-97, WOS:000517835000007

5

V3 Šikulincová, L.; Prokša, M.: Pupils Precopcentions about Heat, Temperature and Energy, CHEMISTRY-DIDACTICS-ECOLOGY-METROLOGY, 2020, 25, 1-2, s. 79-91, DOI 10.2478/cdem-2020-0005

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

Haláková, Z; Prokša, M.: Two kinds of conceptual problems in chemistry teaching, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2007, 84 (1), pp. 172-174, WOS:000242896900034. Cited in: Milo D. Koretsky, Bill J. Brooks, Adam Z. Higgins. Written justifications to multiple-choice concept questions during active learning in class. International Journal of Science Education 2016, 38 (11) , 1747-1765. https://doi.org/10.1080/09500693.2016.1214303

2

Haláková, Z; Prokša, M.: Two kinds of conceptual problems in chemistry teaching, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2007, 84 (1), pp. 172-174, WOS:000242896900034. Cited in: Paul Schwartz and Jack Barbera . Evaluating the Content and Response Process Validity of Data from the Chemical Concepts Inventory. Journal of Chemical Education 2014, 91 (5) , 630-640. https://doi.org/10.1021/ed400716p

3

Vrabec, M; Proksa, M.: Identifying Misconceptions Related to Chemical Bonding Concepts in the Slovak School System Using the Bonding Representations Inventory as a Diagnostic Tool, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2016, 93 (8), pp. 1634-1370, WOS:000381651800008. Cited in: Maurícius S. Pazinato, Flávia M. Bernardi, Ana Carolina G. Miranda, Mara Elisa F. Braibante. Epistemological Profile of Chemical Bonding: Evaluation of Knowledge Construction in High School. Journal of Chemical Education 2021, 98 (2) , 307-318. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00353

4

Igaz, C; Prokša, M.: Conceptual Questions and Lack of Formal Reasoning: Are They Mutually Exclusive?, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2012, 89 (10), pp. 1243-11248, WOS:000308788300005. Cited in: A review of research on metacognition in science education: current and future directions

Zohar, A and Barzilai, S

Sep 1 2013 | Studies In Science Education

5

Gašparík, V; Prokša, M; Drozdíková, A.: HOW CAN PUPILS SEE WHAT IS INVISIBLE?: POSSIBILITIES OF INQUIRY PROBEWARE EXPERIMENT IMPLEMENTATION IN PRIMARY SCHOOLS, CHEMISTRY-DIDACTICS-ECOLOGY-METROLOGY, 2017, 22 (1-2), pp. 69-91, WOS:000427583100004. Cited in: Qualitative graphing in an authentic inquiry context: How construction and critique help middle school students to reason about cancer

Matuk, C; Zhang, JY; (...); Linn, MC

Sep 2019 | Journal Of Research In Science Teaching

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

APVV č. APVV-14-0070 „Prírodovedné kurikulum pre základnú školu 2020“ - vedúci riešiteľského kolektívu na UK. Projekt aplikovaného výskumu bol orientovaný na prírodovedné vzdelávanie slovenských žiakov základnej školy. Cieľom bolo vytvoriť koncepciu a organizáciu prírodovedného kurikula, ktoré by zabezpečilo zmenu prírodovedného vzdelávania v súlade aktuálnymi európskymi trendami. Projekt bol vyhodnotený ako výskumný projekt s vynikajúcou úrovňou v oblasti spoločenských vied (https://www.apvv.sk/buxus/docs/zk/zk-apvv-14-0070.pdf)

2

Vega 1/0166/16 Identifikovanie žiackych miskoncepcií a možnosti ich odstraňovania v rámci didaktickej rekonštrukcie kľúčových okruhov chémie na základných a stredných školách - vedúci riešiteľského kolektívu. Projekt mal za cieľ hľadať cesty na identifikáciu a následné potláčanie žiackych miskoncepcií v kľúčových vzdelávacích okruhoch chémie vyučovaných na základných a stredných školách. Pre tieto účely sa skúmali možnosti, hranice a spôsoby využitia menej vžitých prostriedkov ako sú pojmové mapy, clustering, eseje, divergentné učebné úlohy, konceptuálne učebné úlohy, komplexné učebné úlohy atď. Overovali sa modelové prístupy k minimalizácii identifikovaných žiackych miskoncepcií.

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Predseda predmetovej komisie Chémia na Štátnom pedagogickom ústave v Bratislave Štátny pedagogický ústav, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR 2011 - 2021
Člen vedeckej rady prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského v Bratislave 2010 - 2018
Podpredseda celoštátnej komisie CHO Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR 1996/2011
Biológia, ekológia, chémia, člen redakčnej rady Trnavská univerzita v Trnave, Pedagogická fakulta od 2014
Biológie, chemie, zeměpis, člen redakčnej rady, Universita Karlova, pedagogická fakulta od 2019

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze Albertov 6, 128 00 Praha 2 10.4.-14.4.2000 pozvanie na pracovný pobyt na Katedre učitelství a didaktiky biologie, pedagogická činnosť v rámci prednášok, cvičení a seminárov, spolupráca na výskumných projektoch

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

prof. Prokša sa podieľa na príprave učiteľov chémie na Prírodovedeckej fakulte UK od roku 1980. Ako školiteľ, sa podieľa na uskutočňovaní 3. stupňa štúdia od roku 1998, od roku 2004 vykonáva aj funkciu garanta predmetného študijného programu. Od roku 2008 garantuje habilitačné a inauguračné konanie v odbore 1.1.10 Odborová didaktika – Didaktika chémie na PriF UK. V rokoch 2001-2016 vykonával funkciu vedúceho Katedry didaktiky prírodných vied, psychológie a pedagogiky, v rokoch 1990 až 2001 bol zástupca vedúceho tejto katedry. Bol predsedom, členom habilitačných a inauguračných komisií, respektíve oponentom pri takýchto konaniach v predmetnom odbore na viacerých univerzitách

Dátum poslednej aktualizácie
2025-01-08