Meno a priezvisko:
|
prof. RNDr. Miroslav Prokša, CSc.
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
asistent | Povodie Dunaja | 1978 - 1980 |
odborný asistent | Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta | 1980 - 1994 |
docent | Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta | 1994 - 2004 |
profesor | Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta | 2005 - doteraz |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Seminár k bakalárskej práci 1, 2 | Učiteľský základ | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Metodológia pedagogického výskumu | Učiteľský základ | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Didaktika chémie 1, 2 | Učiteľstvo Chémie | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Seminár k diplomovej práci | Učiteľský základ | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Vedecké a výskumné metódy v didaktikách prírodných vied | Didaktika biológie | III. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
V.2.a - Názov študijného programu | V.2.b - Stupeň | V.2.c - Študijný odbor |
---|---|---|
Didaktika chémie | III. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania | V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený |
---|---|
Didaktika chémie | učiteľstvo a pedagogické vedy |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Pedagogická prax 1 | Učiteľský základ | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/ |
Seminár k diplomovej práci 1, 2 | Učiteľský základ | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/ |
Pedagogická prax 2, 3 | Učiteľský základ | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/ |
Prostriedky motivácie vo vyučovaní chémie; 2. stupeň; prednáška | Učiteľstvo Chémie | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/ |
Dizertačná práca 1, 2 | Didaktika biológie | III. | učiteľstvo a pedagogické vedy/ |
ADC Bučkova, A; Prokša, M.: The persistence of primary school students' initial ideas about acids and bases in the mental models of adults, CHEMISTRY EDUCATION RESEARCH AND PRACTICE, 2021, 22 (1), pp. 164-174. WOS:000608488100012
ADC Vrabec, M; Proksa, M.: Identifying Misconceptions Related to Chemical Bonding Concepts in the Slovak School System Using the Bonding Representations Inventory as a Diagnostic Tool, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2016, 93 (8), pp. 1634-1370, WOS:000381651800008
ADC Haláková, Z; Prokša, M.: Two kinds of conceptual problems in chemistry teaching, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2007, 84 (1), pp. 172-174, WOS:000242896900034
ADC Igaz, C; Prokša, M.: Conceptual Questions and Lack of Formal Reasoning: Are They Mutually Exclusive?, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2012, 89 (10), pp. 1243-11248, WOS:000308788300005
V3 Prokša, M; Križanová, M; Drozdíková, A; HalákováZ.:Experiences with Student Projects Focusing on Chemistry Shows in Undergraduate Chemistry Teacher Education, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2023, 100, 9, pp. 3494–3499, doi.org/10.1021/acs.jchemed.3c00531
ADC Bučkova, A; Prokša, M.: The persistence of primary school students' initial ideas about acids and bases in the mental models of adults, CHEMISTRY EDUCATION RESEARCH AND PRACTICE, 2021, 22 (1), pp. 164-174. WOS:000608488100012
V3 Prokša, M; Drozdíková, A; Haláková, Z: "Covid-19 Shock" and Identified Benefits for Improved PreService Chemistry Teacher Education, CHEMISTRY-DIDACTICS-ECOLOGY-METROLOGY, 2023, 23 (1-2), pp. 105-120, DOI: 10.2478/cdem-2023-0001
V3 Prokša, M; Križanová, M; Drozdíková, A; HalákováZ.:Experiences with Student Projects Focusing on Chemistry Shows in Undergraduate Chemistry Teacher Education, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2023, 100, 9, pp. 3494–3499, DOI 10.1021/acs.jchemed.3c00531
ADM Prokša, M; Drozdíková, A; Haláková, Z.: VERIFYING THE WEIGHT OF DIFFERENT LEARNING TASKS IN STUDENT ASSESSMENT BY CHEMISTRY TEACHERS, CHEMISTRY-DIDACTICS-ECOLOGY-METROLOGY, 2019, 24 (1-2), pp. 89-97, WOS:000517835000007
V3 Šikulincová, L.; Prokša, M.: Pupils Precopcentions about Heat, Temperature and Energy, CHEMISTRY-DIDACTICS-ECOLOGY-METROLOGY, 2020, 25, 1-2, s. 79-91, DOI 10.2478/cdem-2020-0005
Haláková, Z; Prokša, M.: Two kinds of conceptual problems in chemistry teaching, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2007, 84 (1), pp. 172-174, WOS:000242896900034. Cited in: Milo D. Koretsky, Bill J. Brooks, Adam Z. Higgins. Written justifications to multiple-choice concept questions during active learning in class. International Journal of Science Education 2016, 38 (11) , 1747-1765. https://doi.org/10.1080/09500693.2016.1214303
Haláková, Z; Prokša, M.: Two kinds of conceptual problems in chemistry teaching, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2007, 84 (1), pp. 172-174, WOS:000242896900034. Cited in: Paul Schwartz and Jack Barbera . Evaluating the Content and Response Process Validity of Data from the Chemical Concepts Inventory. Journal of Chemical Education 2014, 91 (5) , 630-640. https://doi.org/10.1021/ed400716p
Vrabec, M; Proksa, M.: Identifying Misconceptions Related to Chemical Bonding Concepts in the Slovak School System Using the Bonding Representations Inventory as a Diagnostic Tool, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2016, 93 (8), pp. 1634-1370, WOS:000381651800008. Cited in: Maurícius S. Pazinato, Flávia M. Bernardi, Ana Carolina G. Miranda, Mara Elisa F. Braibante. Epistemological Profile of Chemical Bonding: Evaluation of Knowledge Construction in High School. Journal of Chemical Education 2021, 98 (2) , 307-318. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00353
Igaz, C; Prokša, M.: Conceptual Questions and Lack of Formal Reasoning: Are They Mutually Exclusive?, JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION, 2012, 89 (10), pp. 1243-11248, WOS:000308788300005. Cited in: A review of research on metacognition in science education: current and future directions
Zohar, A and Barzilai, S
Sep 1 2013 | Studies In Science Education
Gašparík, V; Prokša, M; Drozdíková, A.: HOW CAN PUPILS SEE WHAT IS INVISIBLE?: POSSIBILITIES OF INQUIRY PROBEWARE EXPERIMENT IMPLEMENTATION IN PRIMARY SCHOOLS, CHEMISTRY-DIDACTICS-ECOLOGY-METROLOGY, 2017, 22 (1-2), pp. 69-91, WOS:000427583100004. Cited in: Qualitative graphing in an authentic inquiry context: How construction and critique help middle school students to reason about cancer
Matuk, C; Zhang, JY; (...); Linn, MC
Sep 2019 | Journal Of Research In Science Teaching
APVV č. APVV-14-0070 „Prírodovedné kurikulum pre základnú školu 2020“ - vedúci riešiteľského kolektívu na UK. Projekt aplikovaného výskumu bol orientovaný na prírodovedné vzdelávanie slovenských žiakov základnej školy. Cieľom bolo vytvoriť koncepciu a organizáciu prírodovedného kurikula, ktoré by zabezpečilo zmenu prírodovedného vzdelávania v súlade aktuálnymi európskymi trendami. Projekt bol vyhodnotený ako výskumný projekt s vynikajúcou úrovňou v oblasti spoločenských vied (https://www.apvv.sk/buxus/docs/zk/zk-apvv-14-0070.pdf)
Vega 1/0166/16 Identifikovanie žiackych miskoncepcií a možnosti ich odstraňovania v rámci didaktickej rekonštrukcie kľúčových okruhov chémie na základných a stredných školách - vedúci riešiteľského kolektívu. Projekt mal za cieľ hľadať cesty na identifikáciu a následné potláčanie žiackych miskoncepcií v kľúčových vzdelávacích okruhoch chémie vyučovaných na základných a stredných školách. Pre tieto účely sa skúmali možnosti, hranice a spôsoby využitia menej vžitých prostriedkov ako sú pojmové mapy, clustering, eseje, divergentné učebné úlohy, konceptuálne učebné úlohy, komplexné učebné úlohy atď. Overovali sa modelové prístupy k minimalizácii identifikovaných žiackych miskoncepcií.
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
Predseda predmetovej komisie Chémia na Štátnom pedagogickom ústave v Bratislave | Štátny pedagogický ústav, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR | 2011 - 2021 |
Člen vedeckej rady prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave | Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského v Bratislave | 2010 - 2018 |
Podpredseda celoštátnej komisie CHO | Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR | 1996/2011 |
Biológia, ekológia, chémia, člen redakčnej rady | Trnavská univerzita v Trnave, Pedagogická fakulta | od 2014 |
Biológie, chemie, zeměpis, člen redakčnej rady, | Universita Karlova, pedagogická fakulta | od 2019 |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze | Albertov 6, 128 00 Praha 2 | 10.4.-14.4.2000 | pozvanie na pracovný pobyt na Katedre učitelství a didaktiky biologie, pedagogická činnosť v rámci prednášok, cvičení a seminárov, spolupráca na výskumných projektoch |
prof. Prokša sa podieľa na príprave učiteľov chémie na Prírodovedeckej fakulte UK od roku 1980. Ako školiteľ, sa podieľa na uskutočňovaní 3. stupňa štúdia od roku 1998, od roku 2004 vykonáva aj funkciu garanta predmetného študijného programu. Od roku 2008 garantuje habilitačné a inauguračné konanie v odbore 1.1.10 Odborová didaktika – Didaktika chémie na PriF UK. V rokoch 2001-2016 vykonával funkciu vedúceho Katedry didaktiky prírodných vied, psychológie a pedagogiky, v rokoch 1990 až 2001 bol zástupca vedúceho tejto katedry. Bol predsedom, členom habilitačných a inauguračných komisií, respektíve oponentom pri takýchto konaniach v predmetnom odbore na viacerých univerzitách