Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
Mgr. Marta Nevřelová, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Nevřelová
I.2 - Meno
Marta
I.3 - Tituly
Mgr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1970
I.5 - Názov pracoviska
Katedra environmentálnej ekológie a manažmentu krajiny
I.6 - Adresa pracoviska
Prírodovedecká fakulta UK, Ilkovičova 6, 84215 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
odborný asistent
I.8 - E-mailová adresa
marta.nevrelova@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4383
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Ekologické a environmentálne vedy
I.11 - ORCID iD
"https://orcid.org/ 0000-0002-0791-0125"

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Prírodovedecká fakulta UK
II.b - Rok
1993
II.c - Odbor a program
Environmentalistika
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Prírodovedecká fakulta UK
II.b - Rok
2001
II.c - Odbor a program
Environmentalistika
II.4 - Titul docent
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
odborný asistent PriFUK 1993-súčasnosť

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
GIS kurz Wageningen University, Holland 1996

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Ekosozológia Environmentalistika I. ekologické a environmentálne vedy
Územná ochrana a využívanie krajiny Environmentalistika I. ekologické a environmentálne vedy
Ekosystémy Slovenska Ekológia a životné prostredie II. ekologické a environmentálne vedy
Praktický manažment kraijny Ekológia a životné prostredie II. ekologické a environmentálne vedy
Ochrana biodiverzity Ekológia a životné prostredie II. ekologické a environmentálne vedy
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
1
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
3
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
18
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
35
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Revitalizácia a manažment životného prostredia Environmentalistika I. ekologické a environmentálne vedy
Environmentálna biogeografia Environmentalistika I. ekologické a environmentálne vedy
Regionálna ekosozológia Slovenska Environmentalistika I. ekologické a environmentálne vedy
Metódy propagácie ochrany prírody Environmentalistika I. ekologické a environmentálne vedy
Ekonomické aspekty v ochrane prírody Ekológia a životné prostredie II. ekologické a environmentálne vedy

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
84
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
10
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
8
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
3
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
97
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
32
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
27
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
11
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
2
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
0
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Nevřelová, M., 2001: Expertízne vyjadrenie k optimalizácii vodného režimu v inundácii. In Lisický M., J., Mucha I., (eds) 2003: Optimalizácia vodného režimu ramennej sústavy v úseku Dunaja Dobrohošť-Sap z hľadiska prírodného prostredia, Prírodovedecká fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, Monografia. ABD / Expert expression to water regime optimalisation in Danube river inundation. In Lisický M., J., Mucha I., (eds) 2003: Optimalisation of Danube water regime in the part of Dobrohošť-Sap in term of view of natural environment. Faculty of Natural Sciences, Comenius University

2

Bohuš, M., Kozová, M., Nevřelová, M., Iszák, G., Košovič, P.: Evaluation of the state of the Danube inundation area (Dobrohošť – Sap) and integrated planning for sustainable development, Ekológia (Bratislava), Vol.22, Suppl. 2/2003, p.285-300 ADD

3

Nevřelová, M., 2004: Landuse forms and the sustainable management in the Danube lowland area. Ekológia (Bratislava), Vol.23, Suppl. 1/2004, p. 223-230 ADD

4

Nevřelová, M., 2008: Environmentálna výučba vo výchovno-vzdelávacom procese, monografia, CICERO s.r.o., Bratislava, 90 s. ISBN 978–80–969678–2–7 AAB / Environmental Education in educational process.

5

Nevřelová, M., 2013: Ekosozológia, Univerzita Komenského v Bratislave, Bratislava, 80 s. (ISBN: 978-80-223-3508-9) ACB / Ecosozology. Comenius University in Bratislava, 80 p.

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Nevřelová, M., Novota, M., 2020: Functionality of the ecological network elements from the point of view of mammal migrations in the contact zone of the forest and agricultural landscape. Ekológia (Bratislava), Vol. 39, No. 1, p. 45–57. DOI:10.2478/eko-2020-0004 ADN

2

Nevřelová, M., Ružičková, J., 2019: Educational potential of educational trails in terms of their using in the pedagogical process (Outdoor Learning). European Journal of Contemporary Education. - Roč. 8, č. 3 (2019), s. 550-561 ADN

3

Nevřelová, Marta - Lehotská, Blanka - Ružičková, Jana, 2022: Methodology of wildlife underpasses Attractiveness Assessment. Ekológia: Medzinárodný časopis pre ekologické problémy biosféry = International Journal for Ecological Problems of the Biosphere : The Journal of Institute of Landscape Ecology of Slovak Academy of Sciences. – Bratislava (Slovensko) : Slovenská akadémia vied. Pracoviská SAV. Ústav krajinnej ekológie. – ISSN 1335-342X. – ISSN (online) 1337-947X. – Roč. 41, č. 2 (2022), s. 172-182. DOI 10.2478/eko-2022-0018. – SCO ; ZR ; BIOSIS Citation Index. V3

4

Lehotská, B., Nevřelová, M., Ružičková, J., 2024: Biodiverzita v meste Príručka pre učiteľov ZŠ a SŠ. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave , 42 s. O1

5

Bohuš, M., Lehotská, B., Nevřelová, M., Ružičková, J., 2024: Biodiverzita v meste Metodický materiál a pracovné listy pre učiteľov ZŠ. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave , 49 s. O1

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

Marta Nevřelová, Jana Ružičková, 2019: Educational potential of educational trails in terms of their using in the pedagogical process (Outdoor Learning). European journal of contemporary education. - Roč. 8, č. 3 (2019), s. 550-561 ADN

in:

[n1] 2021 zz ~ Pavlakovic, B. - Demir, M.R. - Pozvek, N. - Turnsek, M.. : Role of tourism in promoting geothermal energy: Public interest and motivation for geothermal energy tourism in slovenia - In: Sustainability, Vol. 13, No. 18, 2021 ; Art. No. 10353 ;SCOPUS

2

Nevřelová, Marta - Ružek, Ivan: Geoparky - potenciál pre exteriérovú výučbu predmetov Geografia a Biológia = Geoparks - Potential for Outdoor Learning of Subjects Geography and Biology. Scientia in educatione: the Scientific Journal for Science and Mathematics Educational Research = vědecký recenzovaný časopis pro oborové didaktiky přírodovědných předmětů a matematiky. Praha (Česko): Univerzita Karlova v Praze. – ISSN (online) 1804-7106. – Roč. 8, č. 1 (2017), s. 1-16 [online] ADE

in:

[o1] 2021 - Lukáč, M.,Štrba, Ľ., Černega, A., Khouri, S., 2021: Recent state policy and its impact on geopark establishment and operation in Slovakia. DOI 10.3390/land10101069 In: Land. Bazilej: Multidisciplinary Digital Publishing Institute, 2021, Roč. 10, č. 10, art. no. 1069, s. [1-17] [online]. ISSN 2073-445X. - CCC ; SCO ; WOS CC, s. art. no. 1069

3

Nevřelová, M., Ružičková, J., 2015: WOODY PLANTS AFFECTED BY UNGULATES IN WINTER PERIOD, IMPACTS AND BARK RENEWAL. Ekológia (Bratislava), Vol. 34, No. 3, p. 235–248, DOI:10.1515/eko-2015-0023 ADN

in:

[o1] 2020 - Pedreira, P.A. - Penon, E.A. - Borgnia, M. - In: Southern Forests, Vol. 82, No. 2, 2020 ; s. 118-124 ; SCOPUS DOI: 10.2989/20702620.2019.1654812

4

Marta Nevřelová, Jana Ružičková, 2019: Educational potential of educational trails in terms of their using in the pedagogical process (Outdoor Learning). European journal of contemporary education. - Roč. 8, č. 3 (2019), s. 550-561 ADN

in:

[n1] 2021 zz ~ Alvarez, R.F. - Fernandez, J.. : Design and initial validation of a questionnaire on prospective teachers' perceptions of the landscape - In: Education Sciences, Vol. 11, No. 3, 2021 ; Art. No. 112 ;SCOPUS

5

Marta Nevřelová, Jana Ružičková, 2019: Educational potential of educational trails in terms of their using in the pedagogical process (Outdoor Learning). European journal of contemporary education. - Roč. 8, č. 3 (2019), s. 550-561 ADN

in:

[n1] 2022 zz ~ Korcz, N. - Janeczko, E.. : Subject and place matters - an analysis of field-based educational infrastructure used in informal forest education [Znaczenie tematu i miejsca - analiza terenowej infrastruktury edukacyjnej wykorzystywanej w nieformalnej edukacji lesnej] - In: Sylwan, Vol. 166, No. 4, 2022 ; s. 233-243 ;SCOPUS

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

05/2019 - 07/2023: Proaktivity pre biodiverzitu v regiónoch Slovenska [ITMS 2014+: 310011N463] - člen riešiteľského kolektívu. Cieľom projektu je realizácia aktivít, zameraných na zapojenie širokej verejnosti do aktívnej ochrany prírody a biodiverzity v rámci mikroregiónov, zvýšenie environmentálneho povedomia a hľadanie riešení proaktívnym spôsobom. Hlavnou cieľovou skupinou projektu je široká verejnosť, ktorej chceme poskytnúť relevantné informácie týkajúce sa problematiky životného prostredia, faktorov ohrozenia jednotlivých jeho zložiek, ale aj možností ochrany prírody a krajiny, zelenej infraštruktúry, posilnenia biodiverzity a celkového zlepšovania kvality životného prostredia v jednotlivých regiónoch Slovenska.

2

2019 - 2022: Vplyv cestných komunikácií na biotu v poľnohospodárskej krajine v podmienkach zmeny klímy [VEGA 1/0155/19] - člen riešiteľského kolektívu. Projekt spadá do problematiky „ekológie ciest“ poľnohospodárskej krajiny. Jeho vedeckým cieľom je vykonať analýzu súčasného stavu a vývoja vplyvu cestnej siete na krajinu a sprievodnú biotu. Vzhľadom ku komplexnosti projektu bude pri riešení použitý systém prípadových štúdií, ktoré umožnia postihnúť jednak variabilitu vplyvu cestných komunikácií na krajinu/biotu, tak možnosť efektívneho použitia rôznych metodík. Riešenie projektu napomôže pochopiť lokálnu variabilitu druhovej diverzity vo vzťahu k ceste ako k líniovej antropogénnej stavbe v poľnohospodárskej krajine. V súčasnosti je navyše táto diverzita ovplyvnená zmenou klímy a vo vybraných častiach krajiny tak môže dochádzať k výrazným zmenám dynamiky vývoja biodiverzity spoločenstiev (šírenie inváznych druhov, burín a škodcov). Projekt významne prispeje k poznaniu bioty okolia ciest, ale tiež pomôže určiť podmienky pre minimalizáciu dopadu cestnej siete na krajinu z environmentálneho hľadiska.

3

2022-2024: BIODIVedu – Biodiverzita v urbánnom prostredí – tvorba náučných lokalít, BIODIVedu –Biodiversity in urban environment - the education sites creation [008UK-4/2022] - hlavný riešiteľ projektu. Hlavným cieľom predkladaného projektu je využitie inovatívnych foriem vo výchove a vzdelávaní a prepojenie názornej externej projekcie informácií s environmentálnou výchovou a vzdelávaním na základných školách. Ide o výskum a sumarizáciu poznatkov vybraných lokalít z hľadiska aspektov biodiverzity, kľúčových druhov, biotopov, ekologických súvislostí v urbánnom prostredí a následne o tvorbu náučných materiálov k daným lokalitám využiteľných pre ZŠ v Bratislave a Komárne.

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Lektor v rámci projektu Kyslý dážď, Strom života, 2005, Celoživotné vzdelávanie učiteľov PriFUK 2005
Lektor v rámci projektu: Dištančný kurz ochrany biodiverzity (BIODIS) " Ochrana biodiverzity a princípy trvalo udržateľného rozvoja v kompetencii samosprávy ", 2004, Celoživotné vzdelávanie pracovníkov štátnej správy a miestnej samosprávy PriFUK 2002-2004
Lektor v rámci inovačného vzdelávania učiteľov a lektorov environmentálnej výchovy BSK PriFUK, SAŽP SR, BSK 31.3.-4.4.2025

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Aristotle University Thessaloniki Aristotle University, Thessaloniki, Greece 23.9.-1.10.2005 Zahraničná stáž: Manažment a ochrana lesov u prof. Stefanos Markalas, Head of the Laboratory of Forest Protection, Dept. Of Forestry and Natural Environment, AU Thessaloniki

IX. - Iné relevantné skutočnosti

Dátum poslednej aktualizácie
2025-02-03