Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. RNDr. Štefan Karolčík, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Karolčík
I.2 - Meno
Štefan
I.3 - Tituly
doc. RNDr. PhD.
I.4 - Rok narodenia
1970
I.5 - Názov pracoviska
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta, Katedra didaktiky prírodných vied, psychológie a pedagogiky
I.6 - Adresa pracoviska
Mlynská dolina, Ilkovičova 6, 842 15 Bratislava 4
I.7 - Pracovné zaradenie
Docent
I.8 - E-mailová adresa
stefan.karolcik@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4284
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
0000-0002-7521-5159

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta
II.b - Rok
1993
II.c - Odbor a program
učiteľstvo všeobecnovzdelávacich predmetov, špecializácia: geografia – matematika
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta
II.b - Rok
2008
II.c - Odbor a program
Odborová didaktika
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta
II.b - Rok
2019
II.c - Odbor a program
Odborová didaktika
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
Učiteľ Základná škola M.C.Sklodowskej 1991-1993
Učiteľ 1. súkromné gymnázium 1993 / 2001
Odborný asistent Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta 2001-2019
Docent Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta 2019-súčasnosť

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Study stays and working residence connected with the solution of the EU project: RAFT (IST-2001-34273) at the relevant workplaces of co-research organizations University of Dundee, United Kingdom - Nethergate, Dundee DD1 4HN/The University of Glasgow, United Kingdom - University Avenue, Glasgow G12 8QQ 2004
English for Speaker of Other Languages International House Aberdeen, Scotland - 130 Union Street, Aberdeen AB10 1JJ 2018

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Digitálne technológie vo vzdelávaní Učiteľský základ I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Seminár k bakalárskej práci 1 Učiteľský základ I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Seminár k bakalárskej práci 2 Učiteľský základ I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Didaktika geografie 1 Učiteľstvo geografie v kombináci II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Didaktika geografie 2 Učiteľstvo geografie v kombináci II. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Učiteľský základ I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Učiteľstvo geografie v kombinácii I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Učiteľský základ II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Učiteľstvo geografie v kombinácii II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Didaktika biológie III. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený
odborová didaktika učiteľstvo a pedagogické vedy
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
2
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
3
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
2
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
14
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
28
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Didaktika geografie Učiteľstvo geografie v kombinácii I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Exkurzia z geografie Slovenska s didaktickým zameraním Učiteľstvo geografie v kombinácii II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Terénne vyučovanie a praktické cvičenia v prírode Učiteľstvo geografie v kombinácii II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Seminár k diplomovej práci 1 Učiteľstvo geografie v kombinácii II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Seminár k diplomovej práci 2 Učiteľstvo geografie v kombinácii II. učiteľstvo a pedagogické vedy

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
96
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
33
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
13
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
8
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
227
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
56
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
30
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
21
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
2
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
1
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

ADC Karolčík, Š., Čipková, E., Veselský, M., Hrubišková, H. & Matulčíková, M. (2017). Quality parameterization of educational resources from the perspective of a teacher. British Journal of Educational Technology, 48(2), 313-331. ISSN: 0007-1013 (Print) 1467-8535 (Online). doi:10.1111/bjet.12358

2

ADM Karolčík, Š., Zilinskiene, I., Slotkiene, A., Čipková, E. (2019). Analysis of e-Learning Environment for Geography: Opportunities for Personalized Active Learning. Baltic J. Modern Computing, 7(3), 405-418 (online). DOI: https://doi.org/10.22364/bjmc.2019.7.3.07

3

ADM Čipková, E., Karolčík, Š., Dudová, N. Nagyová, S. (2018). What is the students interest in biology after the biology curriculum modification? Curriculum journal. Volume 23, Issue 3, Pages 370-386, ISSN (print) 0958-5176 ISSN (online) 1469-3704, DOI: https://doi.org/10.1080/09585176.2017.1406811

4

ADM Karolčík, Š., Čipková, E. (2017). Attitudes among chemistry teachers towards increasing personal competencies in applying ICT. Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, Volume 22, Issue 1-2, Pages 99–121, ISSN (Online) 2084-4506, DOI: https://doi.org/10.1515/cdem-2017-0006

5

ADM Karolčík, Š., Čipková, E., Mázorová, H. (2016). Application of digital technologies in the geography teaching process from the teachers’ perspective. International Research in Geographical and Environmental Education; 25(4); 328 -343. ISSN: 1038-2046 (Print) 1747-7611 (Online). doi: 10.1080/10382046.2016.1207992

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

ADM Karolčík, Š., Marková, M. (2025), How teachers perceive innovations in education. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning. 18(1), s. 39-55. ISSN: 2397-7604. https://doi.org/10.1108/JRIT-04-2023-0039

2

ACB Karolčík, Š., Balážovič, Ľ. (2020) Základy kartografie, GIS a DPZ pre učiteľov. 1. vyd. - Harmanec: VKÚ, 2020. - 95 s. ISBN 978-80-99934-16-1

3

ADN Karolčík, Š. Vavrincová, D., Čipková, E. (2021) Geografická gramotnosť mladých ľudí na Slovensku. Geografický časopis. 73(3), s. 239-263. - ISSN 0016-7193

4

ADN Karolčík, Š., Čipková, E., Jurčíková, S., Mázorová, H. (2019). Attitudes of Pupils in Lower Secondary Education towards Geography Subject. Geographia Cassoviensis . 13(1), s. 21-35. ISSN (print) 1337-6748

5

AAB Karolčík, Š., Čipková, E. (2020). Digitálne edukačné zdroje v kontexte hodnotenia ich kvality. - 1. vyd. - Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2020. - 155 s. ISBN 978-80-223-5073-0.

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

Karolčík, Š., Čipková, E., Veselský, M., Hrubišková, H., Matulčíková, M. (2017) Quality parameterization of educational resources from the perspective of a teacher. British Journal of Educational Technology. 48(2), s. 313-331. - ISSN 0007-1013

[n1] 2022 Baas, M. - van der Rijst, R. - Huizinga, T. - van den Berg, E. - Admiraal, W.: Would you use them? A qualitative study on teachers' assessments of open educational resources in higher education. The Internet and Higher Education, Vol. 54, 2022, art. no. 100857

[n1] 2022 Malanga, A. C. M. - Bernardes, R. C. - Borini, F. M. - Pereira, R. M. - Rossetto, D. E.: Towards integrating quality in theoretical models of acceptance: An extended proposed model applied to e-learning services. In: British Journal of Educational Technology, Vol. 53, No. 1, 2022, s. 8-22

2

Čipková, E., Karolčík, Š., Dudová, N., & Nagyová, S. (2018). What is the students’ interest in biology after the biology curriculum modification? The Curriculum Journal, 29(3), 370-386.

[o1] 2019 Vlckova, J. - Kubiatko, M. - Usak, M.: Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Vol. 15, No. 5, 2019, Art. No. em1714

[n1] 2022 Maskour, L. El Batri, B. Oubit, S. M. Jeronen, E. Agorram, B. Bouali, R.: Analysis of Drawings on Representations of COVID-19 among Senior High School Students: Case of the Dakhla-Oued Eddahab Region, Morocco. In: Education Sciences, Vol. 12, No. 12, 2022, art. no. 892

[n1] 2023 Bulić, M.: Interesi učenika za teme iz područja ljudskog zdravlja i okolišne teme. In: Metodički ogledi : časopis za filozofiju odgoja, Vol. 30, No. 1, 2023, s. 145-167 

3

Karolcík, Š., Čipková, E., Hrušecký, R., & Veselský, M. (2015). The comprehensive evaluation of electronic learning tools and educational software (CEELTES). Informatics in Education, 14(2), 243-264.

[n1] 2016 Dagiene, V. - Rutkauskiene, D. - Gudoniene, D.: International Journal of Human Capital and Information Technology Professionals, Vol. 7, No. 3, 2016, s. 76-88 

[n1] 2017 Amara, S.M. - Greene, K.K.: The PeLCoT model of software evaluation. In: 2017 International Conference on Information and Communication Technologies (ICICT). Danvers : IEEE, 2017, S. 106-113 

[o1] 2017 Rinaldi, V.D. - Lorr, N.A. - Williams, K.: Anatomical Sciences Education, Vol. 10, No. 4, 2017, s. 328-338 

[n1] 2017 Vuorio, J. - Okkonen, J. - Viteli, J.: Enhancing user value of educational technology by three layer assessment. In: Proceedings of the 21st International Academic Mindtrek Conference. New York : ACM, 2017, S. 221 

[n1] 2017 Boskovic, D. - Rizvic, S. - Okanovic, V. - Sljivo, S. - Sinanovic, N.: Measuring immersion and edutainment in multimedia cultural heritage applications. In: 26nd International Conference on Information, Communication and Automation Technologies (ICAT).Conference paper 2017: Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2017, s. 1-6

[n1] 2020 Salas-Rueda, R.-A.: Flipped classroom: Pedagogical model necessary to improve the participation of the students during the learning process. In: LUMAT, Vol. 8, No. 1, 2020, s. 271-296

[n1] 2020 Rizvic, S. - Okanovic, V. - Boskovic, D.: Digital storytelling. In: Springer Series on Cultural Computing: Visual Computing for Cultural Heritage. Cham : Springer, 2020, s. 347-367

[n1] 2022 Kirupainayagam, D. S. Sutha, J.: Technology facilitation on inclusive learning; higher education institutions in Sri Lanka. In: International Journal of Educational Management, Vol. 36, No. 4, 2022, s. 441-469

4

Karolčík, Š., Čipková, E., & Mázorová, H. (2016). Application of digital technologies in the geography teaching process from the teachers’ perspective. International Research in Geographical and Environmental Education, 25(4), 328-343.

[o1] 2017 Czigány, Sz. - Császár, Zs. - Kiss, K. - Halmai, Á. - Lóczy, D. - Nagyváradi, L. - Pirkhoffer, E.: International Research in Geographical and Environmental Education, Vol. 27, No. 2, 2017, s. 149-164

ekológia, chémia.roč. 23, č. 2, 2019, s. 34

[n1] 2020 Csachová, S.: Review of International Geographical Education, Vol. 10, No. 2, 2020, s. 72-91

[n1] 2020 Šimandl, V. - Dobias, V. Ditrych, M.: Using mobile devices in grammar school lessons. In: Erie 2020. Proceedings of the 17th International Conference Efficiency and Responsibility in Education 2020. Prague : Czech UniversityLife Sciences, 2020, S. 333-341

[n1] 2020 Mekota, T. - Marada, M.: The influence of the Nearpod application on learning social geography in a grammar school in Czecha. In: Education and Information Technologies, Vol. 25, No. 6, 2020, s. 5167-5184

[n1] 2020 Avdic, B. - Dreskovic, N. - Miric, R.: Attitudes among geography teachers in Bosnia and Herzegovina toward geospatial technology Use: Gender, age and regional differences. In: Geographica Pannonica, Vol. 24, No. 2, 2020, s.136-146

[n1] 2020 Oda, K. - Herman, T. - Hasan, A.: Properties and impacts of TPACK-based GIS professional development for in-service teachers. In: International Research in Geographical and Environmental Education, Vol. 29, No. 1, 2020, s. 40-54-

[n1] 2020 Alfaras, M.S. - Alfalahi, M.A. - Kadhim, T.A.: Application of Information Systems Techniques in Geography Teaching from the Educational Staff Perspective. In: International Journal of Advances in Soft Computing and its applications, Vol. 12, No. 3, 2020, s. 140-153

[n1] 2021 Zid, M. - Casmana, A.R.: A learning model for teaching population geography' course in higher education through case study of international women's migration. In: Journal of Social Studies Education Research, Vol. 12, No. 3,2021, s. 120-143

[n1] 2022 Nurasiah, I. Sumantri, M. S. Nurhasanah, N. Casmana, A. R.: Cultural Values Integration in Character Development in Elementary Schools: The Sukuraga as Learning Media. In: Frontiers in Education, Vol. 7, 2022, art. no.849218 

5

Čipková, E., Karolčík, Š., & Scholzová, L. (2020). Are secondary school graduates prepared for the studies of natural sciences?–evaluation and analysis of the result of scientific literacy levels achieved by secondary school graduates. Research in Science & Technological Education, 38(2), 146-167.

[o1] 2020 Trujillo-Torres, J. M., Hossein-Mohand, H., Gómez-García, M., Hossein-Mohand, H., & Hinojo-Lucena, F. J. Mathematics, vol. 8, No.12.

[n1] 2020 Zámková, M. - Prokop, M. - Stolín, R.: Non-parametric anova methods applied on students performance development in course of statistics. In: Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, Vol. 68, No.1, 2020, s. 281-289

[n1] 2021 Fausan, M.M. - Susilo, H. - Gofur, , A. Sueb Yusop - F.D.,: The scientific literacy performance of gifted young scientist candidates in the digital age. In: Cakrawala Pendidikan, Vol. 40, No. 2, 2021, s. 467-498

[n1] 2021 Effendi, , D.N. Irwandani Anggraini -, W. Jatmiko -, A. Rahmayanti -, H. Ichsan -, I.Z. Rahman - M.M.,: Bibliometric analysis of scientific literacy using VOS viewer: Analysis of science education. In: Journal of Physics:Conference Series, Vol. 1796, No. 1, 2021, Art. No. 012096

[n1] 2022 Semilarski, H. Soobard, R. Holbrook, J. Rannikmäe, M.: Expanding disciplinary and interdisciplinary core idea maps by students to promote perceived self-efficacy in learning science. In: International Journal of STEMEducation, Vol. 9, No. 1, 2022, s. 1-20

[n1] 2023 Zamalloa, T. Sanz, J.: Attitudes of secondary school students towards geology in Spain. In: Research in Science & Technological Education, Vol. 41, No. 1, 2023, s. 123-146

[n1] 2023 Hossein Mohand, H. Hossein Mohand, H.: Influence of motivation on the perception of mathematics by secondary school students. In: Frontiers in Psychology, Vol. 13, 2023, s. 1-13 

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

Digitálna transformácia vzdelávania a školy. Národný projekt, OP: Program Slovensko, PO: 4P2 Kvalitné a inkluzívne vzdelávanie, kód ITMS2014+: 401402DVR6. Doba riešenia: 2023 – 2028. Gestor projektu za Univerzitu Komenského v Bratislave a riaditeľ Národného centra pre digitálnu transformáciu vzdelávania: doc. RNDr. Štefan Karolčík, PhD. Cieľ projektu: Na základe výskumu priamo na školách a relevantných dát vytvoriť trvalo udržateľný systém podpory digitálnej transformácie vzdelávania zriadením „Národného centra pre digitálnu transformáciu vzdelávania“ v akademickom prostredí s dvoma pracoviskami v Košiciach na UPJŠ a v Bratislave na UK, so zapojením expertov z ďalších VŠ, NIVaM a praxe.“


2

Projekt KEGA č. 086UK-4/2024 - Školský dvor ako priestor pre žiacke prírodovedné bádanie a skúmanie s podporou mobilných technológií. Doba riešenia: 2024 – 2026. Vedúci projektu: doc. RNDr. Štefan Karolčík, PhD. Cieľom projektu je vytvoriť didaktický manuál pre učiteľov k obsahu kurikulárnych dokumentov platných pre ISCED 2 s príkladmi využitia mobilných technológií a inovácie metód a foriem vzdelávania s dôrazom na výskumnú prácu žiakov v bezprostrednom okolí školy, rozvíjanie spôsobilostí vedeckej práce žiakov, poskytovanie príležitostí pre učenie sa v súvislostiach, podnecovanie záujmu a zvýšenie motivácie žiakov a rozvíjanie tímovej práce (sociálny rozvoj žiakov)

3

ESF ITMS 312011F057 „IT Akadémia – vzdelávanie pre 21. storočie“ – člen riešiteľského kolektívu. Cieľom projektu je vytvorenie modelu vzdelávania a prípravy mladých ľudí pre aktuálne a perspektívne potreby vedomostnej spoločnosti a trhu práce so zameraním na informatiku a IKT (http://itakademia.sk/)/

4

Projekt KEGA č. 015UMB-4/2018 - Interaktívne digitálne učebnice predmetu Geografia pre základné školy. Doba riešenia: 2018 – 2020. Zodpovedný riešiteľ za Univerzitu Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta. Cieľ projektu: Vytvoriť a overiť v praxi elektronické učebné materiály v súlade s inovovaným ŠVP pre predmet geografia na základných školách na báze klient-server technológií a vypracovať príslušné metodické pokyny na ich použitie. 

5

Projekt SK-NIC - Stanem sa učiTeľom. Doba riešenia: 2020-2022. Zodpovedný riešiteľ za Prírodovedecku fakultu Univerzitu Komenského v Bratislave. Cieľom projektu je inovácia pregraduálnej prípravy budúcich učiteľov prostredníctvom vytvorenia databázy videozáznamov vyučovacích hodín a ich spracovanie do podoby edukačných videoukážok. Vo finálnej fáze projektu poskytnúť vysokoškolským učiteľom a študentom učiteľstva didaktické a metodické usmernenia pre prácu s videozáznamami a videoukážkami.

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Geografia, výkonný redaktor Geografický ústav SAV, Prírodovedecká fakulta UK v Bratislave od 2015
KEGA, člen komisie č.2 Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky od 2017
Geografická revue Fakulta prírodných vied, UMB v Banskej Bystrici od 2017
Člen Odborovej rady doktorandského študijného prpogramu Didaktika geografie Masarykova univerzita, Česko od 2019
Člen poradného orgánu Komisie MŠVVM ´Kvalitná príprava nových učiteľov Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky od 2023

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
University of New Brunswick Canada - E3B 5J3, Fredericton 6.3.-14.3.2002 Študijný a pracovný pobyt súvisiaci s riešením úloh projektu EÚ RAFT (IST-2001-34273)

IX. - Iné relevantné skutočnosti