Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. Mgr. Marcel Horňák, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Horňák
I.2 - Meno
Marcel
I.3 - Tituly
doc. Mgr. PhD.
I.4 - Rok narodenia
1972
I.5 - Názov pracoviska
Katedra ekonomickej a sociálnej geografie, demografie a územného rozvoja, Prírodovedecká fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
I.6 - Adresa pracoviska
Mlynská dolina, Ilkovičova 6, 842 15 Bratislava 4
I.7 - Pracovné zaradenie
docent
I.8 - E-mailová adresa
marcel.hornak@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4262
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
vedy o Zemi
I.11 - ORCID iD
0000-0003-0071-4997

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Prírodovedecká fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
1996
II.c - Odbor a program
učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov, biológia a geografia
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Prírodovedecká fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2005
II.c - Odbor a program
Humánna geografia
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Prírodovedecká fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2019
II.c - Odbor a program
Humánna geografia
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
Výskumný pracovník Výskumný ústav jadrových elektrární, Trnava 1999 - 2000
Odborný asistent Prírodovedecká fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave 2000 - 2019
Docent Prírodovedecká fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave 2019 -

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Štátna skúška z anglického jazyka Prírodovedecká fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave 1994
Innovative Teaching that inspires Good Learning Staff and Educational Development Association, Centrum pedagogickej podpory FiFUK Bratislava 2024

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Ekonomická geografia a geografia priemyslu Ekonomická a politická geografia a demografia I. vedy o Zemi
Geografia dopravy, logistiky a telekomunikácií Ekonomická a politická geografia a demografia I. vedy o Zemi
Spoločnosť, ekonomika, priestor Učiteľstvo geografie v kombinácii I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Územné plánovanie a aplikácia GIS v územnom plánovaní Ekonomická a sociálna geografia, demografia a územný rozvoj II. vedy o Zemi
Sociálna geografia Ekonomická a sociálna geografia, demografia a územný rozvoj II. vedy o Zemi
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Učiteľstvo geografie v kombinácii Bakalársky stupeň 38.Učiteľstvo a pedagogické vedy
Učiteľstvo geografie v kombináci Magisterský stupeň 38.Učiteľstvo a pedagogické vedy
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
2
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
1
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
1
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
107
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
90
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
1
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Exkurzia z fyzickej a humánnej geografie Učiteľstvo geografie v kombinácii I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Exkurzia z geografie a demografie Slovenska Ekonomická a politická geografia a demografia I. vedy o Zemi
Aktuálne problémy z geografie a demografie Slovenska Ekonomická a politická geografia a demografia I. vedy o Zemi
Terénna prax z ekonomickej, sociálnej a politickej geografie Ekonomická a politická geografia a demografia I. vedy o Zemi
Seminár k bakalárskej práci 1 - 2 Ekonomická a politická geografia a demografia I. vedy o Zemi

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
101
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
16
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
23
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
12
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
368
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
80
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
151
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
90
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
2
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
0
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

HORŇÁK, M., PŠENKA, T., KRIŽAN, F. (2013): The competitiveness of the long-distance public transport System in Slovakia. In: Moravian Geographical Reports, Vol. 21, 4, 64-75

2

HORŇÁK, M., PŠENKA, T. (2013): Verejná doprava ako indikátor medzisídelných väzieb medzi mestami Slovenska (Public transportation as an indicator of inter-urban relationships between towns and cities of Slovakia). Geografický časopis, No 65, 2, 119-140

3

DŽUPINOVÁ, E., HALÁS, M., HORŇÁK, M., HURBÁNEK, P., KÁČEROVÁ, M., MICHNIAK, D., ONDOŠ, S., ROCHOVSKÁ, A. (2008): Periférnosť a priestorová polarizácia na území Slovenska (Peripherality and spatial polarization in Slovakia). Geografika, Bratislava, 186 p. ISBN 978-80-89317-06-6

4

KRIŽAN, F., BILKOVÁ, K., KITA, P., HORŇÁK, M. (2015): Potential food deserts and food oases in a post-communist city: Access, quality, variability and price of food in Bratislava-Petržalka. In: Applied Geography, 62, 8, 8-18

5

SEIDENGLANZ, D., TACZANOWSKI, J., KRÓL, M., HORŇÁK, M., NIGRIN, T. (2021). Quo vadis, international long-distance railway services? Evidence from Central Europe. Journal of Transport Geography, 92, 102998.

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

SEIDENGLANZ, D., TACZANOWSKI, J., KRÓL, M., HORŇÁK, M., NIGRIN, T. (2021). Quo vadis, international long-distance railway services? Evidence from Central Europe. Journal of Transport Geography, 92, 102998.

2

Horňák, M., Hluško, R., Rochovská, A., Lelkesová, V. 2023. Public transport accessibility and spatial exclusion in Roma settlements: A case study of three regions in Eastern Slovakia. Moravian Geographical Reports, 31, 1, 27-38. https://doi.org/10.2478/mgr-2023-0003

3

Borowska-Stefańska, M., Dulebenets, M. A., Horňák, M., Kowalski, M., Kozłowski, D., Turoboś, F., Wiśwniewski, S. (2023): Assessing the effects of Sunday shopping restrictions on urban mobility patterns in Poland. Journal of Transport Geography, 113, 103741. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2023.103741

4

Pařil, V., Tomeš, Z., Urbanovská, K., Horňák, M. (2022). Passenger air traffic in Central Europe. Journal of Transport Geography, 102, 103372. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2022.103372

5

Borowska-Stefańska, M., Goniewicz, K., Grama, V., Horňák, M., Masierek, E., Morar, C., Pénzes, J., Rochovská, A., Turoboś, F., Wiśniewski, S. (2024). Spatial mobility of the inhabitants of the countries of NATO’s eastern flank in the event of a military conflict. Moravian Geographical Reports, 32(1), 51-65.

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

2020 - Garcia, X. - Garcia-Sierra, M. - Domene, E. - In: Applied Geography, Vol. 115, February, 2020 ; Art. No. 102140 (cit. KRIŽAN, F., BILKOVÁ, K., KITA, P., HORŇÁK, M. (2015): Potential food deserts and food oases in a post-communist city: Access, quality, variability and price of food in Bratislava-Petržalka. In: Applied Geography, 62, 8, 8-18)

2

2020 - Yang, M. - Wang, H. - Qiu, F. - In: Canadian Geographer, Vol. 64, No. 1, 2020 ; s. 135-154 (cit. KRIŽAN, F., BILKOVÁ, K., KITA, P., HORŇÁK, M. (2015): Potential food deserts and food oases in a post-communist city: Access, quality, variability and price of food in Bratislava-Petržalka. In: Applied Geography, 62, 8, 8-18)

3

2014 - Seidenglanz, D. - In: Journal of Transport Geography, Vol. 41, December, 2014 ; s. 350-352 (cit. HORŇÁK, M., PŠENKA, T., KRIŽAN, F. (2013): The competitiveness of the long-distance public transport System in Slovakia. In: Moravian Geographical Reports, Vol. 21, 4, 64-75)

4

2020 - Aguiar, L.L. - Manzato, G.G. - Rodrigues da Silva, A.N. - In: Journal of Transport Geography, Vol. 82, 2020 ; Art. No. 102565 (cit. HORŇÁK, M., KRAFT, S. (2015): Functional Transport Regions in Slovakia Defined by Passenger-Car Traffic Flows. In: Mitteilungen der Österrechischen Geographischen Gesellschaft, 157, 109-128)

5

2017 - Kraft, S. - Marada, M. - In: Geografiska Annaler Series B-Human Geography, Vol. 99, No, 1, 2017 ; s. 79-93 (cit. HORŇÁK, M. (2006): Identification of Regions of Transport Marginality in Slovakia. In Komornicki, T., Czapiewski, K. eds. Regional Periphery in Central and Eastern Europe, Europa XXI, 15, IGiPZ PAN, Warszawa, pp.35-41)

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

2024-2027, APVV-23-0062: Depopulácia a destabilizácia? Prognózy a simulácie demografického vývoja SR do konca 21. storočia a modelovanie jeho vybraných dopadov. Spoluriešiteľ. Hlavnými cieľmi projektu sú analýza demografických procesov a štruktúr s využitím nových metód a poznatkov vrátane využitia posledného sčítania obyvateľov, domov a bytov, priestorové analýzy demografických javov s využitím GIS, geoštatistických metód a multivariačnej štatistiky a skúmanie migrácie ako základnej formy mobility, ďalej nové demografické prognózy a simulácie demografického vývoja v rôznych priestorových mierkach a časových horizontoch na území Slovenska. Napokon na základe prechádzajúcich cieľov sa projekt zameriava na humánnogeografické a spoločenské implikácie demografických zmien.

2

2018 - 2022, APVV-17-0141 Analýza bariér prístupu k pracovným príležitostiam pre marginalizované skupiny obyvateľstva: Vybrané regióny Slovenska v sociálno-ekonomickej, geografickej a sociálno-antropologickej perspektíve (Agentúra na podporu vedy a výskumu) - spoluriešiteľ. Hlavným cieľom projektu je definovať kauzalitu na medzi priestorovou lokalizáciou vrátane podmienok infraštruktúry osídlení marginalizovaných rómskych komunít a priestorovou lokalizáciou pracovných príležitostí. Špecifickým cieľom projektu je identifikovať: i) podmienky v segmente marginalizovanej rómskej populácie vo vybraných troch územiach v znevýhodnených regiónoch vrátane kvalifikačného profilu; ii) lokalizáciu a štruktúru disponibilných pracovných príležitostí v tých istých územiach. Súčasťou výstupov projektu je návrh opatrení pre podporu prístupu marginalizovaných skupín v znevýhodnených regiónoch k trhu práce. /

3

2021 - 2023, 047UK-4/2021 Priestorové nerovnosti a znevýhodnenia vo výuke humánnej geografie: geoinformatika inovatívne (Kultúrna a edukačná grantová agentúra MŠVVaŠ SR) - hlavný riešiteľ. Tento projekt pracuje s participatívnymi formátmi edukácie geografických programov na vysokých školách. Štandardný balík kurzov spoločenskú realitu a jej kontexty separuje do série úzko vymedzených, navzájom explicitne neprepojených parciálnych kurzov. Výsledkom je, že produkt vzdelávania ako celok takmer neobsahuje schopnosť kriticky pristúpiť k skúmanému problému, v spoločnosti spravidla s vysokou mierou komplexnosti, mimoriadnej dynamiky a interpretačnej plurality. Tento nedostatok vnímame ako kritický počas experimentov s tímovou spoluprácou na reálnych študentských projektoch, v kontakte s externým prostredím negeografických odborov, prostredím budúcich zamestnávateľov, alebo partnerov vo výskumných projektoch. Cieľom projektu je audit participatívnych formátov edukácie, získanie spätnej väzby a následný redizajn kurzov a tréning učiteľov v soft skills tak, aby sa výučba v tejto oblasti profesionalizovala a koordinovaným spôsobom posunula na vyššiu kvalitatívnu úroveň zodpovedajúcu súčasným a odhadovaným budúcim požiadavkám na schopnosti a zručnosti absolventov v reálnej práci s poznatkami a ich tvorbou. /

4

2017 - 2019, 1/0246/17 Keď pracovať nestačí: znásobená marginalita v slovenskej spoločnosti - sociálne a priestorové znevýhodnenie vo vzťahu k trhu práce (Vedecká agentúra MŠVVaŠ SR a SAV) - hlavný riešiteľ. Projekt bol zameraný na identifikáciu procesov v slovenskej spoločnosti, ktoré dlhodobo vedú k marginalizácii časti spoločnosti v súvislosti s nízko platenými pracovnými miestami. Projekt bol zameraný na terénny výskum v niektorých takto postihnutých vidieckych komunitách.

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Študentská vedecká konferencia - spolugarant - člen vedeckého výboru Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského v Bratislave 2013 -
Viceprezident Slovenskej geografickej spoločnosti/Vice-president of Slovak Geographical Society Slovenská geografická spoločnosť/Slovak Geographical Society 2022 -

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Universidade do Minho Largo do Paço, Braga, Portugal 1 týždeň - február 2010 ERASMUS Teacher Mobility
Canterbury Christ Church University Canterbury, Veľká Británia 1 týždeň, marec 2011 ERASMUS Teacher Mobility
Queen Mary University of London, School of Geography Londýn, Veľká Británia 1 týždeň, január 2011 ERASMUS Teacher Mobility
Univerzita v Brémach Brémy, Nemecko 1 týždeň, november 2011 ERASMUS Teacher Mobility
University of Portsmouth Portsmouth, Veľká Británia 1 týždeň, Január 2013 ERASMUS Teacher Mobility
Uniwersytet im. A. Mickiewicza Poznań, Poľsko 1 týždeň, marec 2016 ERASMUS Teacher Mobility

IX. - Iné relevantné skutočnosti

Dátum poslednej aktualizácie
2022-02-09