Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. RNDr. Peter Demkanin, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Demkanin
I.2 - Meno
Peter
I.3 - Tituly
doc. RNDr. PhD.
I.4 - Rok narodenia
1966
I.5 - Názov pracoviska
Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta matematiky, fyziky a informatiky
I.6 - Adresa pracoviska
Mlynská dolina F1, 842 48 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
profesor
I.8 - E-mailová adresa
peter.demkanin@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/5224
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
13. Fyzika; 38 Učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
0000-0001-7121-4063

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
1989
II.c - Odbor a program
učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov, matematika a fyzika
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2003
II.c - Odbor a program
Teória vyučovania fyziky
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2011
II.c - Odbor a program
Teória vyučovania fyziky
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
VŠ učiteľ-profesor Univerzita Komenského, Fakulta matematiky, fyziky a informatiky od 2021
VŠ učiteľ - docent Univerzita Komenského, Fakulta matematiky, fyziky a informatiky 2011 - 2021
VŠ učiteľ - odborný asistent Univerzita Komenského, Fakulta matematiky, fyziky a informatiky 2002 - 2011
učiteľ fyziky Gymnázium Jura Hronca, Novohradská 1, Bratislava 1989 - 2002

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
rozvoj spôsobilostí pre preklad edukačného softvéru do slovenského jazyka CMA, Amsterdam opakovane od r. 2003
školenia k posudzovaniu návrhov vedeckých projektov European Commission (DG Research and DG Education and Culture) opakovane od r. 2010
kurzy zamerané na rozvoj spôsobilostí viesť tím učiteľov pri posudzovaní odpovedí a laboratórnych protokolov žiakov v maturitných prácach a tvorbu maturitných testov International Baccalaureate pravidelne od r. 2003
The Neuroscience of Learning: An Introduction to Mind, Brain, Health and Education, séria prednášok a testov CONEXIONES v spolupráci s Harvard University Extension School) 2021-2022

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Modelovanie vo vyučovaní fyziky Teória vyučovania fyziky III. 13. Fyzika
Základy fyziky Fyzika (konversný program) I. Fyzika
Úvod do školských pokusov učiteľstvo matematiky a fyziky I. 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Súčasné trendy v didaktike fyziky učiteľstvo fyziky v kombinácii II. 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Vybrané kapitoly súčasných vied o učení sa učiteľstvo - pedagogický základ II. 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Teória vyučovania fyziky III. 13. Fyzika
učiteľstvo fyziky v kombinácii II. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
učiteľstvo fyziky v kombinácii I. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
4
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
4
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
3
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
7
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
19
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
6
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Seminár k bakalárskej práci z fyziky (2) učiteľstvo fyziky v kombinácii I. 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Počítačom podporované prírodovedné laboratórium učiteľstvo fyziky v kombinácii II. 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Pedagogický experiment a jeho vyhodnotenie Teória vyučovania fyziky III. 13. Fyzika

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
191
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
50
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
13
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
10
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
351
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
239
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
71
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
60
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
8
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
6
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

The ways the theory of physics education can evolve Peter Demkanin 100% Journal of Baltic Science Education. - Roč. 19, č. 6 (2020) scimago-sjr -- Q2 [Education]

2

Concept formation: Physics teacher and his know-how and know-why Peter Demkanin 100% Journal of Baltic Science Education. - Roč. 17, č. 1 (2018) scimago-sjr -- Q2 [Education]

3

Preparation of new physics teachers from various perspectives Peter Demkanin 100% Journal of Baltic Science Education. - Vol. 12, No. 1 (2013) scimago-sjr-Q2 [Education]

4

Effective use of ICT in science education Peter Demkanin 40%.. [et al.] Edinburgh: University of Edinburgh, 2008

5

Demkanin, P. (2022). Scaffolding in a Fine-Grained Framework—Preparation of Physics Teachers for the Use of Sensors in Physics Experiments Planned by Pupils. In: Borg Marks, J., Galea, P., Gatt, S., Sands, D. (eds) Physics Teacher Education. Challenges in Physics Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-06193-6_16

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

The ways the theory of physics education can evolve Peter Demkanin 100% Journal of Baltic Science Education. - Roč. 19, č. 6 (2020) scimago-sjr -- Q2 [Education]

2

The theory of the Five Pillars of the Mind and Physics Education (2025) Journal of Physics Conference Series 2950(1):012009 DOI: 10.1088/1742-6596/2950/1/012009

3

In-service Physics Teachers in the Light of Principles and Tenets of Human Learning: Introduction to Sampling Frequency ˇ2024) Journal of Physics Conference Series 2727(1) DOI: 10.1088/1742-6596/2727/1/012032 Conference: 3rd World Conference on Physics EducationAt: Hanoi, Vietnam

4

Fyzika pre 2. ročník gymnázia a 6. ročník gymnázia s osemročným štúdiom Peter Demkanin 85%... [et al.], 3. vyd.: Prievidza: Združenie EDUCO, 2021

5

Demkanin, P. (2022). Scaffolding in a Fine-Grained Framework—Preparation of Physics Teachers for the Use of Sensors in Physics Experiments Planned by Pupils. In: Borg Marks, J., Galea, P., Gatt, S., Sands, D. (eds) Physics Teacher Education. Challenges in Physics Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-06193-6_16

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

Selected aspects of tutoring and scaffolding pre-service physics teachers P. Demkanin 80% , S. Novotná INTED2021 Proceedings : 15th International Technology, Education and Development Conference Valencia : IATED, 2021 Ohlas/Citation: Radulović, B. - Educational Efficiency and Students´ Involvement of Teaching Approach Based on Game-Based Student Response System. - In: Journal of Baltic Science Education, Vol. 20, No. 3, 2021 ; s. 495-506 ; SSCI ; SCOPUS scimago Q2

2

Concept formation: Physics teacher and his know-how and know-why Peter Demkanin 100% Journal of Baltic Science Education. - Roč. 17, č. 1 (2018) scimago-sjr -- Q2 [Education] Ohlas/Citation: Istiyono, E. - Dwandaru, W. S. B. - Setiawan, R. - Megawati, I. : Developing of computerized adaptive testing to measure physics higher order thinking skills of senior high school students and its feasibility of use. - In: European Journal of Educational Research, Roč. 9, č. 1, 2020 ; s. 91-101 ; SCOPUS scimago Q1 

3

The experienced physics teacher and her first experience with data-logger P.Demkanin 20% INNODOCT/14 "Strategies for Education in a New Context" - Valencia : Universitat Politecnica de Valencia, 2014. Ohlas/Citation: Ellermeijer, T. - Tran, T. B. - Technology in teaching physics: Benefits, challenges, and solutions. - In: Upgrading Physics Education to Meet the Needs of Society . - Cham : Springer, 2019 ; S. 35-67 ; SCOPUS

4

Vybrané faktory prispievajúce k rozvoju kompetencií žiakov pri vyučovaní fyziky Peter Demkanin 40%, Ján Pišút, Klára Velmovská Bratislava : Knižničné a edičné centrum FMFI UK , 2011 Ohlas/Citation: Krišťák, Ľ. - Němec, M. - Danihelová, Z. - Interactive methods of teaching physics at technical universities. - In: Informatics in Education, Vol. 13, No. 1, 2014 ; s. 51-71 ; SCI ; SCOPUS scimago Q1

5

Students' hobbies as a context for physics teaching Soňa Chalupková, Peter Demkanin 50% Scientia in Educatione. - Vol. 2, No. 1 (2011) Ohlas/Citation: Volná, M. - Látal, F. - Kubínek, R. - Richterek, L. : The human heart and the circulatory system as an interesting interdisciplinary topic in lessons of physics and biology. - In: European Journal of Physics, Vol. 35, No. 1, 2014 ; Art. No. 015026 ; SCI ; SCOPUS scimago Q1

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1
VEGA 1/0273/19 Tútoring a skefolding v príprave budúceho učiteľa fyziky, 2019-2021, zodpovedný riešiteľ
2

KEGA 059UK-4/2022, Príprava učiteľov fyziky na využívanie neformálneho a informálneho vzdelávania, člen riešiteľského tímu

3
KEGA 013UK-4/2021, Metodické materiály zamerané na systematický rozvoj kritického myslenia 2021 - 2023, zástupca hlavného riešiteľa
4

EÚ NextGenerationEU prostredníctvom Plánu obnovy a odolnosti SR, projekt č. 09I03-03-V04-00093, 2024-2026, hlavný riešiteľ

5

International Baccalaureate, Principal Examiner, riadenie opravovania maturitného testu z fyziky, napr. v máji 2016 11 500 maturantov, 74 pomocných hodnotiteľov, od r. 2014, včítane posledných 6 rokov

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
člen redakčnej rady časopisu Journal of Baltic Science Education, ISSN 1648-3898, Scimago kvartil 2 od r. 2006
člen pracovnej skupiny Akreditačná komisia, oblasť výskumu 1:Pedagogické vedy 2017-2020
vedenie sekcie GIREP - International Research Group on Physics Teaching od 2020
predseda Ústrednej predmetovej komisie - Fyzika Štátny pedagogický ústav, Národný inštitút vzdelávania a mládeže do 2021 predseda ÚPK Fyzika; od 2021 člen ÚPK vzdelávacej oblasti Človek a príroda
recenzent vo vedeckých časopisoch MDPI MDPI, Cogent Education; Education Sciences od 2023

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
International Baccalaureate Cardiff, UK 5.11.2017 – 11.11.2017; 16.6.2016 – 20.6.2016; 10.3. 2015 – 14.3. 2015 práce na štandardizácii hodnotenia maturitných skúšok z fyziky
Európska komisia Brusel 27.3.2011 – 2.4.2011; 14.2 – 19.2.2010; 8.3.2009 – 14.3.2009 posudzovanie návrhov projektov
Univerzita v Helsinkách Helsinki, Fínsko 24.9.2006 – 27.9.2006 spolupráca s Univerzitou v Helsinkách pri školení 150 učiteľov
Univerzita v Palerme Palermo, Taliansko 25.9.2004 – 30.9.2004 pracovný seminár

IX. - Iné relevantné skutočnosti

Dátum poslednej aktualizácie
2024-12-19