Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. PaedDr. Elena Čipková, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Čipková
I.2 - Meno
Elena
I.3 - Tituly
doc., PaedDr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1975
I.5 - Názov pracoviska
Katedra didaktiky prírodných vied, psychológie a pedagogiky, Prírodovedecká fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
I.6 - Adresa pracoviska
Ilkovičova 6, 842 15 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
docent
I.8 - E-mailová adresa
elena.cipkova@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4191
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
0000-0001-7965-0791

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta
II.b - Rok
1998
II.c - Odbor a program
učiteľstvo všeobecnovzdelávacich predmetov, špecializácia: biológia – chémia
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta
II.b - Rok
2006
II.c - Odbor a program
teória vyučovania predmetov všeobecnovzdelávacej povahy, špecializácia: biológia
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta
II.b - Rok
2018
II.c - Odbor a program
Odborová didaktika
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
odborný asistent Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta 1998 - 2018
docent Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta 2019 - doteraz

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Cyklické štúdium s názvom „Ekológia a životné prostredie“ Kultur Kontakt Austria 2001
Taliansky jazyk pre začiatočníkov Gymnázium P. Horova, Michalovce 2006
English for Speaker of Other Languages Dundee College, Škótsko 2003
ECDL Slovenská informatická spoločnosť 2004

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Didaktika biológie 1 Učiteľstvo biológie v kombinácii II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Didaktika biológie 2 Učiteľstvo biológie v kombinácii II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Aktuálne problémy riešené v didaktike biológie Didaktika biológie III. učiteľstvo a pedagogické vedy
Seminár k bakalárskej práci 1 Učiteľstvo biológie v kombinácii I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Seminár k bakalárskej práci 2 Učiteľstvo biológie v kombinácii I. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Didaktika biológie III. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený
Odborová didaktika Učiteľstvo a pedagogické vedy
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
0
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
2
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
1
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
3
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
46
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
2
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Najnovšie poznatky v didaktike biológie Didaktika biológie III. učiteľstvo a pedagogické vedy
Dizertačná práca 9 Didaktika biológie III. učiteľstvo a pedagogické vedy
Seminár k diplomovej práci 1 Učiteľstvo biológie v kombinácii II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Seminár k diplomovej práci 2 Učiteľstvo biológie v kombinácii II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Pedagogická prax 1 Učiteľstvo biológie v kombinácii I. učiteľstvo a pedagogické vedy

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
139
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
44
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
14
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
7
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
173
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
43
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
40
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
20
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Karolcík, Š., Čipková, E., Hrušecký, R., & Veselský, M. (2015). The comprehensive evaluation of electronic learning tools and educational software (CEELTES). Informatics in Education, 14(2), 243-264.

2

Karolčík, Š., Čipková, E., Veselský, M., Hrubišková, H., & Matulčíková, M. (2017). Quality parameterization of educational resources from the perspective of a teacher. British Journal of Educational Technology, 48(2), 313-331.

3

Čipková, E., Karolčík, Š., Sládková, K., & Ušáková, K. (2018). What is the level of scientific literacy among geography students studying bachelor's studies in natural sciences?. International Research in Geographical and Environmental Education, 27(4), 295-310.

4

Karolčík, Š., Čipková, E., Kinchin, I. (2016) Teacher Attitudes to Professional Development of Proficiency in the Classroom Application of Digital Technologies. International Education Studies 9(4). 9-19.

5

Čipková, E., Karolčík, Š., Dudová, N., & Nagyová, S. (2018). What is the students’ interest in biology after the biology curriculum modification?. The Curriculum Journal, 29(3), 370-386.

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Čipková, E., Karolčík, Š., & Scholzová, L. (2020). Are secondary school graduates prepared for the studies of natural sciences?–evaluation and analysis of the result of scientific literacy levels achieved by secondary school graduates. Research in Science & Technological Education, 38(2), 146-167. – CCC ; WOS CC ; SCO.

2

Čipková, E., Karolčík, Š., Fuchs, M., & Vaněková, H. (2024). Slovak Science teachers’ TPACK and Their Attitudes Toward Educational Technologies. Journal of Science Teacher Education, 35(6),634-6607. – SCO ; ESCI ; WOS CC.

3

Šmida, D., Čipková, E., Fuchs, M. (2024). Developing the test of inquiry skills: measuring the level of inquiry skills among pupils in Slovakia. International Journal of Science Education, 46(1), 73-108. – CCC ; SCO ; WOS CC ; SSCI.

4

Čipková, E., Fuchs, M., Šmida, D. (2024). Effectiveness of Experiential Learning of Roma Pupils in Terms of Educational Results - A Case Study. European journal of contemporary education, 13(3), 491-504. – WOS CC ; SCO ; ESCI.

5

Fuchs, M., Čipková, E., Karolčík, Š., Huszárová, K., Pčolová, J. (2024). Level of pupils ́ map skills in Slovakia. Geographia Cassoviensis (18)1, 26-54. – WOS CC; ESCI.

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

Karolcík, Š., Čipková, E., & Kinchin, I. (2016). Teacher Attitudes to Professional Development of Proficiency in the Classroom Application of Digital Technologies. International Education Studies, 9(4), 9-19.

[o1] 2019 Leem, J. - Sung, E.: British Journal of Educational Technology, Vol. 50, No. 2, 2019, s. 601-613

[n1] 2021 zz ~ AlQenaei, Z.M. - Khalil, O. - Aldekheel, A.Y.. : The Integrating Information Technology in Precollege Education in Kuwait: Teachers’ Perspectives on a Botched Initiative - In: Journal of Information Technology Education: Research, Vol. 20, January, 2021 ; s. 529-558 ;SCI

2

Čipková, E., Karolčík, Š., Dudová, N., & Nagyová, S. (2018). What is the students’ interest in biology after the biology curriculum modification?. The Curriculum Journal, 29(3), 370-386.

[n1] 2019 zz ~ Vlckova, J. - Kubiatko, M. - Usak, M.. - In: Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Vol. 15, No. 5, 2019 ; Art. No. em1714 ;SCOPUS

[n1] 2021 zz ~ Franzolin, F. - Carvalho, G.S. - Santana, C.M.B. - Calegari, A.D.S. - Almeida, E.A.E.D. - Soares, J.P.R. - de Almeida, E.A.E. - Soares, J.P.R. - Jorge, J. - das Neves, F.D. - Lemos, E.R.S.. : Students' Interests in Biodiversity: Links with Health and Sustainability - In: Sustainability, Vol. 13, No. 24, 2021 ; s. 13767 ;SCOPUS ; SCI

[n1] 2022 zz ~ Maskour, L. – El Batri, B. – Oubit, S. M. – Jeronen, E. – Agorram, B. – Bouali, R.. : Analysis of Drawings on Representations of COVID-19 among Senior High School Students: Case of the Dakhla-Oued Eddahab Region, Morocco. - In: Education Sciences, Vol. 12, No. 12, 2022 ; art. no. 892 ;SCOPUS ; SCI

3

Karolcík, Š., Čipková, E., Hrušecký, R., & Veselský, M. (2015). The comprehensive evaluation of electronic learning tools and educational software (CEELTES). Informatics in Education, 14(2), 243-264.

[n1] 2016 zz ~ Dagiene, V. - Rutkauskiene, D. - Gudoniene, D.. - In: International Journal of Human Capital and Information Technology Professionals, Vol. 7, No. 3, 2016 ; s. 76-88 ;SCI ; SCOPUS

[n1] 2017 zz ~ Rinaldi, V.D. - Lorr, N.A. - Williams, K.. - In: Anatomical Sciences Education, Vol. 10, No. 4, 2017 ; s. 328-338 ;SCI

[n1] 2020 zz ~ Rizvic, S. - Okanovic, V. - Boskovic, D.. : Digital storytelling - In: Springer Series on Cultural Computing: Visual Computing for Cultural Heritage . -Cham : Springer, 2020 ; s. 347-367 ;SCOPUS

[n1] 2022 zz ~ Kirupainayagam, D. S. – Sutha, J.. : Technology facilitation on inclusive learning; higher education institutions in Sri Lanka - In: International Journal of Educational Management, Vol. 36, No. 4, 2022 ; s. 441-469 ;SCOPUS ; SCI

4

Karolčík, Š., Čipková, E., & Mázorová, H. (2016). Application of digital technologies in the geography teaching process from the teachers’ perspective. International Research in Geographical and Environmental Education, 25(4), 328-343.

[o1] 2017 Czigány, Sz. - Császár, Zs. - Kiss, K. - Halmai, Á. - Lóczy, D. - Nagyváradi, L. - Pirkhoffer, E.: International Research in Geographical and Environmental Education, Vol. 27, No. 2, 2017, s. 149-164

[n1] 2020 zz ~ Csachová, S.. - In: Review of International Geographical Education, Vol. 10, No. 2, 2020 ; s. 72-91 ;SCOPUS

[n1] 2020 zz ~ Mekota, T. - Marada, M.. : The influence of the Nearpod application on learning social geography in a grammar school in Czecha - In: Education and Information Technologies, Vol. 25, No. 6, 2020 ; s. 5167-5184 ;SCOPUS

[n1] 2020 zz ~ Avdic, B. - Dreskovic, N. - Miric, R.. : Attitudes among geography teachers in Bosnia and Herzegovina toward geospatial technology Use: Gender, age and regional differences - In: Geographica Pannonica, Vol. 24, No. 2, 2020 ; s. 136-146 ;SCOPUS

[n1] 2020 zz ~ Oda, K. - Herman, T. - Hasan, A.. : Properties and impacts of TPACK-based GIS professional development for in-service teachers - In: International Research in Geographical and Environmental Education, Vol. 29, No. 1, 2020 ; s. 40-54 ;SCOPUS

5

Čipková, E., Karolčík, Š., & Scholzová, L. (2020). Are secondary school graduates prepared for the studies of natural sciences?–evaluation and analysis of the result of scientific literacy levels achieved by secondary school graduates. Research in Science & Technological Education, 38(2), 146-167.

[n1] 2020 zz ~ Zámková, M. - Prokop, M. - Stolín, R.. : Non-parametric anova methods applied on students’ performance development in course of statistics - In: Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, Vol. 68, No. 1, 2020 ; s. 281-289 ;SCOPUS

[n1] 2022 zz ~ Semilarski, H. – Soobard, R. – Holbrook, J. – Rannikmäe, M... : Expanding disciplinary and interdisciplinary core idea maps by students to promote perceived self-efficacy in learning science - In: International Journal of STEM Education, Vol. 9, No. 1, 2022 ; s. 1-20 ;SCOPUS ; SCI

[n1] 2023 zz ~ Zamalloa, T. – Sanz, J.. : Attitudes of secondary school students towards geology in Spain - In: Research in Science & Technological Education, Vol. 41, No. 1, 2023 ; s. 123-146 ;SCOPUS ; SCI

[n1] 2023 zz ~ Hossein-Mohand, H. - Hossein-Mohand, H.: Influence of motivation on the perception of mathematics by secondary school students - In: Frontiers in psychology Vol. 13, No. 05. – SCO ; CCC ; WOS CC

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

APVV č. APVV-14-0070 „Prírodovedné kurikulum pre základnú školu 2020“ - člen riešiteľského kolektívu. Projekt aplikovaného výskumu bol orientovaný na prírodovedné vzdelávanie slovenských žiakov základnej školy. Cieľom bolo vytvoriť koncepciu a organizáciu prírodovedného kurikula, ktoré by zabezpečilo zmenu prírodovedného vzdelávania v súlade aktuálnymi európskymi trendami. Projekt bol vyhodnotený ako výskumný projekt s vynikajúcou úrovňou v oblasti spoločenských vied (https://www.apvv.sk/buxus/docs/zk/zk-apvv-14-0070.pdf)

2

ESF ITMS 312011F057 „IT Akadémia – vzdelávanie pre 21. storočie“ – člen riešiteľského kolektívu. Cieľom projektu je vytvorenie modelu vzdelávania a prípravy mladých ľudí pre aktuálne a perspektívne potreby vedomostnej spoločnosti a trhu práce so zameraním na informatiku a IKT (http://itakademia.sk/)/

3

PSK/NP/2024/003 Národný projekt „ Digitálna transformácia vzdelávania a školy (DiTEdu)“ Cieľom projektu je zvýšenie kvality, inkluzívnosti a účinnosti systémov vzdelávania a odbornej prípravy, ako aj ich relevantnosti z hľadiska trhu práce okrem iného prostredníctvom potvrdzovania výsledkov neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa s cieľom podporiť nadobúdanie kľúčových kompetencií vrátane podnikateľských a digitálnych zručností, a tiež prostredníctvom podpory zavádzania systémov duálnej odbornej prípravy a učňovskej prípravy (ESF+).

4

KEGA 086UK-4/2024 "Školský dvor ako priestor pre žiacke prírodovedné bádanie a skúmanie s podporou mobilných technológií"

5

KEGA 051UK-4/2023 "Moderná učebnica geológie pre primárne a sekundárne vzdelávanie žiakov v zmysle nového kurikula výučby prírodovedných predmetov"

6

VEGA 1/0051/25 "Model rozvoja digitálnych kompetencií budúcich učiteľov prírodných vied"

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Akreditačná rada MŠVVaS SR pre kontinuálne vzdelávanie pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca, člen Ministerstvo školstva Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR 2019
Komisia pre profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, predseda Ministerstvo školstva Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR od 2020
KEGA, člen komisie Ministerstvo školstva Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR od 2021
Research in Science & Technological Education, recenzent Taylor & Francis od 2023
Hlavná koordinačná skupina, poradný orgán GR, člen Národný inštitút vzdelávania a mládeže od 2025

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze Albertov 6, 128 00 Praha 2 10.4.-14.4.2000 pozvanie na pracovný pobyt na Katedre učitelství a didaktiky biologie, pedagogická činnosť v rámci prednášok, cvičení a seminárov, spolupráca na výskumných projektoch

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Ústredná komisia pre predprimárne a základné vzdelávanie, vzdelávacia oblasť Človek a príroda, člen

Atestačná komisia pre druhú atestáciu v kategórii učiteľ, predseda

Register recenzentov didaktických prostriedkov, člen

Dátum poslednej aktualizácie
2025-07-11