Meno a priezvisko:
|
prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, PhD.
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
odborný referent - špecialista | Zväz invalidov v SR | 1986-1990 |
učiteľka | Stredné odborné učilište pre sluchovo postihnutých, Bratislava | 1990-1991 |
odborný asistent - špecialista | Trnavská univerzita | 2001-2004 (čiatočný úväzok) |
odborný asistent, docent, profesor | Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta | 1991-doteraz |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Učenie sa cudzieho jazyka - nemecký jazyk | Štátna jazyková škola, Bratislava | 1994 |
Učenie sa cudzieho jazyka - anglický jazyk | Britisch council, Bratislava | 1995 |
Kurz ECDL - kurz zameraný na získanie poznatkov z oblasti práce s počítačom a s rozličnými softvérmi | Univerzita Komenského, Bratislava | 2003 |
Učenie sa cudzieho jazyka - anglický jazyk | Jazyková škola Lumar, Bratislava | 2018, 2019 |
Kurz zameraný na realizáciu dištančného vyučovania MIcrosoft Teams, Moodle | Univerzita Komenského, Bratislava | 2020 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Pedagogika sluchovo postihnutých | Špeciálna pedagogika | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Komunikácia sluchovo postihnutých | Špeciálna pedagogika | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Teória komunikácie v špeciálnej pedagogike | Špeciálna pedagogika | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Komunikácia v posunkovom jazyku | Špeciálna pedagogika | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Základy posunkového jazyka I | Špeciálna pedagogika | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Základy posunkového jazyka II | Špeciálna pedagogika | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Teória komunikácie osôb s postihnutím | Špeciálna pedagogika | III. | Špeciálna pedagogika |
V.2.a - Názov študijného programu | V.2.b - Stupeň | V.2.c - Študijný odbor |
---|---|---|
Špeciálna pedagogika | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Špeciálna pedagogika | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Špeciálna pedagogika | III. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania | V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený |
---|---|
Odborová didaktika/Field didactics | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Teória komunikácie osôb s postihnutím | Logopédia | I.+II. | logopédia a liečebná pedagogika/Speech and Language Therapy and Therapeutic Education |
AAB - Tarcsiová, D. (100%) : Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava : Sapientia, 2005. 222 s.
AAB - Tarcsiová, D. (100%) : Posunkový jazyk a vzdelávanie nepočujúcich. - 1. vyd. - Bratislava : IRIS - Vydavateľstvo a tlač, 2019. 315 s.
AEC - Reflection of inclusive education in special education In: Reflection of inclusive education of the 21st century in correlative scientific fields : (how to turn risks into chances). - Frankfurt am Main : Peter Lang, 2013. - S. 40-45. - ISBN 978-3-631-64835-3.
ADN - Tarcsiová, D. (100%) : Bimodal bilingualism of the deaf = Bimodálny bilingvizmus nepočujúcich. In: XLinguae. - Roč. 10, č. 4 (2017), s. 260-277. SNIP (SCOPUS) 2016=1,514
ADM Tarcsiová, D. et al(25%): Bilingual school education with spoken and signed languages. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. - (2022), s. [1-17]. WOS IF (JCR) 2019=2.168
AAB - Tarcsiová, D. (100%) : Posunkový jazyk a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava : IRIS - Vydavateľstvo a tlač, 2019. - 315 s.
ADM Tarcsiová, D. et al(25%): Bilingual school education with spoken and signed languages. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. - (2022), s. [1-17]. WOS IF (JCR) 2019=2.168
AEC Tarcsiová, D. (100%): Special-educational component .In: Key Components of Inclusive Education. - Berlín : Peter Lang, 2019. - S. 153-166. - ISSN 2195-1845. - ISBN 978-3-631-76858-7 Edícia: (Spectrum Slovakia, ISSN 2195-1845 ; 22 : Volume ; )
Registrované v: scopus
V3 Tarcsiová, D. (100%): Nepočujúcich ako neoddeliteľná súčasť kultúry majority v európskom priestore = Deaf people, sign language, and Deaf culture are integral parts of the majority culture in the European area. DOI 10.31577/SlavSlov.2024.3.19. – SCO ; CEEOL ; ERIH PLUS. In: Slavica Slovaca : orgán Slavistického ústavu Jána Stanislava SAV a Slovenského komitétu slavistov. – Bratislava (Slovensko) : Slovenská akadémia vied. Slavistický ústav Jána Stanislava. – ISSN 0037-6787. – ISSN (online) 1336-2364. – Roč. 59, č. 3 (2024), s. 596-603
V3 Ondrašinová, Kristína (50%) - Tarcsiová, Darina (50%): Možnosti využívania posunkovej komunikácie v špeciálnopedagogickej praxi u jednotlivcov s mentálnym postihnutím = Possibilities of using sign communication in special educational practice for individuals with intellectual disabilities. ERIH PLUS ; CEEOL. In: Štúdie zo špeciálnej pedagogiky : medzinárodný vedecký recenzovaný časopis. – Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. Vydavateľstvo Prešovskej univerzity. – ISSN 2585-7363. – ISSN 2730-0951. – Roč. 12, č. 3 (2023), s. 58-66
ADM Tarcsiová, D. et al(25%): Bilingual school education with spoken and signed languages. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. - (2021), s. [1-17]. WOS IF (JCR) 2019=2.168 [o1] 2020 Murray, Joseph J. - Snoddon, Kristin - De Meulder, Maartje - Underwood, Kathryn: Intersectional inclusion for deaf learners: moving beyond General Comment no. 4 on Article 24 of the United Nations Convention on the Rights of Personswith Disabilities. In: International Journal of Inclusive Education, roč. 24, č. 7, 2020, s. 691-705 - SSCI ; SCOPUSights of Personswith Disabilities. In: International Journal of Inclusive Education, roč. 24, č. 7, 2020, s. 691-705 - SSCI ; SCOPUS
ADM Tarcsiová, D. et al(25%): Bilingual school education with spoken and signed languages. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. - (2021), s. [1-17]. WOS IF (JCR) 2019=2.168 . [o1] De Meulder, M and Murray, JJT he illusion of choice in inclusive education Aug 2021 (Early Access) Interantional Journal of inclusive Education.
JOURNAL OF LANGUAGE AND CULTURAL EDUCATION Volume: 8 Issue: 1 Pages: 95-116
ADE Tarcsiová, D. et all (25%): Bimodal-bilinguale Bildung für Kinder mit Hörbehinderung in Europa - Teil I: Erhebung des Ist-Stands
(2017) Das Zeichen - Zeitschrift für Sprache und Kultur Gehörloser. - Roč. 31, č. 105 (2017), s. 60-72. ISSN 0932-4747 [o1] Plaza Pust, C. L1 sign language teaching approaches and strategie. In. The Routledge Handbook of Sign Language PedagogyPages 46 - 581 January 2019.
Tarcsiová, D. et all . Legal foundations supporting the use of sign languages in schools in Europe (2017) UNCRPD Implementation in Europe: A Deaf Perspective, pp. 68-84. K. Reuter Ed, Article Education . Brussels, Belgium: European Union of the Deaf [o1] 2019 Snoddon, Kristin - Wilkinson, Erin: Problematizing the legal recognition of sign languages in Canada. In: Canadian Modern Language Review, roč. 75, č. 2, 2019, s. 128-144 - SSCI ; SCOPUS - ESCI
ADM Tarcsiová, D. et al(25%): Bilingual school education with spoken and signed languages. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. - (2021), s. [1-17]. WOS IF (JCR) 2019=2.168. [o1] Zamsha, A. - Adamiuk, N. Principles of designing bimodal-bilingual educational environment for the deaf and hard-of-hearing learners. In. Knowledge, Education, Law, Management 2020 No 6 (34), vol. 1 (SCOPUS)114 - BKCI-SSH
Bildungsgänge Studierender mit Hörschädigung. DAAD 2023 - 20224, hlavná riešiteľka projektu.
Barrierefrei studieren – Inklusion im tertiären Bildungsbereich. DAAD 2020 - 2021, za rok 2021 hlavná riešiteľka
Vytvorenie a implementácia nových didaktických prostriedkov na osvojovanie, rozvíjanie a hodnotenie špecifických komunikačných foriem detí a žiakov so zmyslovým postihnutím (KEGA 2023 - 2025 - hlavná riešiteľka projektu).
Posunkový jazyk a posunková komunikácia a ich využívanie v špeciálnej a inkluzívnej pedagogike na rozvíjanie komunikačnej kompetencie vybraných skupín detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (VEGA - 2023 - 2025) - hlavná riešiteľka projektu
Možnosti a limity integrovaného/inkluzívneho vzdelávania žiakov so zmyslovým postihnutím. KEGA 2019 - 2021, hlavná riešiteľka
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
Prodekanka pre výskum a doktorandské štúdium | Univerzita Komenského - Pedagogická fakulta | 2009-2017 |
Členka Vedeckej rady | Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta , Olomouc | od 2014 - trvá |
Členka Vedeckej rady | Univerzita Komenského - Pedagogická fakulta | od 2009- trvá |
Členka redakčnej rady Paedagogica specialis | Univerzita Komenského - Pedagogická fakulta | Od 2008 trvá |
Členka redakčnej rady časopisu e- Pedagogium | Univerzita Palackého , Pedagogickáfakulta, Olomouc | Od 2014 trvá |
Členka Vedeckej rady | Univerzita Palackého | od 2021 - trvá |
Prodekanka pre vedu, výskum a doktorandské štúdium | Univerzita Komenského - Pedagogická fakulta | od 7.2. 2023 - trvá |
Členka redakčnej rady časopisu Štúdie zo špeciálnej pedagogiky | Prešovská Univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta/ | od 2024 |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Institut für Deutsche Gebärdensprache und Kommunikation Gehörloser | Nemecko - Hamburg | 1995 | Pozvaný pobyt |
University of Central Lancashire | Veľká Británia – Preston | 2001 | Pozvaný pobyt |
Jagellonian Universtiy, Pedagogický inštitút | Poľsko- Krakow | 2008 | Erazmus |
Katholische Hochschule NRW Abt. Köln | Nemecko – Kolín | 2008 | Pozvaný pobyt |
Ludwig-Maximilians-Universität | Nemecko – Mníchov | 2009 | Erazmus |
Ludwig-Maximilians-Universität | Nemecko – Mníchov | 2010 | Erazmus |
Ludwig-Maximilians-Universität | Nemecko – Mníchov | 2018 | Erazmus |
Ludwig-Maximilians-Universität | Nemecko – Mníchov | 2022 (december 2022) | Výjazd v rámci výskumného DAAD projektu |
Ludwig-Maximilians-Universität | Nemecko – Mníchov | 2023 (máj 2023) | Výjazd v rámci výskumného DAAD projektu |
• Členka odborovej komisie - PdF UK v Bratislave, PdF UP Olomouc, PdF UKF Nitra.
Členka komisie pre doktorandské skúšky a obhajoby doktorandských prác v SR aj v ČR,
• Predsedníčka štátnicovej komisie v študijnom programe bakalárskeho štúdia Špeciálna pedagogika v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy,
• Predsedníčka štátnicovej komisie v študijnom programe magisterského štúdia Špeciálna pedagogika v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy,
• Predsedníčka rigoróznej komisie v študijnom programe Špeciálna pedagogika v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy,
• Garantka rozširujúceho štúdia Pedagogika sluchovo postihnutých na PdF UK v oblasti pedagogiky sluchovo postihnutých,
• Spolugarantka doktorandského štúdia Špeciálna pedagogika v študijnom programe Špeciálna pedagogika PdF UK,
• Spolugarantka habilitačného a inauguračného konania v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy, študijný program Odborová didaktika,
• Predsedníčka odbornej komisie pre posudzovanie posunkov do učebníc pre sluchovo postihnutých žiakov - Štátny pedagogický ústav, Bratislava, od 2011- 2019,
• Členka expertnej skupine pri MPC Bratislave na novelizáciu Profesijných štandardov pedagogických a odborných pracovníkov,
Spoluautorka Koncepcie inkluzívneho princípu vi vzdelávaní
• spoluorganizátorka a lektorka manuálnej komunikácie v rámci „family campov“ hluchoslepých detí, ich rodičov a súrodencov,
• dlhoročná spolupráca s STV - tlmočníčka Správ STV,
• lektorka kurzov posunkového jazyka pre rodičov detí s poruchou sluchu v spolupráci s OZ nepočujúce dieťa.sk.