Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Tarcsiová
I.2 - Meno
Darina
I.3 - Tituly
prof. PaedDr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1963
I.5 - Názov pracoviska
UK v Bratislave, Pedagogická fakulta
I.6 - Adresa pracoviska
Račianska 59, 813 34 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
profesor
I.8 - E-mailová adresa
darina.tarcsiova@fedu.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4958
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0002-4640-0320

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
1986
II.c - Odbor a program
Učiteľstvo pre školy pre mládež vyžadujúcu osobitnú starostlivosť
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
1995
II.c - Odbor a program
Pedagogika - špeciálna pedagogika
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2005
II.c - Odbor a program
Špeciálna pedagogika
II.5 - Titul profesor
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2013
II.c - Odbor a program
Špeciálna pedagogika
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
odborný referent - špecialista Zväz invalidov v SR 1986-1990
učiteľka Stredné odborné učilište pre sluchovo postihnutých, Bratislava 1990-1991
odborný asistent - špecialista Trnavská univerzita 2001-2004 (čiatočný úväzok)
odborný asistent, docent, profesor Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta 1991-doteraz

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Učenie sa cudzieho jazyka - nemecký jazyk Štátna jazyková škola, Bratislava 1994
Učenie sa cudzieho jazyka - anglický jazyk Britisch council, Bratislava 1995
Kurz ECDL - kurz zameraný na získanie poznatkov z oblasti práce s počítačom a s rozličnými softvérmi Univerzita Komenského, Bratislava 2003
Učenie sa cudzieho jazyka - anglický jazyk Jazyková škola Lumar, Bratislava 2018, 2019
Kurz zameraný na realizáciu dištančného vyučovania MIcrosoft Teams, Moodle Univerzita Komenského, Bratislava 2020

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Pedagogika sluchovo postihnutých Špeciálna pedagogika I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Komunikácia sluchovo postihnutých Špeciálna pedagogika I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Teória komunikácie v špeciálnej pedagogike Špeciálna pedagogika I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Komunikácia v posunkovom jazyku Špeciálna pedagogika II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Základy posunkového jazyka I Špeciálna pedagogika I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Základy posunkového jazyka II Špeciálna pedagogika II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Teória komunikácie osôb s postihnutím Špeciálna pedagogika III. Špeciálna pedagogika
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Špeciálna pedagogika I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Špeciálna pedagogika II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Špeciálna pedagogika III. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený
Odborová didaktika/Field didactics učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
5
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
4
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
3
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
61
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
113
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
5
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Teória komunikácie osôb s postihnutím Logopédia I.+II. logopédia a liečebná pedagogika/Speech and Language Therapy and Therapeutic Education

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
303
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
49
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
5
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
4
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
708
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
272
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
56
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
17
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
32
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
8
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

AAB - Tarcsiová, D. (100%) : Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava : Sapientia, 2005. 222 s.


2

AAB - Tarcsiová, D. (100%) : Posunkový jazyk a vzdelávanie nepočujúcich. - 1. vyd. - Bratislava : IRIS - Vydavateľstvo a tlač, 2019. 315 s.





3

AEC - Reflection of inclusive education in special education In: Reflection of inclusive education of the 21st century in correlative scientific fields : (how to turn risks into chances). - Frankfurt am Main : Peter Lang, 2013. - S. 40-45. - ISBN 978-3-631-64835-3.


4

ADN - Tarcsiová, D. (100%) : Bimodal bilingualism of the deaf = Bimodálny bilingvizmus nepočujúcich. In: XLinguae. - Roč. 10, č. 4 (2017), s. 260-277. SNIP (SCOPUS) 2016=1,514


5

ADM Tarcsiová, D. et al(25%): Bilingual school education with spoken and signed languages. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. - (2022), s. [1-17]. WOS IF (JCR) 2019=2.168

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

AAB - Tarcsiová, D. (100%) : Posunkový jazyk a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava : IRIS - Vydavateľstvo a tlač, 2019. - 315 s.


2

ADM Tarcsiová, D. et al(25%): Bilingual school education with spoken and signed languages. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. - (2022), s. [1-17]. WOS IF (JCR) 2019=2.168

3

AEC Tarcsiová, D. (100%): Special-educational component .In: Key Components of Inclusive Education. - Berlín : Peter Lang, 2019. - S. 153-166. - ISSN 2195-1845. - ISBN 978-3-631-76858-7 Edícia: (Spectrum Slovakia, ISSN 2195-1845 ; 22 : Volume ; )

Registrované v: scopus

4

V3 Tarcsiová, D. (100%): Nepočujúcich ako neoddeliteľná súčasť kultúry majority v európskom priestore = Deaf people, sign language, and Deaf culture are integral parts of the majority culture in the European area. DOI 10.31577/SlavSlov.2024.3.19. – SCO ; CEEOL ; ERIH PLUS. In: Slavica Slovaca : orgán Slavistického ústavu Jána Stanislava SAV a Slovenského komitétu slavistov. – Bratislava (Slovensko) : Slovenská akadémia vied. Slavistický ústav Jána Stanislava. – ISSN 0037-6787. – ISSN (online) 1336-2364. – Roč. 59, č. 3 (2024), s. 596-603

5

V3 Ondrašinová, Kristína (50%) - Tarcsiová, Darina (50%): Možnosti využívania posunkovej komunikácie v špeciálnopedagogickej praxi u jednotlivcov s mentálnym postihnutím = Possibilities of using sign communication in special educational practice for individuals with intellectual disabilities. ERIH PLUS ; CEEOL. In: Štúdie zo špeciálnej pedagogiky : medzinárodný vedecký recenzovaný časopis. – Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. Vydavateľstvo Prešovskej univerzity. – ISSN 2585-7363. – ISSN 2730-0951. – Roč. 12, č. 3 (2023), s. 58-66

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

ADM Tarcsiová, D. et al(25%): Bilingual school education with spoken and signed languages. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. - (2021), s. [1-17]. WOS IF (JCR) 2019=2.168 [o1] 2020 Murray, Joseph J. - Snoddon, Kristin - De Meulder, Maartje - Underwood, Kathryn: Intersectional inclusion for deaf learners: moving beyond General Comment no. 4 on Article 24 of the United Nations Convention on the Rights of Personswith Disabilities. In: International Journal of Inclusive Education, roč. 24, č. 7, 2020, s. 691-705 - SSCI ; SCOPUSights of Personswith Disabilities. In: International Journal of Inclusive Education, roč. 24, č. 7, 2020, s. 691-705 - SSCI ; SCOPUS


2

ADM Tarcsiová, D. et al(25%): Bilingual school education with spoken and signed languages. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. - (2021), s. [1-17]. WOS IF (JCR) 2019=2.168 . [o1] De Meulder, M and Murray, JJT he illusion of choice in inclusive education Aug 2021 (Early Access) Interantional Journal of inclusive Education.

JOURNAL OF LANGUAGE AND CULTURAL EDUCATION Volume: ‏ 8 Issue: ‏ 1 Pages: ‏95-116

3

ADE Tarcsiová, D. et all (25%): Bimodal-bilinguale Bildung für Kinder mit Hörbehinderung in Europa - Teil I: Erhebung des Ist-Stands

(2017) Das Zeichen - Zeitschrift für Sprache und Kultur Gehörloser. - Roč. 31, č. 105 (2017), s. 60-72. ISSN 0932-4747 [o1] Plaza Pust, C. L1 sign language teaching approaches and strategie. In. The Routledge Handbook of Sign Language PedagogyPages 46 - 581 January 2019.

4

Tarcsiová, D. et all . Legal foundations supporting the use of sign languages in schools in Europe (2017) UNCRPD Implementation in Europe: A Deaf Perspective, pp. 68-84. K. Reuter Ed, Article Education . Brussels, Belgium: European Union of the Deaf [o1] 2019 Snoddon, Kristin - Wilkinson, Erin: Problematizing the legal recognition of sign languages in Canada. In: Canadian Modern Language Review, roč. 75, č. 2, 2019, s. 128-144 - SSCI ; SCOPUS - ESCI


5

ADM Tarcsiová, D. et al(25%): Bilingual school education with spoken and signed languages. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. - (2021), s. [1-17]. WOS IF (JCR) 2019=2.168. [o1] Zamsha, A. - Adamiuk, N. Principles of designing bimodal-bilingual educational environment for the deaf and hard-of-hearing learners. In. Knowledge, Education, Law, Management 2020 No 6 (34), vol. 1 (SCOPUS)114 - BKCI-SSH


VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

Bildungsgänge Studierender mit Hörschädigung. DAAD 2023 - 20224, hlavná riešiteľka projektu.

2

Barrierefrei studieren – Inklusion im tertiären Bildungsbereich. DAAD 2020 - 2021, za rok 2021 hlavná riešiteľka

3

Vytvorenie a implementácia nových didaktických prostriedkov na osvojovanie, rozvíjanie a hodnotenie špecifických komunikačných foriem detí a žiakov so zmyslovým postihnutím (KEGA 2023 - 2025 - hlavná riešiteľka projektu).

4

Posunkový jazyk a posunková komunikácia a ich využívanie v špeciálnej a inkluzívnej pedagogike na rozvíjanie komunikačnej kompetencie vybraných skupín detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (VEGA - 2023 - 2025) - hlavná riešiteľka projektu

5

Možnosti a limity integrovaného/inkluzívneho vzdelávania žiakov so zmyslovým postihnutím. KEGA 2019 - 2021, hlavná riešiteľka

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Prodekanka pre výskum a doktorandské štúdium Univerzita Komenského - Pedagogická fakulta 2009-2017
Členka Vedeckej rady Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta , Olomouc od 2014 - trvá
Členka Vedeckej rady Univerzita Komenského - Pedagogická fakulta od 2009- trvá
Členka redakčnej rady Paedagogica specialis Univerzita Komenského - Pedagogická fakulta Od 2008 trvá
Členka redakčnej rady časopisu e- Pedagogium Univerzita Palackého , Pedagogickáfakulta, Olomouc Od 2014 trvá
Členka Vedeckej rady Univerzita Palackého od 2021 - trvá
Prodekanka pre vedu, výskum a doktorandské štúdium Univerzita Komenského - Pedagogická fakulta od 7.2. 2023 - trvá
Členka redakčnej rady časopisu Štúdie zo špeciálnej pedagogiky Prešovská Univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta/ od 2024

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Institut für Deutsche Gebärdensprache und Kommunikation Gehörloser Nemecko - Hamburg 1995 Pozvaný pobyt
University of Central Lancashire Veľká Británia – Preston 2001 Pozvaný pobyt
Jagellonian Universtiy, Pedagogický inštitút Poľsko- Krakow 2008 Erazmus
Katholische Hochschule NRW Abt. Köln Nemecko – Kolín 2008 Pozvaný pobyt
Ludwig-Maximilians-Universität Nemecko – Mníchov 2009 Erazmus
Ludwig-Maximilians-Universität Nemecko – Mníchov 2010 Erazmus
Ludwig-Maximilians-Universität Nemecko – Mníchov 2018 Erazmus
Ludwig-Maximilians-Universität Nemecko – Mníchov 2022 (december 2022) Výjazd v rámci výskumného DAAD projektu
Ludwig-Maximilians-Universität Nemecko – Mníchov 2023 (máj 2023) Výjazd v rámci výskumného DAAD projektu

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

• Členka odborovej komisie - PdF UK v Bratislave, PdF UP Olomouc, PdF UKF Nitra.

Členka komisie pre doktorandské skúšky a obhajoby doktorandských prác v SR aj v ČR,

• Predsedníčka štátnicovej komisie v študijnom programe bakalárskeho štúdia Špeciálna pedagogika v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy,

• Predsedníčka štátnicovej komisie v študijnom programe magisterského štúdia Špeciálna pedagogika v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy,

• Predsedníčka rigoróznej komisie v študijnom programe Špeciálna pedagogika v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy,

• Garantka rozširujúceho štúdia Pedagogika sluchovo postihnutých na PdF UK v oblasti pedagogiky sluchovo postihnutých,

• Spolugarantka doktorandského štúdia Špeciálna pedagogika v študijnom programe Špeciálna pedagogika PdF UK,

• Spolugarantka habilitačného a inauguračného konania v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy, študijný program Odborová didaktika,

• Predsedníčka odbornej komisie pre posudzovanie posunkov do učebníc pre sluchovo postihnutých žiakov - Štátny pedagogický ústav, Bratislava, od 2011- 2019,

• Členka expertnej skupine pri MPC Bratislave na novelizáciu Profesijných štandardov pedagogických a odborných pracovníkov,

Spoluautorka Koncepcie inkluzívneho princípu vi vzdelávaní

• spoluorganizátorka a lektorka manuálnej komunikácie v rámci „family campov“ hluchoslepých detí, ich rodičov a súrodencov,

• dlhoročná spolupráca s STV - tlmočníčka Správ STV,

• lektorka kurzov posunkového jazyka pre rodičov detí s poruchou sluchu v spolupráci s OZ nepočujúce dieťa.sk.

Dátum poslednej aktualizácie
2025-02-25