Meno a priezvisko:
|
Mgr. Radana Štrbáková, PhD.
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
VŠ pedagóg - PhD., FM docent | Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta | od 2008 odborný asistent (2015-2017 MD, RD), od 1.9. 2024 FM docent |
SŠ učiteľ | Gymnázium Federica Garcíu Lorcu, Bratislava | 2008-2009 |
VŠ pedagóg - asistent | Ekonomická univerzita v Bratislave | 2002-2004 |
učiteľ | Štátna jazyková škola, Bratislava | 2002-2003 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Školenie: rozvoj a zlepšovanie kompetencií vo výskume demolingvistických otázok v strednej Európe | Sliezska univerzita v Katoviciach, Fakulta Humanitných vied (v rámi programu NAWA) | 2022 |
kurzy Tvorba e-testu v Moodle; Úvod do novej štruktúry Moodle 2020/2021 | Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, CIT | 2020 |
MS Teams ako výučbový nástroj | Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, CIT | 2020 |
školenie Tvorba úloh a zostavovanie testov pre hodnotenie úrovne jazykovej kompetencie podľa Spoločného európskeho referenčného rámca (úrovne A1-B2) | Centre international d’études pédagogiques (v rámci projektu ESF) | 2013 |
Využitie umelej inteligencie vo vzdelávaní | Univerzita Komenského, CIT | 2024 |
Vyhľadávanie v otvorených zdrojoch | CVTI | 2024 |
Základy kybernetickej bezpečnosti na UK | Univerzita Komenského, CIT | 2024 |
XIII Congreso AHLE (online účasť na plenárnych prednáškach XIII Kongresu Asociácie histórie španielčiny) | AHLE, Španielsko | 2024 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Metodika písania odborného textu | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Kontrastívna lingvistka 1. | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Kontrastívna lingvistka 2. | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Jazykové cvičenia zo španielskeho jazyka 1. | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Jazykové cvičenia zo španielskeho jazyka 2. | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Jazykové cvičenia zo španielskeho jazyka 3. | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Konverzačné cvičenia | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | II | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 1. (seminár) | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 2. (seminár) | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
I |
ADF Štrbáková, Radana: Historia de la palabra emoción en perspectiva comparativa (español, francés, italiano, inglés). In: Philologia. Roč. 29, č. 1-2 (2019), s. 55-79. ISSN (print) 1339-2026.
AED Štrbáková, Radana: Contribución al estudio de los hispanismos en la obra del escritor eslovaco Martin Kukučín. In: Quo vadis, romanística. Bratislava: Univerzita Komenského, 2014. S. 234-251. ISBN 978-80-223-3731-1.
AFC Štrbáková, Radana: El léxico de la indumentaria en los diccionarios burlescos del siglo XIX : documentatión de neologismos. In: Interlingüística. Č. 16 (2006), s. 1047-1058. ISSN 1134-8941.
V3 Štrbáková, Radana: El aspecto léxico en español en contraste con el eslovaco. In: Philologia : časopis Ústavu filologických štúdií Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Roč. 32, č. 2 (2022), s. 245-264. ISSN (print) 1339-2026. ERIH PLUS.
V3 Štrbáková, Radana: Análisis de las características tempo-aspectuales en textos narrativos de estudiantes universitarios de espaňol = Analysis of the tempo-aspectual characteristics in narrative texts of university students of Spanish. In: Philologia : časopis Ústavu filologických štúdií Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Bratislava (Slovensko): Univerzita Komenského v Bratislave. Pedagogická fakulta UK. Ústav filologických štúdií. ISSN 1339-2026. Roč. 34, č. 1 (2024), s. 79-96.
V3 Medveczká, Mária (50%) - Štrbáková, Radana (50%): La enseñanza del español en Eslovaquia desde una perspectiva demolingüística = Spanish language teaching in Slovakia from a demolinguistic perspective. In: Romanistica Comeniana. č. 1 (2022), s. 95-112. ISSN (print) 2585-8483.
V303 Tóth, Zuzana (aut) [UKOPDRJL] (25%) - Medveczká, Mária (aut) [UKOPDRJL] (25%) - Štrbáková, Radana (aut) [UKOPDRJL] (25%) - Bojničanová, Renáta (aut) [UKOPDRJL] (25%): Viacjazyčný seminár a jazyková angažovanosť študentov In: Philologia : časopis Ústavu filologických štúdií Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. - Roč. 32, č. 2 (2022), s. 265-278. - ISSN (print) 1339-2026
V3 Štrbáková, Radana: Los nombres de personajes literarios en la moda . DOI 10.18682/cdc.vi248.11909. In: Cuaderno del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Buenos Aires (Argentína): Universidad de Palermo, Facultad de Diseño y Comunicación. ISSN 1668-0227. ISSN 1853-3523. č. 248 (2024), s. 55-75.
AAA Štrbáková, Radana 100%: La dinámica del léxico de la moda en el siglo XIX : estudio de neología léxica. Bucureşti: Editura Universităţii din Bucureşti, 2013, 373 s. ISBN 978-606-16-0274-2.
Ohlas: [n1] 2021 zz ~ Puche Lorenzo, Miguel Ángel: Descripción e intervención lingüística de la Revista de archivos, bibliotecas y museos durante el siglo 19. In: Boletín de Filología, roč. 56, č. 1, 2021, s. 82. SCOPUS
AAA Štrbáková, Radana 100%: La dinámica del léxico de la moda en el siglo XIX : estudio de neología léxica. Bucureşti: Editura Universităţii din Bucureşti, 2013, 373 s. ISBN 978-606-16-0274-2.
Ohlas: [o1] 2019 ~ Provencio Garrigos, Herminia: Escrituras e impresos efímeros del siglo 19. Espacios en el continuum diacrónico de la lengua. In: Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística, roč. 9. Barcelona: Universidad de Barcelona, 2019, s. 60. ESCI
AFC Štrbáková, Radana 100%: El léxico de la indumentaria en los diccionarios burlescos del siglo XIX : documentatión de neologismos, In: Interlingüística. Č. 16 (2006), s.1-12.
Ohlas: [o1] 2018 ~ Garcia Platero, Juan Manuel: Ideología y sátira en la lexicografía decimonónica. In: Revista de Filología de la Universidad de La Laguna, roč. 36, 2018, s. 202, 207. ESCI
AFD Štrbáková, Radana: Levita, hombre de levita, gente de levita: historia de una palabra y de un fenómeno social. (Studia romanica Bratislavensia; 8). In: Dni románskych štúdií = Jornadas de estudios románicos, Bratislava 2008. Sección de hispanística ACTAS. Tomo II : linguística. Bratislava: AnaPress, 2009. S. 293-306. ISBN 978-80-89137-53-4
Ohlas: [o1] 2014 ~ Stala, Ewa: Nombres de telas en el Waaren-Lexicon in zwölf Sprachen de Ph. A. Nemnich (1797). In: Revista de Investigación Lingüística, roč. 17. Murcia: Universidad de Murcia, 2014, S. 193. ESCI
V302 Štrbáková, Radana: El aspecto léxico en español en contraste con el eslovaco. In: Philologia. Roč. 32, č. 2 (2022), s. 245-264. ISSN (print) 1339-2026
Ohlas:
[n1] 2023 zz ~ Spišiaková, Mária - Mocková, Nina - Shumeiko, Natalia: Exploring language interferences. Slovak learners of Spanish and the challenges in past tense usage. In: ced Education, roč. 11, č. 23, 2023, s. 22 -- WOS ; ESCI
VEGA 1/0761/24 Deti a detstvo v španielskom jazyku a literatúre v období prechodu k modernej spoločnosti (19. storočie).
(2024-2026). Hlavný riešiteľ. Stručná charakteristika: Projekt prispieva k rekonštrukcii obrazu detí a detstva v Španielsku v období prechodu k modernej spoločnosti (v 19. storočí). Hlavným cieľom je zaplniť medzeru v poznaní lexiky súvisiacej s detstvom, zmapovať lexikálno-sémantické inovácie, ktoré prebehli aj v dôsledku zmien významne ovplyvňujúcich život detí aj diskurz o detstve, so zameraním na texty čítané rozvíjajúcou sa strednou triedou, v prvom rade periodickú tlač, ale aj vybrané literárne diela a literárno-pedagogické texty. Výskum umožní zlepšiť poznanie španielčiny v jednom z najmenej prebádaných období jej vývinu a preskúmať dosiaľ prehliadané aspekty reflexie detstva v literárnych textoch v medzirománskych súvislostiach.
El Español en Europa. Medzinárodný projekt, koordinácia: Univerzita v Heidelbergu, Univerzita v Zurichu, podporovaný Cervantesovým Inštitútom (2021-2025). Člen výskumného tímu. Stručná charakteristika: Projekt mapuje súčasnú situáciu španielskeho jazyka v Európe so zameraním na sociálne, kultúrne a vzdelávacie faktory, ktoré determinujú demolingvistický vývoj španielčiny. Analyzujú sa demografické aspekty španielsky hovoriacej komunity v európskych krajinách, pričom výskum berie do úvahy rodených hovoriacich, hovoriacich s obmedzenou kompetenciou v španielčine a učiacich sa.
VEGA 1/0618/20 Románske jazyky a multilingvizmus. Vývoj slovesného času a vidu v medzijazyku (2020-2022). Člen. Stručná charakteristika: Cieľom projektu je skúmať vývoj času a slovesného vidu v medzijazyku učiacich sa románskych jazykov. Vzhľadom na to, že na Slovensku sa románske jazyky spravidla osvojujú ako tretí jazyk, výskum sa zameriava na vývoj medzijazyka z hľadiska multilingvizmu. Podľa celého radu štúdií o multilingvizme (napr. Jessner, 2008; Jessner a kol., 2016), študenti ovládajúci viaceré jazyky nie sú viacnásobne monolingválni, ale majú osobitné zručnosti a vlastnosti, ktoré tvoria takzvaný faktor multilingvizmu (M-faktor). Multilingválni učiaci sa však nevyužívajú multilingválnosť vo svoj prospech automaticky, preto môžu potrebovať tréning multilingválnych kompetencií, s cieľom využívať katalyzujúci efekt M-faktoru na vývoj medzijazyka. Projekt je navrhnutý ako longitudinálny výskum, v rámci ktorého sa skúma vplyv multilingválnych workshopov na vývoj systému času a slovesného vidu v románskych jazykoch v medzijazyku študentov, ktorí študujú románske jazyky na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.
VEGA 1/0292/19 Semiotika erosu. Erotizmus a textualita v kultúrach románskych jazykov. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre (2019-2021) Člen. Stručná charakteristika: Erotizmus vymedzujeme ako kultúrny repertoár výrazových procesov, prostriedkov a prvkov, ktoré podnecujú zjavný estetický rozmer milostnej interakcie, zakorenený vo vzťahu ku kráse, a teda k systému kanonizácie zažitých foriem, ako aj vo vzťahu k aísthesis, čiže k zmyslovému vnímaniu. Na základe takejto definície je možné skúmať výrazové procesy, prostriedky a prvky, ktoré sa podieľajú na konkrétnych formách textualizácie erotizmu. Cieľom výskumu je semiotická analýza erotizmu v textových prejavoch z prostredia románskych jazykov.
Visegrad Grant ID no. 22230074. Spanish as a Foreign Language in Central Europe: A Demolinguistic Approach (2004-2020). 2023-2024. Člen. Stručná charakteristika: Výskum španielčiny ako cudzieho jazyka v krajin8ch V4: Výskumné aktivity zisťujúce postavenie španielčiny ako cudzieho jazyka v kontexte ostatných cudzích jazykov na všetkých vzdelávacích úrovniach. Šírenie informácií o výskume a výstupoch projektu.
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
člen redakčnej rady | časopis Philologia | od 2019 |
člen vedeckej rady | časopis El Genio Maligno. Revista de humanidades y ciencias sociales, ISSN:1988-3927 | 2010- 2018 |
člen vedeckého výboru | medzinárodná konferencia El español del siglo XIX. Herencia e innovación. 15. 9.- 17. 9. 2016, Università di Pisa | 2016-2017 |
člen vedeckého výboru | Medzinárodná konferencia Una cercana diacronía opaca. El español del siglo XIX, 16.10. – 17.10. 2014, Masarykova Univerzita, Brno | 2014 |
člen | AHLE – Asociación de Historia de la Lengua Española (Asociácia Dejín španielskeho jazyka) | od 2012 |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Universidad Autónoma de Madrid | c/ Francisco Tomás y Valiente, 1, Ciudad Universitaria de Cantoblanco, 28049, Madrid, ESPAÑA | 13. 5. - 15. 5. 2011 | členstvo v komisii na obhajobe dizertačnej práce na pozvanie zahraničnej inštitúcie |
Belehradská univerzita | Studentski trg, Belgrade, SRBSKO | 13. 12.- 16. 12. 2011 | TEMPUS ReFLeSS |
Université de Montpellier | Montpellier, FRANCE | 13. 5. - 18. 5. 2013 | LLP Erasmus |
Universidad de Almería | Ctra. Sacramento s/n La Cañada de San Urbano 04120 Almería, ESPAÑA | 18. 3. - 23. 3. 2013 | LLP Erasmus |
Universidad de Granada | Campus Universitario de Cartuja CP:18071 Granada, ESPAÑA | 2. 12. 2013 - 6. 12. 2013 | prednáškový pobyt na pozvanie zahraničnej inštitúcie |
Universidad de Granada | Campus Universitario de Cartuja CP:18071 Granada, ESPAÑA | 17.1.- 19.1. 2019 | členstvo v komisii na obhajobe dizertačnej práce na pozvanie zahraničnej inštitúcie |
Jagelovská univerzita v Krakove, Inštitút románskej filológie | Instytut Filologii Romańskiej UJ, al. Mickiewicza 9, A 31-120, Kraków, POLSKA | 26. 9. - 29. 9. 2022 | krátkodobý výskumný pobyt cez UK |
Sliezska univerzita v Katowiciach | Instytut Językoznawstwa Wydział Humanistyczny Uniwersytet Śląski, ul. Grota-Roweckiego 5, 41-205 Sosnowiec, POLSKA | 7.12. - 11. 12. 2022 | program NAWA |
Ostravská univerzita | Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, Tř. Československých legií 9, 701 03 Ostrava | 19.3.-20.3.2024 | Prednáška na pozvanie: Las palabras en el tiempo. Historias léxicas del ámbito de la moda |
Observatorio Global del Español y Fundación para la Transformación de La Rioja | CILE; San Millán de la Cogolla, La Rioja, ESPAÑA | 2.12.-5.12.2024 | Pozvanie na seminár odborníkov na demolingvistiku španielčiny v rámci projektu El español en Europa |
Pozvané prednášky
-Las palabras en el tiempo. Historias léxicas del ámbito de la moda, 20.3.2024, na inaugurácii Študentskej vedeckej konferencie, Ostravská univerzita
- Aspectos teórico-metodológicos de la neología en la historia de la lengua española, 3. a 4. 12. 2013, Universidad de Granada, Španielsko
- Lexikálne výpožičky a kalky v španielskom jazyku (synchrónne a diachrónne aspekty), 20. 11. 2013, Katedra romanistiky, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
- El cambio léxico en la historia del español, 12. 5. 2010, Universidad de Granada, Španielsko
Členstvo v komisii na obhajobe a posudzovanie dizertačných prác na zahraničných VŠ
2019 Universidad de Granada, doktorandka I. González Sopeña
2013 Universidad de Granada, doktorandka E. Vivancos Mulero
2012 Universidad de Granada, doktorandka E. Fernández
2011 Universidad Autónoma de Madrid, doktorand D. Prieto García-Seco
Členstvo v organizačnom výbore medzinárodnej konferencie
2008-2009 Medzinárodná vedecká konferencia Autre – autrui – altérité, El otro – lo otro – la otredad, Altro – l’altro – alterità, PdF UK, Bratislava
Účasť na vzdelávacích projektoch
ESF Č.OP Vzdelávanie 26140130001 Vzdelávanie učiteľov základných škôl v oblasti cudzích jazykov v súvislosti s Koncepciou vyučovania cudzích jazykov na základných a stredných školách (2008 - 2013), člen testovacieho tímu a učiteľka odborných predmetov
TEMPUS – 511366-1-2010-1-RS-TEMPUS-JPCR Reforming foreign language studies in Serbia (ReFLeSS) (2010 – 2014), člen
2021– 2022 ESF 312011AFX7 Skvalitnenia prípravy budúcich pedagogických zamestnancov v oblasti vzdelávania humanitných a spoločenských vied, jazykov a umeleckých vied. 2020 - 2023 - spoluautorka podporných vzdelávacích materiálov pre cvičných učiteľov.