Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. Tivadar Palágyi, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Palágyi
I.2 - Meno
Tivadar
I.3 - Tituly
PhD, docent
I.4 - Rok narodenia
1967
I.5 - Názov pracoviska
Katedra románskych jazykov, literatúr a didaktiky, Ústav filologických štúdií, Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
I.6 - Adresa pracoviska
Račianska 59, 813 34 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
docent
I.8 - E-mailová adresa
palagyi@fedu.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/29990
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
0000-0002-2046-2216

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Lóránda Eötvösa, Budapešť, Maďarsko
II.b - Rok
1990
II.c - Odbor a program
Francia és Olasz nyelv és irodalom szakos középiskolai tanár
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Aix-Marseille I, Aix-en-Provence, Francúzsko
II.b - Rok
2007
II.c - Odbor a program
Littérature comparée (Komparatívna literatúra)
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Loránda Eötvösa, Budapešť, Maďarsko
II.b - Rok
2009
II.c - Odbor a program
Francia irodalom (Francúzska literatúra))
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
docent Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta od 2018
docent Univerzita Loránda Eötvösa, Budapešť, Maďarsko od 2006
odborny asistent Univerzita Loránda Eötvösa, Budapešť, Maďarsko 1998-2006
asistent Univerzita Loránda Eötvösa, Budapešť, Maďarsko 1990-1998
lektor (francúzskeho jazyka) Univerzita Babes-Bolyai, Kluž, Rumunsko 1992-1993

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
školenia Úvod do novej štruktúry Moodle 2020/2021, Tvorba e-testu v Moodle, Školenie k online štátniciam Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, CIT 2020
štátne jazykové skúšky - C1: taliančina, rumunčina, ruština B2: nemčina, angličtina Maďarsko
ďalšie jazykové vzdelávanie: francúzština (C2), maďarčina (C2, maturita), turečtina (C1), gréčtina (B2), slovenčina (B1), španielčina (B1) Univerzita v Aix-en-en Provence (francúzština), Yunus Emre Enstitüsü Sinavi (turečtina) a iné inštitúcie
VŠ štúdium kultúrnej antropológie (I. stupeň) 1992-1997 Univerzita Loránda Eötvösa, Budapešť, Maďarsko 1997

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Prehľad dejín literatúry talianskeho jazyka 1. učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) I učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Prehľad dejín literatúry talianskeho jazyka 2. učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) I učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Miesto románskych literatúr vo svetovej literatúre učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Miesto talianskej literatúry vo svetovej literatúre učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) - denné I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) - externé II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) - denné II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) - externé II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
1
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
2
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
12
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
27
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
2
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Cvičenia z lexikológie a sémantiky učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Jazyková činnosť v interakcii – počúvanie s porozumením v talianskom jazyku učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Jazyková činnosť v interakcii – čítanie s porozumením v talianskom jazyku učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) I učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Aktivizácia jazykovej kompetencie 1. učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) I čiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Aktivizácia jazykovej kompetencie 2. učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) I čiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Konverzačné cvičenia učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) II čiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
64
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
13
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
4
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
4
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
18
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
4
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
6
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
2
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
23
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
11
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1
ABC Palágyi, Tivadar: Métaphrase et mise en roman: Etude comparée des indices d'oralité chez Anne Comnène et Guillaume de Tyr. In: Loutchitsky Svetlana - Varol Marie-Christinel (Ed.): Homo legens: Styles et pratiques de lecture: analyses comparées des traditions orales et écrites au Moyen-Age. Turnhout: Brepols Publishers, 2010. s. 25 – 88. ISBN:978-2-503-53409-1. https://www.brepolsonline.net/doi/epdf/10.1484/M.USML-EB.3.2611
2
AAA Palágyi, Tivadar: Rota Dantis et Roue de Verlaine: Le mélange des niveaux de style dans la poésie française et italienne. Saarbrücken: Éditions Universitaires Européennes, 2011. 107 s. ISBN: 978-613-1-56607-3.
3

ADE Palágyi, Tivadar: « Un rhapsode de salon » sans génie : retour aux enjeux du débat sur l’épopée byzantine au début du 20e siècle

In: Egedi-Kovács, Emese (red.) Byzance et l’Occident VI. : Vestigia philologica

Budapest : Collège Eötvös József ELTE (2021), s. 235-247. ISBN 978-615-5897-46-7

4
AEC Palágyi, Tivadar: Between admiration, anxiety and anger: views on mimes and performers in the Byzantine world, In: Birge Vitz E; Öztürkmen A (Ed.) Medieval and Early Modern Performance in the Eastern Mediterranean. Turnhout: Brepols Publishers, 2014. s. 149-165. ISBN:978-2-503-54691-9.
5


VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

AEC Palágyi, Tivadar: Reliques et déchets dans Le Guépard (Il Gattopardo) de G. Tomasi di Lampedusa

VERBUM: ANALECTA NEOLATINA (1585-079X 1588-4309): 26 Special Issue: Déchets, débris et autres matières et choses inutiles dans la littérature, la pensée et les arts pp 105-116 (2025)

2

AEC Palágyi, Tivadar: «Не сводя глаз с Парижа»: влияние французского языка на значение книжныж славянизмов на рубеже XVIII и XIX веков

STUDIA SLAVICA ACADEMIAE SCIENTIARUM HUNGARICAE (0039-3363 1588-290X): 69 2 pp 45-59 (2024)

3

ADF Palágyi, Tivadar: « Flaubert et Houellebecq : du cliché au sublime », Flaubert, revue critique et génétique [En ligne], 32 | 2024, mis en ligne le 12 décembre 2024, URL : http://journals.openedition.org/flaubert/6137 ; DOI : https://doi.org/10.4000/13fxv

4
ADC Palágyi, Tivadar: Parler de la précarité en Union Soviétique: entre allusion et hyperbole. Cahiers de la Nouvelle Europe 27 (2020), s. 79-84. ISBN: 978-2-343-20032-3.
5

ADF Palágyi, Tivadar: Langues renaissantes et langues en voie de disparition en Europe:du provençal au moldave

In: Fatima Ez-Zahra Benkhallouq ;    Ouidiane El Aref ;    Moulay Abdelaziz Sahti ;    Noureddine Samlak (red.)

Langues renaissantes et langues en voie de disparition en Europe: du provençal au moldave

In: Langues renaissantes et langues en voie de disparition en Europe:du provençal au moldave

Tanger: Virgule Éditions, pp 59-81 (2023)

Nyelv: Francia | Befoglaló link(ek): ISBN: 9789920504249

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1
ADE Palágyi, Tivadar: Comment peut-on être Latin au 13e siècle ? Témoignages de Georges Akropolitès. In: Annuario dell’Istituto Romeno di Cultura e Ricerca Umanistica di Venezia 8 (2006), p. 75-108. Ohlas: [o: 3] 2011 Van Tricht; Filip: The Latin Renovatio of Byzantium: the Empire of Constantinople (1204-1228), Leiden-Boston, Brill, s. 363.
2
AEC Palágyi, Tivadar: Métaphrase et mise en roman: étude comparée des indices d’oralité chez Anne Comnène et Guillaume de Tyr. In: Loutchisky, S. et Varol, M-C. (dir.): Homo legens; styles et pratiques de lecture: analyses comarées des traditions orales et écrites au Moyen Age. Brepols, Turnhout, 2010, s. 25-88. Ohlasy: [o: 5] C. Symes: The Medieval Review, 2012 - https://scholarworks.iu.edu/journals/index.php/tmr/article/view/17722 [o: 5] Cristian Bratu: Mediaevistik Vol. 25 (2012), pp. 227-231 https://www.jstor.org/stable/42587455 [o: 5] H-France Review Vol. 14 (February 2014), No. 35, Review by Carol Symes, University of Illinois at Urbana-Champaign. p. 2, 4. https://www.h-france.net/vol14reviews/vol14no35symes.pdf
3
AEC Palágyi, Tivadar: Between admiration, anxiety and anger: views on mimes and performers in the Byzantine world. In: Birge Vitz E; Öztürkmen, A. (Ed.): Medieval and Early Modern Performance in the Eastern Mediterranean.Turnhout: Brepols Publishers, 2014. s. 149-165. (ISBN:978-2-503-54691-9) Ohlas:[5] 2015 Homad, Johnson, Jewell: Medieval and Early Modern Performance in the Eastern Mediterranean, In: Parergon (Australian and New Zealand Association of Medieval and Early Modern Studies), Volume 32, Number 2, s. 395-396.
4
ADE Palágyi, Tivadar: Regards croisés sur l’épopée française et le destan turc. In: Crusades 2 (2003), s. 41-54. Ohlasy: [o: 5] 2007 Claverie, Pierre Vincent: Comptes rendus. Le Moyen Age, 2, s. 419. [o: 3] 2005 Nicholson, Helen: Muslim reactions to the crusades. In: Nicholson, Helen (ed.), Palgrave advances in the crusades, Palgrave Macmillan, s. 277.
5
AEC Palágyi, Tivadar: ‘Une suite ininterrompue de meurtres, de parjures et de déclamations’: Voltaire et les Byzantins”. In: Cultivateur de son jardin, Mélanges offerts à Monsieur le Professeur Imre Vörös. Budapest, 2006, s. 149-171. Ohlasy: [o: 3] 2007 Јовић, Бојан: Византија и византинизам код К. Кавафија, В. Б. Јејтса, И. В. Лалића и Р. Силверберга. In Постсимболистичка поетика Ивана В. Лалића, Београд, s. 235. [o: 3] 2009 Marcyniak, Przemysław: Ikona dekadencji. Wybrane problemy europejskiej recepcji Bizancjum od XVII do XX wieku. Katowice, s. 69.
VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1
VEGA 1/0618/20 Románske jazyky a multilingvizmus. Vývoj slovesného času a vidu v medzijazyku (2020-2022). PdF UK. Člen. Stručná charakteristika: Cieľom projektu je skúmať vývoj času a slovesného vidu v medzijazyku učiacich sa románskych jazykov. Vzhľadom na to, že na Slovensku sa románske jazyky spravidla osvojujú ako tretí jazyk, výskum sa zameriava na vývoj medzijazyka z hľadiska multilingvizmu. Podľa celého radu štúdií o multilingvizme (napr. Jessner, 2008; Jessner a kol., 2016), študenti ovládajúci viaceré jazyky nie sú viacnásobne monolingválni, ale majú osobitné zručnosti a vlastnosti, ktoré tvoria takzvaný faktor multilingvizmu (M-faktor). Multilingválni učiaci sa však nevyužívajú multilingválnosť vo svoj prospech automaticky, preto môžu potrebovať tréning multilingválnych kompetencií, s cieľom využívať katalyzujúci efekt M-faktoru na vývoj medzijazyka. Projekt je navrhnutý ako longitudinálny výskum, v rámci ktorého sa skúma vplyv multilingválnych workshopov na vývoj systému času a slovesného vidu v románskych jazykoch v medzijazyku študentov, ktorí študujú románske jazyky na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.
2
VEGA 1/0563/19 Neznáme pramene k dejinám Slovenska v talianskych archívoch (14.-16. storočie) (2019-2022). PdF UK. Člen. https://vega0563.weebly.com/ Stručná charakteristika: Cieľom projektu je ponúknuť nové pramene pre historický výskum. Projekt stanovuje kritériá výberu a na základe nich selektuje a pripravuje na publikovanie významné, prioritne neznáme, resp. nepublikované pramene, z archívov v Taliansku z obdobia 14. až 16. storočia, viažuce sa k dejinám Slovenska. Prispieva k porozumeniu skúmaných prameňov k regionálnym i európskym dejinám, ich ekonomickým, kultúrnym a spoločenským procesom prostredníctvom sprístupnenia diplomatickej korešpondencie a diplomatických správ, účtovných kníh Ostrihomskej diecézy, ako aj umeleckých zobrazení v období protitureckých vojen na území Slovenska.
3

VEGA 1/0761/24 Deti a detstvo v španielskom jazyku a literatúre v období prechodu k modernej spoločnosti (19. storočie). 

Stručná charakteristika: Projekt prispieva k rekonštrukcii obrazu detí a detstva v Španielsku v období prechodu k modernej spoločnosti (v 19. storočí). Hlavným cieľom je zaplniť medzeru v poznaní lexiky súvisiacej s detstvom, zmapovať lexikálno-sémantické inovácie, ktoré prebehli aj v dôsledku zmien významne ovplyvňujúcich život detí aj diskurz o detstve, so zameraním na texty čítané rozvíjajúcou sa strednou triedou, v prvom rade periodickú tlač, ale aj vybrané literárne diela a literárno-pedagogické texty. Výskum umožní zlepšiť poznanie španielčiny v jednom z najmenej prebádaných období jej vývinu a preskúmať dosiaľ prehliadané aspekty reflexie detstva v literárnych textoch v medzirománskych súvislostiach.

Člen výskumného tímu

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
člen vedeckej rady Philologia, vedecký časopis ÚFŠ PdF UK od 2018
člen Réseau CIEH/CIEFi – EPEI, Paris od 2017
člen Society of Hungarian Canadists od 2010
člen Society for the Study of the Crusades and the Latin East od 1999

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Université Paris VIII 2 rue de la Liberté, 93200 Saint-Denis, FRANCÚZSKO 1. 5. - 8. 5. 2006 LLP Erasmus
Dokuz Eylül Üniversitesi, Faculty of Education "Uğur Mumcu Cad. 135. Sk. No:5 35380 Buca, Izmir, TURECKO " 7. 10. - 14. 10. 2015 Erasmus +
Universitate Alecu Russo din Balti str. Alexandr Puskin 38, Balti, MD-3121, MOLDAVSKO 1. 9. 2017 - 31. 8 2018 pracovny kontrakt
Université d'Angers Faculté des lettres, langues et sciences humaines, 11, bd Lavoisier, 49045 Angers, FRANCÚZSKO 15. 5. - 31. 5. 2015 pracovny kontrakt

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Tvorba učebných materiálov Tvorba učebných materiálov Palágyi, Tivadar: A középkori francia irodalom. In: Maár Judit (Ed.) A francia irodalom története. Budapest: Eötvös Kiadó, 2011. s. 48-117. ISBN:978-963-312-044-6. Pozvané prednášky v zahraničí - Aspectele literaturii maghiare contemporane, Universitatea Alecu Russo din Balti, Moldova, 2017 - Экология языков: опыт полевой работы в Бельгии, Румынии, Болгарии, Украине и Беларуси, Minsk, Академия наук, 2017 - Le style indirect libre de La Fontaine à Michel Houellebecq, Izmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2015 - Between admiration, anxiety and anger: views on mimes and performers in the Byzantine world; Istanbul, Boğazıçı Ünıversitesi, 2007 - Minorités linguistiques dans le collimateur de plusieurs "mères-patries" : étude comparée du csángó-hongrois de Roumanie et du moldave-roumain de Transnistrie, Paris, Sorbonne Nouvelle, 2011 - Kolonialsprache oder lingua franca: das Russische in Transkarpathien und in Gagausien, Humboldt-Universität, Berlin, 2008 - Expertná činnosť pre zahraničné VŠ Školiteľ dizertačnej práce obhajovanej na Université Sorbonne Nouvelle, Paríž, Francúzsko, doktorandka Katalin Szuhay, 2008 - Členstvo v organizačnom výbore svetového kongresu alebo medzinárodnej konferencie - členstvo v organizačnom výbore Medzinárodnej vedeckej konferencie Indigenous Perspectives, 8. 3. – 10. 3. 2012. - členstvo v organizačnom výbore Medzinárodnej vedeckej konferencie Sociétés plurielles contemporaines : crises et transferts culturels. Paris, 6. 11 – 7. 11. 2015.

Dátum poslednej aktualizácie
2025-01-14