Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. Mgr. Andrea Mikulášová, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Mikulášová
I.2 - Meno
Andrea
I.3 - Tituly
doc. Mgr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1973
I.5 - Názov pracoviska
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
I.6 - Adresa pracoviska
Račianska 59, 813 34 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
docentka/Associate professor
I.8 - E-mailová adresa
mikulasova@fedu.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/5004
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
učiteľstvo a pedagogické vedy, filológia/Teacher Training and Education Science, Philology
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0002-0717-2249

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
UK v Bratislave, Pedagogická fakulta/Comenius University in Bratislava, Faculty of Education
II.b - Rok
1996
II.c - Odbor a program
učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov, špecializácia slovenský jazyk a literatúra - nemecký jazyk a literatúra/Teaching Training of General Education Subjects, specialisation Slovak Language and Literature - German Language and Literature
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
UK v Bratislave, Pedagogická fakulta/Comenius University in Bratislava, Faculty of Education
II.b - Rok
2000
II.c - Odbor a program
jazykoveda konkrétnych jazykových skupín, špecializácia: germanistika/Linguistics of Specific Language Groups, specialization: German Studies
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
UK v Bratislave, Filozofická fakulta/Comenius University in Bratislava, Faculty of Arts
II.b - Rok
2011
II.c - Odbor a program
teória literatúry a dejiny konkrétnych národných literatúr/Theory and History of Specific National Literatures
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
odborná asistentka/Assistent Professor Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta/Comenius University in Bratislava, Faculty of Education 1996 – 2011
profesorka/Professor Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta/Comenius University in Bratislava, Faculty of Education 2011 – 2021
docentka/Associate Professor Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta/Comenius University in Bratislava, Faculty of Education 2021 – trvá/2021 - until present

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
nemecká literatúra pre deti a mládež/German Literature for Children and Youth "učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) " I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
nemecká literatúra 19. storočia/German Literature – the 19th Century "učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) " I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
nemecká literatúra 20. storočia I/German Literature – – the 20th Century "učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) " II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry/Teacher Training of German Language and Literature I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry/Teacher Training of German Language and Literature II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
didaktika cudzích jazykov a literatúr/Didactics of Foreign Languages and Literatures III. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
3
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
1
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
3
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
24
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
27
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
1
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
literatúra pre deti a mládež Rakúska a Švajčiarska/Austrian and Swiss Literature for Children and Youth učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
seminár z nemeckej literatúry pre deti a mládež/Seminar in German Literature for Children and Youth "učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) " I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
seminár z nemeckej literatúry 19. storočia/Seminar in German Literature – the 19th Century "učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) " I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
seminár z nemeckej literatúry 20. storočia I/Seminar in German Literature I – the 20th Century "učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) " II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
98
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
19
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
2
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
2
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
74
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
42
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
4
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
4
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
2
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

AAA Mikulášová, Andrea (90%) – Mikuláš, Roman (10%): Diskurse der Kinder- und Jugendliteraturforschung. [Discourses in children's and young adult literature research] Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2011. 140 s. ISBN 978-3-933586-79-7

2

AAB Mikulášová, Andrea (100%): Einblicke in die neuere österreichische Kinder- und Jugendliteratur. [Insights into recent Austrian children's and youth literature] Bratislava: Monitor Promotion, 2004. 176 s. ISBN 80-968040-1-4.

3

ACA Mikuláš, Roman (50 %) – Mikulášová, Andrea (50 %): Grundfragen der Literaturwissenschaft: Theorien, Methoden, Tendenzen, Teil 1. [Basic Questions in Literary Studies: Theories, Methods, Lines Part 1.] Nümbrecht: Kirsch-Verlag, 2011. 226 s. ISBN 978-3-933586-77-3

4

ABD Mikulášová, Andrea (100%): Literárnovedné iniciatívy nitrianskej školy vo výskume literatúry pre deti a mládež v období 1968-1990. [Literary-scientific initiatives of the Nitra school in the research of literature for children and youth in the period 1968-1990] In: Sliacky, Ondrej a kol.: Dejiny slovenskej literárnovednej reflexie literatúry pre deti a mládež. Bratislava: Univerzita Komenského, 2014. S. 90-110. ISBN 978-80-223-3790-8

5

AEC Mikulášová, Andrea (100%): Zu einigen konzeptionellen Fragen der Kinder- und Jugendliteratur aus kommunikationstheoretischer Sicht. [On some conceptual issues in children's and young adult literature from the perspective of communication theory] In: Studies in foreign language education 7. Nümbrecht: Kirsch-Verlag, 2015. S. 136-151. ISBN 978-3-943906-20-2

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

ADD Mikulášová, Andrea (50%) – Mikuláš, Roman (50%): Wirklichkeitskonstruktion durch Metaphern bei Ingeborg Bachmann = The construction of reality through metaphor in Ingeborg Bachmann's work. In: World Literature Studies. Roč. 10, č. 3 (2018), S. 47-67. ISSN (online) 1337-9690. Registrované v: wos. Indikátor časopisu: SJR (SCOPUS) 2018=0,214. SNIP (SCOPUS) 2018=0,292. CiteScore (SCOPUS) 2018=0,07. Kvartil Q: scimago-sjr -- Q1 [Literature and literary theory] -- 2018

2

ADD Mikulášová, Andrea (50%) – Mikuláš, Roman (50%): Zur metaphorisch-diskursiven Wirklichkeit in Josef Haslingers Roman Opernball = On metaphorical-discursive reality in Josef Haslinger s novel Opernball. In: World Literature Studies. Roč. 12, č. 2 (2020), S. 26-39. ISSN (online) 1337-9690. Registrované v: wos. Registrované v: scopus. Indikátor časopisu: SJR (SCOPUS) 2019=0.147, SNIP (SCOPUS) 2019=0.646, CiteScore (SCOPUS) 2019=0.2, Kvartil Q: scimago-sjr -- Q1 [Literature and literary theory] -- 2019

3

AEC Mikulášová, Andrea (100%): Literatursoziologie. [Sociology of Literature] In: Literaturwissenschaft in internationaler Perspektive. Nümbrecht: Kirsch-Verlag, 2019. S. 220-231. ISBN 978-3-943906-35-6

4

AEC Mikulášová, Andrea (50%) – Mikuláš, Roman (50%): Zur gestaltenden Funktion von Metaphern in Hans Leberts Roman Die Wolfshaut. [On the Formative Function of Metaphors in Hans Lebert's Novel Die Wolfshaut] In: Studies in foreign language education: Roč. 12. Nümbrecht: Kirsch-Verlag, 2020. S. 82-109. ISBN 978-3-943906-55-4

5

AEC Mikulášová, Andrea (50%) – Mikuláš, Roman (50%): Metaphorische Konstruktionen der Lebenswelt in den autobiographischen Werken von Thomas Bernhard: unter besonderer Berücksichtigung der Metaphorisierung von Krankheiten und der Krankheitsmetaphorik. [Metaphorical constructions of the lifeworld in the autobiographical works of Thomas Bernhard: with special regard to the metaphorization of diseases and the metaphor of illnesses] In: Metaphernforschung in Interdisziplinären und Interdiskursiven Perspektiven. Paderborn: Mentis Verlag, 2020. S. 73-97. ISBN 978-3-95743-190-5 Edícia: (Poetogenesis: Studien zur empirischen Anthropologie der Literatur, ISSN 2629-6985; 12)

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

AAB Mikulášová, Andrea (100%): Einblicke in die neuere österreichische Kinder- und Jugendliteratur. [Insights into recent Austrian children's and youth literature] Bratislava: Monitor Promotion, 2004. 176 s. ISBN 80-968040-1-4

[o6] 2004 Neckam, Jürgen: Begegnungen, roč. 13, č. 2, 2004, S. 27.

 [o5] 2005 Seibert, Ernst: Libri liberorum, roč. 6, č. 19/20, 2005, S. 39-41.

[o3] 2004 Mairbäurl, Gunda: Libri liberorum, roč. 5, č. 18, 2004, S. 10.

2

AED Mikulášová, Andrea (50%) – Mikuláš, Roman (50%): Analýza diskurzu. [Discourse Analysis] In: Podoby literárnej vedy: teórie metódy smery. Bratislava: Veda, 2016. S. 161-171. ISBN 978-80-224-1524-8

 [o6] 2017 Dvorský, Juraj: Forms of literary science. Theory-Methods-Lines. In: World Literature Studies, roč. 9, č. 3, 2017, s. 123-124.

[o5] 2020 Kučera, Petr: Hyperlexikon jako pozvání k reflexi problémů literární vědy. In: Slavica litteraria, roč. 23, č. 1, 2020, s. 117-121.

3

AED Mikulášová, Andrea (100%): Literárna sociológia a sociológia literatúry. [Literary sociology and the sociology of literature] In: Podoby literárnej vedy: teórie metódy smery. Bratislava: Veda, 2016. S. 147-155. ISBN 978-80-224-1524-8

 [o6] 2017 Dvorský, Juraj: Forms of literary science. Theory-Methods-Lines. In: World Literature Studies, roč. 9, č. 3, 2017, s. 123-124.

[o5] 2020 Kučera, Petr: Hyperlexikon jako pozvání k reflexi problémů literární vědy. In: Slavica litteraria, roč. 23, č. 1, 2020, s. 117-121.

[o6] 2017 Hricková, Mária: Mikuláš, Roman a kol. Podoby literárnej vedy : teórie metódy smery. In: Litikon, roč. 2, č. 2, 2017, s. 305-307.

4

AAA Mikulášová, Andrea (90%) – Mikuláš, Roman (10%): Diskurse der Kinder- und Jugendliteraturforschung. [Discourses in children's and young adult literature research] Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2011. 140 s. ISBN 978-3-933586-79-7 

[o3] 2013 Lauhus, Angelika – Vajičková, Mária: Zur Zusammenarbeit zwischen Köln und Bratislava. Aus Anlass des 60 jährigen Bestehens der Slavistik an der Universität zu Köln. In: Studies in Foreign Language Education 5. Nümbrecht :Kirsch-Verlag, 2013, S. 159.

[o3] 2014 Gergel, Peter: Gabriela Lojová – Mária Kostelníková – Mária Vajičková (Hgg.): Studies in Foreign Language Education – Volume 5. In: Muttersprache, roč. 124, č. 1, 2014, S. 100.

[o3] 2020 Bučková, Tamara: Interkulturní didaktika cizojazyčné literatury: kontexty a perspektivy: se zaměřením na německy psanou literaturu pro děti a mládež a zřetelem k tématu 2. světové války. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, S. 50, 85, 87, 97.

[o3] 2016 Schäfer, Iris: Kulturelle Identitätsbildung im Web 2.0. In: Kulturelle Austauschprozesse in der Kinder- und Jugendliteratur. Zur genrespezifischen Transformation von Themen, Stoffen und Motiven im medialen Kontext. Wien: Praesens Verlag, 2016, S. 172.

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

2002 – 2024 Facilitácia Visual Literacy v multimodálnom a multimediálnom prostredí cudzojazyčnej edukácie budúcich učiteľov nemeckého jazyka (KEGA 042UK-4-2022), spoluriešiteľka/Facilitating Visual Literacy in a Multimodal and Multimedia Environment of Foreign Language Education of Pre-Service Teachers of German (KEGA 042UK-4-2022), member of the research team

2

2016 – 2019 Hyperlexikón literárnovedných pojmov a kategórií II (VEGA 2/0063/16), projekt dosiahol vynikajúce výsledky (anotovaný projekt), spoluriešiteľka riešiteľ/Hyperlexicon of Concepts and Categories in Literary Studies II (VEGA 2/0063/16), the project has achieved excellent results, member of the research team

3

2020 – 2023 Interdiskurzívne konštruovanie reality v literatúre (VEGA 2/0111/20), spoluriešiteľka/The Interdiscursive Construction of Reality in Literature (VEGA 2/0111/20), member of the research team

4

2021 – 2025 Interaktívny hypertextový lexikón literárnej vedy s korpusom kľúčových literárnovedných textov (APVV-20-0190 ), spoluriešiteľka/ Interactive hypertext lexicon of literary studies with a corpus of key literary studies texts (APVV-20-0190 ), member of the research team

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
členka akademického senátu/member of the Academic Senate UK v Bratislave, Pedagogická fakulta/Comenius University in Bratislava, Faculty of Education 2010 – 2014
členka Vedeckej rady/member of the convocation Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta/University of Prešov in Prešov, Faculty of Arts 2011 – 2015
členka komisie doktorandského študijného programu didaktika cudzích jazykov a literatúr/Doctoral Committee Member in Didactics of Foreign Languages and Literatures UK v Bratislave, Pedagogická fakulta/Comenius University in Bratislava, Faculty of Education 2011 – trvá/2011 - until present
"Komisia číslo 12 Vedeckej grantovej agentúry Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR a SAV – členka/ Commision number 12, Scientific Grant Agency of the Ministry of edcation, science, research and sport of the Slovak Republic and Slovak Academy of Sciences – member " Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR/Ministry of Education, Science, Research and Sport of the Slovak Republic 2012 – 2021
komisia pre rigorózne skúšky a obhajobu rigoróznych prác v odbore: učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov: špecializácia: nemecký jazyk a literatúra- členka/Commission for doctoral viva and viva voce in the field of study: teaching of general education subjects: specialization: German Language and Literature- member UK v Bratislave, Pedagogická fakulta/Comenius University in Bratislava, Faculty of Education 2004 – trvá/2004 - until present
redakčná rada časopisu Philologia (Erih plus) – členka/Editorial board of the journal Philologia (Erih plus) – member UK v Bratislave, Pedagogická fakulta/Comenius University in Bratislava, Faculty of Education 2000 – trvá/2000 - until present
Rada pre kvalitu PdF UK/Quality Council of Faculty of Education of Comenius University in Bratislava UK v Bratislave, Pedagogická fakulta/Comenius University in Bratislava, Faculty of Education 2020 – trvá/2020 - until present
Ústav svetovej literatúry SAV, v.v.i./ Institute of World Literature SAS Vedecká rada od decembra 2024 - trvá / December 2024 - until present

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Universität zu Köln, Slavisches Institut, Philosophische Fakultät/University of Cologne, Slavic Institute, Faculty of Arts Köln 26.6.2012-2.7.2012 LLP Erazmus/Erasmus LLP

IX. - Iné relevantné skutočnosti

Dátum poslednej aktualizácie
2025-01-22