Meno a priezvisko:
|
PhDr. Mária Medveczká, PhD.
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
odborný asistent | Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta | 1999-2011 |
lektor | Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta | 2011-2012 |
odborný asistent | Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta | 2012-súčasnosť |
učiteľ všeobecne-vzdelávacích predmetov španelsky jazyk (čiastočný úväzok: 0,2) | Gymnázium Grösslingová 18 | 2022-súčasnosť |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Základy kybernetickej bezpečnosti na UK | Centrum informačných technológií UK | 2024 |
Formación de profesores de español como lengua extranjera | Universidad de Salamanca | 2024 |
Rozvoj a zlepšovanie kompetencií vo výskume demolingvistických otázok v strednej Európe | Sliezska univerzita v Katowiciach | 2022 |
Herramientas digitales para la creación de material didáctico (Digitálne nástroje pre tvorbu didaktického materiálu) | Oxford Home Study College | 2021 |
Curso superior para profesores de español (Pokročilý kurz pre učiteľov španielčiny) | Academia Mester, Salamanca | 2016 |
Curso de recursos digitales en el aula de español como lengua extranjera (Kurz využitia digitálnych prostriedkov na hodine španielčiny ako cudzieho jazyka) | Universidad Internacional de Menéndez Pelayo, Santander | 2015 |
seminár XIII FONCEI “Presente y futuro del español: reflexiones literarias y lingüísticas” | Cervantes Escuela Internacional, Málaga, Španielsko | 2025 |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Úvod do dejín a kultúry hispanofónnych krajín (seminár) | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Jazyková činnosť v interakcii – počúvanie s porozumením v španielskom jazyku | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Jazykový systém španielskeho jazyka 1., 2. (seminár) | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Kultúra a civilizácia krajín španielskeho jazyka 2. | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Mediačné činnosti v španielskom jazyku 1. | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Praktický španielsky jazyk 2. | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 1. (seminár) | učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
P101 Klimová, K. - Medveczká, M. - Štrbáková, R.- Tóth, Z.: Ako efektívne vyučovať maturitné témy románskych jazykov (francúzština, španielčina, taliančina): teória a prax : 2. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2022. 62 s. ISBN 978-80-223-5539-1
V3 Palágyi, T. - Malovecký, M.- Medveczká, M.: Riflessioni di studenti di L1 slovacca sul tempo e l’aspetto in italiano uno studio di caso. In: Italiano linguaDue. Roč. 15, č. 2 (2023), s. 133-159. ISSN 2037-3597
V3 Medveczká, M. - Štrbáková, R.: La enseňanza del espaňol en Eslovaquia desde una perspectiva demolingüística = Spanish language teaching in Slovakia from a demolinguistic perspective
In: Romanistica Comeniana. č. 1 (2022), s. 95-112. ISSN (print) 2585-8483
V302 Tihányiová, M. - Medveczká, M.: Contactos comerciales del Conde Nicolás Pálffy (1552-1600) con el extranjero In: VERBUM - Analecta neolatina. Roč. 23, č. 2 (2022), s. 483-500. ISSN (print) 1585-079X
AFC: Medveczká, M.: La fundación y desarrollo del Departamento de Lenguas y Literaturas Románicas de la Facultad de Pedagogía de la Universidad Comenius de Bratislava en el contexto histórico y político de la época. In: Godišnjak Filozofskog fakulteta u Novom Sadu : 3 : Posebno izdanje : Roč. 45. Nový Sad : Filozofski fakultet, 2020. - S. 35-45 ISSN 0374-0730 [Romanske studije nekad i sad - Nový Sad, 11.05.2019 - 12.05.2019. RS]
V3 Malovecký, M.- Medveczká, M.: La traducción eslovaca de El príncipe constante – la intención del traductor y el contexto de la traducción In: VERBUM - Analecta neolatina [textový dokument (print)] [elektronický dokument] . – Budapešť (Maďarsko) : Pázmány Péter Katolikus Egyetem. – ISSN 1585-079X. – ISSN (online) 1588-4309. – Roč. 25, č. 2 (2024), s. 273-285 DOI 10.59533/Verb.2024.25.2.3
AED Medveczká, M.: Vyučovanie cudzích jazykov vo vybraných krajinách Európy : Španielsko. In: Koncepcia vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách : prehĺbenie efektívnosti vyučovania cudzích jazykov v súvislosti so vstupom Slovenska do EÚ. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2007. s. 47-49. ISBN 978-80-89225-31-6.
Ohlasy:
[o1] 2016 Bírová, Jana: Preferences for activities in French textbooks used in Slovak secondary schools analysed with Birova's Communication Curve Tool. In: Journal of Language and Cultural Education, roč. 4, č. 1, 2016, s. 83 - AHCI.
AFD Medveczká, M.: Zobrazenie gaučov v cestopisnej próze Martina Kukučína. In: Obraz Argentíny, Čile a Francúzska v cestopisnej próze Martina Kukučína. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015. S. 74-89. ISBN 978-80-223-4044-1. [Obraz Argentíny, Čile a Francúzska v cestopisnej próze Martina Kukučína : medzinárodná vedecká konferencia. Bratislava, 27.5.2015]
Ohlasy:
[o4] 2017 Bojničanová, Renáta: Aspectos literarios del libro de viajes Paseo por la Patagonia: su valor estético, documental y testimonial. In: Aspectos interdisciplinarios de los libros de viajes de Martin Kukučín. Paseo por la Patagonia eImpresiones de Francia. Bratislava: Univerzita Komenského, 2017, S. 37.
[o3] 2017 Malovecký, Mojmír: Quelques remarques sur les traits caractéristiques du récit de voyage de Martin Kukučín Impressions de France. In: Verbum. Analecta Neolatina, roč. 18, č. 1-2, 2017, s. 159.
[n2] 2022 sk ~ Bojničanová, Renáta - Alvarado, Salustio: Editorské a didaktické aspekty bilingválnych edícií prekladov na príklade diel Martina Kukučína v preklade do španielčiny. In: Jazyk ako neprestajná inšpirácia. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022, S. 16
GII Medvecký, J. - Medveczká, M. - Kluvancová, M.: Využitie IKT na podporu vyučovania cudzích jazykov. 1. vyd. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva, 2002. 53 s. ISBN 80-7098-319-1.
Ohlasy:
[o4] 2005 Butašová, Anna: Problematika jazykovej politiky v kontexte reformných krokov vo výchovno-vzdelávacom systéme. In: Philologia XVII. Bratislava: UK, 2005, S. 100
[o3] 2012 Varela Cano, Diana Patricia: Factores que influyen en la adquisición de una lengua extranjera. Bucurest: Editura Universitatii din Bucuresti, 2012, S. 135."
AED Medveczká, M.: Patagonia vista por Martin Kukučín In: Quo vadis, romanística. Bratislava: Univerzita Komenského, 2014. S. 153-161. ISBN 978-80-223-3731-1.
Ohlasy:
[o4] 2015 Alvarado, S.: Emigrantská literatúra v ""krajine neobmedzených možností"". Obraz Argentíny u Martina Kukučina a Vincenta Blasca Ibáňeza. In: Obraz Argentíny, Čile a Francúzska v cestopisnej próze Martina Kukučína. Bratislava :Univerzita Komenského, 2015, S. 72
[o4] 2015 Malovecký, M.: Kukučínovo Francúzsko - perom a mysľou. In: Obraz Argentíny, Čile a Francúzska v cestopisnej próze Martina Kukučína. Bratislava : Univerzita Komenského, 2015, S. 98
[o4] 2015 Bojničanová, R.: Prechádzka Prechádzkou po Patagónii a cesta späť. Idealizačné postupy v juhoamerickej cestopisnej próze Martina Kukučína. In: Obraz Argentíny, Čile a Francúzska v cestopisnej próze Martina Kukučína. Bratislava :Univerzita Komenského, 2015, S. 57
[o4] 2017 Bojničanová, R.: Aspectos literarios del libro de viajes Paseo por la Patagonia: su valor estético, documental y testimonial. In: Aspectos interdisciplinarios de los libros de viajes de Martin Kukučín. Paseo por la Patagonia eImpresiones de Francia. Bratislava : Univerzita Komenského, 2017, S. 26
[o4] 2017 Štrbáková, R.: Aspectos lingüísticos del libro de viajes Paseo por la Patagonia: algunas tendencias en la adaptación de los hispanismos al eslovaco. In: Aspectos interdisciplinarios de los libros de viajes de Martin Kukučín.Paseo por la Patagonia e Impresiones de Francia. Bratislava : Univerzita Komenského, 2017, S. 40 [n2] 2022 sk ~ Bojničanová, Renáta - Alvarado, Salustio: Editorské a didaktické aspekty bilingválnych edícií prekladov na príklade diel Martina Kukučína v preklade do španielčiny. In: Jazyk ako neprestajná inšpirácia. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022, S. 16
AAA Medveczká, M.: Neología de forma en la terminología de las tecnologías de la información. Bucureşti: Editura Universităţii din Bucureşti, 2013. 151 s. ISBN 978-606-16-0240-7.
Ohlasy:
[o5] 2013 Stehlík, Petr: Medveczká, Mária: Neología de forma en la terminología de las tecnologías de la información. In: Études romanes de Brno, roč. 34, č. 2, 2013, s. 234-235.
[o4] 2013 Spišiaková, Mária: Španielsky jazyk - morfológia. Bratislava: Ekonóm, 2013, s. 134.
Projekt „El español en Europa“ koordinovaný Centrom iberoamerických štúdií Univerzity v Heidelbergu a Univerzitou v Zürichu a podporovaný Cervantesovým Inštitútom (od 2021). Člen medzinárodného výskumného tímu. Stručná charakteristika: Projekt mapuje súčasnú situáciu španielskeho jazyka v Európe so zameraním na sociálne, kultúrne a vzdelávacie faktory, ktoré determinujú demolingvistický vývoj španielčiny. Analyzujú sa demografické aspekty španielsky hovoriacej komunity vo všetkých európskych krajinách, pričom výskum berie do úvahy rodených hovoriacich, hovoriacich s obmedzenou kompetenciou v španielčine a učiacich sa.
VEGA: 1/0761/24 Deti a detstvo v španielskom jazyku a literatúre v období prechodu k modernej spoločnosti (19. storočie), Člen riešiteľského kolektívu.
Stručná charakteristika: Projekt prispieva k rekonštrukcii obrazu detí a detstva v Španielsku v období prechodu k modernej spoločnosti (v 19. storočí). Hlavným cieľom je zaplniť medzeru v poznaní lexiky súvisiacej s detstvom, zmapovať lexikálno-sémantické inovácie, ktoré prebehli aj v dôsledku zmien významne ovplyvňujúcich život detí aj diskurz o detstve, so zameraním na texty čítané rozvíjajúcou sa strednou triedou, v prvom rade periodickú tlač, ale aj vybrané literárne diela a literárno-pedagogické texty. Výskum umožní zlepšiť poznanie španielčiny v jednom z najmenej prebádaných období jej vývinu a preskúmať dosiaľ prehliadané aspekty reflexie detstva v literárnych textoch v medzirománskych súvislostiach.
VEGA1/0587/18 Minulosť a perspektívy hispanistiky na Slovensku (2018-2019). Člen riešiteľského kolektívu. S Cieľom projektu bolo zmapovať a na základe dobových súvislostí čo najkomplexnejšie zhodnotiť dovtedajší stav hispanistiky na Slovensku. Projekt sa zameriaval najmä na prvé kultúrne a literárne kontakty s hispánskym svetom a na prvé kroky slovenskej hispanistiky ako samostatnej vednej disciplíny. Predmetom skúmania bola nielen mnohostranná činnosť zakladateľských osobností v päťdesiatych rokoch 20. storočia, ale aj hispanistická aktivita lektorov z externého prostredia v predchádzajúcom období. Výsledky bádania sú východiskom pre zhodnotenie neskoršieho vývinu slovenskej hispanistiky, jej aktuálneho stavu a perspektív, poskytujúcim základ pre následnú konfrontáciu so situáciou v krajinách stredoeurópskeho priestoru.
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
člen Edukačnej Koordinačnej rady | Infovek | 2000-2003 |
člen organizačného výboru medzinárodnej vedeckej konferencie Obraz Čile, Argentíny a Francúzska v cestopisnej próze Martina Kukučína | Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave | 2015 |
členka recenzného výboru vedeckého časopisu | Studia Romanistica. Vol 17, Num. 1/2017. Ostrava | 2017 |
člen Výkonného výboru | Slovenská asociácia učiteľov španielčiny | od 2017 |
recenzent kvality publikačnej činnosti pre oblasť didaktiky španielčiny | Karlova Univerzita | 2020 |
členka Akademického senátu PdF UK a predsedníčka komisie pre zahraničie | Akademický senát PdF UK | 2023-súčasnosť |
člen organizačného výboru medzinárodného workshopu El español como lengua extranjera en Europa Central: Un enfoque demolingüístico (2004-2020) | Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave | 2024 |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Université Blaise Pascal | Clermont-Ferrand, Francúzsko | 9.-14.6.2014 | Erasmus |
Filozofická fakulta, Univerzita v Ljubljane | Ljubljana, Slovinsko | 19.-24.5.2014 | Ceepus |
Filozofická fakulta, Univerzita Lóránda Eötvösea | Budapešť, Maďarsko | 5.-9.5.2014 | Bilaterálna medziuniverzitná zmluva |
Filozofická fakulta, Univerzita v Granade | Granada, Španielsko | 20.-25.6.2007 | Erasmus |
Filozofická fakulta, Univerzita v Granade | Granada, Španielsko | 21.-27.6.2005 | Erasmus |
Sliezska univerzita | Katowice – Sosnowiec, Poľsko | 7.-11.12.2022 | PROM - International scholarship exchange of PhD candidates and academic staff |
Jagelónska univerzia | Krakov, Poľsko | 25.-29.9.2022 | medziuniverzitná zmluva |
Univerzita Camila Cienfuegosa | Matanzas, Kuba | 10.10.2017-10.11.2017 | vládne štipendium, SAIA |