Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
prof. PhDr. Gabriela Lojová, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Lojová
I.2 - Meno
Gabriela
I.3 - Tituly
prof. PhDr. PhD.
I.4 - Rok narodenia
1953
I.5 - Názov pracoviska
UK v Bratislave, Pedagogická fakulta
I.6 - Adresa pracoviska
Račianska 59, 813 34 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
profesor
I.8 - E-mailová adresa
lojova@fedu.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4962
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0002-4804-1173

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta
II.b - Rok
1976
II.c - Odbor a program
spojené Bc a Mgr.
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta
II.b - Rok
1976
II.c - Odbor a program
Učiteľstvo pre školy II cykl, aprobácia: pedagogická psychológia - angličtina
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2001
II.c - Odbor a program
Jazykoveda kongrétnych jazykových skupín, špecializácia: anglistika
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2005
II.c - Odbor a program
Jazykoveda kongrétnych jazykových skupín, špecializácia: anglistika
II.5 - Titul profesor
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2019
II.c - Odbor a program
odborová didaktika
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
stredoškoslká učiteľka Stredná pedagogická škola, Bullova 2 Bratislava 1.9.1981 - 31.8.1993
VŠ pedagóg (odborný asistent - docent - profesor) UK v Bratislave, Pedagogická fakulta 1.9.1993 - trvá

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Študijný pobyt v rámci Fulbright programu - vedecko-výskumné / pedagogické zameranie na didaktiku anglického jazyka (1 semester) Montclair State University, NJ, USA 2003
Grammar and communicative Teaching of English - kurz zameraný na výučbu gramatiky AJ (60 hodín) University of Edinburgh, 21 Hill Place, Edinburth EH 8 9DP, UK 1997
Posilnenie regionálnych a lokálnych kapacít pre riadenie a realizáciu pomoci zo štrukturálnych fondov MVRR SR 2006
Global simulation in language teaching (1996), Facilitation in language teaching (2006) European Centre for Modern Languages, Graz, Rakúsko 2006
English language training for teachers in adult education Anglolang Academy of English, UK, Scarborough 2015

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
syntax anglického jazyka učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) I. učiteľstvo a pedagogické vedy
prístup zameraný na žiaka vo výučbe anglického jazyka učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) I. učiteľstvo a pedagogické vedy
"psychologické aspekty učenia sa cudzích jazykov " učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) II. učiteľstvo a pedagogické vedy
teoretické východiská metodiky vyučovania cudzích jazykov "didaktika cudzích jazykov a literatúr " III. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) I. učiteľstvo a pedagogické vedy
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) II. učiteľstvo a pedagogické vedy
didaktika cudzích jazykov a literatúr III. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený
učiteľstvo a pedagogické vedy, špecializácia: odborová didaktika učiteľstvo a pedagogické vedy
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
1
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
1
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
22
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
91
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
9
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
morfológia anglického jazyka I učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) I. učiteľstvo a pedagogické vedy
morfológia anglického jazyka II učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) I. učiteľstvo a pedagogické vedy
aplikovaná psycholingvistika "didaktika cudzích jazykov a literatúr " III. učiteľstvo a pedagogické vedy

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
134
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
16
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
3
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
2
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
461
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
115
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
30
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
17
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
49
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
22
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

AAB01 Lojová, Gabriela [UKOPDAJ] (100%) : Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov 1 : Niektoré psychologické aspekty učenia sa a vyučovania cudzích jazykov. Bratislava : Univerzita Komenského, 2005, 2011, 2014, 2017. - 200 s.

ISBN 80-223-2069-2

Ohlasy (92)

2

ACA01 Lojová, Gabriela [UKOPDAJ] (50%) - Vlčková, Kateřina (50%): Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. - Praha : Portál, 2011. - 232 s.

ISBN 978-80-7367-876-0

Ohlasy (67)

3

AAB02 Lojová, Gabriela [UKOPDAJ] (50%) - Straková, Zuzana (50%): Teoretické východiská vyučovania angličtiny v primárnom vzdelávaní. Bratislava : Univerzita Komenského, 2012. - 240 s.

ISBN 978-80-223-3315-3

Ohlasy (42)

4

ACB01 Lojová, Gabriela [UKOPDAJ] (100%) : Teória a prax vyučovania gramatiky cudzích jazykov. Bratislava : Monitor Promotion, 2004, 2011 - 104 s.

ISBN 80-968040-2-2

Ohlasy (54)

5

AAA02 Lojová, Gabriela [UKOPDAJ] (100%) : Teach languages more effectively : insights into learners‘ minds, [Učme jazyky efektívnejšie. Pohľad do psychiky študenta]. Saarbrücken : Verlag Dr. Müller, 2011. - 99 s.

ISBN 978-3-639-34569-8

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

AAB Lojová, Gabriela [UKOPDAJ] (100%) : Učme cudzí jazyk efektívnejšie : prístup zameraný na žiaka. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2019. - 244 s. 

2

ADF Lojová, Gabriela UKOPDAJ (100%) :S účasné smerovanie v psychológii učenia sa a vyučovania cudzích jazykov.

In: Philologia. - Roč. 31, č. 1 (2021), s. 7-20, ISSN (print) 1339-2026

Registrované v : ERIH PLUS

3

Lojová, G. Princípy prístupu zameraného na žiaka vo výučbe anglického jazyka: aktívne učenie sa / Lojová, Gabriela [Autor, 100%]. In: Jazykovedné, literárnovedné a didaktické kolokvium L-6 [elektronický dokument] / Lančarič, Daniel [Zostavovateľ, editor] ; Adamcová, Lívia [Recenzent] ; Repka, Richard [Recenzent] ; Šipošová, Martina [Recenzent]. – 1. vyd. – Roč. L-6. – Bratislava (Slovensko) : Z-F LINGUA, 2020. – ISBN 978-80-8177-075-3, s. 101-110 [CD-ROM]

4
ADF Neuropsychologické aspekty učenia sa a vyučovania cudzích jazykov

Neuropsychological aspects of foreign language learning and teaching

In: Philologia. - Roč. 31, č. 2 (2021), s. 19-34

Registrované v : ERIH PLUS

5
ADE Why learners find English grammar difficult Gabriela Lojová

In: Humanising Language Teaching [elektronický dokument]. - Roč. 22, č. 5 (2020), s. [1-4] [online]

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

AAB01 Lojová, Gabriela [UKOPDAJ] (100%) : Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov 1 : Niektoré psychologické aspekty učenia sa a vyučovania cudzích jazykov. Bratislava : Univerzita Komenského, 2005, 2011, 2014, 2017. - 200 s.

ISBN 80-223-2069-2

Ohlasy (92):              [o2] 2013 Stranovská Eva: Tolerancia nejednoznačnosti v cudzom jazyku. In: XLinguae European Scientific Language Journal, roč. 6, č. 1, 2013, s. 22 - SCOPUS

[o1] 2016 Jamrichová, Valéria - Zamborová, Katarína: Medical ethics and the learner-centred approach: Developing materials on organ transplant and euthanasia in an English as a foreign language classroom

in higher education. In: Language Learning in Higher Education, roč. 6, č. 1, 2016, s. 144 - ESCI

[o1] 2017 Pisoňová, Mária: Implementation of motivational strategies between head teachers and foreign language teachers. In: Journal of Language and Cultural Education, roč. 5, č. 1, 2017, s. 127-144 - AHCI

[o2] 2013 Bírová, Jana: Viacjazyčné a plurikultúrne prístupu k vyučovaniu cudzích jazykov intuitívne aplikované učiteľmi francúzskeho jazyka. In: XLinguae, roč. 3, č. 6, 2013, s. 99 - SCOPUS

[n1] 2020 sk ~ Lipková, Martina. : Mechanical engineering lexis and CLIL principles in acquisition of content-based lexical competence in English - In: XLinguae, roč. 13, č. 2, 2020 ; s. 176-187 ;SCOPUS

[n1] 2020 zz ~ Diep, Le Thi Ngoc. : Realia in english grammar classes with the attendance of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) children - In: Journal of Critical Reviews, roč. 7, č. 8, 2020 ; s. 1669 ;SCOPUS

2

AAB03 Lojová, Gabriela [UKOPDAJ] (50%) - Blight, Dagmar [UKOPDAJ] (13%) - Hankerová, Kristína [UKOPDAJ] (16%) - Hitková, Petra (4%) - Hlava, Tomáš [UKOPDAJ] (17%): Deklaratívne a procedurálne vedomosti vo výučbe anglického jazyka. - 1. vyd. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2015. - 186 s.

ISBN 978-80-223-3754-0

Ohlasy (18):

[o2] 2016 Bírová, Jana - Barancová, Monika - Šimková, Zuzana: A note on terminology: bilingualism, plurilingualism and plurilingual intercultural competence or are we all plurilingual?. In: XLinguae, roč. 9, č. 2, 2016, s. 114-127 - SCOPUS

[o1] 2016 Bírová, Jana- Klimova, Irina I. - Kalugina, Olga Anatolevna : Some critics on language education assessment. In: Mathematics Education, roč. 11, č. 7, 2016, s. 2470-2482 - SCOPUS

[o1] 2016 Jamtrichová, Valéria - Zamborová, Katarína: Medical ethics and the learner-centred approach: developing materials on organ transplant and euthanasia in an English as a foreign language classroom

in higher education. In: Language Learning in Higher Education, roč. 6, č. 1, 2016, s. 144 - ESCI

3

ACA01 Lojová, Gabriela [UKOPDAJ] (50%) - Vlčková, Kateřina (50%): Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků.- Praha : Portál, 2011. - 232 s.

ISBN 978-80-7367-876-0

Ohlasy (67):

[o1] 2013 Horký, Emil: Style stretching in adaptive e-language learning. In: Efficiency and Responsibility in Education 2013. Prague : Czech University of Life Sciences, 2013, S. 189-196 - CPCI-SSH

[o1] 2013 Nováková, Ladislava: Characteristics of language learning styles. In: Bildung und Sprachen in Europa. Münster : Lit, 2013, S. 393-401 - CPCI-SSH

[o2] 2013 Horváthová, Božena: Tracing the development of listening strategies in the absence of explicit instruction. In: XLinguae, roč. 3, č. 6, 2013, s. 39 - SCOPUS

[o2] 2013 Stranovská, Eva: Tolerancia nejednoznačnosti v cudzom jazyku. In: XLinguae, roč. 6, č. 1, 2013, s. 22 – SCOPUS

[o1] 2015 Kumorová, Zdenka: Training teacher trainees of the Slovak language and literature teacher in a minority environment. In: Procedia - Social and Behavioral Sciences, roč. 174, 2015, s. 2532-2537 – CPCI-SSH

[o1] 2016 Švarcova, Eva - Skořepova, Veronika: Analyses of learning styles in a group of tertiary students.

In: Mental health: actual views in psychology, medicine and anthropology. Bucharest : Editura universitara Nicolae Balcescu, 2016, S.107-114 - CPCI-SSH

[o1] 2017 Pisoňová, Mária: Implementation of motivational strategies between head teachers and foreign language teachers. In: Journal of Language and Cultural Education, roč. 5, č. 1, 2017, s. 127-144 - AHCI

4

ACB01 Lojová, Gabriela [UKOPDAJ] (100%) : Teória a prax vyučovania gramatiky cudzích jazykov. Bratislava : Monitor Promotion, 2004, 2011. - 104 s.

ISBN 80-968040-2-2

Ohlasy (43):

[o1] 2010 Gondová, Danica: Using activities as a way of proceduralization of learners‘ language knowledge. In: Communications, roč. 12, č. 3, 2010, s. 34 - SCOPUS

[o2] 2013 Stranovská, Eva: Tolerancia nejednoznačnosti v cudzom jazyku. In: XLinguae, roč. 6, č. 1, 2013,

s. 22 - SCOPUS

[o2] 2018 Pčolinská, Adriana - Metruk, Rastislav: Development of foreign language speaking skills through the application of the Dynamic Model of Speech Production and activating methods. In: Journal of Language and Cultural Education, roč. 6,č. 1, 2018, s. 20 - ESCI

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

VEGA č. 1/0495/17 Vzťah medzi mentálnymi reprezentáciami systému anglického jazyka, performanciou v metalingvistických úlohách a produkciou v reálnych komunikačných situáciách pri učení sa anglického jazyka, (2017 – 2019) - hlavný riešiteľ

2

VEGA č.1/0119/20 Vplyv pregraduálnej prípravy na formovanie pedagogického myslenia učiteľa angličtiny v kontexte vyučovania a učenia sa gramatiky anglického jazyka.(2020-2022) - spoluriešiteľ

3

Erazmus +KA203 Strategic Partnership Project: 2020-1-SK01-KA203-078306  UPGRADE WITH Learner-centred approach (ULCA) (5 krajín)

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Členka Vedeckej rady PdF UK 2004-2007, 2010 - tvrá
Prodekanka pre zahraničné vzťahy PdF UK 2004 - 2006
Vedúca Katedry anglického jazyka a literatúry PdF UK 2006 - 2012
Členka Akademického senátu PdF UK 2000 - 2003, 2007 - 2011, 2019 - 2023
Členka grémia UFŠ PdF UK PdF UK 2011 -2023
Členka edičnej komisie PdF UK 2005 - trvá
Členka redakčnej / vedeckej rady časopisu Philologia PdF UK 2006 / 2012 - trvá
Členka odborovej komisie, spolugarantka a školiteľka doktorandského štúdia v študijnom odbore 1.1.10 Odborová didaktika študijného programu Didaktika cudzích jazykov a literatúr, zástupkyňa predsedníčky komisie (2012 - trvá) PdF UK 2012 - trvá
Členka odborovej komisie a školiteľka doktorandského štúdia v študijnom odbore 1.1.5. Predškolská a elementárna pedagogika študijného programu Predškolská a elementárna pedagogika (od 2005 - trvá) PdF UK 2005 - trvá
Predsedníčka štátnicovej a rigoróznej komisie na KAJL PdF UK 2006 - trvá

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Thames Valley University London, UK (univerzita už zanikla) 1994 -1997, 4x (spolu 12 týždňov) Tempus - Phare
University of Edinburgha, Department of Applied linguistics 3 Charles st., Edinburgh EH8 9AD, UK 13.4.-21.5.1999, august 2000 IMG Tempus
European Centre for Modern Languages Nikolaiplatz 4, 8020 Graz, Rakúsko 13.-15.2.1997, 11.-15.9.2001,27.3.-1.4.2006,5.-7.12.2019 nominovaná MŠVV SR
Montclair State University, Department of linguistics Upper Montclair, NJ, USA 26.10-12.11.1998, 1.-14.10.2011, 25.1.-25.5.2003 bilaterálna zmluva UK , Fulbright grant
Rijksuniversitait Chroningen P.O. Box 72, 9700 AB Chroningen, Holandsko 17.-24.11.2001 bilaterálna zmluva UK
Aristotle University, Tritis Septemvrious Panepistimioupoli 54636, Thessalloniky, Grécko 4. - 10. 6. 2007 bilaterálna zmluva UK
Uniwersytet Jagielloňski ul. Ingardena 6, 30-060, Krakow, Poľsko 5. -9. 11.2007, 2009 Socrates teachers‘ mobility
Complutense University Av Séneca 2, 280 40, Madrid, Španielsko 5. -11.5. 2008 bilaterálna zmluva UK
Nottinghamshire County Council Nottingham, UK 1.-.7.3.2009 SAAIC – Prierezový program
Mykolas Romeris University, Vilnius, Litva Didlaukio st. 55, Vilnius 08303, Litva 9.-13.7. 2023, 14.-18.7.2023 Erazmus+ č. 2020-1-SK01-K203-078306

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Participácia na 4 národných a 13 medzinárodných projektoch,

Aktívna účasť na 36 národných a 13 medzinárodných vedeckých konferenciách,

Pozvané prednášky v doktorandskom štúdiu na MU Brno,                                                                                                 Zaradená do zoznamu špičkových pracovaníkov UK vypracovanom agentúrou ARRA - 2013,

Členka / predsedníčka habilitačných, doktorandských, rigoróznych a štátnicových komisií,

Hodnotiteľka projektov VEGA, KEGA, APVV, Fulbright, Erazmus+, GK Univrzity Karlovy

Pamätný list rektora UK pri príležitosti 100 výročia založenia UK,

Garantka a vyučujúca v rámci celoživotného vzdelávania učiteľov AJ v rozširujúcom štúdiu na PdF UK,

Členka atestačnej komisie a početných skúšobných komisií v rámci celoživotného vzdelávania učiteľov AJ v M-PC a ŠPÚ,

Rozsiahla prednášková činnosť v celoživotnom vzdelávaní učiteľov AJ v spolupráci s rôznymi vzdelávacími inštitúciami (38 seminárov a školení), 

Recenzentka početných vedeckých a odborných publikácií

NIVAM - Členka ústrednej kurikulárne komisie pre predprimárne a základné vzdelávanie pre vzdelávaciu oblasť Jazyk a komunikáciea –Cudzie jazyky  

NIVAM - členka ústrednej komisie pre vzdelávanie v jazykových školách.

Dátum poslednej aktualizácie
2024-09-01