Meno a priezvisko:
|
prof. PhDr. Mária Kožuchová, CSc.
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
učiteľka | ZŠ Jarovnice | 1977 - 1979 |
odb. as., docent, profesor | Pedagogická fakulta UK so sídlom v Trnave a Bratislave | 1979 - 2012 |
docent, profesor | Pedagogická fakulta KU v Ružomberku | 2012 - 2017 |
profesor | Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta | 2017 až doteraz |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
psychopédia - rozširujúce štúdium | Pedagogická fakulta UK so sídlom v Trnave | 1985 |
rigorózne konanie | Pedagogická fakulta UK so sídlom v Trnave | 1980 |
výsokoškolská pedagogika | Pedagogická fakulta UK so sídlom v Trnave | 1983 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Teória a prax primárneho vzdelávania | učiteľstvo pre primárne vzdelávanie | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Výberová odborová didaktika | predškolská a elementárna pedagogika | III. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Súvislá pedagogická prax | učiteľstvo pre primárne vzdelávanie | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Výskum v predprimárnej a primárnej pedagogike |
V.2.a - Názov študijného programu | V.2.b - Stupeň | V.2.c - Študijný odbor |
---|---|---|
PredškoPreschool and elementary pedagogy (PhD.) (chairman of the committee until 2023; currently member of the committee and methodological guarantor. | III. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie (Mgr. - rigorózne konania) predseda komisie | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania | V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený |
---|---|
Odborová didaktika - predsedníčka a členka komisie habilitačného a inauguračného konania | učiteľstvo a pedagogické vedy |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Teória a prax primárneho vzdelávania | Učiteľstvo primárneho vzdelávania | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Súvislá pedagogická prax | Učiteľstvo primárneho vzdelávania | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Rozvíjanie technickej gramotnosti | PEP | 1. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Bádateľský prístup v technickom vzdelávaní | PEP | 1. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Súčasné trendy vo výskume predškolskej a elementárnej pedagogiky (PdF.KPEP/D-PEPex002/22) | pep | III | učiteľstvo a pedagogické vedy |
V3 Rochovská, Ivana - Droščák, Martin - Kožuchová, Mária - Severini, Eva - Gunčaga, Ján: Physics as a subject matter in primary education teacher students' training : possibilities for elimination of misconceptions.
In: Tme Žačok New Educational Review : International scientific journal founded by three universities from Czech Republic, Poland and Slovak Republic. – Toruň : Wydawnictwo Adam Marszalek. – ISSN 1732-6729. – Roč. 75, č. 1 (2024), s. 140-151 - SCO
AAA Badatelský přístup v technickém vzdělávání : teorie a výzkum / Jiří Dostál, Mária Kožuchová ; - 1. vyd. - Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. - 211 s. - ISBN 978-80-244-4913-5. DOI: 10.5507/pdf.16.2444913-5Publikácia je zaradená do Web of Science
AAA Development of students' self-regulation of learning with a focus on technical education theory and research Mária Kožuchová 80%, Martin Kuruc. Karlsruhe : Ste-Con , 2020. 128 s. [7,5 AH] [print] ISBN978-3-945862-39-1
V3 - Teachers’ professional attitudes towards inclusive education Silvia Barnová, Kožuchová, Mária 1950- [UKOPDPEP] (autor) (25%), Krásna, Slávka 1971, Osaďan, Róbert 1972. Emerging Science Journal : Current Issues, Trends, and New Ideas in Education [elektronický dokument]. - Roč. 6 (2022), s. 13-24 [online] Registrované v scopus. Impakt časopisu SJR - SCOPUS: 2021 - 0,6
V3 - Inquiry as a part of educational reality in technical education Mária Kožuchová, Silvia Barnová, Ján Stebila (2022)
Emerging Science Journal : Current Issues, Trends, and New Ideas in Education [elektronický dokument]. - Roč. 6 (2022), s. 225-240 [online] Registrované v scopus; Impakt časopisu SJR - SCOPUS: 2021 - 0,6
V3 Kožuchová, Mária - Barnová, Silvia - Stebila, Ján: Inquiry as a part of educational reality in technical
education. In: Emerging Science Journal, suppl. Current Issues, Trends, and New Ideas in Education Roč. 6,
2022, s. 225-240 – SCO, CiteScore: 4,9 ; SJR: 0,486 ; SNIP: 1,109
AAA Development of students' self-regulation of learning with a focus on technical education theory and research Mária Kožuchová 80%, Martin Kuruc. Karlsruhe : Ste-Con , 2020. 128 s. [7,5 AH] [print] ISBN978-3-945862-39-1
V3 Barnová, Silvia - Kožuchová, Mária - Krásna, Slávka - Osaďan, Róbert: Teachers professional attitudes towards inclusive education. In: Emerging Science Journal. - Roč. 6 (2022), s. 13-24. - ISSN (print) 2610-9182
Registrované v: scopus Indikátor časopisu:
SJR (SCOPUS) 2020=0,76
SNIP (SCOPUS) 2020=2,394
CiteScore (SCOPUS) 2020=4,4
Kvartil Q: scimago-sjr -- Q1 [Multidisciplinary] -- 2020
AAA Individuálne (domáce) vzdelávanie Eva Severini, Mária Kožuchová, Lucia Brezovská. Ostrava : KEY Publishing , 2021, 1. vyd. ISBN: 978-80-7418-381-2
ADM Self-regulation of learning in the natural science of future teachers Eva Severini, Kožuchová, Mária (20%), Kuruc, Martin, Kostrub, Dušan. AD ALTA. - Roč. 10, č. 2 (2020), s. 289-293 Registrované v wos.
V3 - Inquiry as a part of educational reality in technical education Mária Kožuchová, Silvia Barnová, Ján Stebila (2022)
Emerging Science Journal : Current Issues, Trends, and New Ideas in Education [elektronický dokument]. - Roč. 6 (2022), s. 225-240 [online] Registrované v scopus; Impakt časopisu SJR - SCOPUS: 2021 - 0,6
V302 Kožuchová, Mária - Barnová, Silvia - Stebila, Ján: Inquiry as a part of educational reality in technical
education. In: Emerging Science Journal, suppl. Current Issues, Trends, and New Ideas in Education Roč. 6,
2022, s. 225-240 – SCO, CiteScore: 4,9 ; SJR: 0,486 ; SNIP: 1,109
Ohlasy (5/3):
[n1] 2023 Prenga, Dode - Kushta, Elmira - Musli, Fatjon: Enhancing Concept Inventory Analysis by Using Indexes, Optimal Histogram Idea, and the Likert Analysis. In: Journal of Human, Earth, and Future. roč. 4,
č. 1, 2023, s. 103-120 - SCO
[n1] 2024 Ainjärv, Heli - Laas, Kariina: Applying constructivism in driving teacher education: Analysis based on transcripts of videotaped lessons. In: Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, č. 100, 2024, s. 346-360 – SCO
[n1] 2024 Talavera-Mendoza, Fabiola - Cayani Caceres, Karina Sandra - Urdanivia Alarcon, Diego Antonio - Gutiérrez Miranda, Sonia Amparo - Rucano Paucar, Fabian Hugo: Teacher performance level to guide students in inquiry-based scientific learning. In: Education sciences, roč. 14, č. 8 (2024), art. no. 805, s. [1-18] - . – ESCI ; WOS CC ; SCO
V301 Barnová, Silvia - Kožuchová, Mária [UKOPDPEP] - Krásna, Slávka - Osaďan, Róbert [UKOPDPEP] : Teachers professional attitudes towards inclusive education In: Emerging Science Journal. - Roč. 6 (2022), s. 13-24. - ISSN (print) 2610-9182
Registrované v: scopus
Indikátor časopisu:
SJR (SCOPUS) 2020=0,76
SNIP (SCOPUS) 2020=2,394
CiteScore (SCOPUS) 2020=4,4
Kvartil Q: scimago-sjr -- Q1 [Multidisciplinary] -- 2020
Ohlasy (9/4):
[n1] 2022 Lapsomboonkamol, Suthiluk - Songkram, Noawanit - Thamsuwan, Pattarporn - Songkram, Nutthakorn: The mediating effect of knowledge integration on the relationship between capability and innovative behaviour. In: Emerging ScienceJournal, suppl. roč. 6, 2022, s. 106 - SCO
[n1] 2022 Devolli, Ardita - Avdiu-Kryeziu, Shqipe: Music as an inclusion tool : can primary school teachers use it effectively? In: Rast Müzikoloji Dergisi, roč. 10, č. 3, 2022, s. 345-363 – SCO
[n1] 2023 Jurca, Andra Maria - Baciu, Damaris - Lustrea, Anca - Sava, Simona - Borca, Claudia Vasilica: Exploring Attitudinal Dimensions of Inclusive Education: Predictive Factors among Romanian Teachers.
In: Education sciences, roč. 13, č. 12, 2023 – SCO
[n1] 2023 Polat, Filiz - Karakuş, Mehmet - Helmer, Janet - Malone, Kathy - Gallagher, Peggy - Mussabalinova, Aigerim - Zontayeva, Zhanyl - Mnazhatdinova, Aisha: Factors affecting multi-stakeholders perspectives towards inclusive early childhood education (IECE) in Kazakhstan. In: Children and youth services review, roč. 155, 2023 – SCO
[n1] 2024 Ainjärv, Heli - Laas, Kariina: Applying constructivism in driving teacher education: Analysis based on transcripts of videotaped lessons. In: Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour : Supported by the International Association of Applied Psychology, č. 100, 2024,
s. 346-360 – SCO
AAA Dostál, Jiří (50%) - Kožuchová, Mária [UKOPDPEP] (50%): Badatelský přístup v technickém vzdělávání : teorie a výzkum. - 1. vyd. - Olomouc : Univerzita Palackého, 2016. - 211 s.Lit. 347 zázn.ISBN 978-80-244-4913-5
[o1] 2019 Brečka, Peter - Valentová, Monika - Hašková, Alena: Development of students' key competences and knowledge through interactive whiteboard. In: AD ALTA, roč. 9, č. 1, 2019, s. 27 - ESCI
[o1] 2019 Valentová, Monika - Brečka, Peter: Implementation of the critical thinking strategies in the school subject technology: a preliminary study. In: TEM Journal, roč. 8, č. 3, 2019, s. 998-1004 - ESCI
AEC06 Koreňová, Lilla [UKOPDDPP] (60%) - Kožuchová, Mária [UKOPDPEP] (25%) - Dostál, Jiří (14%) - Lavicza, Zsolt (1%): Applications of augmented reality apps in teaching technical skills courses [elektronický dokument]
In: Augmented reality in educational settings [elektronický dokument]. - Leiden : Brill, 2020. - S. 383-409 [print]. - ISBN 978-90-04-40883-8
Registrované v: wos
Ohlasy:
[n1] 2023 Ferko, Andrej - Berger Haladová, Zuzana - Bátorová, Martina: Enhancing accessibility with Informed VR and AR authoring for hybrid geometry learning. In: Proceedings of the 10th International Conference on Software Development and Technologies for Enhancing Accessibility and Fighting Info-exclusion. New York : Association for Computing Machinery, 2023, s. 67-72 – SCO
[n1] 2023 Vizquez-Villegas, Patricia - Garay-Rondero, Claudia Lizette - Deng, Bingxin - Mejia-Manzano, Luis Alberto - Chen, Dongping - Membrillo-Hernandez, Jorge: Effect of extended reality learning experience on student engagement in science and engineering courses. In: International Journal of Instruction, roč. 16, č. 4, 2023, s. 939-964 – WOS CC ; ESCI
ADE03 Kožuchová, Mária [UKOPDPEP] (100%) : Creating the socio-cultural model of scientific-technical literacy
In: The new educational review. - Roč. 20, č. 1 (2010), s. 109-119. - ISSN 1732-6729
Ohlasy (1):
[o1] 2015 Verdugo-Perona, José J. - Solaz-Portolés, Joan J. - Sanjosé, Vicente: Is digital literacy improving science education?. In: New Educational Review, Vol. 40, no. 2, 2015, s. 155-166 - SCOPUS
VEGA č. 1/0443/18 - Analýza sebaregulačných štýlov učenia sa študentov odboru predškolská a elementárna pedagogika – zodpovedná riešiteľka. Riešená v rokoch 2018-2020
KEGA 012UK-4/2018 Koncepcia konštrukcionizmu a rozšírenej reality v prírodovednej a technickej oblasti primárneho vzdelávania (CEPENSAR) - spoluriešiteľka (2018-2020)
VEGA č. 1/0383/19 Analýza stavu v technickom vzdelávaní a rozvoj technických zručností žiakov na primárnom stupni školy. Zástupca zodpovedného riešiteľa (2019-2021)
KEGA 046UK-4/2021 Podpora implementácie mravnej výchovy v základnej škole: aplikovaný výskum a metodický materiál pre učiteľov – spoluriešiteľka (2021-23)
VEGA 1/0033/22 Bádateľský orientovaná výučba v matematickom, prírodovednom a technickom vzdelávaní. Zodpovedná riešiteľka (2022-2024)
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
Výskumná činnosť | UNESCO | 1995 - 2005 |
Predsedníčka predmetovej komisie pre oblasť Človek a svet práce (1993 - 2007). V súčasnosti členka predmetovej komisie. | Štátny pedagogický ústav v súčasnosti NIVAM | 1993 až doteraz |
Vzdelávacie aktivity pre zahraničných Slovákov | Organizátor: CĎV UK v Bratislave | 2005 - 2011 |
Interkulturálne vzdelávanie detí a dospelých. Cezhraničná spolupráca Slovenská republika – Rakúsko. | Projekt podporovaný ESF. Hlavný organizátor: CĎV UK v Bratislave | 2007 – 2013 |
Predseda komisie habilitačného a inauguračného konania (3 inaugurácie a 5 habilitácie) | UK v Bratislave, Pedagogická fakulta; VŠ DTI v Dubnici nad Váhom | 2017 - 2020 |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Pedagogická fakulta OU Ostrava | ČR | 29.11.2005-3.12.2005 | Výučba a výskum |
Martin-Luther-University | SRN | 4.-8.2.2008 | Výučba a hospitačné náčuvy, nadviazanie spolupráce |
Hogeschool van Amsterdam | Holandsko | 15- .22.5.1993 | Teaching the Teachers cieľom bolo vzdelávanie a vypracovanie vlastného projektu ďalšieho vzdelávania učiteľov v SR. |
Fakulta pedagogická Západočeská univerzita v Plzni | ČR | Viac pozvaní (2015, 2016, 2017) | Prednášky v rámci výučby aj pre pedagógov na pozvanie ako zahraničný expert. |
Taras Shevchenko National University of Kyiv | Ukrajina | 31.5.-5.6.2010 | Pozvanie od Institutu psichologii na prednášky s účasťou na konferenci "Aktuaľni problemi psichologii" ako hlavný prednášateľ. |
Akademia Ignatianum w Krakowie, Katedra Dydaktyki i Pedagogiki Szkolnej | Poľsko | Viac pozvaní (2010, 2011, 2014, 2017) | Prednášky, konferenčné prednášky a činnosť v redakčnej rade Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce |
1. Účasť na Projekte Visegrad Názov grantu: TECERN -Teacher Education Central European Research Network. Visegrad Fund Standard Grant No. 21210119. Riešiteľské krajiny: Maďarsko, Slovensko, Poľsko, Česká republika. Spoluriešiteľka projektu. . Obdobie riešenia: 02/2013 až 01/2014
2. Projekt COMENIUS (1) Názov: Induction for Novice Teachers. (503108-LLP-1-2009-1-NL-COMENIUS-CNW. Lifelong Learning Programme) spoluriešiteľka.
ESF Vzdelávanie učiteľov základných škôl v oblasti cudzích jazykov v súvislosti s Koncepciou vyučovania cudzích jazykov na ZŠ a SŠ (ITMS kód 26110130010) expertný posudzovateľ.
Členstvo vo viacerých zahraničných a domácich redakčných rad Členka Vedeckej rady PdF UK v Bratislave (od r. 2007- 2012 a od roku 2017 až doteraz); členka VR PdF UKF v Nitre (2006-2010) a členka VR PdF KU v Ružomberku (2012 - 2017; členka poradného zboru ministra MŠ SR pre odb. školy (2006-2010).ách.