Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
prof. PhDr. Mária Kožuchová, CSc.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Kožuchová
I.2 - Meno
Mária
I.3 - Tituly
prof. PhDr., CSc.
I.4 - Rok narodenia
1950
I.5 - Názov pracoviska
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
I.6 - Adresa pracoviska
Račianska 59, 813 34 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
profesor
I.8 - E-mailová adresa
kozuchova@fedu.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4876
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0003-2365-2530

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Pedagogická fakulta v Prešove, UPJŠ v Košiciach
II.b - Rok
1977
II.c - Odbor a program
Učiteľstvo pre školy 1. cyklu 1.-5. roč. ZDŠ
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Filozofická fakulta J.E.Purkyně v Brne
II.b - Rok
1988
II.c - Odbor a program
pedagogika
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
1997
II.c - Odbor a program
pedagogika
II.5 - Titul profesor
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Prešovská univerzita v Prešove
II.b - Rok
2005
II.c - Odbor a program
Teória vyučovania predmetov všeobecnovzdelávacej a odbornej povahy
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
učiteľka ZŠ Jarovnice 1977 - 1979
odb. as., docent, profesor Pedagogická fakulta UK so sídlom v Trnave a Bratislave 1979 - 2012
docent, profesor Pedagogická fakulta KU v Ružomberku 2012 - 2017
profesor Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta 2017 až doteraz

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
psychopédia - rozširujúce štúdium Pedagogická fakulta UK so sídlom v Trnave 1985
rigorózne konanie Pedagogická fakulta UK so sídlom v Trnave 1980
výsokoškolská pedagogika Pedagogická fakulta UK so sídlom v Trnave 1983

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Teória a prax primárneho vzdelávania učiteľstvo pre primárne vzdelávanie II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Výberová odborová didaktika predškolská a elementárna pedagogika III. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Súvislá pedagogická prax učiteľstvo pre primárne vzdelávanie II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Výskum v predprimárnej a primárnej pedagogike
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
PredškoPreschool and elementary pedagogy (PhD.) (chairman of the committee until 2023; currently member of the committee and methodological guarantor. III. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie (Mgr. - rigorózne konania) predseda komisie II. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený
Odborová didaktika - predsedníčka a členka komisie habilitačného a inauguračného konania učiteľstvo a pedagogické vedy
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
5
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
5
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
25
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
359
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
10
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Teória a prax primárneho vzdelávania Učiteľstvo primárneho vzdelávania II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Súvislá pedagogická prax Učiteľstvo primárneho vzdelávania II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Rozvíjanie technickej gramotnosti PEP 1. učiteľstvo a pedagogické vedy
Bádateľský prístup v technickom vzdelávaní PEP 1. učiteľstvo a pedagogické vedy
Súčasné trendy vo výskume predškolskej a elementárnej pedagogiky (PdF.KPEP/D-PEPex002/22) pep III učiteľstvo a pedagogické vedy

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
307
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
60
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
9
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
7
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
348
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
106
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
21
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
11
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
42
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
30
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

V3 Rochovská, Ivana - Droščák, Martin - Kožuchová, Mária - Severini, Eva - Gunčaga, Ján: Physics as a subject matter in primary education teacher students' training : possibilities for elimination of misconceptions.

In: Tme Žačok New Educational Review : International scientific journal founded by three universities from Czech Republic, Poland and Slovak Republic. – Toruň : Wydawnictwo Adam Marszalek. – ISSN 1732-6729. – Roč. 75, č. 1 (2024), s. 140-151 - SCO

2

AAA Badatelský přístup v technickém vzdělávání : teorie a výzkum / Jiří Dostál, Mária Kožuchová ; - 1. vyd. - Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. - 211 s. - ISBN 978-80-244-4913-5. DOI: 10.5507/pdf.16.2444913-5Publikácia je zaradená do Web of Science

3

AAA Development of students' self-regulation of learning with a focus on technical education theory and research Mária Kožuchová 80%, Martin Kuruc. Karlsruhe : Ste-Con , 2020.  128 s. [7,5 AH] [print] ISBN978-3-945862-39-1

4

V3 - Teachers’ professional attitudes towards inclusive education Silvia Barnová, Kožuchová, Mária 1950- [UKOPDPEP] (autor) (25%), Krásna, Slávka 1971, Osaďan, Róbert 1972. Emerging Science Journal : Current Issues, Trends, and New Ideas in Education [elektronický dokument]. - Roč. 6 (2022), s. 13-24 [online] Registrované v scopus. Impakt časopisu    SJR - SCOPUS: 2021 - 0,6

5

V3 - Inquiry as a part of educational reality in technical education Mária Kožuchová, Silvia Barnová, Ján Stebila (2022)    

Emerging Science Journal : Current Issues, Trends, and New Ideas in Education [elektronický dokument]. - Roč. 6 (2022), s. 225-240 [online] Registrované v   scopus; Impakt časopisu SJR - SCOPUS: 2021 - 0,6

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

    V3 Kožuchová, Mária - Barnová, Silvia - Stebila, Ján: Inquiry as a part of educational reality in technical     

        education. In: Emerging Science Journal, suppl. Current Issues, Trends, and New Ideas in Education Roč. 6,      

        2022, s. 225-240 – SCO, CiteScore: 4,9 ; SJR: 0,486 ; SNIP: 1,109

2

AAA Development of students' self-regulation of learning with a focus on technical education theory and research Mária Kožuchová 80%, Martin Kuruc. Karlsruhe : Ste-Con , 2020.  128 s. [7,5 AH] [print] ISBN978-3-945862-39-1

3

V3 Barnová, Silvia - Kožuchová, Mária - Krásna, Slávka - Osaďan, Róbert: Teachers professional attitudes towards inclusive education. In: Emerging Science Journal. - Roč. 6 (2022), s. 13-24. - ISSN (print) 2610-9182

Registrované v: scopus Indikátor časopisu:

SJR (SCOPUS) 2020=0,76

SNIP (SCOPUS) 2020=2,394

CiteScore (SCOPUS) 2020=4,4

Kvartil Q: scimago-sjr -- Q1 [Multidisciplinary] -- 2020

4

AAA Individuálne (domáce) vzdelávanie Eva Severini, Mária Kožuchová, Lucia Brezovská. Ostrava : KEY Publishing , 2021, 1. vyd. ISBN: 978-80-7418-381-2


ADM Self-regulation of learning in the natural science of future teachers Eva Severini, Kožuchová, Mária (20%), Kuruc, Martin, Kostrub, Dušan. AD ALTA. - Roč. 10, č. 2 (2020), s. 289-293 Registrované v wos.

5

V3 - Inquiry as a part of educational reality in technical education Mária Kožuchová, Silvia Barnová, Ján Stebila (2022)    

Emerging Science Journal : Current Issues, Trends, and New Ideas in Education [elektronický dokument]. - Roč. 6 (2022), s. 225-240 [online] Registrované v   scopus; Impakt časopisu SJR - SCOPUS: 2021 - 0,6

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

V302 Kožuchová, Mária - Barnová, Silvia - Stebila, Ján: Inquiry as a part of educational reality in technical     

        education. In: Emerging Science Journal, suppl. Current Issues, Trends, and New Ideas in Education Roč. 6,      

        2022, s. 225-240 – SCO, CiteScore: 4,9 ; SJR: 0,486 ; SNIP: 1,109

         

Ohlasy (5/3):


[n1] 2023 Prenga, Dode - Kushta, Elmira - Musli, Fatjon: Enhancing Concept Inventory Analysis by Using Indexes, Optimal Histogram Idea, and the Likert Analysis. In: Journal of Human, Earth, and Future. roč. 4,

č. 1, 2023, s. 103-120 - SCO


[n1] 2024 Ainjärv, Heli - Laas, Kariina: Applying constructivism in driving teacher education: Analysis based on transcripts of videotaped lessons. In: Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, č. 100, 2024, s. 346-360 – SCO


[n1] 2024 Talavera-Mendoza, Fabiola - Cayani Caceres, Karina Sandra - Urdanivia Alarcon, Diego Antonio - Gutiérrez Miranda, Sonia Amparo - Rucano Paucar, Fabian Hugo: Teacher performance level to guide students in inquiry-based scientific learning. In: Education sciences, roč. 14, č. 8 (2024), art. no. 805, s. [1-18] - . – ESCI ; WOS CC ; SCO

2

V301 Barnová, Silvia - Kožuchová, Mária [UKOPDPEP] - Krásna, Slávka - Osaďan, Róbert [UKOPDPEP] : Teachers professional attitudes towards inclusive education In: Emerging Science Journal. - Roč. 6 (2022), s. 13-24. - ISSN (print) 2610-9182

Registrované v: scopus

Indikátor časopisu:

SJR (SCOPUS) 2020=0,76

SNIP (SCOPUS) 2020=2,394

CiteScore (SCOPUS) 2020=4,4

Kvartil Q: scimago-sjr -- Q1 [Multidisciplinary] -- 2020


Ohlasy (9/4):

[n1] 2022 Lapsomboonkamol, Suthiluk - Songkram, Noawanit - Thamsuwan, Pattarporn - Songkram, Nutthakorn: The mediating effect of knowledge integration on the relationship between capability and innovative behaviour. In: Emerging ScienceJournal, suppl. roč. 6, 2022, s. 106 - SCO


[n1] 2022 Devolli, Ardita - Avdiu-Kryeziu, Shqipe: Music as an inclusion tool : can primary school teachers use it effectively? In: Rast Müzikoloji Dergisi, roč. 10, č. 3, 2022, s. 345-363 – SCO


[n1] 2023 Jurca, Andra Maria - Baciu, Damaris - Lustrea, Anca - Sava, Simona - Borca, Claudia Vasilica: Exploring Attitudinal Dimensions of Inclusive Education: Predictive Factors among Romanian Teachers.

In: Education sciences, roč. 13, č. 12, 2023 – SCO


[n1] 2023 Polat, Filiz - Karakuş, Mehmet - Helmer, Janet - Malone, Kathy - Gallagher, Peggy - Mussabalinova, Aigerim - Zontayeva, Zhanyl - Mnazhatdinova, Aisha: Factors affecting multi-stakeholders perspectives towards inclusive early childhood education (IECE) in Kazakhstan. In: Children and youth services review, roč. 155, 2023 – SCO


[n1] 2024 Ainjärv, Heli - Laas, Kariina: Applying constructivism in driving teacher education: Analysis based on transcripts of videotaped lessons. In: Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour : Supported by the International Association of Applied Psychology, č. 100, 2024,

s. 346-360 – SCO

3

AAA Dostál, Jiří (50%) - Kožuchová, Mária [UKOPDPEP] (50%): Badatelský přístup v technickém vzdělávání : teorie a výzkum. - 1. vyd. - Olomouc : Univerzita Palackého, 2016. - 211 s.Lit. 347 zázn.ISBN 978-80-244-4913-5


[o1] 2019 Brečka, Peter - Valentová, Monika - Hašková, Alena: Development of students' key competences and knowledge through interactive whiteboard. In: AD ALTA, roč. 9, č. 1, 2019, s. 27 - ESCI

[o1] 2019 Valentová, Monika - Brečka, Peter: Implementation of the critical thinking strategies in the school subject technology: a preliminary study. In: TEM Journal, roč. 8, č. 3, 2019, s. 998-1004 - ESCI

4

AEC06 Koreňová, Lilla [UKOPDDPP] (60%) - Kožuchová, Mária [UKOPDPEP] (25%) - Dostál, Jiří (14%) - Lavicza, Zsolt (1%): Applications of augmented reality apps in teaching technical skills courses [elektronický dokument]

In: Augmented reality in educational settings [elektronický dokument]. - Leiden : Brill, 2020. - S. 383-409 [print]. - ISBN 978-90-04-40883-8

Registrované v: wos

Ohlasy:

[n1] 2023 Ferko, Andrej - Berger Haladová, Zuzana - Bátorová, Martina: Enhancing accessibility with Informed VR and AR authoring for hybrid geometry learning. In: Proceedings of the 10th International Conference on Software Development and Technologies for Enhancing Accessibility and Fighting Info-exclusion. New York : Association for Computing Machinery, 2023, s. 67-72 – SCO


[n1] 2023 Vizquez-Villegas, Patricia - Garay-Rondero, Claudia Lizette - Deng, Bingxin - Mejia-Manzano, Luis Alberto - Chen, Dongping - Membrillo-Hernandez, Jorge: Effect of extended reality learning experience on student engagement in science and engineering courses. In: International Journal of Instruction, roč. 16, č. 4, 2023, s. 939-964 – WOS CC ; ESCI

5

ADE03 Kožuchová, Mária [UKOPDPEP] (100%) : Creating the socio-cultural model of scientific-technical literacy

In: The new educational review. - Roč. 20, č. 1 (2010), s. 109-119. - ISSN 1732-6729

Ohlasy (1):

[o1] 2015 Verdugo-Perona, José J. - Solaz-Portolés, Joan J. - Sanjosé, Vicente: Is digital literacy improving science education?. In: New Educational Review, Vol. 40, no. 2, 2015, s. 155-166 - SCOPUS

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

VEGA č. 1/0443/18 - Analýza sebaregulačných štýlov učenia sa študentov odboru predškolská a elementárna pedagogika – zodpovedná riešiteľka. Riešená v rokoch 2018-2020

2

KEGA 012UK-4/2018 Koncepcia konštrukcionizmu a rozšírenej reality v prírodovednej a technickej oblasti primárneho vzdelávania (CEPENSAR) - spoluriešiteľka (2018-2020)

3

VEGA č. 1/0383/19 Analýza stavu v technickom vzdelávaní a rozvoj technických zručností žiakov na primárnom stupni školy. Zástupca zodpovedného riešiteľa (2019-2021)

4

KEGA 046UK-4/2021 Podpora implementácie mravnej výchovy v základnej škole: aplikovaný výskum a metodický materiál pre učiteľov – spoluriešiteľka (2021-23) 

5

VEGA 1/0033/22 Bádateľský orientovaná výučba v matematickom, prírodovednom a technickom vzdelávaní. Zodpovedná riešiteľka (2022-2024)

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Výskumná činnosť UNESCO 1995 - 2005
Predsedníčka predmetovej komisie pre oblasť Človek a svet práce (1993 - 2007). V súčasnosti členka predmetovej komisie. Štátny pedagogický ústav v súčasnosti NIVAM 1993 až doteraz
Vzdelávacie aktivity pre zahraničných Slovákov Organizátor: CĎV UK v Bratislave 2005 - 2011
Interkulturálne vzdelávanie detí a dospelých. Cezhraničná spolupráca Slovenská republika – Rakúsko. Projekt podporovaný ESF. Hlavný organizátor: CĎV UK v Bratislave 2007 – 2013
Predseda komisie habilitačného a inauguračného konania (3 inaugurácie a 5 habilitácie) UK v Bratislave, Pedagogická fakulta; VŠ DTI v Dubnici nad Váhom 2017 - 2020

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Pedagogická fakulta OU Ostrava ČR 29.11.2005-3.12.2005 Výučba a výskum
Martin-Luther-University SRN 4.-8.2.2008 Výučba a hospitačné náčuvy, nadviazanie spolupráce
Hogeschool van Amsterdam Holandsko 15- .22.5.1993 Teaching the Teachers cieľom bolo vzdelávanie a vypracovanie vlastného projektu ďalšieho vzdelávania učiteľov v SR.
Fakulta pedagogická Západočeská univerzita v Plzni ČR Viac pozvaní (2015, 2016, 2017) Prednášky v rámci výučby aj pre pedagógov na pozvanie ako zahraničný expert.
Taras Shevchenko National University of Kyiv Ukrajina 31.5.-5.6.2010 Pozvanie od Institutu psichologii na prednášky s účasťou na konferenci "Aktuaľni problemi psichologii" ako hlavný prednášateľ.
Akademia Ignatianum w Krakowie, Katedra Dydaktyki i Pedagogiki Szkolnej Poľsko Viac pozvaní (2010, 2011, 2014, 2017) Prednášky, konferenčné prednášky a činnosť v redakčnej rade Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

1. Účasť na Projekte Visegrad Názov grantu: TECERN -Teacher Education Central European Research Network. Visegrad Fund Standard Grant No. 21210119. Riešiteľské krajiny: Maďarsko, Slovensko, Poľsko, Česká republika. Spoluriešiteľka projektu. . Obdobie riešenia: 02/2013 až 01/2014 

2. Projekt COMENIUS (1) Názov: Induction for Novice Teachers. (503108-LLP-1-2009-1-NL-COMENIUS-CNW. Lifelong Learning Programme) spoluriešiteľka. 

ESF Vzdelávanie učiteľov základných škôl v oblasti cudzích jazykov v súvislosti s Koncepciou vyučovania cudzích jazykov na ZŠ a SŠ (ITMS kód 26110130010) expertný posudzovateľ.

Členstvo vo viacerých zahraničných a domácich redakčných rad Členka Vedeckej rady PdF UK v Bratislave (od r. 2007- 2012 a od roku 2017 až doteraz); členka VR PdF UKF v Nitre (2006-2010) a členka VR PdF KU v Ružomberku (2012 - 2017; členka poradného zboru ministra MŠ SR pre odb. školy (2006-2010).ách.


Dátum poslednej aktualizácie
2024-11-30