Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. Mgr. Svetlana Kapalková, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Kapalková
I.2 - Meno
Svetlana
I.3 - Tituly
doc., Mgr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1975
I.5 - Názov pracoviska
UK v Bratislave, Pedagogická fakulta, Katedra logopédie
I.6 - Adresa pracoviska
Račianska 59, 813 34 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
docent
I.8 - E-mailová adresa
kapalkova@fedu.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4925
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
logopédia a liečebná pedagogika
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0002-0052-6884

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
*1997, *1998
II.c - Odbor a program
*učiteľstvo pre 1.stupeň základnej školy *školská logopédia
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2002
II.c - Odbor a program
logopédia
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta
II.b - Rok
2017
II.c - Odbor a program
všeobecná jazykoveda
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
vysokoškolský pedagóg, docent Katedra logopédie PdF UK od 2002 - trvá
logopéd Inštitút detskej reči od 2007 - trvá

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Odborný cudzí jazyk (anglický jazyk) Akadémia vzdelávania (JASPEX) 2000 - 2001
Školenie v používaní ESB testovej batérie City University London (UK) apríl 2021
InterACT antidiskriminačný program Inštitút detskej reči, s r.o. december 2023

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Vývin reči logopédia I.+II. logopédia a liečebná pedagogika/Speech and Language Therapy and Therapeutic Education
Raná intervencia logopédia I.+II. logopédia a liečebná pedagogika/Speech and Language Therapy and Therapeutic Education
Vývinová jazyková porucha logopédia I.+II. logopédia a liečebná pedagogika/Speech and Language Therapy and Therapeutic Education
Bilingvizmus logopédia I.+II. logopédia a liečebná pedagogika/Speech and Language Therapy and Therapeutic Education
Kazuistický seminár Vývinová jazyková porucha logopédia I.+II. logopédia a liečebná pedagogika/Speech and Language Therapy and Therapeutic Education
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
logopédia III. logopédia a liečebná pedagogika/Speech and Language Therapy and Therapeutic Education
logopédia / Speech and Language Therapy I.+II. logopédia a liečebná pedagogika/Speech and Language Therapy and Therapeutic Education
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený
Logopédia a liečebná pedagogika, špecializácia Logopédia logopédia a liečebná pedagogika/Speech and Language Therapy and Therapeutic Education
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
0
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
4
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
3
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
0
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
36
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
1
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Informačné technológie v logopédii Logopédia I.+II. logopédia a liečebná pedagogika/Speech and Language Therapy and Therapeutic Education

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
120
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
45
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
13
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
3
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
363
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
190
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
227
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
181
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
7
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
5
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

ADC KAPALKOVÁ, S., POLIŠENSKÁ, K., MARKOVÁ,L., FENTON, J. (2016) Narrative abilities in early succesive bilingual Slovak-English children : a cross-language comparison. In: Applied Psycholinguistics. - Vol. 37, Special Issue 1 (2016), s. 145 - 164.

2

ADC POLIŠENSKÁ, K., KAPALKOVÁ, S., NOVOTKOVÁ, M. (2018) Receptive language skills in Slovak-speaking children with intellectual disability : understanding words, sentences, and stories. In: Journal of Speech, Language, and Hearing Research. - Roč. 61, č. 7 (2018), s. 1731-1742.

3

ADC KAPALKOVÁ, S., POLIŠENSKÁ K., VICENOVÁ, Z. (2013) Non-word repetition performance in Slovak-speaking children with and without SLI: novel scoring methods. In: International Journal of Language & Communication Disorders. - Roč. 48, č. 1 (2013), s. 78-89.

4

ADC POLIŠENSKÁ K., KAPALKOVÁ, S. (2014) Language profiles in children with Down Syndrome and children with Language Impairment: Implications for early intervention. In: Research in Developmental Disabilities. - Roč. 35, č. 2, s. 373-382.

5

ADM KAPALKOVÁ, S., POLIŠENSKÁ, K., SUSSOVÁ, M. (2016) The role of pictures and gestures as a support mechanism for novel word learning : a training study with 2-year-old children. In: Child Language Teaching and Therapy. - Roč. 32, č. 1 (2016), s. 53-64.

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

ACD KAPALKOVÁ, S., VENCELOVÁ, L. (2020) Vývin reči. In: Logopedická propedeutika. - : 2. vyd. ISBN 978-80-223-4834-8. - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2020. - S. 105-165 [3,82 AH]

2

AEC KAPALKOVÁ, S., SLANČOVÁ, D. (2019) Managing children with developmental language disorder : theory and practice across Europe and beyond. - : 1. vyd. ISBN 9780429848339. - Abington : Routledge, 2019. - S. 420-430

3

ABC KAPALKOVÁ, S., SLANČOVÁ, D. (2019) Grammatical profiles : Further languages of LARSP. - : 1. vyd. ISBN 978-1-78892-438-2. - Bristol : Multilingual matters, 2019. - S. 58-84 ((Communication disorders across languages ; ))     

4

ADC KAPALKOVÁ, S., POLIŠENSKÁ, K., MENTEL, A., VENCELOVÁ, L. (2023) Effects of oral language and decoding skills on reading comprehension performance across multiple assessments: a longitudinal study. Reading & writing. - Roč. 36, č. 9 (2023), s. 2345-2372

5

ADE KAPALKOVÁ, S., LIZÁKOVÁ, R. (2021) Hodnotenie úrovne porozumenia u detí v ranom veku do tretieho roka. Listy klinické logopedie [elektronický dokument]. - Roč. 5, č. 2 (2021), s. 4-11 [online]

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

ADC KAPALKOVÁ, S., SLANČOVÁ, D.(2017) The vocabulary profile of Slovak children with primary language impairment compared to typically developing Slovak children measured by LITMUS-CLT. In: Clinical Linguistics and Phonetics. - Vol. 31, No. spec. 11-12 (2017), s. 893-909.

[o1] 2018 Biran, Michal - Novogrodsky, Rama - Harel-Nov, Efrat - Gil, Mali - Mimouni-Bloch, Aviva: What we can learn from naming errors of children with language impairment at preschool age. In: Clinical Linguistics and Phonetics, roč. 32, č.4, 2018, s. 298-315 - SSCI ; SCOPUS        

[o1] 2018 Abbot-Smith, Kirsten - Morawska-Patera, Patrycja - Luniewska, Magdalena - Spruce, Megan - Haman, Ewa: Using parental questionnaires to investigate the heritage language proficiency of bilingual children. In: Child Language Teachingand Therapy, roč. 34, č. 2, 2018, s. 155-170 - SSCI ; SCOPUS                                                                                                                                                                    

[o1] 2019 Hansen, Pernille - Luniewska, Magdalena - Simonsen, Hanne Gram - Haman, Ewa - Mieszkowska, Karolina - Kolak, Joanna - Wodniecka, Zofia: Picture-based vocabulary assessment versus parental questionnaires: A cross-linguistic study of bilingual assessment methods. In: International Journal of Bilingualism, roč. 23, č. 2, 2019, s. 437-456 - AHCI ; SCOPUS

2

ADC KAPALKOVÁ, S., POLIŠENSKÁ, K., MARKOVÁ, L., FENTON, J. (2016) Narrative abilities in early successive bilingual Slovak-English children : a cross-language comparison. In: Applied Psycholinguistics. - Vol. 37, Special Issue 1 (2016), s. 145-164.                                                                 

[o1] 2020 Bitetti, Dana - Hammer, Carol S. - López, Lisa M.: The narrative macrostructure production of Spanish English bilingual preschoolers: Within- and cross-language relations. In: Applied Psycholinguistics, roč. 41, č. 1, 2020, s. 79-106- SSCI ; SCOPUS

[o1] 2020 Ebert, Kerry Danahy: Language sample analysis with bilingual children translating research to practice. In: Topics in Language Disorders, roč. 40, č. 2, 2020, s. 182-201 - SSCI

[o1] 2021 Washington, Karla N. - Westby, Carol - Fritz, Kristina - Crowe, Kathryn - Karem, Rachel W. - Basinger, Melanie: The narrative competence of bilingual Jamaican Creole- and English-speaking preschoolers. In: Language, Speech, and Hearing Services in Schools, roč. 52, č. 1, 2021, s. 317-3341 - SCI

           

3

ADC KAPALKOVÁ, S., POLIŠENSKÁ K., VICENOVÁ, Z. (2013) Non-word repetition performance in Slovak-speaking children with and without SLI: novel scoring methods. In: International Journal of Language & Communication Disorders. - Roč. 48, č. 1 (2013), s. 78-89.                                                                                       

[o1] 2019 Tomas, Ekaterina - Vissers, Constance: Behind the scenes of developmental language disorder: time to call neuropsychology back on stage. In: Frontiers in Human Neuroscience, roč. 12, 2019, art. no. 517 - SSCI

[o1] 2019 Ebert, Kerry Danahy - Pham, Giang: Including nonlinguistic processing tasks in the identification of developmental language disorder. In: American Journal of Speech-Language Pathology, roč. 28, č. 3, 2019,

s. 932-944 - SSCI ; SCOPUS

[o1] 2020 Stepanov, Arthur - Kodrič, Karmen B. - Stateva, Penka: The role of working memory in children s ability for prosodic discrimination. In: PLoS One, roč. 15, č. 3, 2020, art. no. e0229857 - SSCI ; SCOPUS


          

4

ADC KAPALKOVÁ, S., POLIŠENSKÁ, K., SUSSOVÁ, M. (2016) The role of pictures and gestures as a support mechanism for novel word learning : a training study with 2-year-old children. In: Child Language Teaching and Therapy. - Roč. 32, č. 1 (2016), s. 53-64.                                                                                                        

[o1] 2017 Yuksel, Peri - Brooks, Patricia J.: Encouraging usage of an endangered ancestral language: A supportive role for caregivers' deictic gestures. In: First Language, roč. 37, č. 6, 2017, s. 561-582 –

AHCI ; SCOPUS

[o1] 2019 Van Berkel-van Hoof, Lian - Hermans, Daan - Knoors, Harry - Verhoeven, Ludo: Effects of signs on word learning by children with developmental language disorder. In: Journal of Speech Language and Hearing Research, roč. 62, č. 6, 2019, s. 1798-1812 - SSCI

[o1] 2020 Rosenthal-von der Puetten, Astrid M. - Bergmann, Kirsten: Non-verbal enrichment in vocabulary learning with a virtual pedagogical agent. In: Frontiers in Psychology, roč. 11, 2020, art. no. 533839 - SSCI


        

5

ADC POLIŠENSKÁ K., KAPALKOVÁ, S. (2014) Language profiles in children with Down Syndrome and children with Language Impairment: Implications for early intervention. In: Research in Developmental Disabilities. - Roč. 35, č. 2, s. 373-382.                                                                                                                                   

[o1] 2017 Samango-Sprouse, Carole - Keen, Colleen - Sadeghin, Teresa - Gropman, Andrea: The benefits and limitations of cell-free DNA screening for 47, XXY (Klinefelter syndrome). In: Prenatal Diagnosis, roč. 37,

č. 5, 2017, s. 497-501 - SCI ;SCOPUS

[o1] 2018 Parikh, Chandni - Mastergeorge, Ann M.: Vocalization patterns in young children with Down syndrome: Utilizing the language environment analysis (LENA) to inform behavioral phenotypes. In: Journal of Intellectual Disabilities, roč.22, č. 4, 2018, s. 328-345 - ESCI ; SCOPUS

[o1] 2018 O'Toole, Ciara - Lee, Alice S-Y - Gibbon, Fiona E. - van Bysterveldt, Anne K. - Hart, Nicola J.: Parent-mediated interventions for promoting communication and language development in young children with Down syndrome. In: CochraneDatabase of Systematic Reviews, roč. 2018, č. 10, 2018, art. no. 12089 - SCI ; SCOPUS

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

Slovná zásoba ako ukazovateľ vývinovej jazykovej úrovne monolingválnych a bilingválnych detí v predškolskom veku. APVV-20-0126 (Zodp. riešiteľka: Doc. Svetlana Kapalková, PhD.) roky realizácie 7/2021 - 6/2025. zodpovedná riešiteľka.

3

Bilingual assessment of child lexical knoledge: new method for Polish, Czech, Slovak and Hungarian. Visegrad Fund grant IVF 21420015 (Zodp. riešiteľka: prof. Ewa Haman), Iniwersytet Warszawski. roky riešenia 1/2015 – 3/2016. riešiteľka.

4

Test tichého čítania slov ako skríningový nástroj na odhaľovanie rizika dyslexie. VEGA č.1/0509/21 (Zodp. riešiteľka: Mgr. Martina Zubáková, PhD.), riešiteľka

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
členka IASCL (International Association for the Study of Child Language) IASCL od roku 2005 - trvá
členka SAL (slovenská asociácia logopédov) SAL od roku 2001 - trvá
členka predsedníctva Komory školských logopédov Komora školských logopédov od roku 2014 - 2024
členka Akademického senátu Akademický senát Pedagogickej fakulty UK od roku 2018 - 2023
členka medzinárodnej edičnej rady časopisu Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání od roku 2017 - trvá
členka Výboru pre primárnu prevenciu Rady vlády Slovenskej republiky Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky od júna 2021 - trvá

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Montclaire State University , Center for Autism and Early Childhood Mental Health USA 1 Normal Ave , Montclaire, NJ 16.6. - 30.6. 2000 SAIA program, študentský pobyt počas PhD
Lehigh University, Department of Psychology Narrative Lab USA Bethlehem, PA 18015 16.6. - 30.6. 2000 SAIA program, študentský pobyt počas PhD
Manchester University, Communication and Deafness, School of Psychological Sciences, Devision of Human Communication, Development & Hearing, School of Health Sciences UK Oxford Rd Manchester M13 9PL 4. - 6. 12. 2013 APVV - výskumný pobyt
City University London, Language and Communication Science School of Health and Psychological Sciences City, University of London, London EC1V 0HB 19. - 24. 5. 2023 APVV - výskumný pobyt

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Záverečná správa pre Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu o realizácii experimentálneho overovania metodiky výučby inovatívnej metodiky slovenského jazyka                                                                                                                                                                       v 1.ročníku základných škôl schváleného pod číslom 2013-5884/39311:6921 (jún 2016). S platnosťou od 22.9.2020 bola udelená učebnici odporúčacia doložka Ministerstvom šk.

Dátum poslednej aktualizácie
2025-03-17