Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Zacharová
I.2 - Meno
Zlatica
I.3 - Tituly
doc. Mgr. PhD.
I.4 - Rok narodenia
1978
I.5 - Názov pracoviska
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta, Katedra psychológie a patopsychológie
I.6 - Adresa pracoviska
Račianska 59, 813 34 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
docent
I.8 - E-mailová adresa
zacharova@fedu.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/20923
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Psychológia, Učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0003-4950-3381

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedgogická fakulta,
II.b - Rok
2004
II.c - Odbor a program
Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a učiteľstvo psychológie
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta
II.b - Rok
2006
II.c - Odbor a program
Psychológia
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2013
II.c - Odbor a program
Predškolská a elementárna pedagogika
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2022
II.c - Odbor a program
Predškolská a elementárna pedagogika
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
docent Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta 2022 - doteraz
Odborný asistent, VŠ učiteľ Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta 2018- 2021
Vedecko-výskumný zamestnanec Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta 2013-2018
samostatný štátny radca - psychológ Centrum pre medzinárodnoprávnu ochranu detí a mládeže, MPSVR 2006-2013

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Dlhodobý 5,5, ročný terapeutický výcvik od 2021- 2027 Procesorientovaná psychoterapia 2021
Globálne vzdelávanie pre univerzitných učiteľov Živica 2018
Emotion Focus Therapy for Couples EFT Slovakia 2025
Letná škola - Couple Counseling/Summer School of Individual Psychology - Couple Counseling Slovenská asociácia individuálnej psychológie 2019
Glottodidattica Infantile/Childhood language teaching Unviersita della Sapienza Roma, D.I.T.I. 2011
Problem Solving and Decision Making ShipCon - Hub for Researcher and Educational Training 2023

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Vývinová psychológia Predškolská a elementárna pedagogika 1. stupeň Predškolská a elementárna pedagogika
Pedagogická a školská psychológia Logopédia Mgr. Logopédia
Pedagogická a školská psychológia Špeciálna pedagogika Mgr. Špeciálna pedagogika
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Učiteľstvo psychológie (v kombinácii) I. Učiteľstvo a pedagogické vedy
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
4
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
2
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
1
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
37
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
13
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Pedagogická a školská psychológia Logopédia I. logopédia a liečebná pedagogika
Pedagogická a školská psychológia Špeciálna pedagogika II. Špeciálna pedagogika
Vývinová psychológia Predškolská elementárna pedagogika I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Kognitívna psychológia a neurolingvistika Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva II. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Kognitívne a behaviorálne teórie pre sociálnu prácu Sociálna práca II. Sociálna práca
Naratívna terapia pre sociálnych pracovníkov Sociálna práca II. Sociálna práca
Nové trendy v psychológii III. učiteľstvo a pedagogické vedy

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
117
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
47
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
16
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
9
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
96
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
67
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
21
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
6
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
1
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
1
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

AEC Pirchio, Sabine (25%) - Taeschner, Traute (15%) - Colibaba, Anca Cristina (20%) - Gheorghiu, Elza (25%) - Jursová Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] (15%) : Family involvement in second language learning : the Bilfam project. In: Early years second language education : International perspectives on theory and practice. – Abingdon : Routledge, 2015. - S. 204-217. - ISBN 978-0-415-70527-1 Edícia: Routledge Research in Early Childhood Education. SCOPUS

Ohlasy (10).

2

V3 Ferková, Štefánia [Autor, UKOPDPED, 50%] ; Zacharová, Zlatica [Autor, UKOPDPS, 50%].- Implementation of moral education by teachers of foreign languages.In: Journal of Language and Cultural Education [textový dokument (print)] [elektronický dokument] . – Nitra (Slovensko) : SlovakEdu. – ISSN 1339-4045. – ISSN (online) 1339-4584. – Roč. 11, č. 3 (2023), s. 67-75 [tlačená forma] [online]. – AIS: 0.179 ; IF: 0.099

DOI 10.2478/jolace-2023-0028. – SIGN-UKO PD PS/24. – WOS CC.

3

AAB Sokolová, Lenka [UKOPDPS] (34%) - Lemešová, Miroslava [UKOPDPS] (33%) - Jursová Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] (33%) : Psychologická príprava budúcich učiteľov a učiteliek : inovatívne prístupy. - 1. vyd. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2014. - 136 s. Ohlasy (21). 

4

AAB Jursova Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] (100%) : Naratívny formát v škole od metódy k výskumu Podpora naratívnej kompetencie v slovenskom jazyku u detí z marginalizovaného jazykového prostredia. Bratislava : Havava, 2019. - 124 s. ISBN 978-80-89932-11-5 Ohlasy (1).

5

AAB Jursová Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] (50%)- Lemešová, Miroslava [UKOPDPS] (15%) - Miškolci, Jozef [UKOPDEOV] (15%) - Cabanová, Katarína [UKOPDPS] (5%), Horváthová, Ľubica [UKOPDSJL] 10% - Sokolová, Lenka [UKOPDPS] (5%) : Postoje, inklúzia a predsudky v slovenských školách. - 1. vyd. – Bratislava : Vydavateľstvo Univerzity Komenského v Bratislave, 2019. - 199 s. ISBN 978-80-223-4814-0 Ohlasy (14).

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Ferková, Štefánia (Autor) [UKOPDPED] (50%) - Zacharová, Zlatica (Autor) [UKOPDPS] (50%): Implementation of moral education by teachers of foreign languages In: Journal of Language and Cultural Education [textový dokument (print)] [elektronický dokument] . – Nitra (Slovensko) : SlovakEdu. – ISSN 1339-4045. – ISSN (online) 1339-4584. – Roč. 11, č. 3 (2023), s. 67-75 [tlačená forma] [online]. – DOI 10.2478/jolace-2023-0028. – OA ; WOS CC ; ERIH PLUS.

Indikátor časopisu:

IF: 0.099 - 2023

AIS: 0.179 - 2023

2

AAB Jursova Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] (100%) : Naratívny formát v škole od metódy k výskumu : podpora naratívnej kompetencie v slovenskom jazyku u detí z marginalizovaného jazykového prostredia. - 1. vyd. - Bratislava : Havava, 2019. - 124 s. ISBN 978-80-89932-11-5 Ohlasy (7).

3

O2 Zacharová, Z., Kostrub, D., & Basaliukov, V. (2023). Implicit perceptions of teenagers regarding communication with the NAO robot [Poster session]. In I. Roceanu, M. Blaga, C. Holotescu, A. C. Colibaba, M. Stanescu, C. Corciova, F. Nitu, & C. Radu (Eds.), Shifting from macro to micro (micro-learning & micro-credentials) (Vol. 1, pp. 302–311). Carol I National Defence University. https://doi.org/10.12753/2066-026X-23-027 – SCO.

4

O2 Zacharová, Z. (2023). Using interactive e-textbook tools. In I. Roceanu, M. Blaga, C. Holotescu, A. C. Colibaba, M. Stanescu, C. Corciova, F. Nitu, & C. Radu (Eds.), Shifting from macro to micro (micro-learning & micro-credentials) (Vol. 1, pp. 294–301). Carol I National Defence University. https://doi.org/10.12753/2066-026X-23-026 – SCO.

5

O2 Jursová Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] (50%)- Zamborová, Katarína, Miroslava [UKOPDPSautor (15%)- Cross-national achievement surveys and educational monitoring in Slovakia. - Cross-national achievement surveys for monitoring educational outcomes : policies, practices and political reforms within the European Union. - : 1. vyd. ISBN 978-92-76-22353-5. - Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2022. - S. 208-228 ((EUR - Scientific and Technical Research series, ISSN 1018-5593 ; Nordic List 2022 = 1))

https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/2eefff1b-e21a-11ec-a534-01aa75ed71a1

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

AEC Pirchio, Sabine (25%) - Taeschner, Traute (15%) - Colibaba, Anca Cristina (20%) - Gheorghiu, Elza (25%) - Jursová Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] (15%) : Family involvement in second language learning : the Bilfam project. In: Early years second language education : International perspectives on theory and practice. – Abingdon : Routledge, 2015. - S. 204-217. - ISBN 978-0-415-70527-1 Edícia: Routledge Research in Early Childhood Education. SCOPUS

Ohlasy (10).  

2017 (01) Rollo, D., Longobardi, E., Spataro, P., & Sulla, F. (2017). The construction of self in relationships: Narratives and references to mental states during picture-book reading interactions between mothers and children. Frontiers in Psychology, 8, Article 2060, 1–11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02060

2017 (01) Caputo, A. (2017). A brief scale on attitude toward learning of scientific subjects (ATLoSS) for middle school students = Una scala breve sull’atteggiamento verso l’apprendimento delle materie scientifiche (ATLoSS) per gli studenti di scuola secondaria di primo grado. Journal of Educational Cultural and Psychological Studies, 16, 57–76. https://doi.org/10.7358/ecps-2017-016-capu

2017 (01) Cortina-Pérez, B., & Andúgar, A. (2017). An exploratory study on English teachers' opinions in multicultural preschools. In Education, Health and ICT for a Transcultural World (pp. 334–340). Elsevier. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.011

2018 (01) Lockiewicz, M., Sarzala-Przybylska, Z., & Lipowska, M. (2018). Early predictors of learning a foreign language in pre-school - Polish as a first language, English as a foreign language. Frontiers in Psychology, 9, Article 1813, 1–11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01813

2019 (01) Mourao, S. (2019). Research into the teaching of English as a foreign language in early childhood education and care. In S. Garton & F. Copland (Eds.), The Routledge handbook of teaching English to young learners (pp. 425–440). Routledge.

2021 (02) Cortina-Pérez, B., & Andúgar, A. (2021). Teaching EFL at Spanish preschools: A comparative analysis from two different teachers’ perspectives. Research Papers in Language Teaching and Learning, 11(1), 30–52.

2022 (02) Cortina-Pérez, B., Andúgar, A., & Corral, S. (2022). The Lexei project: Designing a new foreign language teacher profile for early childhood education in the Spanish context. In B. Cortina-Pérez, A. Andúgar, Á. Álvarez-Cofiño, S. Corral, N. Martínez León, & A. Otto (Eds.), Addressing future challenges in early language learning and multilingual education (pp. 313–322). Dykinson.

2023 (01) Fabjanski, M., Carrus, G., & Tiberio, L. (2023). Presence-centered flourishing: A proposal of alternative strategies to promote sustainable living = una proposta di strategie alternative per la promozione di una vita sostenibile = Flourishing centrato sul presente. Journal of Educational Cultural and Psychological Studies, 27(suppl.), 121–136. https://doi.org/10.7358/ecps-2023-027-fabj

2023 (01) Otto, A., & Cortina-Pérez, B. (2023). CLIL-ing pre-primary education: Towards a holistic approach to implement CLIL in early childhood education. In A. Otto & B. Cortina-Pérez (Eds.), Handbook of CLIL in pre-primary education (pp. 1–13). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04768-8_1

2024 (01) Shi, X., & Yeung, S. S.-S. (2024). A mixed method study of EFL teacher knowledge and practice in Chinese kindergartens. Journal of Education for Teaching, 50(4), 674–690. https://doi.org/10.1080/02607476.2024.2358039

2

AAB Sokolová, Lenka [UKOPDPS] (34%), Lemešová, Miroslava [UKOPDPS] (33%), Jursová Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] (33%) : Psychologická príprava budúcich učiteľov a učiteliek : inovatívne prístupy. - 1. vyd. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2014. - 136 s. ISBN 978-80-223-36567                                   

Ohlasy (21)                                                    

[o1] 2017 - Stranovská, Eva - Lalinská, Mária : Assessment of teachers' professional competences in consideration of motivation factor. - In: 8th International conference on education and educational psychology - ICEEPSY . - Nicosia : Future Academy, 2017 ; S. 271-279 ; BKCI-SSH                                                                                  

[o1] 2017 Stranovská, Eva - Lalinská, Mária - Boboňová, Ivana: Perception of the degree of importance of teacher‘s professional competences from the perspective of teacher and head teacher in the evaluation process of educational efficiency. In: Pedagogika, vol. 127, no. 3, 2017, s. 7 - SCOPUS  

 [o1] 2018 - Stranovská, Eva - Lalinská, Mária - Boboňová, Ivana : Teachers motivation towards assessment of their professional competences. - In: Problems of education in the 21 st century, vol. 76, no. 4, 2018 ; s. 562 ; WOS CC ; SCO ; ESCI

3

AFC Jursová Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] 100% : Digital support of developing narrative competence among children from excluded rural communities in Slovakia 

New technologies and redesigning learning spaces : Roč. 2. - : 1. vyd. Bucuresti : Carol 1 National Defence University, 2019. - S. 85-92. Web of Science Core Collection WOS CCConference Proceedings Citation Index - Social Science & Humanities CPCI-SSHSCOPUS SCO.- ISSN 2066-026X

 Ohlasy (4)                                                                                                                                                                                                                                                                          

 [02] 2022 zz ~ Andari, Rosita Novi. : A bibliometric analysis of digital competency studies in rural areas - In: Proceedings of the International Conference on Applied Science and Technology on Social Science 2022 . -Paríž : Springer Nature. Atlantis Press, 2022 ; S. 10, 14

[01] 2023 zz ~ Zamborová, Katarína - Klímová, Blanka. : The utilization of a reading app in business English classes in higher education - In: Contemporary Educational Technology, roč. 15, č. 3, 2023 ; s. 6 ;SCOPUS

[01] 2023 zz ~ Ascenzi, Anna - Girotti, Elena. : Children's literature and technology to promote motivation and inclusion in nursery schools : the case study of Babalibri's Storie da ascoltare - In: Universal Access in Human-Computer Interaction (Part 2) : UAHCI 2023 . -Cham : Springer Nature, 2023 ; s. 201, 204, 207

4

ADC01 Sokolová, Lenka [UKOPDPS] (50%) - Brozmanová, Elena [UKOPDPS] (10%) - Harvanová, Silvia [UKOPDPS] (10%) - Jursová Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] (10%) - Lemešová, Miroslava [UKOPDPS] (10%) - Minarovičová, Katarína [UKOPDEOV] (10%): Empatia učiteľov a učiteliek: prierezová štúdia = Teachers' empathy: a cross-sectional study

Lit.: 47 zázn. In: Československá psychologie. - Roč. 63, č. 1 (2019), s. 13-25. - ISSN (print) 0009-062X

Registrované v: wos, scopus

Indikátor časopisu: SJR (SCOPUS) 2019=0,197 SNIP (SCOPUS) 2019=0,26 CiteScore (SCOPUS) 2019=0,7

[o3] 2019 ~ Salamatina, J. V.. : Faktory, vlijajuščie na uroveň empatijnoj kuľtury prepodavatelej vuzov v usloviach polikuľturnogo obrazovateľnogo prostranstva - In: Čelovečeskij kapital i professionaľnoje obrazovanije, Roč. 12, č. 132, 2019 ; s. 176-182

[n2] 2023 zz ~ Sapartayeva, L. E.. : The level of research into the formation of a professional personality - In: Bulletin of the L.N. Gumilyov Eurasian National University, roč. 142, č. 1, 2023 ; s. 249, 252

5

Zacharová, Z., Lemešová, M., & Sokolová, L. (2019). Analysis of pre-service teachers' cognitive profiles. In V. Lubkina, S. Ušča, & A. Zvaigzne (Eds.), School pedagogy - preschool pedagogy (Vol. 2, pp. 629–638). Rezeknes Tehnologiju akademija. (Society. Integration. Education: Proceedings of the international scientific conference).

Ohlasy (5)                                                                                                                                                                                                                    

2024 (01)

Ballová Mikušková, E., Verešová, M., & Gatial, V. (2024). Antecedents of teachers' professional competencies. Cogent Education, 11(1), Article 2286813. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2286813  – WOS CC ; SCO ; ESCI.

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

KEGA 032UK-4/2025 Návrat k rozprávaniu antických mýtov vo vzdelávaní: podcast ako efektívny nositeľ hovoreného mýtu. spoluriešiteľ

2

VEGA 1/0694/24 Telesná a športová výchova ako prostriedok inklúzie žiakov s poruchami autistického spektra

3

KA2 - 2022-1-BE02-KA220-SCH-000089287, Inclusion through interprofessional COllaboration in a Community Of Practice in Education, Sept. 2023 - Dec. 2026, international project (Belgium, Portugal, Austria, Slovakia) 

4

KEGA 046UK-4/2021 Podpora implementácie mravnej výchovy v základnej škole: aplikovaný výskum a metodický materiál pre učiteľov - spoluriešiteľka/ Supporting the implementation of moral education in primary school: applied research and methodological material for teachers - Co-researcher

5

KEGA 035UK-4/2022 Psychologické vzdelávanie pre nepsychologické profesie: metodická a obsahová podpora - spoluriešiteľ

6

2020/2021 YOUTH AND A.I. (UN)LEARNING WITH ROBOTS / NAO in cooperation with Goethe Institute, Slovak Design Centre and Sensorium - co-investigator

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Koordinátor pre Slovensko European Early Childhood Education Research Association 2017 - trvá
Výskumník REYLL - Research into Early Years Language Learning - Multilingual Childhoods 2017 - trvá

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

IX. - Iné relevantné skutočnosti

Dátum poslednej aktualizácie
2025-05-20