Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. PhDr. Marian Groma, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Groma
I.2 - Meno
Marian
I.3 - Tituly
doc. PhDr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1958
I.5 - Názov pracoviska
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
I.6 - Adresa pracoviska
Račianska 59, 813 34 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
funkčné miesto - docent
I.8 - E-mailová adresa
groma@fedu.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4902
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Učiteľstvo psychológie, Špeciálna pedagogika
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0003-2327-8067

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Filozofická fakulta UK Bratislava
II.b - Rok
1981
II.c - Odbor a program
psychológia
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Pedagogická fakulta UK Bratislava
II.b - Rok
1995
II.c - Odbor a program
pedagogika -špeciálna pedagogika
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
UK v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2013
II.c - Odbor a program
špeciálna pedagogika
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
vychovávateľ Základná škola internátna pre nepočujúcich, Bratislava 1981-1983
výskumný pracovník VÚDPaP Bratislava 1983-1986
psychológ TESLA Bratislava, š.p. 1986-1990
výskumný pracovník VÚDPaP Bratislava 1990-1993
vysokoškolský učiteľ UK v Bratislave, Pedagogická fakulta 1993-trvá

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Kariérové poradenstvo / akreditovaný kurz MŠSR PdFUK BA 2005

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Všeobecná patopsycholóia Učiteľstvo psychológie v kombinácii I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Patopsychológia - psychológia postihnutých Špeciálna pedagogika I. Učitešktvo a pedagogické vedy
Metodológia a výskumné metódy v špeciálnej pedagogike Špeciálna pedagogika I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Učiteľstvo psychológie (v kombinácii) I. Učiteľstvo a pedagogické vedy
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
1
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
0
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
35
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
39
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Psycholingvistika Logopédia I.+II. logopédia a liečebná pedagogika/Speech and Language Therapy and Therapeutic Education
Kariérová výchova a poradenstvo Špeciálna pedagogika II. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Sociálna a pracovná integrácia Liečebná pedagogika II. Logopédia a liečebná pedagogika
Psychológia dieťaťa s postihnutím Učiteľstvo primárneho vzdelávania II. Učiteľstvo primárneho vzdelávania

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
96
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
17
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
4
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
2
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
106
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
17
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
11
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
2
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
4
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
1
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

AAB Groma, Marian [UKOPDPS] (100%): Kariérové poradenstvo a možnosti facilitácie kariérového vývinu nepočujúcich. - 1. vyd. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2012. – 175 s. ISBN 978-80-223-3297-2. Ohlasy (6)

2

AAB Groma, Marian [UKOPDPS] (40%)- Kastelová Biščo, Alexandra [UKOPDSPP] (30%) - Vančová, Alica [UKOPDSPP] (30%): Kariérové poradenstvo a pedeutológia v podmienkach inkluzívneho vzdelávania. - 1. vyd. - Bratislava: Iris, 2016. – 126 s. ISBN 978-80-89726-53-0. Ohlasy (1)

3

AEC Jursová Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] (50%) - Lemešová, Miroslava [UKOPDPS] (40%) - Sokolová, Lenka [UKOPDPS] (5%) - Groma, Marian. [UKOPDPS] (5%). Perception of children's language diversity and their acceptance among teachers in Slovakia research findings. In: Critical issues in early childhood teacher education : 2 : International perspectives. - : 1. vyd. ISBN 978-1-64113-741-6. - Charlotte : Information Age Publishing, 2020, s. 187-205. Ohlasy (1)

4

ABD Groma, Marian [UKOPDPS] (100%). Aktivita, participácia a človek so zdravotným postihnutím. In M. Groma (ed.), Zdravotné postihnutie v kontexte aktivity, participácie a zdravia. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2015, s. 33-46. ISBN 978-80-223-4020-5. Ohlasy (1) 

5

V2 Sokolová, Lenka, Lemešová, Miroslava, Marian Groma Marian [UKOPDPS] (33%). Modifications and accommodations for higher education students with special educational needs. HEAd'22 : International Conference on Higher Education Advances : Roč. 8. - : 1. vyd. ISBN 978-84-1396-003-6. - Valencia : Editorial Universitat Politècnica de València, 2022. - S. 347-354 (Ohlasy 0).




VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

AEC Jursová Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] (50%) - Lemešová, Miroslava [UKOPDPS] (40%) - Sokolová, Lenka [UKOPDPS] (5%) - Groma, Marian. [UKOPDPS] (5%). Perception of children's language diversity and their acceptance among teachers in Slovakia research findings. In: Critical issues in early childhood teacher education : 2 : International perspectives. - : 1. vyd. ISBN 978-1-64113-741-6. - Charlotte : Information Age Publishing, 2020, s. 187-205. Ohlasy (1)

2

V1: Sokolová, L. Lemešová, M. Groma, M. (2024). Poruchy učenia a pozornosti v kontexte terciárneho vzdelávania. Univerzita Komenského v Bratislave, 2024. – 218 s. [10,87 AH] [tlačená forma] [online]. – ISBN 978-80-223-5898-9. – ISBN (elektronické) 978-80-223-5899-6

3

V2 Sokolová, l., Lemešová, M., Groma, M. 2023. Barriers to effective study in higher education: content analysis of students' post pandemic reports. Days of applied psychology 2022 [elektronický dokument] : Current challenges in psychological science. - : 1. vyd. ISBN 978-86-7379-641-3, 131-139.

4

V2: Sokolová, L. Lemešová, M.; Groma, M. (2022). Barriers to effective study in higher education: content analysis of students' post pandemic reports. Days of applied psychology 2022 (18), 131-139.

5

V2 Sokolová, Lenka, Lemešová, Miroslava, Marian Groma Marian [UKOPDPS] (33%). Modifications and accommodations for higher education students with special educational needs. HEAd'22 : International Conference on Higher Education Advances : Roč. 8. - : 1. vyd. ISBN 978-84-1396-003-6. - Valencia : Editorial Universitat Politècnica de València, 2022. - S. 347-354 (Ohlasy 0).

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

Kabátová, Zuzana [UKOLF1OK] (30%) - Profant, Milan [UKOLF1OK] (30%) - Šimková, Ľudovika (15%) - Groma, Marian [UKOPDPS] (autor) (15%) - Nechojdomová, Daniela [UKOLF] (10%): Cochlear implantation in malformed inner ear. In: Bratislavské lekárske listy. - Roč. 110, č. 10, 2009, s. 609-613. - SCOPUS, WOS

Ohlasy (9):

[o1] 2010 - Liaqat, A. - Arif, T. - Farooq, R. - Taeed, A.B. - Tahir, M.A. - In: Pakistan Paediatric Journal, vol. 34, no. 4, 2010 ; s. 180-187 ; SCOPUS

[o1] 2014 - Chang, M.Y. - Choi, B.Y. - In: Korean Journal of Audiology, vol. 18, no. 2, 2014 ; s. 45-49 ; SCOPUS

[o1] 2014 - Park, J.H. - Kim, N.K.D. - Kim, A.R. - Thee, J. - Oh, S.H. - Koo, J.W. - Nam, J.Y. - Park, W.Y. - Choi, B.Y. - In: Orphanet Journal of Rare Disease, vol. 9, 2014 ; art. no. 167 ; SCI

[o1] 2015 - Xia, J. - Wang, W. - Zhang, D. - In: Acta Oto-Laryngologica, vol. 135, no. 5, 2015 ; s. 459-465 ; SCI ; SCOPUS

[o1] 2016 - Saikawa, E. -Takano, K. - Ogasawara, N. - Tsubomatsu, C. - Takahashi, N. - Shirasaki, H. - Himi, T. : Cochlear implantation in children with cochlear malformation. - In: Excellence In Otolaryngology: 70 Years of the Department of Otolaryngology of the Sapporo Medical University. Book Series: Advances in Oto-Rhino-Laryngology, vol. 77 . - Basel : Karger, 2016 ; s. 7-11 ; BKCI-S ; SCOPUS

[o1] 2017 - Aldhafeeri, A.M. - Alsanosi, A.A. - In: International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, vol. 92, 2017 ; s. 45-49 ; SCI ; SCOPUS

[o1] 2017 - Park, J.H. - Kim, A.R. - Han, J.H. - Kim, S.D. - Kim, S.H. - Koo, J.W. - Oh, S.H. - Choi, B.Y. - In: Ear and Hearing, vol. 38, no. 5, 2017 ; s. E316-E324 ; SCI

[o1] 2018 - Wei, X. - Li, Y. - Fu, Q.J. - Gong, Y. - Chen, B. - Chen, J. - Shi, Y. - Su, Q. - Cui, D. - Liu, T. - In: Laryngoscope, vol. 128, no. 2, 2018 ; s. 468-472 ; SCI ; SCOPUS

[o1] 2019 - Di Stadio, A. - Dipietro, L. - De Lucia, A. - Trabalzini, F. - Ricci, G. - Martines, F. - Pastore, V. - della Volpe, A. - In: Jouranl of International Advanced Otology,vol. 15, no. 2, 2019 ; s. 215-221 ; SCI ; SCOPUS

2

AAB Groma, Marian [UKOPDPS] (100%): Kariérové poradenstvo a možnosti facilitácie kariérového vývinu nepočujúcich. - 1. vyd. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2012. – 175 s. ISBN 978-80-223-3297-2.                                                                                                                                                                                         Ohlasy (6)                                                                                                                                                                                                  

[o3] 2013 - Sokolová, Lenka : Dvojjazyčnosť a dvojjazyčná výchova v interdisciplinárnych súvislostiach. - In: Na ceste za dvojjazyčnosťou: od informálneho k formálnemu vzdelávaniu = On the path to bilingualism: from informal to formal education . - Roma : DITI, 2013 ; S. 68

[o4] 2014 - Beňo, Pavol - Tarcsiová, Darina - Capíková, Silvia - In: Komunikácia so sluchovo postihnutými v zdravotníctve a sociálnej práci . - Trnava : Trnavská univerzita, 2014 ; S. 85

[o4] 2014 - Markovičová, Katarína : Prieniky činností kariérového poradcu a koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami v prostredí vysokej školy. - In: Kariérové poradenstvo v teórii a praxi, roč. 3, č. 6, 2014 ; s. 25

[o4] 2015 - Lopúchová, Jana - Balšanová, Alexandra : Rozvoj sluchovej percepcie u detí so zrakovým postihnutím prostredníctvom aplikácie stimulačného programu s využitím prvkov muzikoterapie. - In: Paedagogica specialis 29 . - Bratislava : Univerzita Komenského, 2015 ; S. 153

[o4] 2019 - Lopúchová, Jana - Bojarová, Kristína : Chránené dielne ako možnosť zamestnania sa jednotlivcov so zrakovým postihnutím. - In: Paedagogica specialis 33 . - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2019 ; S. 104

[o4] 2021 - Sokolová, Lenka - In: Práca so žiakmi so špecifickými vzdelávacími potrebami : metodika stáže . - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2021 ; S. 6

3

ADE Groma, Marian [UKOPDPS] (50%) - Šimková, Ľudovika (10%) - Profant, Milan 1952 [UKOLF1OK] (autor) (10%) - Kabátová, Zuzana [UKOLF1OK] (10%) - Šimko, Š. (10%) - Seginko, Kamil (10%): Vplyv širšieho sociálneho prostredia na výkon dieťaťa s kochleárnym implantátom. In: Otorinolaryngologie a foniatrie. roč. 52, č. 3 , 2003, s. 133-138. SCOPUS.

Ohlasy (5)

[o1] 2010 Aksenovová, Zdenka - Kabelka, Z.: Výsledky kochleárních implantací u hluchoslepých dětí. In: Otorinolaryngologie a foniatrie, roč. 59, č. 2, 2010, s. 51-54 - SCOPUS

[o3] 2008 Nosková, Milena: Profil dětí s kochleárním implantátem v Heidelberském testu vývoje řeči.

In: Kontakt, roč. 10, č. 2, 2008, s. 381

[o4] 2011 Schmidtová, Margita: Faktory ovplyvňujúce kvalitu integrovaného/inkluzívneho vzdelávania žiakov so sluchovým postihnutím v základných školách. Bratislava : Iris, 2011, S. 13, 107, 109, 117

[o4] 2014 Schmidtová, Margita: Dôsledky aplikácie kochleárnych implantátov na vývin detí so sluchovým postihnutím. In: Paedagogica specialis 28. Bratislava : Iris, 2014, S. 110

[o4] 2016 Schmidtová, Margita - Domancová, Iris - Kastelová, Alexandra - Leonhardt, Annette - Souralová, Eva: Teória edukácie žiakov so sluchovým postihnutím 1. Bratislava : Iris, 2016, S. 134

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

Poruchy učenia a pozornosti u študentov a študentiek v terciárnom vzdelávaní: Prevalencia, symptomatológia, copingové a učebné stratégie, VEGA 1/0119/21, (hlavný riešiteľ doc. Mgr. Lenka Sokolová, PhD.), doba riešenia 1. 1. 2021 – 31. 12. 2024)

2

Narušená komunikačná schopnosť u pacientov s Parkinsonovou chorobou, APVV-15-0155 (hlavný riešiteľ prof. PaedDr. Z. Cséfalvay, PhD.), doba riešenia: 1. 1. 2017 - 31. 12. 2019. 

3

Psychologické determinanty aktivity a participácie detí a adolescentov so zdravotným postihnutím vzdelávaných v integrovanom/inkluzívnom prostredí, VEGA 1/0620/16 (hlavný riešiteľ: Doc. PhDr. M. Groma, PhD.), doba riešenia: 1 .1. 2016 - 31. 12. 2019. 

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
člen Slovenská komora psychológov 2010 -
člen profesijného združenia Slovenská psychologická spoločnosť 1983 -
člen redakčnej rady časopis Psychológia a patopsychológia dieťaťa Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie 1998 -
Členka odborovej komisie pre predškolskú a elementárnu pedagogiku (PhD.) Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta trvá
Členka skúšobnej komisie pre 3 stupeň VŠ vzdelávania (PhD.) na PdF UK v odboroch: (1) špeciálna pedagogika, (2) predškolská a elementárna pedagogika, (3) logopédia. Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta trvá
člen redakčnej rady časopisu Kariérové poradenstvo v teórii a praxi SAAIC, Euroguidance

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

IX. - Iné relevantné skutočnosti

Dátum poslednej aktualizácie
2024-11-30