Meno a priezvisko:
|
prof. PaedDr. Ján Danek, CSc.
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
profesor | Katedra pedagogiky PdF UK | 2022 - súčasnosť |
odborný asistent,docent, profesor | Katedra pedagogiky Filozofickej fakulty UCM v Trnave | 1998-2022 |
odborný pracovník- špecialista, metodik II.stupňa | Akadémia Policajného zboru v Bratislave | 1993- 1998 |
pracovník na študijnom pobyte a vedecký ašpirant | Ústav experimentálnej pedagogiky SAV v Bratislave | 1977-1982 |
vedecký pracovník | Ústav experimentálnej pedagogiky SAV v Bratislave | 1982-1988 |
samostatný vedecký pracovník | Ústav experimentálnej pedagogiky SAV v Bratislave | 1988-1993 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Kurz nemeckého jazyka s vysvedčením | Katedra jazykov Slovenskej akadémie vied | 1981 |
Kurz anglického jazyka s certifikátom | Akadémia vzdelávania | 1983 |
Kurz španielskeho jazyka s certifikátom | Európska škola korešpondenčných kurzov | 2003 |
Kurz výpočtovej techniky s certifikátom | Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave | 2011 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Teoretické základy výchovy | Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Všeobecná pedagogika, teória výchovy | Špeciálna pedagogika | I. | Špeciálna pedagogika |
Pedagogika voľného času | Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Pedagogická komunikácia | Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
V.2.a - Názov študijného programu | V.2.b - Stupeň | V.2.c - Študijný odbor |
---|---|---|
učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
AAA : Hodnotová orientácia v procese výchovy a vzdelávania / Danek Ján, Sirotová Mariana, Frýdková Eva, Žilínek Martin (Recenzent), Střelec Stanislav (Recenzent). - 1. vyd. - Brno : Tribun EU, 2013. - 334 s. - ISBN 978-80-263-0514-9.
AAB : Výchova ako súčasť života. Teória a prax / Danek Ján. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007. - 155 s. - ISBN 978-80-89220-72-4.
ACA : Úvod do filozofie výchovy / Danek Ján. - 1. vyd. - Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. - 108 s. - ISBN 978-80-7452-011-2.
ABD : Prevencia kriminality v prostredí detí a mládeže z pohľadu žiakov, študentov a učiteľov / Danek Ján, Sirotová Mariana, Bačkorová Eva, 2007. In: Prevencia kriminality v prostredí detí a mládeže / Ján Danek a kolektív. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007. - 279 s. - ISBN 978-80-89220-94-6. - s. 207-237.
AAA : Osobnosť, spoločnosť, výchova / Danek Ján. Nadlak : Editura.Ivan Krasko. 2018. 211s. ISBN 978-973-107-127-5
P1: Danek, J. 2022. Výchova v teórii a praxi. Trnava: UCM, 2022. 156s. ISBN 978-80-572-0248-6
ADN: Philosophical and sociental elements of human upbringing / Danek Ján. In:XLLanguage.European ScientificLanguage Journal, roč.12,2019,č.4,s.66-76
ADM: Obobščenie opyta i voprosy immigracii na territorii Zapadnoj Slovakii kak impuľsy k realizacii prosociaľnogo vospitanija = Experiences and suggestions of immigration to the territory of West Slovakia as impulses to realization of prosocial education / Danek, Ján [Autor, UCMFIFKPED, 100%]. – [angličtina]. – [OV 010]. – [článok]. – DOI 10.15293/2658-6762.2002.06. – SCOPUS. In: Science for Education Today [elektronický dokument] . – Novosibirsk (Ruská federácia) : Novosibirsk State Pedagogical University. – ISSN (online) 2658-6762. – Roč. 10, č. 2 (2020), s. 91-103 [online]
AAA : Osobnosť, spoločnosť, výchova / Danek Ján. Nadlak : Editura. Ivan Krasko. 2018. 211s. ISBN 978-973-107-127-5
AAA: Výchova a vzdelávanie lesných ľudí na západnom Slovensku. Nadlak : Editura.Ivan Krasko.2019.114 s.ISBN 978-973-107-156-5 (J. Danek, E. Labudová, A. Lobotková)
(o1) EXPERIENCE WITH THE ACTION ART IN THE COURSE OF LIFE OF PERSON: FROM EXPERIENCE TO THERAPY. Kovacova, B., Sevcovic, M. and Valachova, D. 2021 | AD ALTA-JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH 11 (2), pp.139-144
(o1) SIGNIFICANCE OF EVALUATION IN ART EDUCATION IN THE PROCESS OF PARTICIPANT'S SELF-EXPRESSION. Valachova, D., Sevcovic, M., Bergerova, X. 2021 | AD ALTA-JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH 11 (2), pp.289-294
(o1) USING THE ELEMENTS OF TRADITIONAL CULTURE IN THE TEACHING PROCESS FROM THE PERSPECTIVEOF ETHNOPEDAGOGY AND ETHNOLOGY. Novakova, K. S., Sirotova, M., Baghana, J. 2021 | JOURNAL OF EDUCATION CULTURE AND SOCIETY 12 (2), pp.495-504
(o1) Frýdková, E. The role of the family in forming values of children in teh post-modern society. In Goméz Chova, L., Lopez Martinez, A., Candel Torres, I. INTED 2012: International Technology. ISBN 978-84-615-5563-5. s. 5356, 5360.
(o1) Philosophical explication of requirements on the process of education - Novelty or Relic? | Filozofická explikácia požiadaviek na proces edukácie - Nóvum alebo prežitok? Pisoňová, M. 2016. XLinguae, 9 (1), pp. 83-90
ITMS:26110230098 Skvalitnenie vysokoškolskej prípravy budúcich učiteľov slovenského jazyka a slovenskej literatúry na ZŠ a SŠ s vyučovacím jazykom národnostných menšín pomocou metód výučby cudzích jazykov na UCM.Projekt reagoval na odborné poznatky k metódam vyučovania slovenského jazyka, ich efektívnosti a neefektívnosti. Hľadané boli možnosti pre vytvorenie vzdelávania budúcich učiteľov slovenského jazyka aj metódou vyučovania ako cudzieho jazyka.Pri vytváraní programov boli využité existujúce poznatky a konzultácie s domácimi i zahraničnými odborníkmi, terénny výskum, expertízy a poznatky učiteľov z praxe.Zároveň bola vytvorená aj línia študijných programov, vytvorené boli sylaby a študijné materiály aj s transformáciou do e-learningovej podoby. Projekt bol realizovaný v súlade s návrhom koncepcie výchovy a vzdelávania národných menšín, čo bolo schválené znesením vlády SR č.1100/2007 a č.196/2010 k návrhu programu na zvýšenie kvality vyučovania štátneho jazyka v školáchs vyučovacím jazykom národnostných menšín. V súlade s riešením projektu bola spracovaná aj publikácia J. Danek : Dejiny výchovy a vzdelávania na území Slovenska. Trnava : UCM 2015.
ITMS:26110230104 Podpora rozvoja ľudských zdrojov vo výskume a vývoji na FF UCM v Trnave.09/2013-08/2015V procese realizácie projektu bola uskutočnená tvorba vzdelávacieho programu vysokoškolskej pedagogiky a rozpracovaná línia teoretickej i praktickej výučby vzdelávacieho programu, v smere jeho využívania pri rozvoji pedagogických kompetencií učiteľov FF UCM. V riešených aktivitách boli spracované aj doktorandské programy pre etnológiu a anglický jazyk a kultúru v odbornej komunikácii. Cez projekt bola uplatnená vyššia úroveň odborníkov pre etnológiu a anglický jazyk s overovaním foriem, metód a prostriedkov kvalitnej prípravy doktorandov s orientáciou na rozvoj kritického a komparatívneho myslenia, riešenie problémov, rozvoja tvorivosti, komunikatívnosti a tímovej spolupráce. Výsledkom riešenia bola publikácia Danek, J. Pedagogická komunikácia na vysokej škole. Trnava : UCM 2014.
Rozmery revitalizácie etnickej minority na Slovensku: Interdisciplinárny záchranný výskum zanikajúcej etnickej skupiny Huncokárov. APVV-15-0360- spoluriešiteľ. V projekte boli analyzované etnologické, jazykové i výchovno-vzdelávacie aspekty a súvislosti života a práce zhraničných nemeckých odborníkov ( drevorubačov na území západného Slovenska. Cieľom riešenia projektu bolo obnovenie poznatkov o živote a práci týchto ľudí v nadväznosti na ich revitalizáciu v sáčasnosti. Výskum bol realizovaný v spolupráci so žijúcimi pamätníkmi, literárnymi zdrojmi a archívnymi materiálmi s výsledkom publikovaia monografií z etnológie, jazykovedy a pedagogiky ( Danek, J., Labudová, E., Lobotková, A. Výchova a vzdelávanie lesných ľudí na území západného Slovenska. Nadlak : Editura-Ivan Krasko 2019.)
Projekt KEGA č. 020UCM-4/2021 Výchova v teórii a praxi. Zodpovedný riešiteľ. V procese riešenia boli teoreticky analyzované existujúce prístupy a úlohy výchovy a následne aj praktická realizácia výchovy prostredníctvom aktuálnych inštitúcií, foriem, metód a prostriedkov, vrátane úloh výchovy v hodnotových a spoločenských podmienkach Slovenska. Hlavným výstupom bola vysokoškolská učebnica zodpovedného riešiteľa - Danek, J. 2022. Výchova v teórii a praxi. Trnava : UCM. ISBN 978-80-572-0248-6.
Projekt KEGA 046 UK - 4 / 2021 Podpora implementácie mravnej výchovy v základnej škole : aplikovaný výskum a metodický materiál pre učiteľov. Spoluriešiteľ. Podiel spoluriešiteľa je v spracovaní dvoch metodických príručiek a to 1. Ferková, Š. ( ed. ). Morálna výchova v škole I. Metodická príručka pre učiteľov na primárnom stupni vzdelávania. Bratislava : UK 2023. ISBN 978-80-223-5759-3. Podiel spoluriešiteľa 0, 57 AH t, j. cca 9 % ( vlastiveda a človek a svet práce ), 2. Ferková, Š. ( ed. ). Morálna výchova v škole II. Metodická príručka pre učiteľov na nižšom strednom stupni vzdelávania. Bratislava : UK 2023. ISBN 978-80-223-5761-6. Podiel spoluriešiteľa 0, 99 AH, t . j. cca 14 % ( slovenský jazyk a literatúra, dejepis, fyzika, technika ).
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
Doplňujúce pedagogické štúdium | Filozofická fakulta UCM v Trnave, Pedagogická fakulta UK v Bratislave | 2005 - 2022 na FF UCM a od 2024 na PdF UK |
Prorektor UCM pre vedecko-výskumnú činnosť, edičnú činnosť a zahraničné styky | Univerzita sv. Cyrila a Metoda | 2002-2010 |
Dekan Filozofickej fakulty UCM | Filozofická fakulta UCM v Trnave | 2010-2014 |
Przeglad Badaň Pedagogicznych -člen redakčnej rady | Univerzita M. Kopernika v Toruni | od 2015 |
Slovenská pedagogická spoločnosť pri SAV | Slovenská akadémia vied | 2002 - 2016, podpredseda |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Univerzita sv.Cyrila a Metoda Veliko Turnovo | Veliko Turnovo, Bulharsko | 11.-15.máj 2011 | Prednášky v rámci projektu Erasmus |
Štátna karagandská univerzita E.A. Buketova v Karagande | Karaganda, Studentskaja 28, Kazachstan | 10.- 26.apríla 2012 | Prednášky pre študentov magisterského štúdia |
Štátna karagandská univerzita E.A. Buketova v Karagande | Karaganda, Studentskaja 28, Kazachstan | 20.októbra-5.novembra 2014 | Prednášky pre študentov, podpis memoranda o vedení doktorandov |
Štátny pedagogický inštitút I. Altynsaryna v Arkalyku | Arkalyk, Auelbekova 17, Kazachstan, | 5.-21.novembra 2016 | Prednášky pre študentov a pedagogických pracovníkov inštitútu |
Štátna karagandská univerzita E.A. Buketova v Karagande | Karaganda, Studentskaja 28, Kazachstan | 4.novembra - 3.decembra 2019 | Prednášky pre študentov magisterského štúdia, pedagógov a doktorandov Pedagogickej fakulty univerzity a konzultácie s doktorandami |
Pedagogický inštitút Diecézy Linz | Linz, Rakúsko | 5.-10.októbra 2015 | Prednášky v rámci projektu Erasmus |
V kolektívnom spracovaní bola spracovaná štúdia : The Integrative Model of Teaching Foreign Language Communication to Foreign Students ( I.Belayeva,E.Samarodova, J.Bírová, E.Burina, J. Danek ), ktorá bude publikovaná v časopise ( Web of Science) Journal of Education, Cultura and Society v apríli 2021.B1