Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
prof. PaedDr. Ján Danek, CSc.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Danek
I.2 - Meno
Ján
I.3 - Tituly
prof., PaedDr., CSc.
I.4 - Rok narodenia
1952
I.5 - Názov pracoviska
Katedra pedagogiky PdF UK
I.6 - Adresa pracoviska
Račianska 59, Bratislava 813 34
I.7 - Pracovné zaradenie
profesor
I.8 - E-mailová adresa
danekjan699@gmail.com, danek@fedu.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/14302
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
0000-0002-8717-0349

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, so sídlom v Trnave
II.b - Rok
1977
II.c - Odbor a program
Učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov, slovenský jazyk - dejepis
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Ústav experimentálnej pedagogiky SAV, Bratislava
II.b - Rok
1982
II.c - Odbor a program
Pedagogika-sociálna pedagogika
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici
II.b - Rok
2001
II.c - Odbor a program
Pedagogika
II.5 - Titul profesor
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Pedagogická fakulta UKF v Nitre
II.b - Rok
2012
II.c - Odbor a program
Pedagogika
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
profesor Katedra pedagogiky PdF UK 2022 - súčasnosť
odborný asistent,docent, profesor Katedra pedagogiky Filozofickej fakulty UCM v Trnave 1998-2022
odborný pracovník- špecialista, metodik II.stupňa Akadémia Policajného zboru v Bratislave 1993- 1998
pracovník na študijnom pobyte a vedecký ašpirant Ústav experimentálnej pedagogiky SAV v Bratislave 1977-1982
vedecký pracovník Ústav experimentálnej pedagogiky SAV v Bratislave 1982-1988
samostatný vedecký pracovník Ústav experimentálnej pedagogiky SAV v Bratislave 1988-1993

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Kurz nemeckého jazyka s vysvedčením Katedra jazykov Slovenskej akadémie vied 1981
Kurz anglického jazyka s certifikátom Akadémia vzdelávania 1983
Kurz španielskeho jazyka s certifikátom Európska škola korešpondenčných kurzov 2003
Kurz výpočtovej techniky s certifikátom Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2011

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Teoretické základy výchovy Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Všeobecná pedagogika, teória výchovy Špeciálna pedagogika I. Špeciálna pedagogika
Pedagogika voľného času Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Pedagogická komunikácia Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
2
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
2
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
56
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
62
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
4
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
181
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
52
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
4
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
4
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
120
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
25
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
2
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
2
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
55
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
35
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

AAA : Hodnotová orientácia v procese výchovy a vzdelávania / Danek Ján, Sirotová Mariana, Frýdková Eva, Žilínek Martin (Recenzent), Střelec Stanislav (Recenzent). - 1. vyd. - Brno : Tribun EU, 2013. - 334 s. - ISBN 978-80-263-0514-9.

2

AAB : Výchova ako súčasť života. Teória a prax / Danek Ján. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007. - 155 s. - ISBN 978-80-89220-72-4.

3

ACA : Úvod do filozofie výchovy / Danek Ján. - 1. vyd. - Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. - 108 s. - ISBN 978-80-7452-011-2.

4

ABD : Prevencia kriminality v prostredí detí a mládeže z pohľadu žiakov, študentov a učiteľov / Danek Ján, Sirotová Mariana, Bačkorová Eva, 2007. In: Prevencia kriminality v prostredí detí a mládeže / Ján Danek a kolektív. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007. - 279 s. - ISBN 978-80-89220-94-6. - s. 207-237.

5

AAA : Osobnosť, spoločnosť, výchova / Danek Ján. Nadlak : Editura.Ivan Krasko. 2018. 211s. ISBN 978-973-107-127-5

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

P1: Danek, J. 2022. Výchova v teórii a praxi. Trnava: UCM, 2022. 156s. ISBN 978-80-572-0248-6

2

ADN: Philosophical and sociental elements of human upbringing / Danek Ján. In:XLLanguage.European ScientificLanguage Journal, roč.12,2019,č.4,s.66-76

3

ADM: Obobščenie opyta i voprosy immigracii na territorii Zapadnoj Slovakii kak impuľsy k realizacii prosociaľnogo vospitanija = Experiences and suggestions of immigration to the territory of West Slovakia as impulses to realization of prosocial education / Danek, Ján [Autor, UCMFIFKPED, 100%]. – [angličtina]. – [OV 010]. – [článok]. – DOI 10.15293/2658-6762.2002.06. – SCOPUS. In: Science for Education Today [elektronický dokument] . – Novosibirsk (Ruská federácia) : Novosibirsk State Pedagogical University. – ISSN (online) 2658-6762. – Roč. 10, č. 2 (2020), s. 91-103 [online]

4

AAA : Osobnosť, spoločnosť, výchova / Danek Ján. Nadlak : Editura. Ivan Krasko. 2018. 211s. ISBN 978-973-107-127-5

5

AAA: Výchova a vzdelávanie lesných ľudí na západnom Slovensku. Nadlak : Editura.Ivan Krasko.2019.114 s.ISBN 978-973-107-156-5 (J. Danek, E. Labudová, A. Lobotková)

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

(o1) EXPERIENCE WITH THE ACTION ART IN THE COURSE OF LIFE OF PERSON: FROM EXPERIENCE TO THERAPY. Kovacova, B., Sevcovic, M. and Valachova, D. 2021 | AD ALTA-JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH 11 (2), pp.139-144

2

(o1) SIGNIFICANCE OF EVALUATION IN ART EDUCATION IN THE PROCESS OF PARTICIPANT'S SELF-EXPRESSION. Valachova, D., Sevcovic, M., Bergerova, X. 2021 | AD ALTA-JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH 11 (2), pp.289-294

3

(o1) USING THE ELEMENTS OF TRADITIONAL CULTURE IN THE TEACHING PROCESS FROM THE PERSPECTIVEOF ETHNOPEDAGOGY AND ETHNOLOGY. Novakova, K. S., Sirotova, M., Baghana, J. 2021 | JOURNAL OF EDUCATION CULTURE AND SOCIETY 12 (2), pp.495-504

4

(o1) Frýdková, E. The role of the family in forming values of children in teh post-modern society. In Goméz Chova, L., Lopez Martinez, A., Candel Torres, I. INTED 2012: International Technology. ISBN 978-84-615-5563-5. s. 5356, 5360.

5

(o1) Philosophical explication of requirements on the process of education - Novelty or Relic? | Filozofická explikácia požiadaviek na proces edukácie - Nóvum alebo prežitok? Pisoňová, M. 2016. XLinguae, 9 (1), pp. 83-90

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

ITMS:26110230098 Skvalitnenie vysokoškolskej prípravy budúcich učiteľov slovenského jazyka a slovenskej literatúry na ZŠ a SŠ s vyučovacím jazykom národnostných menšín pomocou metód výučby cudzích jazykov na UCM.Projekt reagoval na odborné poznatky k metódam vyučovania slovenského jazyka, ich efektívnosti a neefektívnosti. Hľadané boli možnosti pre vytvorenie vzdelávania budúcich učiteľov slovenského jazyka aj metódou vyučovania ako cudzieho jazyka.Pri vytváraní programov boli využité existujúce poznatky a konzultácie s domácimi i zahraničnými odborníkmi, terénny výskum, expertízy a poznatky učiteľov z praxe.Zároveň bola vytvorená aj línia študijných programov, vytvorené boli sylaby a študijné materiály aj s transformáciou do e-learningovej podoby. Projekt bol realizovaný v súlade s návrhom koncepcie výchovy a vzdelávania národných menšín, čo bolo schválené znesením vlády SR č.1100/2007 a č.196/2010 k návrhu programu na zvýšenie kvality vyučovania štátneho jazyka v školáchs vyučovacím jazykom národnostných menšín. V súlade s riešením projektu bola spracovaná aj publikácia J. Danek : Dejiny výchovy a vzdelávania na území Slovenska. Trnava : UCM 2015.

2

ITMS:26110230104 Podpora rozvoja ľudských zdrojov vo výskume a vývoji na FF UCM v Trnave.09/2013-08/2015V procese realizácie projektu bola uskutočnená tvorba vzdelávacieho programu vysokoškolskej pedagogiky a rozpracovaná línia teoretickej i praktickej výučby vzdelávacieho programu, v smere jeho využívania pri rozvoji pedagogických kompetencií učiteľov FF UCM. V riešených aktivitách boli spracované aj doktorandské programy pre etnológiu a anglický jazyk a kultúru v odbornej komunikácii. Cez projekt bola uplatnená vyššia úroveň odborníkov pre etnológiu a anglický jazyk s overovaním foriem, metód a prostriedkov kvalitnej prípravy doktorandov s orientáciou na rozvoj kritického a komparatívneho myslenia, riešenie problémov, rozvoja tvorivosti, komunikatívnosti a tímovej spolupráce. Výsledkom riešenia bola publikácia Danek, J. Pedagogická komunikácia na vysokej škole. Trnava : UCM 2014.

3

Rozmery revitalizácie etnickej minority na Slovensku: Interdisciplinárny záchranný výskum zanikajúcej etnickej skupiny Huncokárov. APVV-15-0360- spoluriešiteľ. V projekte boli analyzované etnologické, jazykové i výchovno-vzdelávacie aspekty a súvislosti života a práce zhraničných nemeckých odborníkov ( drevorubačov na území západného Slovenska. Cieľom riešenia projektu bolo obnovenie poznatkov o živote a práci týchto ľudí v nadväznosti na ich revitalizáciu v sáčasnosti. Výskum bol realizovaný v spolupráci so žijúcimi pamätníkmi, literárnymi zdrojmi a archívnymi materiálmi s výsledkom publikovaia monografií z etnológie, jazykovedy a pedagogiky ( Danek, J., Labudová, E., Lobotková, A. Výchova a vzdelávanie lesných ľudí na území západného Slovenska. Nadlak : Editura-Ivan Krasko 2019.) 

4

Projekt KEGA č. 020UCM-4/2021 Výchova v teórii a praxi. Zodpovedný riešiteľ. V procese riešenia boli teoreticky analyzované existujúce prístupy a úlohy výchovy a následne aj praktická realizácia výchovy prostredníctvom aktuálnych inštitúcií, foriem, metód a prostriedkov, vrátane úloh výchovy v hodnotových a spoločenských podmienkach Slovenska. Hlavným výstupom bola vysokoškolská učebnica zodpovedného riešiteľa - Danek, J. 2022. Výchova v teórii a praxi. Trnava : UCM. ISBN 978-80-572-0248-6.

5

Projekt KEGA 046 UK - 4 / 2021 Podpora implementácie mravnej výchovy v základnej škole : aplikovaný výskum a metodický materiál pre učiteľov. Spoluriešiteľ. Podiel spoluriešiteľa je v spracovaní dvoch metodických príručiek a to 1. Ferková, Š. ( ed. ). Morálna výchova v škole I. Metodická príručka pre učiteľov na primárnom stupni vzdelávania. Bratislava : UK 2023. ISBN 978-80-223-5759-3. Podiel spoluriešiteľa 0, 57 AH t, j. cca 9 % ( vlastiveda a človek a svet práce ), 2. Ferková, Š. ( ed. ). Morálna výchova v škole II. Metodická príručka pre učiteľov na nižšom strednom stupni vzdelávania. Bratislava : UK 2023. ISBN 978-80-223-5761-6. Podiel spoluriešiteľa 0, 99 AH, t . j. cca 14 % ( slovenský jazyk a literatúra, dejepis, fyzika, technika ).

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Doplňujúce pedagogické štúdium Filozofická fakulta UCM v Trnave, Pedagogická fakulta UK v Bratislave 2005 - 2022 na FF UCM a od 2024 na PdF UK
Prorektor UCM pre vedecko-výskumnú činnosť, edičnú činnosť a zahraničné styky Univerzita sv. Cyrila a Metoda 2002-2010
Dekan Filozofickej fakulty UCM Filozofická fakulta UCM v Trnave 2010-2014
Przeglad Badaň Pedagogicznych -člen redakčnej rady Univerzita M. Kopernika v Toruni od 2015
Slovenská pedagogická spoločnosť pri SAV Slovenská akadémia vied 2002 - 2016, podpredseda

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Univerzita sv.Cyrila a Metoda Veliko Turnovo Veliko Turnovo, Bulharsko 11.-15.máj 2011 Prednášky v rámci projektu Erasmus
Štátna karagandská univerzita E.A. Buketova v Karagande Karaganda, Studentskaja 28, Kazachstan 10.- 26.apríla 2012 Prednášky pre študentov magisterského štúdia
Štátna karagandská univerzita E.A. Buketova v Karagande Karaganda, Studentskaja 28, Kazachstan 20.októbra-5.novembra 2014 Prednášky pre študentov, podpis memoranda o vedení doktorandov
Štátny pedagogický inštitút I. Altynsaryna v Arkalyku Arkalyk, Auelbekova 17, Kazachstan, 5.-21.novembra 2016 Prednášky pre študentov a pedagogických pracovníkov inštitútu
Štátna karagandská univerzita E.A. Buketova v Karagande Karaganda, Studentskaja 28, Kazachstan 4.novembra - 3.decembra 2019 Prednášky pre študentov magisterského štúdia, pedagógov a doktorandov Pedagogickej fakulty univerzity a konzultácie s doktorandami
Pedagogický inštitút Diecézy Linz Linz, Rakúsko 5.-10.októbra 2015 Prednášky v rámci projektu Erasmus

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

V kolektívnom spracovaní bola spracovaná štúdia : The Integrative Model of Teaching Foreign Language Communication to Foreign Students ( I.Belayeva,E.Samarodova, J.Bírová, E.Burina, J. Danek ), ktorá bude publikovaná v časopise ( Web of Science) Journal of Education, Cultura and Society v apríli 2021.B1 

Dátum poslednej aktualizácie
2025-01-23