Meno a priezvisko:
|
doc. Mgr. Mária Belešová, PhD.
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
VŠ učiteľ / University teacher | UK v Bratislave, Pedagogická fakulta / Comenius University in Bratislava, Faculty of Education | 1.9.2013 - trvá / until now |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Školenie „OneDrive a SharePoint – pre začiatočníkov“, ktoré je dôležité z hľadiska práce s dokumentami a ich archivácie. | Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave | 2021 |
Školenie "Podpora dištančného vzdelávania" - metodické usmernenie k dištančnej výučbe. | Centrum informačných tehnológií, Univerzita Komenského v Bratislave | 2020 |
Účasť na náčuve vysokoškolského predmetu u doc. Jiřího Havla s názvom „Didaktika elementárního čtení a psaní“. | Pedagogická fakulta, Masarykova Univerzita v Brne, ČR | 2022 |
Účasť na náčuve vysokoškolského predmetu u Dr. Veroniky Najvarovej s názvom „Pedagogicko-psychologická diagnostika“. | Pedagogická fakulta, Masarykova Univerzita v Brne, ČR | 2022 |
Absolvovanie vzdelávacieho programu „Gramotnosti pro život“. | Metodický portál RVP.CZ | 2022 |
Webinár – Jak mluvit s dětmi v/o náročných životních situácích | Metodický portál RVP.CZ | 2022 |
Webinár – Writefull for Institutions: The New Generation of Academic Writing Support | Akademická knižnica, Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave | 2022 |
Čitateľská gramotnosť – včera, dnes a zajtra | Centrum vedecko-technických informácií SR | 2023 |
Enhance scholarly writing efficiency in your institution by using SciFlow for journal articles and theses | Albertina icome Bratislava s.r.o. | 2023 |
Využitie umelej inteligencie vo vzdelávaní | Školiace stredisko CIT UK | 2024 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Predprimárna pedagogika | Predškolská a elementárna pedagogika | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Základy komunikačnej gramotnosti | Predškolská a elementárna pedagogika | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Diplomový seminár | Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Teória a prax primárneho vzdelávania | Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Semestrálny projekt Mgr. | Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
V.2.a - Názov študijného programu | V.2.b - Stupeň | V.2.c - Študijný odbor |
---|---|---|
Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Predškolská a elementárna pedagogika | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Primárna pedagogika a edukácia | Špeciálna pedagogika | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Predprimárna pedagogika a edukácia | Špeciálna pedagogika | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Propedeutika pedagogiky | Predškolská a elementárna pedagogika | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Metodika písania odborného textu | Predškolská a elementárna pedagogika | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Pedagogická diagnostika žiaka | Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
AAA Šupšáková, Božena [UKOPDPEP] (34%) - Belešová, Mária [UKOPDPEP] (33%) - Szentesiová, Lenka [UKOPDPEP] (33%): Slovo a obraz v komunikácii : komunikačné dimenzie slova a obrazu v primárnom vzdelávaní. - 1. vyd. - Brno : Tribun EU, 2016. - 172 s. ISBN 978-80-263-1026-6.
AAB Belešová, M. (2017). Kresba ako výskumný nástroj v pedagogickom výskume : čo skúmať v detskej kresbe a ako ju interpretovať. Univerzita Komenského.
AAB Belešová, Mária [UKOPDPEP] (50%) - Szentesiová, Lenka [UKOPDPEP] (28%) - Jursová Zacharová, Zlatica [UKOPDPS] (22%): Dimenzie čítania v rodinách detí z bilingválneho prostredia. - 1. vyd. – Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2018. - 86 s. [print]. ISBN 978-80-223-4609-2.
ACB Belešová, M. (2022). Primárne vzdelávanie v teórii a v praxi. Vydavateľstvo Univerzity Komenského.
V1 Merica, M., & Belešová, M. (2022). Physical literacy in education. Ste-Con.
ACB Belešová, M. (2022). Primárne vzdelávanie v teórii a v praxi. Vydavateľstvo Univerzity Komenského.
V2 Gunčaga, J., & Belešová, M. (2023). A survey on online university teaching during COVID-19 lockdown. In Pandemic and the critical role of knowledge management (pp. 95–117). Istanbul University Press.
V3 Merica, M., Belešová, M., Osaďan, R., Petrikán, P., & Horváth, R. (2023). Changes in motor performance in early school - aged Roma children. AD ALTA, 13(2), 181–189.
AAB Belešová, M. (2021). Detské naivné teórie v kontexte edukácie. Univerzita Komenského v Bratislave.
ADM Osaďan, R., Belešová, M., & Szentesiová, L. (2018). Sissies, Sportsmen and Moms Standing over Stoves. Gender aspect of readers and mathematics textbooks for primary educationin Slovakia. Foro De Educación, 16(25), 243–261.
AAB Belešová, Mária (100%) : Kresba ako výskumný nástroj v pedagogickom výskume : čo skúmať v detskej kresbe a ako ju interpretovať. - 1. vyd. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2017. - 98 s. ISBN 978-80-223-4397-8.
[o4] 2019 ~ Minichová, Lucia: Tvorivosť ako súčasť vizuálne obrazného vyjadrovania detí predškolského veku. In: Paedagogica specialis 33. Bratislava : Univerzita Komenského, 2019, S. 288
[o4] 2021 ~ Jursová Zacharová, Zlatica: Od narodenia po maturitu (časť 1. - Od narodenia po vstup do školy) : poznatky vývinovej psychológie v kontexte vzdelávania : učebnica pre študentov a študentky učiteľstva a primárnej a predprimárnej pedagogiky. Bratislava : Univerzita Komenského, 2021, S. 98
[o4] 2021 ~ Kožík Lehotayová, Blanka - Osaďan, Róbert: Možnosti podpory grafomotoriky z pohľadu učiteľa. In: Výchova a vzdelávanie v materskej škole : aktuálne otázky a odpovede. Prešov : Rokus, 2021, S. 101
[o4] 2021 ~ Kožík Lehotayová, Blanka: Využitie kresby pri ťažkostiach v písaní. In: Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, roč. 20, č. 4, 2021, s. 79
[n2] 2022 sk ~ Kožík Lehotayová, Blanka: Rozvíjanie grafomotoriky v predškolskom veku. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022, S. 88
ADF Osaďan, Róbert (aut) [UKOPDPEP] (40%) - Reid, Elizabeth (aut) (30%) - Belešová, Mária (aut) [UKOPDPEP] (30%): Intercultural primary education in the second half of the decade. In: Acta Technologica Dubnicae. - Roč. 6, č. 2 (2016), s. 77-86. - ISSN 1338-3965.
[o3] 2019 ~ Tulak, Harmelia - Wijaya, Hengki - Vonny N. Rante, Susanna - Hurmadiah - Helaluddin: The intercultural competence in education era 4.0: a learning strategy for students of elementary school in Indonesia. In: ICSTEE 2019. Makassar : Universitas Negeri Makassar, 2019, S. 3
[o3] 2021 ~ Okken, Grada Coelen, Robert: After Mobility: The long-term impact of study abroad of proffesional teacher behavior. In: The Palgrave handbook of youth mobility and educational migration. Cham : Springer Nature, 2021, S. 132, 133
[o4] 2019 ~ Bánhegyi, Mátyás - Nagy, Judit: Teaching cultural differences through Korean Canadians: Teaching material development for English as a foreign language classes. In: Acta Educationis Generalis, roč. 9, č. 3, 2019, s. 42
[n1] 2022 zz ~ Okken, G. J. - Jansen, E. P. W. A. - Hofman, W. H. A. - Coelen, R. J.: Interculturally competent teachers: behavioural dimensions and the role of study abroad. In: Cogent Education, roč. 9, č. 1, 2022, art. no. 2138048, s. 1-18-- ESCI ; SCOPUS
ACB Belešová, Mária [UKOPDPEP] (100%) : Primárne vzdelávanie v teórii a v praxi. - 2. vyd. – Bratislava : Vydavateľstvo Univerzity Komenského, 2022. - 192 s. ISBN978-80-223-5209-3.
[o4] 2019 Schallerová, Simona: Možnosti rozvoja zrakového vnímania u jednotlivcov so zrakovým postihnutím s využitím multifunkčnej pomôcky. In: Paedagogica specialis 33. Bratislava : Univerzita Komenského, 2019, S. 304
[o1] 2020 Merica, Marián - Osaďan, Róbert - Koreňová, Lilla - Gunčaga, Ján: Relationship to sports and active movement activities of students of the Pedagogical Faculty of Comenius University in Bratislava. In: AD ALTA, roč. 10, č. 1, 2020, s.181 - ESCI
[o4] 2021 - Rodin, Andrey : The concept of formation of effective physical actions of athletes in game sports. - In: Žiak, pohyb, edukácia : vedecký zborník 2021 . - Bratislava : Univerzita Komenského, 2021 ; S. 134
[n2] 2022 sk ~ Kožuchová, Mária: Distance education of younger school-aged students during the corona crisis. In: Disputationes scientificae, roč. 22, č. 4, 2022, s. 37
[o4] 2021 - Zbončák, Ľubomír - Michalková, Stanislava - Gregor, Tomáš - Průžek, Michal : Novodobý rytier, vojak a športovec Jack Churchill. - In: Žiak, pohyb, edukácia : vedecký zborník 2021 . - Bratislava : Univerzita Komenského, 2021 ; S. 222
ADM Osaďan, Róbert (aut) [UKOPDPEP] (40%) - Belešová, Mária (aut) [UKOPDPEP] (30%) - Szentesiová, Lenka (aut) [UKOPDPEP] (30%): Sissies, Sportsmen and Moms Standing over Stoves. Gender aspect of readers and mathematics textbooks for primary educationin Slovakia. In: Foro De Educación. - Roč. 16, č. 25 (2018), s. 243-261. - ISSN (print) 1698-7799.
[o1] 2019 ~ Cobano-Delgado, Veronica C. - Llorent-Bedmar, Vicente: Identity and gender in childhood. Representation of Moroccan women in textbooks. In: Women's Studies International Forum, roč. 74, 2019, s. 137-142 -- SSCI ; SCOPUS
[o3] 2021 ~ Redai, Dorottya: Comparative overview of the capacity of the education systems of five Central Eastern European countries to adapt to changing gender roles. Budapest : CEU Center for Policy Studies, 2021, S. 6, 35, 36
[n1] 2022 zz ~ Gajda, Aleksandra - Wolowicz, Agnieszka: If not in science, then where are the women? A content analysis of school textbooks. In: Education As Change, roč. 26, art. no. 8926. Pretoria : Unisa Press, 2022, S. 1-26 -- SSCI ; SCOPUS
[n2] 2022 zz ~ Brussino, Ottavia - McBrien, Jody: Gender stereotypes in education: Policies and practices to address gender stereotyping across OECD education systems. In: OECD Education Working Papers, č. 271. Paríž : Organisation for Economic Cooperation and Development, 2022, S. 17
[n2] 2022 zz ~ Fuchs, Karl Josef - Gunčaga, Ján: Algorithmisches Denken in der Talentförderung. In: Mathematische Zeitschriften und Wettbewerbe für Kinder und Jugendliche. Förderung für Talentierte und Interessierte über Grenzen hinweg. Münster : WTM-Verlag, 2022, S. 311
AAB Belešová, Mária [UKOPDPEP] (100%) : Detské naivné teórie v kontexte edukácie. - 1. vyd. – Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2021. - 168 s. ISBN 978-80-223-5114-0.
[o4] 2021 - Severini, Eva - Tišťanová, Kristína : Využitie aplikácií s rozšírenou realitou z pohľadu učiteľov primárneho vzdelávania. - In: Žiak, pohyb, edukácia : vedecký zborník 2021. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2021 ; S. 168
[o4] 2021 - Skrypko, Antol - Górny, Krzysztof - Nowik, Jerzy - Skrypko, Denis : Rozwój siatkówki na swiecie i w Polsce. - In: Žiak, pohyb, edukácia : vedecký zborník 2021 . - Bratislava : Univerzita Komenského, 2021 ; S. 172
[o4] 2021 - Vadovičová, Veronika - Petrovič, Peter - Gregor, Tomáš - Kaplánová, Adriana : Hudba ako faktor ovplyvňujúci koncentráciu športového strelca a jeho výkon. - In: Žiak, pohyb, edukácia : vedecký zborník 2021 . - Bratislava : Univerzita Komenského, 2021 ; S. 189
[n2] 2022 zz ~ Merica, Marián - Štofíková, E.: Physical eucation and movement games at uchildren in younger schol age. In: Sportivnye igry v fizičeskom vospitanii, rekreacii i sporte. Smolensk : Smolenskaja gosudarstvennaja akademija fizičeskoj kuľtury, sporta i turizma, 2022, S. 182-187
[n2] 2022 sk ~ Gunčaga, Ján - Čapák, Ondrej - Čapáková, Michaela - Honíšková, Lucia - Lenčešová, Barbora: Využitie bádateľských metód vo vyučovaní matematických pojmov v predprimárnom a špeciálnom vzdelávaní. In: Žiak, pohyb, edukácia : vedecký zborník 2022. Bratislava : Univerzita Komenského, 2022, S. 68
VEGA 1/0150/16 Dimenzie čítania v rodinách detí z bilingválneho prostredia. Obdobie 2016 – 2018. PdF UK v Bratislave.
Pozícia: Vedúca projektu.
KEGA 007UK-4/2015 Genius loci – program rozvoja kultúrnej gramotnosti detí mladšieho školského veku . Obdobie 2015 – 2017. PdF UK v Bratislave.
Pozícia: Spoluriešiteľka projektu (2015 – 2016). Od roku 2017 – vedúca projektu.
OPLZ-PO1/2019/DOP/1.3.1-01 Inovácia a skvalitnenie získavania praktických zručností študentov predškolskej a elementárnej pedagogiky s akcentom na adaptačný proces detí. Obdobie máj 2020 – október 2022. PdF UK v Bratislave. Pozícia: Spoluriešiteľka projektu.
KEGA 046UK-4/2021 Podpora implementácie mravnej výchovy v základnej škole: aplikovaný výskum a metodický materiál pre učiteľov.
Obdobie 2021 – 2023. PdF UK v Bratislave. Pozícia: Spoluriešiteľka projektu.
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
Členstvo v Rade študijného programu pre Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie | Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta | od 2023 - trvá |
Členstvo v Rade študijného programu pre Predškolskú a elementárnu pedagogiku | Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta | od 2023 - trvá |
Členstvo v Odborovej komisii pre doktorandské štúdium v odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy študijného programu Predškolská a elementárna pedagogika | Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta | od 2023 - trvá |
Školiteľka dizertačných prác v rámci doktorandského študijného programu Predškolská a elementárna pedagogika, v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy | Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta | od 2023 - trvá |
Participácia na tvorbe akreditačných spisov v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy študijného programu Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie | Katedra predprimárnej a primárnej pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave | 2021 - trvá |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogiky | Poříčí 623/7, 603 00 Brno, Česká republika | 27/05/2019 - 31/05/2019 | Erasmus+ kontaktná osoba: Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. |
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogiky | Poříčí 623/7, 603 00 Brno, Česká republika | 7/11/2022 - 11/11/2022 | Erasmus+ kontaktná osoba: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. |