Name and surname:
|
Dr. Franz Schörkhuber
|
Document type:
|
Research/art/teacher profile of a person
|
The name of the university:
|
Comenius University Bratislava
|
The seat of the university:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Occupation-position | III.b - Institution | III.c - Duration |
---|---|---|
/ lecturer (ÖAD) | Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta/ Comenius University in Bratislava, Faculty of Education | 01.09.2022 - trvá/ until present |
/ lecturer | University of Vienna, Department of Philosophy | 01.09.2021 - 31.08.2024 … 01.03.2013 – 28.02.2014; |
/ lecturer (ÖAD) | University of Prizren (Kosovo), Department of German Language and Literature | 01.10.2020 – 30.09.2022; |
/ event manager | Austrian Academy of Sciences, | 01.10.2018 – 31.01.2020 |
/ librarian | Public Libraries Vienna | 05/2008 – 04/2016 (intervals) |
IV.a - Activity description, course name, other | IV.b - Name of the institution | IV.c - Year |
---|---|---|
/ competencies for language lecturers (20 ECTS) | University of Vienna, Department of German Language | 2022 |
V.5.a - Name of the course | V.5.b - Study programme | V.5.c - Degree | V.5.d - Field of study |
---|---|---|---|
Analýza literárnych textov / Analysis of literary texts | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Jazykový seminár (pravopis) / Language seminar (Orthography) | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Jazykový seminár I / Language seminar I | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Metodika písania odborného textu v neckom jazyku / Methodoology of writing specialized texts in German language | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Jazykový seminár pravopis (A3) (externe studium) / Language seminar (Orthography) (distance learning) | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Analýza literárnych textov (externe studium) / Analysis of literary texts (distance learning) | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Prehľad dejín, literatúry a kultúry nemecky hovoriacich krajín (externé štúdium) / Methodoology of writing specialized texts in German language (distance learning) | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German LangI./II./III./IV.uage and Literature (combination of two subjects) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Jazykovy seminar II (receptivne kompetencie v nemeckom jazyku) / Language seminar II (Receptive competences in German language) | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Jazykovy seminar III (productive competence v nemeckom jazyku) / Language seminar III (Productive competences in German language) | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Reálie Nemecka | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Nemeck literatüra 19. storočia (externé štúdium) / German literature of the 19.th century (distance learning) | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Seminár z nemeckej literatúry 19. storočia (externé štúdium)) / German literature of the 19th century - seminar (distance learning) | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)/Teacher Training of German Language and Literature (combination of two subjects) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Die formalen und semantischen Eigenschaften der Fragesätze im albanischen und deutschen SprachgebraSchörkhuber, F, Mikulášová, A & Mikuláš, R (Hrsg.) 2023, Analysen zur Interdiskursivität und Intertextualität / Analyses of Interdiscursivity and Intertextuality. Studies in Foreign Language Education, Bd. 15, Kirsch Verlag, Nümbrecht.
Schörkhuber, F 2023, Wiederholen, Verinnerlichen, Vereinzeln: Schreibende Selbstumschiffung bei Kierkegaard und Handke. in F Schörkhuber, A Mikulášová & R Mikuláš (Hrsg.), Analysen zur Interdiskursivität und Intertextualität / Analyses of Interdiscursivity and Intertextuality. Kirsch Verlag, Nümbrecht, Studies in Foreign Language Education, Bd. 15, S. 101-138.
Schörkhuber, F 2022, Dichtung und Wahrheit nach Wittgenstein: Betrachtungen zur Poetik philosophischen Denkens. in A Mikulášová & R Mikuláš (Hrsg.), Analysen zur Interdiskursivität / Analyses of Interdiscursivity. 1 Aufl., Kirsch Verlag, Nümbrecht, Studies in Foreign Language Education, Bd. 14, S. 95-129.
Schörkhuber, F 2016, Planen und Kartographieren. in S Majetschak & A Weiberg (Hrsg.), Aesthetics Today: Contemporary Approaches to the Aesthetics of Nature and of Arts: Proceedings of the 39th International Wittgenstein Symposium in Kirchberg. De Gruyter, S. 223-225.
Schörkhuber, F., 2013, Wittgenstein und die Geometrische Auffassung des Beweises. Frankfurt a. Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien: Peter Lang I Europäische Hochschulschriften. 181 p. (Europäische Hochschulschriften. Reihe 20, Philosophie).
Schörkhuber, F 2023, 'Wenn Argumente scheitern', Literatur und Kritik, Jg. 579-580, S. 63-74.
Schörkhuber, F 2022, Dichtung und Wahrheit nach Wittgenstein: Betrachtungen zur Poetik philosophischen Denkens. in A Mikulášová & R Mikuláš (Hrsg.), Analysen zur Interdiskursivität / Analyses of Interdiscursivity. 1 Aufl., Kirsch Verlag, Nümbrecht, Studies in Foreign Language Education, Bd. 14, S. 95-129.
Schörkhuber, F., Mar 2020, Ein verqueres Verständnis begrifflicher Arbeit. Eine Wittgensteinianische Kritik akademischen Philosophierens. In: Information Philosophie. p. 34-38
Schörkhuber, F, Plan - Kritik - Entwurf: Aspekte formbedachten Philosophierens, 2018, Webpublikation, Wien. https://doi.org/10.25365/thesis.53508
Schörkhuber, F., 2016, Constructive Mathematics-Descriptive Philosophy, Analytic and Continental Philosophy: Methods and Perspectives. Proceedings of the 37th International Wittgenstein Symposium. Rinhofer-Kreidl, S. & Wiltsche, H. A. (eds.). De Gruyter, p. 248-251 (Publications of the Austrian Wittgenstein Society. New Serie, Vol. 23).