Meno a priezvisko:
|
Mgr. Zuzana Škodová, PhD.
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
odborná asistentka/ VKs II.a | Univerzita Komenského, Jesseniova lekárska fakulta, Ústav pôrodnej asistencie | 2024-súčasnosť |
odborná asistentka | Univerzita Komenského, Jesseniova lekárska fakulta, Ústav pôrodnej asistencie | 2008-2024 |
odborná asistentka | Katolícka univerzita v Ružomberku, Filozofická fakulta, Katedra psychológie | 2008-2009 |
vedecko-výskumná pracovníčka | Univerzita P.J.Šafárika, Košice | 2004-2008 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Výskum v pôrodnej asistencii II.-1 | pôrodná asistencia | magisterské | pôrodná asistencia |
Výskum v pôrodnej asistencii II.-2 | pôrodná asistencia | magisterské | pôrodná asistencia |
Pôrodná asistencia založená na dôkazoch | pôrodná asistencia | magisterský | pôrodná asistencia |
Psychológia ženy II. | pôrodná asistencia | magisterský | pôrodná asistencia |
Výskum v pôrodnej asistencii 1 | pôrodná asistencia | bakalársky | pôrodná asistencia |
Výskum v pôrodnej asistencii 2 | pôrodná asistencia | bakalársky | pôrodná asistencia |
Výskum v pôrodnej asistencii 3 | pôrodná asistencia | bakalársky | pôrodná asistencia |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Psychológia ženy 1 | pôrodná asistencia | bakalársky | pôrodná asistencia |
Psychológia ženy 2 | pôrodná asistencia | bakalársky | pôrodná asistencia |
Komunikácia | pôrodná asistencia | bakalársky | pôrodná asistencia |
Komunikácia | pôrodná asistencia | bakalársky | ošetrovateľstvo |
Diplomový seminár | pôrodná asistencia | magisterský | pôrodná asistencia |
Skodova Z., Kelcikova S., Maskalova E., Mazuchova L: Infant sleep and temperament characteristics in association with maternal postpartum depression, Midwifery, 2022, 105(2):103232.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0266613821003077
Kuipers Y., Thomson G., Škodová Z., Bozic I., Valgerður Lísa Sigurðardóttir., a Goberna-Tricas J., Zurera A., Morgado Neves D., Barata C., Klier C.: A multidisciplinary evaluation, exploration and advancement of the concept of a traumatic birth experience, Woman and Birth, 2024, 37:51-62
Skodova Z., Nepelova Z., Grendar M., Baskova M.: Psychometric properties of the Slovak version of the Birth Satisfaction Scale (BSS) and Birth Satisfaction Scale-Revised (BSS), Midwifery, 2019, 79(12):102550
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0266613819302414
Skodova Z., Lajciakova P.: The effect of personality traits and psychosocial training on burnout syndrome among healthcare students, Nurse Education Today, 2013, 33(11):1311-1315.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691713000877
Skodova Z., van Dijk J.P., Nagyova I., Rosenberger J., Ondusova D., Middel B., Reijneveld S.A.: Psychosocial predictors of change in quality of life among patients after coronary interventions, Heart & Lung, 2011, 40(4):331-339.
http://www.heartandlung.org/article/S0147-9563(09)00324-0/abstract
Skodova Z., Kelcikova S., Maskalova E., Mazuchova L: Infant sleep and temperament characteristics in association with maternal postpartum depression, Midwifery, 2022, 105(2):103232.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0266613821003077
Škodová Z., Ďuríčeková B., BánovčinováĽ., Urbanová E., Bašková M.,Grendár M.: Factor structure and psychometric characteristics of the City Birth Trauma Scale- Slovak version. Sexual and Reproductive Healthcare, 2025, 43: 101063.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877575625000011?via%3Dihub
Skodova Z., Nepelova Z., Grendar M., Baskova M.: Psychometric properties of the Slovak version of the Birth Satisfaction Scale (BSS) and Birth Satisfaction Scale-Revised (BSS), Midwifery, 2019, 79(12):102550
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0266613819302414
Skodova Z., Banovcinova L.: Type D personality as a predictor of resilience among nursing students, Journal of Nursing Education, 2018, 57(5):296-299.
Kuipers Y., Thomson G., Škodová Z., Bozic I., Valgerður Lísa Sigurðardóttir., a Goberna-Tricas J., Zurera A., Morgado Neves D., Barata C., Klier C.: A multidisciplinary evaluation, exploration and advancement of the concept of a traumatic birth experience, Woman and Birth, 2024, 37:51-62
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37658018/
Skodova Z., Nepelova Z., Grendar M., Baskova M.: Psychometric properties of the Slovak version of the Birth Satisfaction Scale (BSS) and Birth Satisfaction Scale-Revised (BSS), Midwifery, 2019, 79(12):102550.[o1] 2020 - Hollins Martin, C. J. - Martinez, L. J. - Martin, C. R. - In: British Journal of Midwifery, roč. 28, č. 5, 2020 ; s. 306-312
[o1] 2020 - Hollins Martin, C. J. - Martinez, L. J. - Martin, C. R. - In: British Journal of Midwifery, roč. 28, č. 5, 2020 ; s. 306-312 ; SCOPUS
Skodova Z., Nepelova Z., Grendar M., Baskova M.: Psychometric properties of the Slovak version of the Birth Satisfaction Scale (BSS) and Birth Satisfaction Scale-Revised (BSS), Midwifery, 2019, 79(12):102550.[o1] 2020 - Hollins Martin, C. J. - Martinez, L. J. - Martin, C. R. - In: British Journal of Midwifery, roč. 28, č. 5, 2020 ; s. 306-312
[o1] 2020 - Martin, C. R. - Jefford, E. - Hollins Martin, C. J. - In: International Journal of Childbirth, roč. 10, č. 3, 2020 ; s. 140-150 ; SCOPUS
Skodova Z., Nepelova Z., Grendar M., Baskova M.: Psychometric properties of the Slovak version of the Birth Satisfaction Scale (BSS) and Birth Satisfaction Scale-Revised (BSS), Midwifery, 2019, 79(12):102550.[o1] 2020 - Hollins Martin, C. J. - Martinez, L. J. - Martin, C. R. - In: British Journal of Midwifery, roč. 28, č. 5, 2020 ; s. 306-312
[o1] 2021 - Mortazavi, F. - Mehrabadi, M. - Hollins Martin, C. J. - Martin, C. R. - In: Health Care for Women International, roč. 42, č. 4-6, 2021 ; s. 836-851 ; SCI ; SCOPUS
Skodova Z., Nepelova Z., Grendar M., Baskova M.: Psychometric properties of the Slovak version of the Birth Satisfaction Scale (BSS) and Birth Satisfaction Scale-Revised (BSS), Midwifery, 2019, 79(12):102550.[o1] 2020 - Hollins Martin, C. J. - Martinez, L. J. - Martin, C. R. - In: British Journal of Midwifery, roč. 28, č. 5, 2020 ; s. 306-312
[o1] 2021 - Zafar, S. -Tayyab, F. - Liaqat, A. - Sikander, S. - Hollins Martin, C. J. - Martin, C. R. - In: International Journal of Chldbirth, roč. 11, č. 2, 2021 ; s. 72-83 ; SCI ; SCOPUS
Skodova Z., Banovcinova L.: Type D personality as a predictor of resilience among nursing students, Journal of Nursing Education, 2018, 57(5):296-299.
[o1] 2021 - Lee, J. Y. - Kim, S. Y. - In: Nurse Education Today, č. 107, 2021 ; čl. č. 105151 ; SCOPUS
Zodpovedná riešiteľka projektu: VEGA 1/0063/25, Posttraumatická stresová porucha po pôrode a jej súvislosť s vnímanou autonómiou ženy a rešpektom počas
pôrodu.
(2025-2027)
U 3-5% žien sa po pôrode sa rozvinie posttraumatická stresová porucha (PTSD) a 20-40% žien vníma pôrod ako traumatizujúcu skúsenosť. PTSD po pôrode má závažný dopad na život ženy, jej zdravotný stav a kvalitu života. Vnímaná autonómia ženy v rozhodovaní počas pôrodu a rešpekt zo strany zdravotníkov sa v súčasnosti považuje za dôležitú súčasť pôrodnej starostlivosti, a môžu významne ovplyvňovať riziko rozvoja PTSD po pôrode. Výskum PTSD po pôrode na Slovensku v súčasnosti absentuje. Hlavným zámerom projektu je preskúmanie vzťahu medzi vnímanou autonómiou v rozhodovaní počas pôrodu a rešpektom počas pôrodu a symptómami PTSD po pôrode; rovnako tiež analyzovanie rozdielov v miere symptómov PTSD po pôrode a v autonómii žien pri pôrode na základe sociodemografických, anamnestických a perinatálnych faktorov. Projekt sa tiež zameriava na zistenie miery výskytu symptómov PTSD v dlhšom časovom odstupe po pôrode, a na validizáciu škály vnímanej autonómie ženy v rozhodovaní počas pôrodu (MADM škála) v slovenskom jazyku.
Principal investigator (zodpovedný riešiteľ za Slovenskú republiku) projektu INTERSECT (International Survey of Childbirth-Related Trauma), vedúca projektu prof. Susan Ayers (London, UK)
(2020-2023)
https://blogs.city.ac.uk/intersect/
Projekt INTERSECT je zameraný na výskum traumatického pôrodu a post-traumatickej stresovej poruchy (PTSD) po pôrode v medzinárodnom kontexte. Konkrétne ciele projektu sú zistenie prevalencie PTSD v rôznych krajinách, preskúmanie rozdielov vo výskyte symptómov PTSD v rôznych krajinách a kultúrach. Ďalšími cieľmi sú tiež preskúmanie etiológie a rizikových faktorov PTSD po pôrode v rôznych krajinách a stanovenie inter-kulturálnej validity škály PTSD po pôrode (City Birth Trauma Scale).
Zodpovedná riešiteľka projektu: VEGA 1/0211/19, Psychosociálne faktory súvisiace s popôrodnou depresiou a možnosti skríningu depresie v období po pôrode
(2019-2021)
Popôrodná depresia je závažný zdravotný problém, s ktorým sa stretáva podľa aktuálnych údajov takmer pätina žien po pôrode, a ktorého výskyt má stúpajúcu tendenciu. Depresia v popôrodnom období významne ovplyvňuje celkovú kvalitu života ženy, sťažuje jej adaptáciu na materstvo a môže negatívne ovplyvňovať vytváranie vzťahovej väzby s dieťaťom. Možnostiam prevencie, skríningu a adekvátnej liečby popôrodnej depresie na Slovensku stále nie je venovaná dostatočná pozornosť. Hlavným zámerom výskumného projektu je preskúmanie vzťahu medzi vybranými psychosociálnymi faktormi (o.i. opora zo strany partnera, miera vnímaného stresu, spokojnosť s pôrodom) a mierou depresívnej symptomatológie u žien v popôrodnom období. Cieľom projektu je tiež zistenie súvislosti medzi popôrodnou depresiou a kvalitou vzťahovej väzby medzi matkou a dieťaťom. V rámci výskumného projektu je tiež plánovaná validizácia slovenskej verzie Edinburskej škály postnatálnej depresie (Edinburgh Postnatal Depression Scale, EPDS).
Spoluriešiteľka projektu: VEGA 1/0333/21, Rizikové faktory spojené s posttraumatickou stresovou poruchou po pôrode, vedúca projektu Ľ. Bánovčinová PhD.
(2021-2023)
Hoci posttraumatická stresová porucha (PTSD) je často vyvolaná neočakávanou a traumatickou udalosťou, jej príznaky sa prejavujú približne u 3–4% všetkých žien po pôrode. Ženy s PTSD sú však zriedkavo identifikované a liečené. PTSD po pôrodnej skúsenosti, ktorú žena vníma ako traumatickú, môže mať pritom ďalekosiahle následky, a to nielen pre samotné ženy, ale aj pre puto medzi matkou a dieťaťom, partnerský vzťah a celkové fungovanie matiek. Hlavným zámerom výskumného projektu je preskúmanie vzťahu medzi vybranými psychosociálnymi faktormi (opora zo strany partnera, miera vnímaného stresu, spokojnosť s pôrodom,) a výskytom symptómov posttraumatickej stresovej poruchy u žien v popôrodnom období. Cieľom projektu je tiež zistenie súvislosti medzi PTSD po pôrode a popôrodnou depresiou. Súčasťou výskumného projektu bude aj preskúmanie psychometrických vlastnosti slovenskej verzie dotazníka City Birth Trauma Scale (City BiTS).
Spoluriešiteľka projektu: KEGA 016UK-4/2021, Štandardizovaný pacient v pôrodnej asistencii, vedúca projektu E. Maskáľová PhD.
(2021-2023)
Štandardizovaný pacient je metóda využívajúca vyškoleného herca alebo inú osobu, ktorá
predstavuje pacienta s presne definovanou anamnézou a zdravotnými ťažkosťami. Pôrodné asistentky sa v rámci svojich každodenných činností v praxi stretávajú s množstvom rôznych klinických úkonov, ale aj s rozmanitými emóciami žien v prenatálnom, intrapartálnom ako aj postpartálnom období, a práve významnú úlohu v ich profesii zohráva aj adekvátna komunikácia so ženou v týchto obdobiach. V rámci pregraduálneho vzdelávania, je snahou, čo najlepšie pripraviť študentov do praxe, a zároveň eliminovať možný neprofesionálny prístupu študenta k pacientovi. Vzhľadom k čoraz obťažnejšiemu kontaktu študenta s pacientom je dôležité do pregraduálnej výučby pôrodných asistentiek implementovať túto, v našich podmienkach, inovatívnu formu výučby, ktorá by zahŕňala, okrem iných zručností, aj emocionálny aspekt a možnosť nácviku komunikácie s pacientom s priamou spätnou väzbou.
Cieľom predkladaného projektu je vytvorenie a implementácia súboru štandardizovaných
pacientov, ako aj vytvorenie multimediálnych záznamov výučby s využitím tejto metódy za účelom podpory interaktívneho a efektívneho vzdelávania, a zároveň podpora dištančného vzdelávania v tomto študijnom programe