Meno a priezvisko:
|
doc. Mgr. Helena Tužinská, PhD. |
Fakulta:
|
FiF
-
Filozofická fakulta
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
Docentka/ Associate Professor | Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave/ Faculty of Arts, Comenius University in Bratislava | 06/2021 – |
Odborná asistentka/ Assistant Professor | Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave/ Faculty of Arts, Comenius University in Bratislava | 06/2006 – 05/2021 |
Projektová manažérka/ Project manager | Ekumenická rada cirkví, Bratislava/ The Ecumenical Council of Churches in Slovakia | 05/2005 – 05/2006 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
IMPACT: Improving Academic Teaching and Internationalisation through Enhanced Competences of University Teachers, Erasmus+ Strategic partnerships | Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave/ Faculty of Arts, Comenius University in Bratislava | 2020-2021 |
The Cambridge Certificate of Proficiency in English | British Council/ University of Cambridge | 1999 |
Školenie pre prácu s aplikáciou MS Teams s účelom disštančnej výučby / Training for working with the application MS Teams for the purpose of distance learning | Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave/ Faculty of Arts, Comenius University in Bratislava | 2020 |
Curriculum Resource Centre - Syllabus Development in Anthropology | Central European Univesrity Budapest | 2005 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Úvod do etnológie a folkloristiky/Introduction into Ethnology and Folklore Studies | etnológia / ethnology | I. | historické vedy/Historical Sciences |
Metódy a techniky terénneho výskumu/ Fieldwork Methods and Techniques | etnológia / ethnology | I. | historické vedy/Historical Sciences |
Obyčaje živoného cyklu/ Life-cycle rituals | etnológia / ethnology | I. | historické vedy/Historical Sciences |
Akademické písanie etnografie | etnológia / ethnology | I.+II. | historické vedy/Historical Sciences |
Etnografia komunikácie/Ethnography of Communication | etnológia / ethnology | II. | historické vedy/Historical Sciences |
Kalendárne obyčaje/Callendar Rituals | etnológia / ethnology | I. | historické vedy/Historical Sciences |
V.2.a - Názov študijného programu | V.2.b - Stupeň | V.2.c - Študijný odbor |
---|---|---|
etnológia / Ethnology | I. | historické vedy/Historical Sciences |
etnológia a kultúrna antropológia/ Ethnology and Cultural Anthropology | II. | historické vedy/Historical Sciences |
etnológia a kultúrna antropológia/ Ethnology and Cultural Anthropology | III. | historické vedy/Historical Sciences |
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania | V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený |
---|---|
etnológia / Ethnology | historické vedy/Historical Sciences |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
The Unwritten Rules in Slovakia | ERAZMUS Programme | I.+II. | historické vedy/Historical Sciences |
Šveda, P., Tužinská, H. (2021) Public service interpreting in the context of social and political tensions. In: Changing paradigms and approaches in interpreter training : perspectives from Central Europe. New York : Routledge, p. 25-42. ISBN 978-0-367-51891-2.
Šveda, P., Tužinská, H. (2021) Public service interpreting in the context of social and political tensions. In: Changing paradigms and approaches in interpreter training : perspectives from Central Europe. New York : Routledge, p. 25-42. ISBN 978-0-367-51891-2.
2023, RESPLAIN. Research and Response: Plain Language in Administrative Communication with Refugees,
UNHCR project SVK01/2023/0000000051
The project seeks to improve access to information and communication for asylum seekers and refugees benefiting from services provided by public entities in the territory of Slovakia. The repository of plain version documents will include selected documents based on the research results, starting from the border, asylum and temporary-protection related procedures, access to rights and services in relation to these procedures. Translators and interpreters who provide PSIT, often lack professional preparation, and they cannot participate in continuous, systematic education. Even if some are interested in taking the specialization courses, the courses either do not exist or are not offered in their language combination or the sector specialization of their choice. This project addresses these gaps by interdisciplinary research, identification of relevant forms and target languages, plain language provision of most used forms in the state institutions, and trainings of community interpreters.
Symbolické reprezentácie nebezpečenstva VEGA 1/0421/17; 2017-2019; členka tímu. Cieľom projektu bolo preskúmať verejné zastúpenie rizika v rôznych sférach spoločenského života na Slovensku. Výskum aplikoval teoretickú perspektívu symbolickej antropológie na reprezentácie rizika v troch základných doménach spoločenského života: rodina, generácie a vzdelávanie; zdravie a choroby; priestor / prostredie./
Morálne naratívy o náboženských a etnických skupinách vo vyučovaní vybraných predmetov na základných školách, 1/0194/20, 2020 – 2022, členka tímu. Úloha: Výskum foriem morálnych hodnotení, ktoré sú súčasťou vyučovania vybraných predmetov vzťahujúcich sa ku kultúre a spoločnosti. Adresuje otázky súvisiace s reprezentovaním kauzálnej súvislosti medzi priebehom konkrétnych udalostí a špecifickými charakteristikami etnických a náboženských skupín.
Morálne hodnotenia národných, etnických a náboženských skupín v situácii ohrozenia, 1/0203/23, 2023-2025
Cieľom projektu je etnografická sonda do problematiky morálneho uvažovaia o "iných" v súčasnej socio-politickej situácii. Výskum sa sústredí na analýzu výrokov obsahujúcich národné, etnocké a náboženské kategórie vo vzťahu k morálnym úsuskom a pozorované druhy správania v v čase krízy.
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
Koordinátorka zahraničných mobilít Katedry archeológie a kultúrnej antropológie | Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave | 2015 - |
Redaktorka časopisu Etnologické rozpravy, http://www.nss.sav.sk/etnologicke-rozpravy-casopis-nss/ | Národopisná spoločnosť Slovenska | 2005 – 2007, 2018 – 2019 |
Redaktorka ročenky Ethnologia Slovaca et Slavica, http://etnologiauk.sk/en/about-eses/ | Univerzita Komenského v Bratislave | 2016 - 2021 |
Členka | Národopisná spoločnosť Slovenska | 1996 - |
Členka | Ryoichi Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund | 1999 - |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
University of East London, Department of Anthropology | University Way, London, E16 2RD United Kingdom | 02/2003 - 06/2003, 2018, 2021 | Fond rektora UK pre mobilitu doktorandov |
University of Vienna, Department of Social and Cultural Anthropology | Universitätsstraße 7, 1010 Vienna | 09/2000 - 01/2001 | Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund |
Jagelonská univerzita v Krakove, Ústav etnológie a kultúrnej antropológie/ Jagiellonian University in Krakow, Institute of Ethnology and Cultural Anthropology | Gołębia 9, 31-007 Kraków, Poland | 1998, 2001, 2003, 2009, 2018 (1-2 študijné a prednáškové týždňové pobyty) | 1 Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund, 1 bilaterálna mobilita, 1 Ceepus, 2 pozvané prednášky |
Ústav etnologie Filosofické fakulty Univerzity Karlovy/ Institute of Ethnology FF KU | Celetná 20, Praha 1/ Prague, Czech republic | 2002, 2012, 2019 (1-2 týždňové študijné a prednáškové pobyty) | Ceepus, pozvané prednášky |
Univerzita v Ljubljane, Filozofická fakulta, Katedra etnológie a kultúrnej antropológie/ University of Ljubljana, Faculty of Arts, Department of Ethnology and Cultural Anthropology | Zavetiška 5, SI-1000 Ljubljana, Slovenia | 2005, 2007, 2017 (1-2 týždňové študijné a prednáškové pobyty) | Ceepus, Erazmus+ |
School of Social and Political Science, University of Edinburgh | Chrystal Macmillan Building, 15a George Square, Edinburgh EH8 9LD, United Kingdom | 2019 (týždenný študijný pobyt) | Erazmus+ |
Institut für Kulturanthropologie und Europäische Ethnologie, University Graz | Attemsgasse 25/I A-8010 Graz, Austria | 06/2019, 23.1.2020, | Erazmus, Pozvaná prednáška: Between the Lines. Guarding the Borders of Interpreting and Interpretation. |