Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
Mgr. Monika Šajánková, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Monika
I.2 - Meno
Šajánková
I.3 - Tituly
Mgr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1976
I.5 - Názov pracoviska
Katedra germanistiky, nederlandistiky a škandinavistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
I.6 - Adresa pracoviska
Gondova 2, 811 07 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
odborný asistent
I.8 - E-mailová adresa
monika.sajankova@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4083?mode=full
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
učiteľstvo a pedagogické vedy, filológia (so zameraním na prekladateľstvo a tlmočníctvo), doplňujúce pedagogické štúdium
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0009-0006-9492-0829

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Katedra germanistiky, nederlandistiky a škandinavistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2000
II.c - Odbor a program
"Nemecký jazyk a literatúra – História, učiteľský smer "
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Katedra germanistiky, nederlandistiky a škandinavistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2005
II.c - Odbor a program
Jazykoveda konkrétnych jazykových skupín-Germanistika
II.4 - Titul docent
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
odborná asistentka Katedra germanistiky, nederlandistiky a škandinavistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave 2002-2025
lektorka nemeckého jazyka Rakúsky inšitút Bratislava 2002-2010

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Zusatzausbildung DaF, Deutsch als Fremdsprachenphilologie Univerzita Regensburg 2000-2002
Workshopy na rozvoj digitálnych zručností Goetheho inštitút 2020-2025
IDT – Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer - Konferencia učiteľov a učiteliek nemčiny: odborné prednášky a príspevky IDT – Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer - Konferencia učiteľov a učiteliek nemčiny - Miesto konania: Universität Wien 2022
Deutschlehrer:innentag, odborné prednášky a workshopy o vyučovaní nemčiny Goethe inštitút, v spolupráci s Nadáciou Volkswagen, FiFUK a PdF UK Bratislava 2023 a 2024

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Súčasný nemecký jazyk 2 učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry; nemecký jazyk a kultúra; germánske štúdiá I. učiteľstvo a pedagogické vedy; filológia
Lingvistika 2 učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry; nemecký jazyk a kultúra; germánske štúdiá I. učiteľstvo a pedagogické vedy; filológia
Frazeológia učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry, nemecký jazyk a kultúra; germánske štúdiá II. učiteľstvo a pedagogické vedy; filológia
Didaktika nemčiny ako cudzieho jazyka učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry II. učiteľstvo a pedagogické vedy;
Médiá vo vyučovaní cudzieho jazyka učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry II. učiteľstvo a pedagogické vedy;
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
2
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
1
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
10
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
18
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Vybrané aspekty z lexikológie učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry; nemecký jazyk a kultúra; germánske štúdiá II. učiteľstvo a pedagogické vedy; filológia
Úvod do jazykovedy germánske štúdiá I. filológia
Príprava a analýza vyučovacej hodiny učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Pozorovanie a plánovanie vyučovania učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry I. učiteľstvo a pedagogické vedy
Ako učiť nemčinu učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry II. učiteľstvo a pedagogické vedy

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
29
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
5
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
88
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
34
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
10
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
2
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Hallsteinsdóttir, Erla - Šajánková, Monika - Quasthoff, Uwe: Phraseologisches Optimum für Deutsch als Fremdsprache. Ein Vorschlag auf der Basis von Frequenz- und Geläufigkeitsuntersuchungen. - In: Linguistik online: Neue theoretische und methodische Ansätze in der Phraseologieforschung. Hg. von Ken Farø und Erla Hallsteinsdóttir. Linguistik online 27, 2/2006.

2

Šajánková, Monika: Entwicklung der produktiven Kollokationskompetenz bei Germanistikstudenten in der Slowakei. In: Kollokationsforschung und Kollokationsdidaktik. - Wien : 2016. - S. 227-236.

3

Šajánková, Monika: Auswahl der Phraseme zur Entwicklung der aktiven phraseologischen Kompetenz. In: Frazeológia odborného jazyka. Zasadnutie Medzinárodnej komisie pre výskum frazeológie pri Medzinárodnom komitéte slavistov. Hg. v. J. Mlacek und J. Skladaná, M. Jankovičová Bratislava 2005, S. 325-340. - ISBN 80-224-0865-4

4

Šajánková, Monika: Phraseodidaktisches Konzept der Vermittlung von Phrasemen: Übungen im mehrsprachigen phraseologischen Lernmaterial auf CD-ROM – EPHRAS. In: Phraseologie kontrastiv und didaktisch: neue Ansätze in der Fremdsprachenvermittlung. Hg. Fabčič, Melanija Larisa; Jesenšek, Vida; Maribor: Slavistično društvo Slovenije, 2007. – S. 27-46.

5

Šajánková, Monika: Komunikačný jazyk vo vyučovaní nemčiny. In: Jazykové a komunikačné problémy na Slovensku a ich manažment. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022. - S. 168-196

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Šajánková, Monika: Phraseologismen als Sensibilisierungsmittel für die Sprache und als wichtiges Kommunikationsmittel für Germanistikstudierende und Fortgeschrittene DaF-Lernende. In: Philologia: časopis Ústavu filologických štúdií Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. – Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. Pedagogická fakulta UK. Ústav filologických štúdií. – Roč. 34, č. 2 (2024), s. 103-120.

2

Šajánková, Monika: Zur Förderung der Kommunikationssprache Deutsch im handlungsorientierten DaF-Unterricht. In: Form und Funktion im didaktischen Kontext: Beiträge der didaktischen Sektion der Konferenz Form und Funktion / Pišl, Milan; Polášková, Eva – 1. vyd. – Ostrava: Ostravská univerzita, 2023. – s. 143-165.

3

Šajánková, Monika: Geschichte des Lehramtsstudiums am Institut für Germanistik, Niederlandistik und Skandinavistik der Philosophischen Fakultät der Comenius-Universität in den Jahren 1970-1999. In: Slowakische Zeitschrift für Germanistik. – Bratislava: Spoločnosť učiteľov nemeckého jazyka a germanistov Slovenska. – Roč. 14, č. 2 (2022), s. 43-53.

4

Šajánková, Monika: Komunikačný jazyk vo vyučovaní nemčiny. In: Jazykové a komunikačné problémy na Slovensku a ich manažment. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022. - S. 168-196

5

Šajánková, Monika: Übungstypologie der Kollokationen. In: Časopis Ústavu filologických štúdií Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Philologia XXX/2 2020 Univerzita Komenského v Bratislave. S. 37-49

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

Jesensek, V.: Theorie und Praxis der idiomatischen Worterbucher. Berlín: Walter de Gruyter, 2009. WOS CC, s. 81.

2

Konecny, Ch. - Hallsteindóttir, E. - Kacjan, B. - In: Phraseologie im Sprachunterricht und in der Sprachendidaktik = Phraseology in language teaching and in language didactics . - Bielsko-Biała : Mednarodna založba Oddelka za slovanske jezike in književnosti, 2013 ; S. 154

3

Özörencik, Helena. István Lanstyák – Milan Samko – Szilárd Sebők (eds.): Jazykové a komunikačné problémy na Slovensku a ich manažment. In: Slovo a slovesnost: časopis pro otázky teorie a kultury jazyka. Praha: Akademie věd České republiky. Ústav pro jazyk český AV ČR, 2024, Roč. 85, č. 1, WOS CC ; SCO, s. 60 - 64.

4

Jazbec, S. - Enceva, M. - In: Porta linguarum, č. 17, 2012, WOS CC, s. 171.

5

Kayumova, A. R. - Safina, R. A. - Nefedova, L. A. Issues and Trends in Phraseodidactics. In: Journal of Research in Applied Linguistics. Ahvaz: Shahid Chamran University of Ahvaz, 2019, Roč. 1. WOS CC, s. 701.

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

KEGA 042UK-4/2017 Lingvistický opis, didaktizácia a integrácia problematiky kolokácií ako relevantnej súčasti slovnej zásoby do učebných plánov a učebných materiálov pre vysokoškolské štúdium (2017 – 2019).


2

APVV-0689-12 Slovenčina v kontexte viacjazyčných spoločenstiev na Slovensku (2013 – 2017)




3

APVV-17-0254 Jazykové a komunikačné problémy na Slovensku a ich manažment (2017-2022)

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
ŠVOK KGNŠ, FiF UK 2014-2016
Organizácia konferencie SUNG KGNŠ, FiF UK 2016
Propagácia katedry na stredných školách KGNŠ, FiF UK 2018-2025
Organizácia DPŠ KGNŠ, FiF UK 2010-2025
Organizácia workshopov nemčiny pre stredné školy KGNŠ, FiF UK 2020-2025

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Univerzita Regensburg Regensburg 7.11-13.11.2021 Krátkodobý pobyt na Univerzite Regensburg
Univerzita Potsdam Potsdam 20.11.2023-24.11.2023 Krátkodobý pobyt na Univerzite Potsdam

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Vedenie projektu "Chcem (sa) učiť nemčinu I.,II.,III" v rokoch 2020-2025, pod záštitou Nadácie Volkswagen Slovakia, v spolupráci s Goethe inšitútom, PdF UK Bratislava, resp. inými slovenskými univerzitami. Cieľom projektu je propagácia vyučovania nemčiny, podpora učiteľstva nemčiny, cieľové skupiny sú študentky a študenti učiteľstva nemčiny, učitelia a učiteľky nemčiny a žiaci a žiačky na SŠ.

Dátum poslednej aktualizácie
2025-02-27