Meno a priezvisko:
|
Mgr. Monika Šajánková, PhD.
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
odborná asistentka | Katedra germanistiky, nederlandistiky a škandinavistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave | 2002-2025 |
lektorka nemeckého jazyka | Rakúsky inšitút Bratislava | 2002-2010 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Zusatzausbildung DaF, Deutsch als Fremdsprachenphilologie | Univerzita Regensburg | 2000-2002 |
Workshopy na rozvoj digitálnych zručností | Goetheho inštitút | 2020-2025 |
IDT – Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer - Konferencia učiteľov a učiteliek nemčiny: odborné prednášky a príspevky | IDT – Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer - Konferencia učiteľov a učiteliek nemčiny - Miesto konania: Universität Wien | 2022 |
Deutschlehrer:innentag, odborné prednášky a workshopy o vyučovaní nemčiny | Goethe inštitút, v spolupráci s Nadáciou Volkswagen, FiFUK a PdF UK Bratislava | 2023 a 2024 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Súčasný nemecký jazyk 2 | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry; nemecký jazyk a kultúra; germánske štúdiá | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy; filológia |
Lingvistika 2 | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry; nemecký jazyk a kultúra; germánske štúdiá | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy; filológia |
Frazeológia | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry, nemecký jazyk a kultúra; germánske štúdiá | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy; filológia |
Didaktika nemčiny ako cudzieho jazyka | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy; |
Médiá vo vyučovaní cudzieho jazyka | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy; |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Vybrané aspekty z lexikológie | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry; nemecký jazyk a kultúra; germánske štúdiá | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy; filológia |
Úvod do jazykovedy | germánske štúdiá | I. | filológia |
Príprava a analýza vyučovacej hodiny | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Pozorovanie a plánovanie vyučovania | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Ako učiť nemčinu | učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy |
Hallsteinsdóttir, Erla - Šajánková, Monika - Quasthoff, Uwe: Phraseologisches Optimum für Deutsch als Fremdsprache. Ein Vorschlag auf der Basis von Frequenz- und Geläufigkeitsuntersuchungen. - In: Linguistik online: Neue theoretische und methodische Ansätze in der Phraseologieforschung. Hg. von Ken Farø und Erla Hallsteinsdóttir. Linguistik online 27, 2/2006.
Šajánková, Monika: Entwicklung der produktiven Kollokationskompetenz bei Germanistikstudenten in der Slowakei. In: Kollokationsforschung und Kollokationsdidaktik. - Wien : 2016. - S. 227-236.
Šajánková, Monika: Auswahl der Phraseme zur Entwicklung der aktiven phraseologischen Kompetenz. In: Frazeológia odborného jazyka. Zasadnutie Medzinárodnej komisie pre výskum frazeológie pri Medzinárodnom komitéte slavistov. Hg. v. J. Mlacek und J. Skladaná, M. Jankovičová Bratislava 2005, S. 325-340. - ISBN 80-224-0865-4
Šajánková, Monika: Phraseodidaktisches Konzept der Vermittlung von Phrasemen: Übungen im mehrsprachigen phraseologischen Lernmaterial auf CD-ROM – EPHRAS. In: Phraseologie kontrastiv und didaktisch: neue Ansätze in der Fremdsprachenvermittlung. Hg. Fabčič, Melanija Larisa; Jesenšek, Vida; Maribor: Slavistično društvo Slovenije, 2007. – S. 27-46.
Šajánková, Monika: Komunikačný jazyk vo vyučovaní nemčiny. In: Jazykové a komunikačné problémy na Slovensku a ich manažment. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022. - S. 168-196
Šajánková, Monika: Phraseologismen als Sensibilisierungsmittel für die Sprache und als wichtiges Kommunikationsmittel für Germanistikstudierende und Fortgeschrittene DaF-Lernende. In: Philologia: časopis Ústavu filologických štúdií Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. – Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. Pedagogická fakulta UK. Ústav filologických štúdií. – Roč. 34, č. 2 (2024), s. 103-120.
Šajánková, Monika: Zur Förderung der Kommunikationssprache Deutsch im handlungsorientierten DaF-Unterricht. In: Form und Funktion im didaktischen Kontext: Beiträge der didaktischen Sektion der Konferenz Form und Funktion / Pišl, Milan; Polášková, Eva – 1. vyd. – Ostrava: Ostravská univerzita, 2023. – s. 143-165.
Šajánková, Monika: Geschichte des Lehramtsstudiums am Institut für Germanistik, Niederlandistik und Skandinavistik der Philosophischen Fakultät der Comenius-Universität in den Jahren 1970-1999. In: Slowakische Zeitschrift für Germanistik. – Bratislava: Spoločnosť učiteľov nemeckého jazyka a germanistov Slovenska. – Roč. 14, č. 2 (2022), s. 43-53.
Šajánková, Monika: Komunikačný jazyk vo vyučovaní nemčiny. In: Jazykové a komunikačné problémy na Slovensku a ich manažment. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022. - S. 168-196
Šajánková, Monika: Übungstypologie der Kollokationen. In: Časopis Ústavu filologických štúdií Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Philologia XXX/2 2020 Univerzita Komenského v Bratislave. S. 37-49
Jesensek, V.: Theorie und Praxis der idiomatischen Worterbucher. Berlín: Walter de Gruyter, 2009. WOS CC, s. 81.
Konecny, Ch. - Hallsteindóttir, E. - Kacjan, B. - In: Phraseologie im Sprachunterricht und in der Sprachendidaktik = Phraseology in language teaching and in language didactics . - Bielsko-Biała : Mednarodna založba Oddelka za slovanske jezike in književnosti, 2013 ; S. 154
Özörencik, Helena. István Lanstyák – Milan Samko – Szilárd Sebők (eds.): Jazykové a komunikačné problémy na Slovensku a ich manažment. In: Slovo a slovesnost: časopis pro otázky teorie a kultury jazyka. Praha: Akademie věd České republiky. Ústav pro jazyk český AV ČR, 2024, Roč. 85, č. 1, WOS CC ; SCO, s. 60 - 64.
Jazbec, S. - Enceva, M. - In: Porta linguarum, č. 17, 2012, WOS CC, s. 171.
Kayumova, A. R. - Safina, R. A. - Nefedova, L. A. Issues and Trends in Phraseodidactics. In: Journal of Research in Applied Linguistics. Ahvaz: Shahid Chamran University of Ahvaz, 2019, Roč. 1. WOS CC, s. 701.
KEGA 042UK-4/2017 Lingvistický opis, didaktizácia a integrácia problematiky kolokácií ako relevantnej súčasti slovnej zásoby do učebných plánov a učebných materiálov pre vysokoškolské štúdium (2017 – 2019).
APVV-0689-12 Slovenčina v kontexte viacjazyčných spoločenstiev na Slovensku (2013 – 2017)
APVV-17-0254 Jazykové a komunikačné problémy na Slovensku a ich manažment (2017-2022)
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
ŠVOK | KGNŠ, FiF UK | 2014-2016 |
Organizácia konferencie SUNG | KGNŠ, FiF UK | 2016 |
Propagácia katedry na stredných školách | KGNŠ, FiF UK | 2018-2025 |
Organizácia DPŠ | KGNŠ, FiF UK | 2010-2025 |
Organizácia workshopov nemčiny pre stredné školy | KGNŠ, FiF UK | 2020-2025 |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Univerzita Regensburg | Regensburg | 7.11-13.11.2021 | Krátkodobý pobyt na Univerzite Regensburg |
Univerzita Potsdam | Potsdam | 20.11.2023-24.11.2023 | Krátkodobý pobyt na Univerzite Potsdam |
Vedenie projektu "Chcem (sa) učiť nemčinu I.,II.,III" v rokoch 2020-2025, pod záštitou Nadácie Volkswagen Slovakia, v spolupráci s Goethe inšitútom, PdF UK Bratislava, resp. inými slovenskými univerzitami. Cieľom projektu je propagácia vyučovania nemčiny, podpora učiteľstva nemčiny, cieľové skupiny sú študentky a študenti učiteľstva nemčiny, učitelia a učiteľky nemčiny a žiaci a žiačky na SŠ.