Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
Mgr. Jakub Rajčáni, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Rajčáni
I.2 - Meno
Jakub
I.3 - Tituly
Mgr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1990
I.5 - Názov pracoviska
Filozofická Fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, Katedra psychológie
I.6 - Adresa pracoviska
Gondova 2, 81102, Bratislava 1
I.7 - Pracovné zaradenie
Docent
I.8 - E-mailová adresa
jakub.rajcani@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/29925?mode=full&do=filterForm-submit&name=Jakub&surname=Raj%C4%8D%C3%A1ni&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Psychológia
I.11 - ORCID iD
0000-0001-6407-9916

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2012
II.c - Odbor a program
psychológia/psychológia
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2014
II.c - Odbor a program
psychológia/psychológia
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2018
II.c - Odbor a program
psychológia/klinická psychológia
II.4 - Titul docent
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
Docent Katedra psychológie, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave 2/2025 - súčasnosť
Odborný asistent Katedra psychológie, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave 9/2018 - 1/2025
Odborný zamestnanec - psychológ Psychologická poradňa Univerzity Komenského 10/2021 - súčasnosť

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
5-ročný výcvik v Kognitívno-behaviorálnej psychoterapii Medzinárodní KBT institut Odyssea. Velký Týnec-Vsisko, Česká Republika 2019-2023
Effective teaching for internationalization. A professional development course (kurz) Staff and Educational Development Association (SEDA); Filozofická Fakulta, Univerzita Komenského, Bratislava, SR 2020-2022
Academic writing for publication (kurz) Filozofická Fakulta, Univerzita Komenského, Bratislava, SR 2021
Theory and Practice of Bayesian Hypothesis Testing: An Online JASP Workshop (kurz) JASP team, Department of Psychological Methods, University of Amsterdam 2021
Meta-Analysis Concepts and Applications Biostat, Inc. Statistics.com 2023

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
2
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
3
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
1
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
16
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
11
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Všeobecná psychológia 1 psychológia I. psychológia/psychology
Štatistika v psychológii 1 psychológia I. psychológia/psychology
Štatistika v psychológii 2 psychológia I. psychológia/psychology
Biopsychológia psychológia I. psychológia/psychology
Úvod do sociálnej, afektívnej, kognitívnej a behaviorálnej neurovedy psychológia II. psychológia/psychology
Úvod do KBT psychológia II. psychológia/psychology
Seminár k bakalárskej práci psychológia I. psychológia/psychology
Seminár k diplomovej práci psychológia II. psychológia/psychology

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
63
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
36
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
20
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
13
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
86
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
83
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
69
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
69
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
0
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
0
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

V1 - Rajcani, J. (2023) Stres: teória a výskum v biopsychológii. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. https://stella.uniba.sk/texty/FIF_JR_biopsychologia.pdf

2

V3 - Hamza, J., Vytykačová, S., Janšáková, K., & Rajčáni, J. (2024). Cognitive reappraisal and acceptance following acute stress. Stress and Health40(5), e3469. https://doi.org/10.1002/smi.3469

3

ADC - Rajcani, J., Vytykacova, S., Solarikova, P., Brezina, I. (2021). Stress and hair cortisol concentrations in nurses during the first wave of the COVID-19 pandemic. Psychoneuroendocrinology, 129, 105245. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2021.105245

4

ADC - Rajcani, J., Solarikova, P., Buzgoova, K., Brezina, I., & Jezova, D. (2019). Patients with atopy exhibit reduced cortisol awakening response but not cortisol concentrations during the rest of the day. Immunologic research, 67(2), 176-181. https://doi.org/10.1007/s12026-019-09076-w

5

ADC - Smyth, N., Flynn, M., Rajcani, J., Hucklebridge, M. F., Thorn, L., Wood, C., Golding, J., Evans, P., & Clow, A. (2019). Attenuated cortisol reactivity to psychosocial stress is associated with greater visual dependency in postural control. Psychoneuroendocrinology, 104, 185-190. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2019.02.028

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

V1 - Rajcani, J. (2023) Stres: teória a výskum v biopsychológii. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. https://stella.uniba.sk/texty/FIF_JR_biopsychologia.pdf

2

V3 - Hamza, J., Vytykačová, S., Janšáková, K., & Rajčáni, J. (2024). Cognitive reappraisal and acceptance following acute stress. Stress and Health40(5), e3469. https://doi.org/10.1002/smi.3469

3

ADC - Rajcani, J., Vytykacova, S., Solarikova, P., Brezina, I. (2021). Stress and hair cortisol concentrations in nurses during the first wave of the COVID-19 pandemic. Psychoneuroendocrinology, 129, 105245. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2021.105245

4

ADC - Rajcani, J., Solarikova, P., Buzgoova, K., Brezina, I., & Jezova, D. (2019). Patients with atopy exhibit reduced cortisol awakening response but not cortisol concentrations during the rest of the day. Immunologic research, 67(2), 176-181. https://doi.org/10.1007/s12026-019-09076-w

5

ADC - Smyth, N., Flynn, M., Rajcani, J., Hucklebridge, M. F., Thorn, L., Wood, C., Golding, J., Evans, P., & Clow, A. (2019). Attenuated cortisol reactivity to psychosocial stress is associated with greater visual dependency in postural control. Psychoneuroendocrinology, 104, 185-190. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2019.02.028

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

Ohlas na publikáciu: ADC - Rajcani, J., Vytykacova, S., Solarikova, P., Brezina, I. (2021). Stress and hair cortisol concentrations in nurses during the first wave of the COVID-19 pandemic. Psychoneuroendocrinology, 129, 105245. 

2022 [1/20] / GBR - Marcil, Marie-Joele, Cyr, Samuel, Marin, Marie -France, Rosa, Camille, Tardif, Jean-Claude, Guay, Stéphane, Guertin, Marie-Claude, Genest, Christine. Hair cortisol change at COVID-19 pandemic onset predicts burnout among health personnel [elektronický dokument]. DOI 10.1016/j.psyneuen.2021.105645 In: Psychoneuroendocrinology: an international journal. Oxford: Elsevier. Pergamon Press, 2022, č. 138, s. 1-9 [tlačená forma] [online]. ISSN 0306-4530. ISSN (online) 1873-3360. - SCO ; WOS CC, 9 - 9

2

Ohlas na publikáciu: ADC - Rajcani, J., Vytykacova, S., Solarikova, P., Brezina, I. (2021). Stress and hair cortisol concentrations in nurses during the first wave of the COVID-19 pandemic. Psychoneuroendocrinology, 129, 105245. 

2022 [1/20] / USA - Raymond, Catherine, Provencher, Jessie, Bilodeau-Houle, Alexe, Leclerc, Julie, Marin, Marie -France. A longitudinal investigation of psychological distress in children during COVID-19 : the role of socio-emotional vulnerability [elektronický dokument]. DOI 10.1080/20008198.2021.2021048 In: European journal of psychotraumatology. Philadelphia: Taylor & Francis Group, 2022, Roč. 13, č. 1, s. 1-13 [tlačená forma] [online]. ISSN 2000-8198. ISSN (online) 2000-8066. - SCO ; WOS CC, 13 - 13

3

Ohlas na publikáciu: ADC - Rajcani, J., Vytykacova, S., Solarikova, P., Brezina, I. (2021). Stress and hair cortisol concentrations in nurses during the first wave of the COVID-19 pandemic. Psychoneuroendocrinology, 129, 105245. 

2022 [1/20] / GBR - Feneberg, Anja C., Forbes, Paul A.G., Piperno, Giulio. Diurnal dynamics of stress and mood during COVID-19 lockdown [elektronický dokument]: a large multinational ecological momentary assessment study. DOI 10.1098/rspb.2021.2480 In: Proceedings of the Royal Society B: Biological sciences. Londýn: Royal Society, 2022, Roč. 289, č. 1975, s. 1-10 [tlačená forma] [online]. ISSN 0962-8452. ISSN (online) 1471-2954. - SCO ; WOS CC, 9 - 10

4

Ohlas na publikáciu: ADC - Janšáková, K., Belica, I., Rajčániová, E., Rajčáni, J., Kyselicová, K., Celušáková, H., ... & Ostatníková, D. (2021). The acute effect of psychosocial stress on the level of oxidative stress in children. International Journal of Psychophysiology, 161, 86-90.

2021 [1/12] / NLD - Kim, Eunkyoung, Zhao, Zhiling, Rzasa, John Robertson, Glassman, Matthew, Bentley, William E., Chen, Shuo, Kelly, Deanna L., Payne, Gregory F. Association of acute psychosocial stress with oxidative stress: Evidence from serum analysis [elektronický dokument]. DOI 10.1016/j.redox.2021.102138 In: Redox Biology: An official Journal of the Society for Redox Biology and Medicine and the Society for Free Radical Research-Europe. Amsterdam: Elsevier, 2021, Roč. 47, art. no. 102138 [online]. ISSN (online) 2213-2317. - SCO ; WOS CC

5

Ohlas na publikáciu: ADN - Rajcani, J., Solarikova, P., Turonova, D., Brezina, I., & Rajcáni, J. (2016). Heart rate variability in psychosocial stress: Comparison between laboratory and real-life setting. Activitas Nervosa Superior Rediviva, 58(3), 77-82.

2020 [1/20] / USA - Baethge, Anja, Vahle-Hinz, Tim, Rigotti, Thomas. Coworker Support and Its Relationship to Allostasis During a Workday [elektronický dokument]: A Diary Study on Trajectories of Heart Rate Variability During Work. DOI 10.1037/apl0000445 In: Journal of applied psychology. Washington: American Psychological Association, 2020, Roč. 105, č. 5, s. 506-526 [tlačená forma] [online]. ISSN 0021-9010. ISSN (online) 1939-1854. - SSCI ; WOS CC, 506 - 526

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

"Kognitívna regulácii emócií a jej psychofyziologické a neuroendokrinné koreláty" VEGA 1/0217/22 (2022-súčasnosť). Vedúci projektu.

Efektívna kognitívna regulácia emócií je kľúčovou zručnosťou pri zvládaní každodenných stresorov. Zatiaľ čo niektoré regulačné stratégie, ako kognitívne prehodnotenie alebo akceptácia, negatívne emocionálne reakcie znižujú, iné, napr. reaktívne potlačenie alebo vyhýbanie môžu naopak negatívne emócie posilňovať, či udržiavať. Keďže sa výskum emočnej regulácie často spolieha na subjektívne ukazovatele, tento projekt kladie dôraz na merateľné psychofyziologické indikátory emočného nabudenia, ako sú evokované potenciály, reakcia kožnej

vodivosti, srdcovej frekvencie, alebo pupilárny reflex, a tiež neuroendokrinné premenné, ako salivárny kortizol a alfa amyláza. Prostredníctvom dvoch laboratórnych experimentov, porovnáme efektivitu spomínaných stratégií emočnej regulácie pri administrácii emočne nabitých obrázkov, a tiež pri vystavení akútnemu laboratórnemu stresoru. Zaujíma nás vplyv regulačnej stratégie na intenzitu prežívaných emócií a zmeny v skúmaných psychofyziologických a neuroendokrinných ukazovateľoch.

2

"Rozvoj výučby štatistických metód a praktík otvorenej vedy v spoločenských vedách". KEGA 079UK-4/2021, (2021-2023). Vedúci projektu.

Cieľom tohto projektu je diseminácia aktuálnych štatisticko-metodologických poznatkov a princípov otvorenej vedy primárne (no nie výlučne) medzi výskumníkov a študentov spoločenskovedných odborov, prostredníctvom troch vzájomne prepojených aktivít: 1) realizácie vzdelávacích workshopov; 2) vytvorením webstránky pre rozširovanie informácií, návodov, odkazov, a priestoru pre širšiu diskusiu a tzv. networking; 3) vytvorením ucelených výučbových materiálov z oblasti štatistiky a kvantitatívnej metodológie, ktoré budú reflektovať princípy otvorenej vedy s použitím voľne dostupných softvérových riešení.

3

"Terapeutický potenciál intervencie redukujúcej stres v komplexnej onkologickej starostlivosti" APVV-22-0231 (2022-súčasnosť). Člen riešiteľského kolektívu (zodpovedný za spolupracujúce pracovisko).

Chronický stres ako aj stres v ranom detstve vedie k alostatickej záťaži, chronickému zápalu a poruchám imunity, čo môže podporiť vznik a progresiu nádorových chorôb a/alebo ovplyvniť efektívnosť onkologickej liečby. V tomto projekte sa zameriame na využitie sledovania a modulácie činnosti blúdivého nervu prostredníctvom metódy HRV biofeedbacku. Projekt je rozdelený na observačnú a intervenčnú časť. Observačná časť sa zameria na testovanie súvislosti medzi životným stresom, reguláciou emócií, HRV, neuroendokrinnými a imunitnými markermi. Intervenčná časť je zameraná na testovanie účinku HRV-BF ako podpornej liečby na mieru odpovede na konvenčnú liečbu, nádorové markery, prežitie a kvalitu života pacientov prostredníctvom randomizovanej kontrolovanej štúdie (RCT).

4

"Identifikácia psychických a somatických markerov v súvislosti s vulnerabilitou na stres a analýza efektivity psychologických intervencií". APVV-17-0451 (2018-2022). Člen riešiteľského kolektívu.

Projekt sa zameriava na vytvorenie čo najkomplexnejšieho modelu vulnerability na stres, na základe širokej analýzy všetkých relevantných psychických a somatických ukazovateľov stresu- Plánuje identifikáciu maladaptívnej stresovej reaktivity, ktorá sa manifestuje alostatickým preťažením, v podobe hyper-reaktivity alebo hypo-reaktivy na stresové podnety. Jedným z cieľov je nájdenie optimálneho spôsobu hodnotenia kumulatívne skóre rizika alostatického preťaženia, prostredníctvom vyhodnotenia biomarkerov (kardiovaskulárne, neuroendokrinné, metabolické, zápalové) a psychologických parametrov (emocionálne, osobnostné, kognitívne).

5

"Kognitívne, osobnostné a psychofyziologické faktory zvládania stresu v kontexte vzťahu anxiety a alergie a možnosti ich optimalizácie". APVV-0496-12 (2013-2017). Člen riešiteľského kolektívu.

Projekt je zameraný na analýzu a konfrontáciu relevantných psychických a psychofyziologických ukazovateľov u alergických pacientov a u vysoko úzkostlivých jedincov vzhľadom na ich podobnosť v zmenenej reaktivite na stres. Projekt je zameraný aj na analýzu možných paralel s kognitívnymi procesmi, osobnostnými dispozíciami i emocionálnymi stavmi. Našim zámerom je aj popísať biomarkery a mechanizmy, ktoré odrážajú intenzitu psychoneuroendokrinnej odpovede alergikov i vysoko úzkostlivých jedincov v záťažových situáciách

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Člen International Society of Psychoneuroendocrinology (ISPNE) Od 2018
Člen Česká spoločnost kognitívne-behaviorální psychoterapie (CSKBT) Od 2019

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
University of Westminster 115 New Cavendish Street, London, United Kindgom. 17.4.2017 - 9.6.2017 Národný štipendijný program

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Aktívne pôsobenie v medzinárodnej vedeckej sieti "Reproducibility Network."

Recenzná činnosť pre medzinárodné vedecké časopisy: Proceedings of the Royal Society; Psychoneuroendocrinology; Stress; Frontiers in psychology; Studia Psychologica, atď.

Pôsobenie ako section editor vo vedeckom časopise Stress and Health (od 2023) https://onlinelibrary.wiley.com/page/journal/15322998/homepage/editorialboard.html

Pôsobenie ako guest associate editor pre špeciálne číslo časopisu Frontiers in Psychology: Nature-based Social Prescriptions for Improving Health and Wellbeing (2021-2022)

Dátum poslednej aktualizácie
2025-02-04