Meno a priezvisko:
|
doc. PhDr. Barbora Mesárošová, CSc. |
Fakulta:
|
FiF
-
Filozofická fakulta
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
docent | Katedra psychológie Filozofická fakulta UK v Bratislave | od 2017 |
odborný asistent | Katedra psychológie Filozofická fakulta UK v Bratislave | 2001-2017 |
odb. asistent/vedecký pracovník | Katedra psychológie Filozofická fakulta UK v Bratislave | 1992-2001 |
odborný pracovník | Psychologický ústav Filozofickej fakulty UK v Bratislave | 1979-1992 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Eriksonovská kooperatívna hypnoterapia | Strředisko psychologických služeb Brno, PhDr. Vladimír Dvořáček | 1991 |
Výcvik v adlerovskej psychoterapii a poradenstve | Slovenská adlerovská spoločnosť | 2004 |
Remediál z nemeckého jazyka | Katedra jazykov FiFUK | 1990 |
Jazyková a spoločenská príprava expertov | JASPEX na UK | 1993-95 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Vývinová psychológia I a II | Psychológia | I.+II. | psychológia/Psychology |
Vývinová psychológia | Psychológia | III. | psychológia/Psychology |
Doktorandský seminár | Klinická psychológia | iné / other | psychológia/Psychology |
Psychológia masovej komunikácie | Žurnalistika | iné / other | mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies |
Psychológia spotrebiteľského správania | Marketingová komunikácia | iné/other | |
Psychológia v trhu a reklame | Marketingová komunikácia | iné/other |
V.2.a - Názov študijného programu | V.2.b - Stupeň | V.2.c - Študijný odbor |
---|---|---|
co-garant v odbore Marketingová komunikácia | I. a II. |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Vývin v dospievaní, dospelosti a starobe | Psychológia | I. | psychológia/Psychology |
Akademické zručnosti | Psychológia | I. | psychológia/Psychology |
SPV1, SPV2 | Psychológia | I. | psychológia/Psychology |
Seminár k bakalárskej práci | Psychológia | I. | psychológia/Psychology |
Seminár k diplomovej práci | Psychológia | II. | psychológia/Psychology |
Vybrané otázky vývinovej psychológie | Psychológia | II. | psychológia/Psychology |
Doktorandský seminár | Psychológia | III. | psychológia/Psychology |
Psychológia masovej komunikácie | Žurnalistika | I. | žurnalistika/Journalism |
Dôsledky vplyvu médií na duševné zdravie | Psychológia | III. | psychológia/Psychology |
Psychológia spotrebiteľského správania | Marketingová komunikácia | II. | |
Psychológia v trhu a reklame | Marketingová komunikácia | I. |
ADD Mesárošová Barbora (34%), Petríková Alexandra (33%), Machalová Mária (33%) (1991) Expectations under recent socio-political changes and their relations to personality traits and the personality value system. Studia psychologica, 33, 2, 97-110.
AAB01 Mesárošová, Barbora (aut) [UKOFIPS] (100%): Vplyv médií na vývin psychiky detí a dospievajúcich [elektronický zdroj]. - [1. vyd.]. - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. - 360 s. [CD-ROM] Lit. 347 zázn.
ISBN 978-80-223-4040-3
060 Spoločenské a behaviorálne vedy
AED Mesárošová Barbora (2013) Faktory, procesy a modely ako zdroje porozumenia reziliencii u adolescentov, (29-53). Eva Szobiová a kol. Životný štýl, tvorivosť a reziliencia adolescentov [elektronický zdroj]. Bratislava: Univerzita Komenského
ADC Mesárošová Barbora (33%), Hajdúk Michal (34 %), Heretik Anty, ml. (33%)(2014). Reziliencia ako črta a výsledok v procese príjmacích pohovorov uchádzačov o štúdium v odbore psychológia. Československá psychologie, 58, 4, 340-354.
A+ Mesárošová Barbora (100%): Working with children - attracting the child visitor forms of specialised programmes and activities for different age groups, their objectives, goals and results, and methods of work with children. Conference report/ Tagungsbericht 2011. – Martin: Slovenské národné múzeum, [2013]. - ISBN 978-80-8060-306-9 S.28-43.Konferencia [25.] – Bardejov, 20.8. – 25.8.2011 SK Mesárošová, Barbora, 1956 UKOFIPS (autor) (100 %)
V202 Mesárošová, Barbora (aut) [UKOFIPS] (100%): Individuálne odlišnosti a konštitúcia osobnosti
In: Osobnosť ako zdroj reziliencie a rizika u pacientov s chronickým ochorením. - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022. - S. 108-131. - ISBN 978-80-223-5447-9
kapitola
060 Spoločenské a behaviorálne vedy
7701 sociálne, ekonomické a právne vedy psychológia
BCI Mesárošová Barbora (2017). Teórie vývinovej psychológie . Skriptá z vývinovej psychológie I.diel. Bratislava:Stimul [elektronický zdroj]
V204 Mesárošová, Barbora (aut) [UKOFIPS] (50%) - Konrádová, Ľubica (aut) [UKOFIPS] (50%): Vybrané psychologické premenné a glykovaný hemoglobín u pacientov s diabetom 1. typu v kontexte reziliencie
In: Osobnosť ako zdroj reziliencie a rizika u pacientov s chronickým ochorením. - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022. - S. 168-185. - ISBN 978-80-223-5447-9
kapitola
060 Spoločenské a behaviorálne vedy
7701 sociálne, ekonomické a právne vedy psychológia
V205 Mesárošová, Barbora (aut) [UKOFIPS] (34%) - Ludrovská, Katarína (aut) [UKOFIPS] (33%) - Blaho, Radoslav (aut) [UKOFIPS] (33%): Modely mechanizmov spájajúce osobnosť a zdravie
In: Osobnosť ako zdroj reziliencie a rizika u pacientov s chronickým ochorením. - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022. - S. 22-65. - ISBN 978-80-223-5447-9
kapitola
060 Spoločenské a behaviorálne vedy
7701 sociálne, ekonomické a právne vedy psychológia
V203 Mesárošová, Barbora (aut) [UKOFIPS] (100%): Podpora reziliencie u chronicky chorých pacientov pri prechode do dospievania
In: Osobnosť ako zdroj reziliencie a rizika u pacientov s chronickým ochorením. - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022. - S. 132-166. - ISBN 978-80-223-5447-9
kapitola
060 Spoločenské a behaviorálne vedy
7701 sociálne, ekonomické a právne vedy psychológia
ADF: Naništová, Eva (50 %) – Mesárošová, Barbora (50 %): Analýza väzby na miesto a environmentálnych dispozícií detí z vidieka a z mesta. In: Psychológia a patopsychológia dieťaťa. - Roč. 35, č. 1 (2000), s. 3-22
Ohlasy (7):
[o1] 2016 Giannakopoulou, S. - Kalianpakos, D.: Journal of mountain science, roč. 13, č. 3, 2016, s. 438 – SCI
[o1] 2003 Lášticová, B. - Bianchi, G.: Československá psychologie, roč. 47, č. 5, 2003, s. 421 – SSCI
[o4] 2005 Kariková, S.: Psychológia v škole. Banská Bystrica : UMB, 2005, S. 22
[o3] 2007 Kretová, E.: Prožívání sebe a měnícího se světa. Praha : Univerzita Karlova, 2007, S. 6
[o3] 2008 Vágnerová, M.: Vývojová psychologie 1. : dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2008, S. 448
[o4] 2009 Lisá, E.: Psychológia a patopsychológia dieťaťa, roč. 44, č. 3, 2009, s. 192
[o4] 2009 Lisá, E.: Psychológia a patopsychológia dieťaťa, roč. 44, č. 2, 2009, s. 123
ate the output and the corresponding citation.
ABD: Mesárošová, Barbora: Faktory, procesy a modely ako zdroje porozumenia reziliencii u adolescentov. In: Životný štýl, tvorivosť a reziliencia adolescentov [elektronický zdroj]. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2013. - S. 29-53 [CD-ROM]. - ISBN 978-80-223-3504-1
Ohlasy (4):
[o4] 2013 Konrádová, Ľ.: Životný štýl, tvorivosť a reziliencia adolescentov [elektronický zdroj]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2013, S. 76
[o4] 2013 Szobiová, E.: Životný štýl, tvorivosť a reziliencia adolescentov [elektronický zdroj]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2013, S. 101
[o4] 2013 Filkorová, J. - Szobiová, E.: Životný štýl, tvorivosť a reziliencia adolescentov [elektronický zdroj]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2013, S. 129
[o4] 2013 Vlčáková, M. - Szobiová, E.: Životný štýl, tvorivosť a reziliencia adolescentov [elektronický zdroj]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2013, S. 146
ADC: Mesárošová, Barbora (34%) - Hajdúk, Michal (33%) - Heretik, Anton, ml. (33%): Reziliencia ako črta a výsledok v procese prijímacích pohovorov uchádzačov o štúdium v odbore psychológia. In: Československá psychologie. - Roč. 58, č. 4 (2014), s. 340-354
Ohlasy (4):
[o3] 2015 Boleková, V.: QUAERE 2015, vol. 5 [elektronický zdroj]. Hradec Králové : Magnanimitas, 2015, S. 880
[o1] 2015 Kebza, V. - Šolcová, I.: Československá psychologie, roč. 59, č. 5, 2015, s. 450 - SSCI
[o3] 2016 Boleková, V. - Greškovičová, K. - Szobiová, E.: QUAERE 2016, vol. 6. Hradec Králové : Magnanimitas, 2015, S. 561
[o3] 2019 - Boleková, V. - Ritomský, A, - In: Sapere Aude 2019 : společnost a profese učitele 9 [elektronický dokumen] . - Hradec Králové : Magnanimitas, 2019 ; S. 183 [CD-ROM]
[o1] 2022 Sun, T.,, Zhang, S.E.., Yin, H.Y., Li,Q L.., Li,Y., Li, L.,& Liu, B. - Frontiers in Psychology, 13, 847536.
[o3] 2022 Petrulyte, A. - Human, Technologies and Quality of Education, 2022, Riga, University of Latvia, s. 385- 401.
ADF: Naništová, Eva (50 %) – Mesárošová, Barbora (50 %): Stimulátory rozvoja environmentálneho uvedomenia u detí mladšieho školského veku. In Pedagogická revue, roč. 45, č.5-6 (265-273). Ohlasy (3): [o4 ] 1996 – Rosová, V. – Bianchi, G. In: Acta Environmentalica Universitatis Comenianae 8. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996; s.59 [o4 ] Rosová, V. In: Europe: Expectations and reality. Bratislava: Institute for Sociology Slovak Academy of Sciences, 1999, s. 126. [o4 ] 1994 - Fabián, D. - In: Acta Environmentalica Universitatis Comenianae 3 . - Bratislava : Stimul, 1994 ; S. 267.
GII:Mesárošová, Barbora [UKOFIPS] - Marušková, Marta: Testy školskej spôsobilosti pre sociálne znevýhodnené deti. - Bratislava : ICL, 2004. - 46 s. Lit. 37 zázn.
Ohlasy (5):
[o4] 2006 Farkašová, E. - Kundrátová, B.: Psychológia a patopsychológia dieťaťa, roč. 41, č. 2, 2006, s. 151
[o4] 2009 Farkašová, E.: Premeny psychológie v európskom priestore. Bratislava : Stimul, 2009, S. 402
[o4] 2008 Huľová, Z.: InteRRa 6 : interkulturalita a národnostné menšiny : v sociálnych, filozofických, pedagogických, kultúrnych, historických a prírodovedných súvislostiach. Spišská Nová Ves : Hnutie R - Spiš, 2008, S. 308
[o4] 2010 Kundrátová, B.: Dieťa v ohrození. Bratislava : Slovenská vysoká škola práva, 2010, S. 137
[o3] 2012 White, J.M.: Pitfalls and bias : entry testing and the overrepresentation of Romano children in special education. Budapest : REF, 2012, S. 75
[o4] 2008 Čavojová, V., Belovičová, Z.:Roma practical skills test (RPST). Effective mean of estimation of practical inteligence for psychologists and teachers. In: ICER 2008: International conference of education. Madrid, 17.-19. november 2008. Madrid International association of technology, 2008/ - ISBN 978-84-612-5091-2, s.2
Sebaregulácia detí v mladšom školskom veku -úloha temperamentu a exekutívnych funkcií
VEGA 1/0640/22
Obdobie riešenia: 2022-2025
Vedúca projektu: doc. PhDr. Barbora Mesárošová, CSc.
Hlavným cieľom projektu je analýza vzťahu medzi temperamentom a exekutívnymi funkciami vo vývinovom kontexte a ich kritická úloha v sebaregulačnom procese u detí v mladšom školskom období. Správanie detí sa bude hodnotiť prostredníctvom performačných úloh, zameraných na exekutívne funkcie, hodnotením ich deficitov rodičmi, ako aj cez rodičovské hodnotenie temperament. Tieto vzťahy sa budú testovať aj v biologickej rovine, sledovaní aktivity a reaktivity ANS počas performačných testov i v pokojovej fáze. Využitím viaczdrojového hodnotenia možno zvýšiť validitu zistení a lepšie porozumieť vekom podmieneným zmenám v sebaregulácii na biologickej aj behaviorálnej úrovni.
Automatizované rozpoznávanie antisociálneho správania v online komunitách
APVV-17-0267
Obdobie riešenia: 2018 – 2020
Vedúci projektu: prof., Ing. Pavol Návrat, PhD., spoluriešiteľka: doc. PhDr. Barbora Mesárošová, CSc.
Projekt sa zameriava na výskum nových modelov a metód pre automatizované rozpoznávanie antisociálneho správania v online komunitách. Antisociálne správanie v online prostredí patrí medzi najaktuálnejšie a najvážnejšie problémy, ktoré výrazným spôsobom ohrozujú nielen princípy, na ktorých bol web vybudovaný, ale majú aj kritický presah do fungovania spoločnosti. Typickým príkladom je šírenie falošných informácií prostredníctvom sociálnych sietí, ktoré vplývajú na budovanie názorov ľudí a ovplyvňujú tak ich následné rozhodnutia. Iným typickým príkladom je šírenie neznášanlivých postojov, príp. priame útočenie na osoby v online priestore. Tieto negatívne situácie nechtiac umožnil rozvoj informačných technológií. Informačné technológie sa však teraz môžu stať aj prostriedkom pre lepšie porozumenie a vysporiadanie sa s týmto fenoménom. Úspešné dosiahnutie tohto cieľa však vyžaduje multidisciplinárny výskum. Primárnym zameraním projektu je výskum modelov a metód pre automatizované rozpoznávanie antisociálneho správania. Explicitné modely je možné rozvinúť vďaka dátovej analýze integrovaných datasetov, ale aj na kvalitatívnom porozumení malígneho obsahu a správania.
Osobnosť ako zdroj reziliencie i rizika u chronicky chorých pacientov
VEGA 1/1013/16
Obdobie riešenia: 2016 – 2018
Vedúca projektu: doc. PhDr.Barbora Mesárošová, CSc.
V projekte sme sa podujali vymedziť koncept reziliencie, ako rámec pre jeho objasnenie sme si zvolili socio-ekologický model M. Ungara. Poskytli sme prehľad jeho protektívnych i rizikových faktorov. S cieľom objasniť zníženú úroveň reziliencie u vzorky diabetikov (N = 57) a atopikov (N = 96), zaradili sme k výskumným nástrojom škály reziliencie a dotazníky zamerané na chronicky chorých pacientov - Brief Coping Scale, DASS-42, DKNA.. Uplatnili sme priekopnícke vizuálne metódy (tzv. Photo voice), vďaka nim sme odhalili ochranné faktory reziliencie, skryté témy a obranné mechanizmy. Pre skvalitnenie liečby diabetu sme podrobili skúmaniu na pacienta orientovaný model. Naviguje pacientov ako skvalitniť vlastný liečebný režim, ako sa zodpovedne správať k svojmu organizmu a ako rešpektovať vlastné potreby, hodnoty a preferencie. Zaujímavý príspevok predstavuje i analýza vplyvu vzťahovej väzby a negatívnych afektov na rezilienciu.
Monitoring a analýza psychofyziologických korelátov, ako ukazovateľov emocionálnych stavov a osobnostných premenných
VEGA 1/1110/12
Obdobie riešenia: 2012 – 2015
Vedúci projektu: doc. PhDr. Igor Brezina, CSc, spoluriešiteľka: PhDr.Barbora Mesárošová, CSc.
Projekt prispel k rozšíreniu repertoáru diagnostických metód vybraných klinických stavov, ale aj dlhodobejších nastavení(osobnostných čŕt) prostredníctvom psychofyziologických ukazovateľov. Popri využití klasických metód, zameraných na posúdenie vzťahu k neurotizmu či úzkostlivosti, sme sa zamerali i na uplatnenie Psychobiologickej teórie osobnosti Cloningera a spol. V klinickej oblasti bolo zámerom využiť nasnímané neurofyziologické prejavy vo vzťahu k diagnostike vybraných psychických porúch a ťažkostí i psychoterapeutické postupy a intervecie s cieľom zlepšiť psychické fungovanie. Z metodologického hľadiska sme sa zamerali na možnosti validizácie niektorých dotazníkových metód pomocou psychofyziologických ukazovateľov. Z hľadiska základného výskumu sme sa usilovali preskúmať vzťah vybraných osobnostných čŕt a ich vplyvov na psychofyziologické zmeny, s ohľadom na využitie nových bezkontaktných metód snímania neurofyziologických zmien.
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
členka výboru | Slovenská Adlerovská Spoločnosť | 2004-2012 |
členka | North American Society of Adlerian Psychology | 2006-2012 |
členka | Slovenská psychologická spoločnosť pri SAV | 1981-2010 |
spravodajkyňa | Komisia VEGA, Min. školstva SR | 2006-2014 |
členka odborovej komisie (PhD) Klinická psychológia | Filozofická fakulta UK v Bratislave, Paneurópska VŠ | od r. 2016 ; od r. 2019 |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Katedra psychológie FF Karlovej univerzity v Prahe | Celetná ul., Praha | v r. 2010 - apríl 5 dní | "Prednášky na tému: 1. Podpora rómskej menšiny v oblasti vzdelávania (2hod.) 2.Testy školskej spôsobilosti pre sociálne znevýhodnené deti (2 hod.) Semináre na tému reziliencia (2 hod.) " |