Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. Mgr. Olha Luchenko, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Luchenko
I.2 - Meno
Olha
I.3 - Tituly
doc., Mgr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1981
I.5 - Názov pracoviska
Katedra východoázijských štúdií, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
I.6 - Adresa pracoviska
Gondova 2, 811 02 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
odborný asistent
I.8 - E-mailová adresa
olha.luchenko@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/49889
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
11. Filológia
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0002-2844-0441

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Charkivská štátna pedagogická univerzita H.S. Skovorody
II.b - Rok
2003
II.c - Odbor a program
Anglický a japonský jazyk a literatúra
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Charkivská národná univerzita V.N. Karazina
II.b - Rok
2007
II.c - Odbor a program
Anglický jazyk a literatúra
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Štátne vysokoškolské vzdelávacie zariadenie „Donbaská štátna pedagogická univerzita“
II.b - Rok
2019
II.c - Odbor a program
Teória a metódika odborného vzdelávania
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Charkivská národná univerzita V.N. Karazina
II.b - Rok
2025
II.c - Odbor a program
Cudzie jazyky odborného zamerania
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
Starši laborant, metodický pracovník Charkivská národná univerzita V.N. Karazina, Fakulta cudzích jazykov, Jazykové centrum 2003-2022
Lektor japonského jazyka Charkivská národná univerzita V.N. Karazina, Fakulta cudzích jazykov 2004-2025
Lektor, Docent katedry anglického jazyka Charkivská národná univerzita V.N. Karazina, Fakulta cudzích jazykov 2012-2022
Docent katedry cudzích jazykov na profesijné účely Charkivská národná univerzita V.N. Karazina, Fakulta cudzích jazykov 2022-2025
Vedeckovýskumný pracovník, odborná asistentka Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta 2022 - trvá

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Krátkodobý program pre zahraničných učiteľov japonského jazyka (zimný kurz, 140 hodín) Japan Foundation Japanese-Language Institute (Saitama, Japonsko) 2012
Úspešné absolvovanie testu znalosti japonského jazyka, ktorý spravovaný Japan Foundation (úroveň N2) Japan Foundation 2014
Program japonského jazyka pre odborníkov v kultúrnej a akademickej oblasti (130 hodín) Japan Foundation Japanese-Language Institute (Osaka, Japonsko) 2019
"Online výučba štyroch jazykových zručností" a "Sociálno-emocionálne vzdelávanie" (online seminár, 45 hodín) TESOL-Ukraine Online Teacher Development Institute 2021
Komplexný program vyučovacích metód japončiny pre učiteľov japonského jazyka (letný kurz, 130 hodín) Japan Foundation Japanese-Language Institute (Saitama, Japonsko) 2023
Séria vzdelávacích webinárov o scientometrii pre profesionálny rozvoj „Medzinárodné skúsenosti v oblasti publikovania. Úspešné publikácie v databázach Scopus a Web of Science“ (30 hodín) Scientific publications 2023
Séria vzdelávacích webinárov o scientometrii pre profesionálny rozvoj „Od myšlienky k úspešnej publikácii“ (30 hodín) Scientific publications 2024

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
2
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
3
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
1
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Geografia a etnografia súčasného Japonska Východoázijské jazyky a kultúry 1 11. Filológia

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
49
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
27
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
5 (1 v tlači)
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
4
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
39
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
37
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
5
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
5
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
3
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
3
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Luchenko, O., Chervinko, Y., & Doronina, O. (2024). Teacher induction in Japan, the UK and the USA. Comenius University Bratislava. ISBN 978-80-223-5865-1

2

Luchenko, O. (2023). Introduction to Japanese. Comenius University in Bratislava. ISBN 978-80-223-5646-6 

3

Luchenko, O., Doronina, O., & Chervinko, Y. (2024). The use of English medium instruction in multilingual classrooms in Japanese language teaching. Advanced Education, 24, 58-74. https://doi.org/10.20535/2410-8286.297391 (WoS, Scopus)

4

Luchenko, O., Doronina, O., & Chervinko, Y. (2024). Possible Factors Influencing the Willingness to Use English in Teaching Japanese as a Foreign Language by Non-Native Speakers. Sustainable Multilingualism, 24, 45-78. https://doi.org/10.2478/sm-2024-0003 (Scopus)

5

Luchenko, O., Doronina, O. (2023). Application of the Positive Japanese Experience for Teacher Induction in Slovakia. Studia Orientalia Slovaca, 22 (1), 21-48. (Scopus)

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Luchenko, O., Chervinko, Y., & Doronina, O. (2024). Teacher induction in Japan, the UK and the USA. Comenius University Bratislava. ISBN 978-80-223-5865-1

2

Luchenko, O., Doronina, O., & Chervinko, Y. (2024). The use of English medium instruction in multilingual classrooms in Japanese language teaching. Advanced Education, 24, 58-74. https://doi.org/10.20535/2410-8286.297391 (WoS, Scopus)

3

Luchenko, O., Doronina, O., & Chervinko, Y. (2024). Possible Factors Influencing the Willingness to Use English in Teaching Japanese as a Foreign Language by Non-Native Speakers. Sustainable Multilingualism, 24, 45-78. https://doi.org/10.2478/sm-2024-0003 (Scopus)

4

Luchenko, O., Doronina, O. (2023). Application of the Positive Japanese Experience for Teacher Induction in Slovakia. Studia Orientalia Slovaca, 22 (1), 21-48. (Scopus)

5

Luchenko, O, Yurchenko, V. (2023). Entering the Teaching Profession in Slovakia. Educational Challenges, 28(1), 113-127. https://doi.org/10.34142/2709-7986.2023.28.1.09

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

Application of the positive Japanese experience in the professional adaptation of novice teachers for developing countries

[01] Reasons for an educational pact in Spain within the framework of decentralised government administration / Sánchez Lissen, Encarnación [Autor, 100%]. – DOI 10.22550/REP80-2-2022-03. – SCO. In: Revista Espanola de Pedagogia [textový dokument (print)] [elektronický dokument] . – Logrono (Španielsko) : Universidad Internacional de La Rioja. – ISSN 0034-9461. – ISSN (online) 2174-0909. – Roč. 80, č. 282 (2022), s. 311-329

2

Entering the Teaching Profession in Slovakia

[01] Basic logical operation skills and logical reasoning competences of university students in a Western region of Romania / Debrenti, Edith [Autor] ; Bordás, Andrea [Autor]. – DOI 10.3389/feduc.2023.1273602. – WOS CC. In: Frontiers in education [elektronický dokument] . – Lausanne (Švajčiarsko) : Frontiers Media. – ISSN 2504-284X. – Roč. 8 (2023), s. 1-8

3

Entering the Teaching Profession in Slovakia

[02] Factors Influencing Teachers to Stay in The Profession Case of Albania / Agaj, Desara [Autor]. In: European journal of multidisciplinary studies [elektronický dokument] [textový dokument (print)] . – Tirana (Albánsko): European center for science education and research. – ISSN 2414-8385. – Roč. 8, č. 2 (2023), s. 158-165

4

Translanguaging in teaching foreign languages

[02] Dynamics of Language Use in Socio-Academic Contexts and Their Implications for Language Teaching / Kholiq, Muh [Autor]. – DOI 10.37680/qalamuna.v17i1.5812. In: Qalamuna [textový dokument (print)] [elektronický dokument] : Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama. – Jawa Timur (Indonézia) : Pascasarjana Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo. – ISSN 1907-6355. – ISSN (online) 2656-9779. – Roč. 17, č. 1 (2025), s. 281-294

5

Translanguaging in teaching foreign languages

[02] Intellectual game as a tool for activating cognitive activity of students of non-linguistic schools / Fedorčenko, J. F. [Autor]; Turenko, R. L. [Autor]. – DOI 10.32782/2663- 6085/2024/78.2.23. In: Innovacijna pedahohika [textový dokument (print)] . – Odesa (Ukrajina) : Helvetica. – ISSN 2663-6085. – ISSN (online) 2663-6093. – Roč. 78, č. 2 (2024), s. 112-115

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

Medzinárodný výskumný grant v rámci programu UMB Schéma podpory zahraničných výskumníkov (apríl-júl 2022). Výskumný projekt "Uplatnenie pozitívnej japonskej skúsenosti v profesijnej adaptácii začínajúcich učiteľov na Slovensku". No. 008UMB-2-1/2021

2

Projekt v rámci implementácie Plánu obnovy a odolnosti SR. Stipendiá pre excelentné vyskumnícky - Financované Európskou úniou (december 2022 - apríl 2025). Kod projektu: No. 09I03-03-V01-00071

3

Japan Foundation Japanese Studies Fellowship Program (2025-2026). Research project "Analysis of Japanese language textbooks in the context of multilingual education". Project No. 21002460

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Riaditeľ projektu medzinárodnej vzdelávacej činnosti: Program grantovej podpory nákupu učebných materiálov pre organizácie v oblasti vzdelávania v japonskom jazyku Financované nadáciou Japan Foundation na Charkivskej štátnej univerzite 2015-2016
Riaditeľ projektu medzinárodnej vzdelávacej činnosti: Program grantovej podpory nákupu učebných materiálov pre organizácie v oblasti vzdelávania v japonskom jazyku Financované nadáciou Japan Foundation na Charkivskej štátnej univerzite 2020-2021
Členka poradného výboru medzinárodnej konferencie "Embracing the forte of SDGs in English language and literature: a cognitive perspective" SRM Institute of Science and Technology Faculty of Engineering and Technology (Kattankulathur, India) 28.-29. marca 2024

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Univerzita Komenského v Bratislave Gondova ulica 2, 811 02 Bratislava 1 máj-jún 2022 Erasmus+ teaching mobility

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Vedecký a jazykový poradca pre 10 študentských článkov v rokoch 2013 až 2022 (7 článkov je z oblasti japonských štúdií).

Medzinárodné aktivity:

  • December 2023 – Organizácia účasti študentov univerzity na online stretnutí kultúrnej výmeny so študentmi univerzity Kyoei (Japonsko) v rámci vzdelávania ku "Global Citizenship Education."
  • Február 2023 – Organizácia a viedenie online seminára na tému „Ukrajina dnes“ v spolupráci s univerzitou Kyoei (Saitama, Japonsko) za účasti piatich japonských univerzít.
  • Máj 2023 – Zorganizovala a viedla online stretnutie pre študentov a absolventov univerzít s japonskou spoločnosťou KOWA na tému „Zamestnanie v Japonsku“.
  • Júl 2023 – Účasť na charitatívnom koncerte „With a wish for peace“, kde predniesla príhovor na tému „Ukrajina dnes“ na Univerzite pedagogiky v Hokkaide.
  • December 2023 – Organizácia a viedenie online stretnutie kultúrnej výmeny so študentmi a učiteľmi univerzity Kyoei (Japonsko) v rámci vzdelávania ku "Global Citizenship Education." Stretnutie sa konalo pod témou „Ruská invázia na Ukrajinu a čo môžeme urobiť“ s cieľom priblížiť aktuálnu situáciu na Ukrajine a prehĺbiť vzájomné porozumenie medzi Ukrajinou a Japonskom.
Dátum poslednej aktualizácie
2025-06-17