Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
PhDr. Ľudmila Hrdináková, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Hrdináková
I.2 - Meno
Ľudmila
I.3 - Tituly
PhDr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1966
I.5 - Názov pracoviska
Katedra knižničnej a informačnej vedy, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
I.6 - Adresa pracoviska
Gondova 2, 811 01 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
Odborný asistent
I.8 - E-mailová adresa
ludmila.hrdinakova@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/3968?mode=full&do=filterForm-submit&name=%C4%BEudmila&surname=hrdin%C3%A1kov%C3%A1&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Mediálne a komunikačné štúdiá
I.11 - ORCID iD
0009-0008-2844-665X

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, Katedra knihovedy a vedeckých informácií
II.b - Rok
1989
II.c - Odbor a program
vedecké informácie a knihovníctvo
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, Katedra knižničnej a informačnej vedy
II.b - Rok
2017
II.c - Odbor a program
knižnično-informačné štúdiá
II.4 - Titul docent
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
Odborný asistent Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta 2023 - doteraz
Výskumný pracovník - výskumník Univerzita Komenského v Bratislave 01.10.2017 - 31.12.2017
Výskumný pracovník - výskumník Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta 01.02.1996 - 30.06.2018
DTP a technická redakcia, samostatne zárobkovo-činná osoba Vydavateľstvo Slovac Academic Press, s.r.o. 1995-1996
Media manažér Reklamná agentúra EURO RSCG BBK Bratislava, Pribinova 28, Bratislava 1994

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Čtením a psaním ke kritickému myšlení Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), Kritické myšlení 2008
Mediální výchova, Mediální výchova 2 Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), Kritické myšlení 2008, 2009
Kritické myšlení v MŠ a 1. tříde ZŠ Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), Kritické myšlení 2010
Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), Kritické myšlení 2010
Typologie MBTI A Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), Kritické myšlení 2014
Typologie MBTI B Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), Kritické myšlení 2016
Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet -- pokračovací kurz Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), Kritické myšlení 2014
Čteme s porozuměním každý den Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), Kritické myšlení 2013
Lektor Asociácia lektorov a kariérnych poradcov, Banská Bystrica 2022
Práca s nástrojom Power BI, Power BI pre pokročilých Univerzita Komenského v Bratislave 2025

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Úvod do informačnej a mediálnej gramotnosti informačné štúdiá prvý mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Čitatelia a používatelia informácií informačné štúdiá prvý mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Digitálne technológie vo vzdelávaní učiteľský základ prvý učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
4
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
2
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
56
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
46
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Typológia informačných zdrojov informačné štúdiá prvý mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Stratégie podpory čítania informačné štúdiá prvý mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Informačné fondy informačné štúdiá prvý mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Literatúra pre deti a mládež informačné štúdiá prvý mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Koncepty čítania a čitateľskej gramotnosti informačné štúdiá druhý mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Exkurzia do zahraničnej knižnice informačné štúdiá prvý mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Základy akademického písania informačné štúdiá prvý mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Metodika práce s detským recipientom informačné štúdiá prvý mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Didaktika informačnej vedy 1 informačné štúdiá DPŠ mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Didaktika informačnej vedy 2 informačné štúdiá DPŠ mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Pedagogická prax z informačnej vedy 1 informačné štúdiá DPŠ mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies
Pedagogická prax z informačnej vedy 2 informačné štúdiá DPŠ mediálne a komunikačné štúdiá/Media and Communication Studies

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
72
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
28
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
0
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
0
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
166
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
52
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
17
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
6
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
2
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
2
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Hrdináková, Ľudmila; Kopáčiková, Judita a Pavol Rankov. Text a čítanie, mládež a knižnice. 1. vyd. Košice: Technická univerzita, 2017. - 123 s. ISBN 978-80-553-2858-4.

2

Hrdináková, Ľudmila. Čitanie ako multidimenzionálny konštrukt. In: Marek Timko (zost.). Kompendium knihovnictví (3). Ostrava: Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, 2024, s. 97-164. ISBN 978-80-7054-345-0. ISBN (elektronické) 978-80-7054-346-7.

3

Hrdináková, Ľudmila a Miriam Ondrišová. Gramotnosť, kreativita a umelá inteligencia vo vzdelávaní. In: Knižničná a informačná 31: Informačná tvorivosť a umelá inteligencia. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2025, s. 101 – 127. ISBN 978-80-223-5891-0 (tlač). ISBN 978-80-223-5892-7 (online).

4

Hrdináková, Ľudmila a Jakub Fázik. Etické aspekty štandardov informačnej gramotnosti. In: Knižničná a informačná veda 30. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2023, s. 164 – 193. ISBN 978-80-223-5504-9.

5

Hrdináková, Ľudmila. Etické dilemy integrácie digitálnych technológií do vzdelávania. In: Knižničná a informačná veda 30. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2023, s. 121-152. ISBN 978-80-223-5504-9.

6

Buzová, Katarína; Hrdináková, Ľudmila a Milan Regec. Metodologické aspekty sledovania pohybu očí v kontexte výskumu čítania. In: Jela Steinerová (zost.). Knižničná a informačná veda 28. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2019, s. 111 – 128. ISBN 978-80-223-4769-3.

7

Hrdináková, Ľudmila a Katarína Buzová. Východiskové teoretické koncepty výskumu čítania metodológiou sledovania pohybu očí. In: Jela Steinerová (zost.). Knižničná a informačná veda 28. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2019, s. 95 – 110. ISBN 978-80-223-4769-3.

8

Hrdináková, Ľudmila a Jakub Fázik. Informačná gramotnosť a informačné vzdelávanie. Online. Bratislava: Slovenská pedagogická knižnica, 2021. 207 s. ISBN 978-80-974036-2.

9

Hrdináková, Ľudmila. Rozbehy počiatočného čitateľstva. In: Knižnica: časopis pre knihovníctvo. roč. 24, č. 1 (2023), s. 52 – 64. ISSN 1335-7026. ISSN (online) 1336-0965.

10

Hrdináková, Ľudmila a Františka Nováková. Rozvoj morálneho uvažovania dieťaťa pomocou literárneho naratívu. In: Knižnica: časopis pre knihovníctvo. roč. 24, č. 1 (2023), s. 13 – 25. ISSN 1335-7026. ISSN (online) 1336-0965.

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Hrdináková, Ľudmila. Čitanie ako multidimenzionálny konštrukt. In: Marek Timko (zost.). Kompendium knihovnictví (3). Ostrava: Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, 2024, s. 97-164. ISBN 978-80-7054-345-0. ISBN (elektronické) 978-80-7054-346-7.

2

Hrdináková, Ľudmila a Miriam Ondrišová. Gramotnosť, kreativita a umelá inteligencia vo vzdelávaní. In: Knižničná a informačná 31: Informačná tvorivosť a umelá inteligencia. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2025, s. 101 – 127. ISBN 978-80-223-5891-0 (tlač). ISBN 978-80-223-5892-7 (online).

3

Hrdináková, Ľudmila a Jakub Fázik. Etické aspekty štandardov informačnej gramotnosti. In: Knižničná a informačná veda 30. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2023, s. 164 – 193. ISBN 978-80-223-5504-9.

4

Hrdináková, Ľudmila. Etické dilemy integrácie digitálnych technológií do vzdelávania. In: Knižničná a informačná veda 30. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2023, s. 121-152. ISBN 978-80-223-5504-9.

5

Buzová, Katarína; Hrdináková, Ľudmila a Milan Regec. Metodologické aspekty sledovania pohybu očí v kontexte výskumu čítania. In: Jela Steinerová (zost.). Knižničná a informačná veda 28. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2019, s. 111 – 128. ISBN 978-80-223-4769-3.

6

Hrdináková, Ľudmila a Katarína Buzová. Východiskové teoretické koncepty výskumu čítania metodológiou sledovania pohybu očí. In: Jela Steinerová (zost.). Knižničná a informačná veda 28. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2019, s. 95 – 110. ISBN 978-80-223-4769-3.

7

Hrdináková, Ľudmila a Jakub Fázik. Informačná gramotnosť a informačné vzdelávanie. Online. Bratislava: Slovenská pedagogická knižnica, 2021. 207 s. ISBN 978-80-974036-2.

8

Hrdináková, Ľudmila a Františka Nováková. Rozvoj morálneho uvažovania dieťaťa pomocou literárneho naratívu. In: Knižnica: časopis pre knihovníctvo. roč. 24, č. 1 (2023), s. 13 – 25. ISSN 1335-7026. ISSN (online) 1336-0965.

9

Hrdináková, Ľudmila. Rozbehy počiatočného čitateľstva. In: Knižnica: časopis pre knihovníctvo. roč. 24, č. 1 (2023), s. 52 – 64. ISSN 1335-7026. ISSN (online) 1336-0965.

10

Fázik, Jakub a Ľudmila Hrdináková. Perspektívy elektronického veku v kontexte sekundárnej orality: vplyv komunikačných modalít na jednotlivca a spoločnosť. In: Knižnica: časopis pre knihovníctvo. roč. 20, č. 4 (2019), s. 3 – 13. ISSN 1335-7026. ISSN (online) 1336-0965.

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

2021 [01/20] / SVK - Paveleková, Jana - Čábyová, Ľudmila - Hrušková, Alena. Reading Behaviour in the Digital Age: Impact of Covid-19 on Consumer Behaviour [elektronický dokument] In: Media Literacy and Academic Research. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Fakulta masmediálnej komunikácie, 2021, Roč. 4, č. 2, s. 25-41 [tlačená forma] [online]. ISSN 2585-8726. ISSN (online) 2585-9188. - WOS CC ; ESCI, s. 39

2

2016 [01/12] / neurčené - Bolek, V. - Kokles, M. - Korček, F. Vision 2020 : innovation, management, development, sustainability, and competitive economic growth [textový dokument (print)] . Norristown: INT Business information management, 2016. 1 vyd. - CPCI-SSH ; WOS CC, s. 1110

3

2016 [01/20] / ROM - Moravčíková, Mária - Burianová, Ľubica. Reading literacy in the context of media literacy with regard to information behaviour of university students [elektronický dokument] In: European Journal of Science and Theology. Jasy: Academic organisation for environmental engineering and sustainable development, 2016, Roč. 12, č. 6, s. 211-222 [tlačená forma] [online]. ISSN 1841-0464. ISSN (online) 1842-8517. - SCO ; WOS CC, s. 221

4

2021 [01/20] / SVK - Paveleková, Jana - Čábyová, Ľudmila - Hrušková, Alena. Reading Behaviour in the Digital Age: Impact of Covid-19 on Consumer Behaviour [elektronický dokument] In: Media Literacy and Academic Research. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Fakulta masmediálnej komunikácie, 2021, Roč. 4, č. 2, s. 25-41 [tlačená forma] [online]. ISSN 2585-8726. ISSN (online) 2585-9188. - WOS CC ; ESCI, s. 39

5

2016 [02/12] / SVK - Zápotočná, Oľga. Reading literacy in the age of digital technologies [elektronický dokument]. DOI 10.1515/humaff-2016-0027 In: Human affairs: postdisciplinary humanities & social sciences quarterly. Bratislava: De Gruyter, 2016, Roč. 26, č. 3, s. 317-328 [tlačená forma] [online]. ISSN 1210-3055. ISSN (online) 1337-401X. - WOS CC ; SCO, s. 327

6

2022 [01/20] / POL - Magalová, Gabriela - Gajdoš, Roman - Vyskočová, Štefánia. A Book for Children as Symbiosis of a Text and a Picture: Can Future Teachers Evaluate Literary and Illustrative Value of Books for Children? [elektronický dokument]. DOI 10.2478/jolace-2022-0018. TUTPFSJL signatúra E095380TUTPFPVU signatúra E095380 In: Journal of Language and Cultural Education. Nitra: SlovakEdu, 2022, Roč. 10, č. 3, s. 63-78 [tlačená forma] [online]. ISSN 1339-4045. ISSN (online) 1339-4584. - WOS CC ; ESCI, s. 77

7

2019 [01/20] / ESP - Babiaková, Simoneta - Kasáčová, Bronislava. Reading preferences' analysis of Slovak younger learners In: ICERI2019 Proceedings: 12th International conference of education, research and innovation. Valencia: IATED, 2019, s. 1356-1363 [USB kľúč]. ISBN 978-84-09-14755-7. ISSN 2340-1095. - WOS CC ; CPCI-SSH, s. 1357, 1362

8

2019 [01/20] / ESP - Kasáčová, Bronislava - Babiaková, Simoneta. The causes of a declining interest in reading among teenagers. Qualitative research of 13-year-old students In: ICERI2019 Proceedings: 12th International conference of education, research and innovation. Valencia: IATED, 2019, s. 2979-2985 [USB kľúč]. ISBN 978-84-09-14755-7. ISSN 2340-1095. - WOS CC ; CPCI-SSH, s. 2984

9

2018 [01/20] / ESP - Babiaková, Simoneta - Kasáčová, Bronislava - Cabanová, Mariana. Reading enthusiasm of pupils at elementary school from the perspective of pedagogical research In: ICERI2018 Proceedings: 11th annual International Conference of Education, Research and Innovation. Valencia: IATED, 2018, s. 1715-1724 [USB kľúč]. ISBN 978-84-09-05948-5. ISSN 2340-1095. - WOS CC ; CPCI-SSH, s. 1724

10

2022 [01/20] / POL - Magalová, Gabriela - Gajdoš, Roman - Vyskočová, Štefánia. A Book for Children as Symbiosis of a Text and a Picture: Can Future Teachers Evaluate Literary and Illustrative Value of Books for Children? [elektronický dokument]. DOI 10.2478/jolace-2022-0018. TUTPFSJL signatúra E095380TUTPFPVU signatúra E095380 In: Journal of Language and Cultural Education. Nitra: SlovakEdu, 2022, Roč. 10, č. 3, s. 63-78 [tlačená forma] [online]. ISSN 1339-4045. ISSN (online) 1339-4584. - WOS CC ; ESCI, s. 77

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

APVV 19/0074: Stratégie efektívneho čitateľského správania a ich skúmanie v kľúčových etapách vývinu gramotnosti (2020-2024)

2

Projekt InCreDe: 09103-03-V0400239 (obdobie 2024 -- 2026)

3

1/0360/21 Sociálne reprezentácie etických výziev digitálnej informačnej revolúcie (2021 - 2023)

4

Projekt č. 068UK-4/2025: Kultivácia etických praktík pri práci s informáciami v univerzitnom prostredí (KEPUP)

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou
  • Noc výskumníkov -- pravidelná prezentácia odboru a vedeckej činnosti pracoviska (člen prezentačného tímu)
  • Osmijankova literárna záhrada -- kontinuitný dvojzložkový projekt na podporu čítania a čitateľskej gramotnosti: kampaň zameraná na mladší školský vek a priebežné vzdelávanie učiteľov a knihovníkov (člen tvorivého tímu projektu, odborný garant)
  • Motivačné aktivity s detským čitateľom -- medzinárodný odborný seminár určený pre knihovníkov a pedagogických pracovníkov špecializujúcich sa na prácu s mladým čitateľom (odborný garant)
Dátum poslednej aktualizácie
2025-04-24