Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
Mgr. Silvia Harvanová, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Harvanová
I.2 - Meno
Silvia
I.3 - Tituly
PhD.
I.4 - Rok narodenia
1988
I.5 - Názov pracoviska
Katedra psychológie
I.6 - Adresa pracoviska
Gondova 2
I.7 - Pracovné zaradenie
odborný asistent
I.8 - E-mailová adresa
silvia.harvanova@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21347
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
32. psychológia
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0002-4973-8634

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta
II.b - Rok
2010
II.c - Odbor a program
psychológia/ psychológia
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta
II.b - Rok
2012
II.c - Odbor a program
psychológia/ psychológia
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta
II.b - Rok
2016
II.c - Odbor a program
psychológia/ klinická psychológia
II.4 - Titul docent
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
odborný asistent Katedra psychológie, Filozofická fakulta UK v Bratislave 1.9.2021 - trvá
školský psychológ ZŠ Dubová 1, Bratislava 2.9.2016 - trvá
odborný asistent Katedra psychológie a patopsychológie, Pedagogická fakulta UK v Bratislave 2.9.2016 - 31.8. 2021

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
DALF C1 (oficiálny certifikát úrovne schopností vo francúzskom jazyku) Francúzsky inštitút na Slovensku /udeľuje Ministerstvo školstva Francúzskej republiky) 2010
UNIcert Certificate - level III, English language for psychological and pedagogical sciences programme, zodpovedá úrovni C1 podľa Európskeho referenčného jazykového rámca certifikát akreditovaný medzinárodným systémom UNIcert, udeľovaný UK v Bratislave 2010
DPŠ v odbore psychológia Univerzita Komenského v Bratislave 2016

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
3
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
3
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
15
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
6
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Pedagogická psychológia psychológia I. psychológia
Edukačná psychológia psychológia I. psychológia
Úvod do sociálnej, afektívnej, kognitívnej a behaviorálnej neurovedy psychológia II. psychológia
Psychológia pre učiteľov doplňujúce pedagogické štúdium II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Psychológia pre učiteľov učiteľstvo I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Emocionalita a sociálne správanie v období detstva a adolescencie psychológia I. psychológia

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
47
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
31
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
5
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
4
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
14
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
14
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
4
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
4
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
0
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
0
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Kraus, J., Čavojská, N., Harvanová, S., & Hajdúk, M. (2023). Interpersonal distance in schizophrenia: A systematic review. Schizophrenia Research 2024 Apr; 266:1-11. doi: 10.1016/j.schres.2024.02.006. 

2

Harvanová, S., Sokolová, L., Lemešová, M., Hlaváč, P., Minarovičová, K., & Jursová- Zacharová, Z. (2020). Pohyby očí, selektívna pozornosť a profesijné videnie učiteľov a učiteliek. Orbis Scholae:14 (1) 33-48. https://doi.org/10.14712/23363177.2020.9

3

Sokolová, L., Brozmanová, E, Harvanová, S., Jursová-Zacharová, Z., Lemešová, M., & Minarovičová, K. (2019). Empatia učiteľov a učiteliek: prierezová štúdia. Československá psychologie, 63(1), 13-25. ISSN (print) 0009-062X

4

Harvanová, S., Sokolová, L., & Jursová-Zacharová, Z. (2019). Profesijné videnie mužov pri posudzovaní náročných školských situácií: komparatívna analýza dvoch typov dát. In R. Tomšik, & O. Skopal (Eds.), PhD existence 2019: "Tělo a mysl" (1st ed., pp. 301-310). Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5544-0. url

5

Harvanová, S. & Sokolová, L. (2020). Afektívny priming ako súčasť systému zameriavania pozornosti a stupňa vedomého percepčného spracovania. Psychologica 50(1), 15-21. Univerzita Komenského v Bratislave. url

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Kraus, J., Čavojská, N., Harvanová, S., & Hajdúk, M. (2023). Interpersonal distance in schizophrenia: A systematic review. Schizophrenia Research 2024 Apr; 266:1-11. doi: 10.1016/j.schres.2024.02.006. 

2

Harvanová, S., Sokolová, L., Lemešová, M., Hlaváč, P., Minarovičová, K., & Jursová- Zacharová, Z. (2020). Pohyby očí, selektívna pozornosť a profesijné videnie učiteľov a učiteliek. Orbis Scholae:14 (1) 33-48. https://doi.org/10.14712/23363177.2020.9

3

Sokolová, L., Brozmanová, E, Harvanová, S., Jursová-Zacharová, Z., Lemešová, M., & Minarovičová, K. (2019). Empatia učiteľov a učiteliek: prierezová štúdia. Československá psychologie, 63(1), 13-25. ISSN (print) 0009-062X

4

Harvanová, S., Sokolová, L., & Jursová-Zacharová, Z. (2019). Profesijné videnie mužov pri posudzovaní náročných školských situácií: komparatívna analýza dvoch typov dát. In R. Tomšik, & O. Skopal (Eds.), PhD existence 2019: "Tělo a mysl" (1st ed., pp. 301-310). Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5544-0. url

5

Harvanová, S. & Sokolová, L. (2020). Afektívny priming ako súčasť systému zameriavania pozornosti a stupňa vedomého percepčného spracovania. Psychologica 50(1), 15-21. Univerzita Komenského v Bratislave. url

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

Lee HS, Holt DJ, Park S. Altered representation of peripersonal and interpersonal space in psychopathology. Clin Psychol Rev. 2024 Dec;114:102509. doi: 10.1016/j.cpr.2024.102509.

2

Cavieres A, Acuña V, Arancibia M, Escobar C. Advances in the ecological validity of research on social cognition in schizophrenia: A systematic review of the literature. Schizophr Res Cogn. 2024 Oct 17;39:100333. doi: 10.1016/j.scog.2024.100333.

3

Lucarini V, Magnani F, Ferroni F, Ardizzi M, Giustozzi F, Volpe R, Fascendini N, Amorosi S, Rasmi F, Marchesi C, Gallese V, Tonna M. Peripersonal Space Plasticity in Relation to Psychopathology and Anomalous Subjective Experiences in Individuals With Early-Onset and Adult-Onset Schizophrenia. Early Interv Psychiatry. 2025 Jan;19(1):e13613. doi: 10.1111/eip.13613.

4

Witt,J., Schorer J., Florian Loffing, F., Roden, I. (2024). Eye-tracking research on teachers’ professional vision: A scoping review,

Teaching and Teacher Education 144, 104568,ISSN 0742-051X, https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104568.

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

Sociálne stiahnutie a fenotyp psychózy - psychologické mechanizmy a ich neurobiologické koreláty naprieč kontinuom norma - patológia - VEGA 1/0493/23, spoluriešiteľka.

Sociálne stiahnutie ja závažný symptóm vyskytujúci sa pri psychotických poruchách. Preskúmanie psychologických mechanizmov a ich neurobiologických korelátov je kľúčové pre porozumenie funkčného vyústenia poruchy. Hlavným cieľom projektu je preskúmať vybrané psychologické mechanizmy (sociálnavkognícia a sociálna motivácia) a ich neurobiologické koreláty, ktoré determinujú vzťah medzi fenotypom psychózy a sociálnym stiahnutím naprieč kontinuom norma – patológia. Projekt je založený na princípe Research Domain Criteria a na dimenzionálnom modeli psychických porúch. Projekt je rozdelený do dvoch častí. V prvej časti je naplánované dlhodobé sledovanie rozsiahleho súboru z bežnej populácie s cieľom analyzovať štruktúru vzťahov a zmeny v čase. Druhá časť projektu sa zameriava na identifikáciu neurobiologických korelátov sociálneho stiahnutia, pričom využíva metódy experimentálnej psychopatológie, zberu behaviorálnych dát (očné pohyby) a fyziologických dát (vodivosť kože, pulz, dilatácia pupily).Kľúčové slová: sociálne stiahnutie, psychotické poruchy, dimenzionálne modely, sociálna kognícia, sociálna motivácia

2

Osobnosť a profesijné videnie učiteľa/učiteľky vo vzťahu k riešeniu náročných situácií v školskej triede v období tranzitu do praxe. VEGA 1/0409/17 2017-2019, spoluriešiteľka. Cieľom projektu bolo realizovať výskum profesijného videnia u budúcich učiteľov a učiteliek s ohľadom na vnímanie a riešenie náročných situácií v školskej triede. Zistili sme rozdiely vo vnímaní nevhodného správania a náročných školských situácií naprieč kariérovým cyklom, ale tiež medzi učiteľmi a študentmi učiteľstva pre primárne a sekundárne vzdelávanie (N = 629). Vnímanie stresu spojeného s nevhodným správaním súvisí s copingovými stratégiami a profesijnými charakteristikami osobnosti študentov a učiteľov. Učitelia a študenti učiteľstva (N = 106) sa líšia v tom, ako distribuujú vizuálnu pozornosť v triede. U študentov magisterského stupňa, ktorí absolvovali výstupovú prax a kurz riadenia školskej triedy pozorujeme rozdiely oproti študentom bakalárskeho stupňa. Rozdiely v premenných sledovania pohybov očí zaznamenávame aj v závislosti od štruktúrovanosti školskej situácie. Výskumné zistenia boli implementované do výučby psychologických kurzov pre študentov učiteľstva. K výstupom projektu patrí 36 publikácií (z toho 2 vedecké monografie a 10 štúdií publikovaných v časopisoch resp. zborníkoch zaradených v databázach WoS a Scopus).

Prehľad publikačných výstupov projektu s odkazmi na stiahnutie voľne dostupných publikácií: http://www.saup.sk/ucime-psychologiu/projekty/osobnost-a-profesijne-videnie-ucitelov-a-uciteliek/vystupy-projektu

3

Test tichého čítania slov ako skríningový nástroj na odhaľovanie rizika dyslexie: VEGA 1/0509/21, 2021-2023, spoluriešiteľka. Cieľom projektu je vytvoriť skríningový test tichého čítania slov, vhodný pre skupinovú administráciu, ktorý umožní odborníkom za pomerne krátky čas identifikovať rizikových žiakov, a tak im včas poskytnúť cielenú pomoc. V priebehu výskumu budú týmto testom hodnotené intaktné deti (N = 400) a deti s diagnostikovanou dyslexiou (N = 100) 2. až 5. ročníka ZŠ. Na základe zmapovaných výkonov budú vypracované normy so stanovenou hranicou potenciálneho a identifikovaného rizika. Výstupom výskumu bude prvý skupinovo administrovaný štandardizovaný skríning dyslexie na Slovensku, prostredníctvom ktorého bude možné za krátky čas vyhľadať rizikových žiakov ešte skôr ako sa dôsledky dyslexie prejavia naplno.   

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
študijný poradca odborný referent pre študentov so špecifickými poruchami učenia Katedra psychológie a patopsychológie, Pedagogická fakulta UK v Bratislave 2.9.2017- 31.8.2021
odborný referent pre študentov so špecifickými poruchami učenia Pedagogická fakulta UK v Bratislave 2.9.2017-30.6.2019
lektorka v rámci kurzov Psychológia v Kocke a Psychológia v Kocke pre pokročilých Katedra psychológie, Filozofická fakulta UK v Bratislave 3.1. 2016 - trvá

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Aktívna účasť na kurze Academic Writing for Publication (február 2022) - bez certifikátu (projekt IMPACT)

Dátum poslednej aktualizácie
2025-02-26