Meno a priezvisko:
|
Mgr. Silvia Harvanová, PhD.
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
odborný asistent | Katedra psychológie, Filozofická fakulta UK v Bratislave | 1.9.2021 - trvá |
školský psychológ | ZŠ Dubová 1, Bratislava | 2.9.2016 - trvá |
odborný asistent | Katedra psychológie a patopsychológie, Pedagogická fakulta UK v Bratislave | 2.9.2016 - 31.8. 2021 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
DALF C1 (oficiálny certifikát úrovne schopností vo francúzskom jazyku) | Francúzsky inštitút na Slovensku /udeľuje Ministerstvo školstva Francúzskej republiky) | 2010 |
UNIcert Certificate - level III, English language for psychological and pedagogical sciences programme, zodpovedá úrovni C1 podľa Európskeho referenčného jazykového rámca | certifikát akreditovaný medzinárodným systémom UNIcert, udeľovaný UK v Bratislave | 2010 |
DPŠ v odbore psychológia | Univerzita Komenského v Bratislave | 2016 |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Pedagogická psychológia | psychológia | I. | psychológia |
Edukačná psychológia | psychológia | I. | psychológia |
Úvod do sociálnej, afektívnej, kognitívnej a behaviorálnej neurovedy | psychológia | II. | psychológia |
Psychológia pre učiteľov | doplňujúce pedagogické štúdium | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Psychológia pre učiteľov | učiteľstvo | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Emocionalita a sociálne správanie v období detstva a adolescencie | psychológia | I. | psychológia |
Kraus, J., Čavojská, N., Harvanová, S., & Hajdúk, M. (2023). Interpersonal distance in schizophrenia: A systematic review. Schizophrenia Research 2024 Apr; 266:1-11. doi: 10.1016/j.schres.2024.02.006.
Harvanová, S., Sokolová, L., Lemešová, M., Hlaváč, P., Minarovičová, K., & Jursová- Zacharová, Z. (2020). Pohyby očí, selektívna pozornosť a profesijné videnie učiteľov a učiteliek. Orbis Scholae:14 (1) 33-48. https://doi.org/10.14712/23363177.2020.9
Sokolová, L., Brozmanová, E, Harvanová, S., Jursová-Zacharová, Z., Lemešová, M., & Minarovičová, K. (2019). Empatia učiteľov a učiteliek: prierezová štúdia. Československá psychologie, 63(1), 13-25. ISSN (print) 0009-062X
Harvanová, S., Sokolová, L., & Jursová-Zacharová, Z. (2019). Profesijné videnie mužov pri posudzovaní náročných školských situácií: komparatívna analýza dvoch typov dát. In R. Tomšik, & O. Skopal (Eds.), PhD existence 2019: "Tělo a mysl" (1st ed., pp. 301-310). Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5544-0. url
Harvanová, S. & Sokolová, L. (2020). Afektívny priming ako súčasť systému zameriavania pozornosti a stupňa vedomého percepčného spracovania. Psychologica 50(1), 15-21. Univerzita Komenského v Bratislave. url
Kraus, J., Čavojská, N., Harvanová, S., & Hajdúk, M. (2023). Interpersonal distance in schizophrenia: A systematic review. Schizophrenia Research 2024 Apr; 266:1-11. doi: 10.1016/j.schres.2024.02.006.
Harvanová, S., Sokolová, L., Lemešová, M., Hlaváč, P., Minarovičová, K., & Jursová- Zacharová, Z. (2020). Pohyby očí, selektívna pozornosť a profesijné videnie učiteľov a učiteliek. Orbis Scholae:14 (1) 33-48. https://doi.org/10.14712/23363177.2020.9
Sokolová, L., Brozmanová, E, Harvanová, S., Jursová-Zacharová, Z., Lemešová, M., & Minarovičová, K. (2019). Empatia učiteľov a učiteliek: prierezová štúdia. Československá psychologie, 63(1), 13-25. ISSN (print) 0009-062X
Harvanová, S., Sokolová, L., & Jursová-Zacharová, Z. (2019). Profesijné videnie mužov pri posudzovaní náročných školských situácií: komparatívna analýza dvoch typov dát. In R. Tomšik, & O. Skopal (Eds.), PhD existence 2019: "Tělo a mysl" (1st ed., pp. 301-310). Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5544-0. url
Harvanová, S. & Sokolová, L. (2020). Afektívny priming ako súčasť systému zameriavania pozornosti a stupňa vedomého percepčného spracovania. Psychologica 50(1), 15-21. Univerzita Komenského v Bratislave. url
Lee HS, Holt DJ, Park S. Altered representation of peripersonal and interpersonal space in psychopathology. Clin Psychol Rev. 2024 Dec;114:102509. doi: 10.1016/j.cpr.2024.102509.
Cavieres A, Acuña V, Arancibia M, Escobar C. Advances in the ecological validity of research on social cognition in schizophrenia: A systematic review of the literature. Schizophr Res Cogn. 2024 Oct 17;39:100333. doi: 10.1016/j.scog.2024.100333.
Lucarini V, Magnani F, Ferroni F, Ardizzi M, Giustozzi F, Volpe R, Fascendini N, Amorosi S, Rasmi F, Marchesi C, Gallese V, Tonna M. Peripersonal Space Plasticity in Relation to Psychopathology and Anomalous Subjective Experiences in Individuals With Early-Onset and Adult-Onset Schizophrenia. Early Interv Psychiatry. 2025 Jan;19(1):e13613. doi: 10.1111/eip.13613.
Witt,J., Schorer J., Florian Loffing, F., Roden, I. (2024). Eye-tracking research on teachers’ professional vision: A scoping review,
Teaching and Teacher Education 144, 104568,ISSN 0742-051X, https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104568.
Sociálne stiahnutie a fenotyp psychózy - psychologické mechanizmy a ich neurobiologické koreláty naprieč kontinuom norma - patológia - VEGA 1/0493/23, spoluriešiteľka.
Sociálne stiahnutie ja závažný symptóm vyskytujúci sa pri psychotických poruchách. Preskúmanie psychologických mechanizmov a ich neurobiologických korelátov je kľúčové pre porozumenie funkčného vyústenia poruchy. Hlavným cieľom projektu je preskúmať vybrané psychologické mechanizmy (sociálnavkognícia a sociálna motivácia) a ich neurobiologické koreláty, ktoré determinujú vzťah medzi fenotypom psychózy a sociálnym stiahnutím naprieč kontinuom norma – patológia. Projekt je založený na princípe Research Domain Criteria a na dimenzionálnom modeli psychických porúch. Projekt je rozdelený do dvoch častí. V prvej časti je naplánované dlhodobé sledovanie rozsiahleho súboru z bežnej populácie s cieľom analyzovať štruktúru vzťahov a zmeny v čase. Druhá časť projektu sa zameriava na identifikáciu neurobiologických korelátov sociálneho stiahnutia, pričom využíva metódy experimentálnej psychopatológie, zberu behaviorálnych dát (očné pohyby) a fyziologických dát (vodivosť kože, pulz, dilatácia pupily).Kľúčové slová: sociálne stiahnutie, psychotické poruchy, dimenzionálne modely, sociálna kognícia, sociálna motivácia
Osobnosť a profesijné videnie učiteľa/učiteľky vo vzťahu k riešeniu náročných situácií v školskej triede v období tranzitu do praxe. VEGA 1/0409/17 2017-2019, spoluriešiteľka. Cieľom projektu bolo realizovať výskum profesijného videnia u budúcich učiteľov a učiteliek s ohľadom na vnímanie a riešenie náročných situácií v školskej triede. Zistili sme rozdiely vo vnímaní nevhodného správania a náročných školských situácií naprieč kariérovým cyklom, ale tiež medzi učiteľmi a študentmi učiteľstva pre primárne a sekundárne vzdelávanie (N = 629). Vnímanie stresu spojeného s nevhodným správaním súvisí s copingovými stratégiami a profesijnými charakteristikami osobnosti študentov a učiteľov. Učitelia a študenti učiteľstva (N = 106) sa líšia v tom, ako distribuujú vizuálnu pozornosť v triede. U študentov magisterského stupňa, ktorí absolvovali výstupovú prax a kurz riadenia školskej triedy pozorujeme rozdiely oproti študentom bakalárskeho stupňa. Rozdiely v premenných sledovania pohybov očí zaznamenávame aj v závislosti od štruktúrovanosti školskej situácie. Výskumné zistenia boli implementované do výučby psychologických kurzov pre študentov učiteľstva. K výstupom projektu patrí 36 publikácií (z toho 2 vedecké monografie a 10 štúdií publikovaných v časopisoch resp. zborníkoch zaradených v databázach WoS a Scopus).
Prehľad publikačných výstupov projektu s odkazmi na stiahnutie voľne dostupných publikácií: http://www.saup.sk/ucime-psychologiu/projekty/osobnost-a-profesijne-videnie-ucitelov-a-uciteliek/vystupy-projektu
Test tichého čítania slov ako skríningový nástroj na odhaľovanie rizika dyslexie: VEGA 1/0509/21, 2021-2023, spoluriešiteľka. Cieľom projektu je vytvoriť skríningový test tichého čítania slov, vhodný pre skupinovú administráciu, ktorý umožní odborníkom za pomerne krátky čas identifikovať rizikových žiakov, a tak im včas poskytnúť cielenú pomoc. V priebehu výskumu budú týmto testom hodnotené intaktné deti (N = 400) a deti s diagnostikovanou dyslexiou (N = 100) 2. až 5. ročníka ZŠ. Na základe zmapovaných výkonov budú vypracované normy so stanovenou hranicou potenciálneho a identifikovaného rizika. Výstupom výskumu bude prvý skupinovo administrovaný štandardizovaný skríning dyslexie na Slovensku, prostredníctvom ktorého bude možné za krátky čas vyhľadať rizikových žiakov ešte skôr ako sa dôsledky dyslexie prejavia naplno.
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
študijný poradca odborný referent pre študentov so špecifickými poruchami učenia | Katedra psychológie a patopsychológie, Pedagogická fakulta UK v Bratislave | 2.9.2017- 31.8.2021 |
odborný referent pre študentov so špecifickými poruchami učenia | Pedagogická fakulta UK v Bratislave | 2.9.2017-30.6.2019 |
lektorka v rámci kurzov Psychológia v Kocke a Psychológia v Kocke pre pokročilých | Katedra psychológie, Filozofická fakulta UK v Bratislave | 3.1. 2016 - trvá |
Aktívna účasť na kurze Academic Writing for Publication (február 2022) - bez certifikátu (projekt IMPACT)