Meno a priezvisko:
|
Mgr. Radoslav Blaho, PhD.
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
odborný asistent | Katedra psychológie FiF UK Bratislava | od 2015 |
lektor | Katedra sociálnej práce, Pedagogická fakulta UK Bratislava | 2022-2023 |
psychológ, člen Podporného tímu | Bilingválne gymnázium C.S.Lewisa v Bratislave | od 2022 |
psychológ | Transplantačná jednotka kostnej drene, KDHaO, NÚDCH Bratislava | 2013-2016, 2020-2022 |
vedúci odboru a lektor kurzov Psychológia I.-III. | Univerzita tretieho veku, CDV UK v Bratislave | 2016-2020 |
psychológ | Detský fond SR, projekty "Dieťa s ADHD" a "Zdravé vzťahy v rodine" | 2016-2020 |
školský psychológ | SZŠ Sklenárova 1, Bratislava | 2016-2020 |
lektor pre pracovníkov s mládežou a mladých ľudí so zdravotným znevýhodnením | EPIC n.o., Bratislava | 2015-2016 |
dobrovoľník, terénny pracovník | Nízkoprahové centrum pre deti a mládež Mixklub, Detský fond SR | 2010-2013 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Projekt IMPACT (Improving Academic Teaching and Internationalisation through Enhanced Competences of University Teacher), LPP program Erasmus+, garantovaný organizáciou SEDA | Flozofická Fakulta UK, SR | 2019-2022 |
psychoterapeutický výcvik v Transformačnej systemickej terapii podľa Satirovej | Inštitút Virginie Satirovej Slovensko | 2017-2022 |
terapia Sandplay - využitie pieskoviska v diagnostike, poradenstve a terapii | Inštitút rodinnej terapie a terapie vzťahovej väzby, Martin | 2017 |
špecializačné vzdelávanie v odbore Klinická psychológia | Slovenská zdravotnícka Univerzita, Bratislava | 2012- |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Sociálna psychológia | psychológia | I. | psychológia |
Sociálno-psychologický výcvik 1 | psychológia | I. | psychológia |
Poradenské a psychoterapeutické prístupy | psychológia | II. | psychológia |
Psychológia morálky | psychológia | I. | psychológia |
Sociálano-psychologický výcvik 2 | psychológia | I. | psychológia |
Vybrané otázky sociálnej psychológie | psychológia | II. | psychológia |
Psychoonkológia | psychológia | II. | psychológia |
Seminár k bakalárskej práci 1 | psychológia | I. | psychológia |
Seminár k bakalárskej práci 2 | psychológia | I. | psychológia |
Seminár k diplomovej práci | psychológia | II. | psychológia |
ADC - Krajmer, P., Malá, M., Bahy, C., Blaho, R., Harinek, L., Horáková, J., & Kolenová, A. (2017). Commentary: Perceived social support and health-related quality of life in AYA cancer survivors and controls. Frontiers in psychology, 8, 225. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00225
ADM - Hrčková, A., Srba, I., Móro, R., Blaho, R., Šimko, J., Návrat, P., & Bieliková, M., (2019). Unravelling the basic concepts andintents of misbehavior in post-truth society. Bibliotecas, 15(3), 421-428.
ADN - Blaho, R. (2016). Slovak healthcare workers’ lived experience of conscience. Human Affairs, 26(2), 140-152. https://doi.org/10.1515/humaff-2016-0015
AEC - Machová, K. et al. (2021). Addressing false information and abusive language in digital space using intelligent approaches. In Towards digital intelligence society: a knowledge-based approach, Cham: Springer Nature, 3-32.
V2 - Blaho, R. (2022). International diversity as a completely new experience. In Internationalising teaching in higher education: supporting peer learning, Delft : Delft University of Technology, 15-24.
V3_001 / Tomaníková, Simona (Autor) (33.334%) - Kurilla, Adam (Autor) [Interný doktorand] [UKOFIPS] (33.333%) - Blaho, Radoslav (Autor) [UKOFIPS] (33.333%): Spiritualita v kontexte užívania psychedelík = Spirituality in the context of psychedelic use. – text. – [recenzované].
In: Alkoholizmus a drogové závislosti [textový dokument (print)] : odborný časopis Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky a Sekcie drogových závislostí Psychiatrickej spoločnosti SLS : (Protialkoholický obzor) = Professional Journal of the Ministry of Health of the Slovak Republic. – Bratislava (Slovensko) : Obzor. – ISSN 0862-0350. – Roč. 59, č. 3-4 (2024), s. 127-157 [tlačená forma]
V2_001 / Blaho, Radoslav (Autor) [UKOFIPS] (100%): Nádorové ochorenia v kontexte psychológie zdravia.
In: Osobnosť ako zdroj reziliencie a rizika u pacientov s chronickým ochorením [textový dokument (print)] / Mesárošová, Barbora [Autor] ; Ludrovská, Katarína [Autor] ; Konrádová, Ľubica [Autor] ; Blaho, Radoslav [Autor] ; Szabó, Andrea Kristína [Autor] ; Radványiová, Nikola [Autor] ; Guľa, Štefan [Autor] ; Šovčíková, Eva [Recenzent] ; Greškovičová, Katarína [Recenzent]. – 1. vyd. – Bratislava (Slovensko) : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022. – ISBN 978-80-223-5447-9, s. 243-285 [tlačená forma]
V2_002 / Mesárošová, Barbora (Autor) [UKOFIPS] (34%) - Ludrovská, Katarína (Autor) [UKOFIPS] (33%) - Blaho, Radoslav (Autor) [UKOFIPS] (33%): Modely mechanizmov spájajúce osobnosť a zdravie.
In: Osobnosť ako zdroj reziliencie a rizika u pacientov s chronickým ochorením [textový dokument (print)] / Mesárošová, Barbora [Autor] ; Ludrovská, Katarína [Autor] ; Konrádová, Ľubica [Autor] ; Blaho, Radoslav [Autor] ; Szabó, Andrea Kristína [Autor] ; Radványiová, Nikola [Autor] ; Guľa, Štefan [Autor] ; Šovčíková, Eva [Recenzent] ; Greškovičová, Katarína [Recenzent]. – 1. vyd. – Bratislava (Slovensko) : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022. – ISBN 978-80-223-5447-9, s. 22-65 [tlačená forma]
O2_001 / Blaho, Radoslav (Autor) [UKOFIPS] (100%): International diversity as a completely new experience.
In: Internationalising teaching in higher education [elektronický dokument] : supporting peer learning / Pleschová, Gabriela [Zostavovateľ, editor] ; Simon, Agnes [Zostavovateľ, editor] ; Piros, Silviu [Recenzent] ; Sucháček, Petr [Recenzent] ; Vidláková, Jitka [Recenzent]. – 1. vyd. – Delft (Holandsko) : Delft University of Technology, 2022. – ISBN (online) 978-94-6366-537-7, s. 15-24 [online]
AEC_001 / Machová, Kristína (Autor) [104004] (10%) - Srba, Ivan (Autor) [070200] (10%) - Sarnovský, Martin (Autor) [104004] (10%) - Paralič, Ján (Autor) [104004] (10%) - Maslej Krešňáková, Viera (Autor) [Interný doktorand] [104004] (10%) - Hrčková, Andrea (Autor) [070200] (10%) - Kompan, Michal (Autor) [KINIT] (10%) - Šimko, Marián (Autor) (10%) - Chudá, Daniela (Autor) (5%) - Bieliková, Mária (Autor) (5%) - Návrat, Pavol (Autor) (5%) - Blaho, Radoslav (Autor) [UKOFIPS] (5%): Addressing false information and abusive language in digital space using intelligent approaches. – text. – [recenzované]. – DOI 10.1007/978-3-030-63872-6_1. – SCO.
In: Towards digital intelligence society [textový dokument (print)] [elektronický dokument] : a knowledge-based approach / Paralič, Ján [Zostavovateľ, editor] ; Sinčák, Peter [Zostavovateľ, editor] ; Hartono, Pitoyo [Zostavovateľ, editor] ; Mařík, Vladimír [Zostavovateľ, editor]. – 1. vyd. – Cham (Švajčiarsko) : Springer Nature, 2021. – (Advances in Intelligent Systems and Computing, ISSN 2194-5357, ISSN 2194-5365 ; 1281). – ISBN 978-3-030-63871-9. – ISBN (online) 978-3-030-63872-6, s. 3-32 [tlačená forma] [online]
2025 [01/20] / USA - Albladi, Aish - Islam, Minarul - Seals, Cheryl. Sentiment Analysis of Twitter Data Using NLP Models [elektronický dokument]: A Comprehensive Review. DOI 10.1109/ACCESS.2025.3541494 In: IEEE Access: practical innovations, open solutions. Piscataway : Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2025, Roč. 13, s. 30444-30468 [online]. ISSN (online) 2169-3536. - SCO ; CCC ; WOS CC ; SCIE, s. 30468
2024 [01/20] / USA - Mahdi, Mohamed A. - Fati, Suliman Mohamed - Hazber, Mohamed A.G. - Ahamad, Shahanawaj - Saad, Sawsan A. Enhancing Arabic Cyberbullying Detection with End-to-End Transformer Model [elektronický dokument]. DOI 10.32604/cmes.2024.052291 In: Computer modeling in engineering & sciences. Henderson: Tech Science Press, 2024, Roč. 141, č. 2, s. 1651-1671 [tlačená forma] [online]. ISSN 1526-1492. ISSN (online) 1526-1506. - SCO ; CCC ; WOS CC ; SCIE, s. 1671
2024 [01/20] / neurčené - Said-Hung, Elias - Sánchez-Esparza, Marta - Mottareale-Calavese, Daria. The Role of Minority Political Groups in the Dissemination of Disinformation. [elektronický dokument]: The Case of Spain. DOI 10.1080/17512786.2024.2329183 In: Journalism Practice, 2024, [Nestr.] [tlačená forma] [online]. ISSN 1751-2786. ISSN (online) 1751-2794. - SCO ; WOS CC ; SSCI
2023 [01/20] / CHE - Stupavský, Igor - Dakić, Pavle - Vranić, Valentino. The Impact of Fake News on Traveling and Antisocial Behavior in Online Communities: Overview [elektronický dokument]. DOI 10.3390/app132111719 In: Applied sciences. Bazilej: Multidisciplinary Digital Publishing Institute, 2023, Roč. 13, č. 21, art. no. 117191, s. [1-21] [online]. ISSN (online) 2076-3417. - CCC ; WOS CC ; SCIE ; SCO, s. [Art No 11719]
2022 [01/20] / ESP - Arce-Garcia, Sergio - Said-Hung, Elias - Mottareale, Daria. Astroturfing as a strategy for manipulating public opinion on Twitter during the pandemic in Spain [elektronický dokument]. DOI 10.3145/epi.2022.may.10 In: Profesional de la Informacion. [s.l.]: EPI SCP, 2022, Roč. 31, č. 3, art. no e310310, s. ISSN 13866710. ISSN (online) 16992407. - WOS CC ; SSCI ; SCO, s. [Art. N e310310]
Analýza psychoneuroimunologických parametrov zdravia vo vybraných skupinách slovenskej populácie, APVV-22-0160 (2023-2027). ČLEN RIEŠITEĽSKÉHO KOLEKTÍVU. Súčasná úroveň poznania prepojenia medzi nervovou sústavou, správaním a imunitným systémom človeka poukazuje na dôležité asociácie medzi psychologickou a biologickou imunitou. Predkladaný projekt bude skúmať tieto vzťahy z perspektívy psychológie, epidemiológie a imunológie vo vzorke celkovej populácie a u ľudí liečených na závislosť od alkoholu. Vo výskume bude použitý unikátny psychologický dotazník, nástroje na zisťovanie epidemiologických údajov a imunologická analýza. Realizácia projektu umožní skúmať asociácie medzi úrovňou psychologickej imunity a súčasným psychickým stavom účastníkov, možné prepojenie medzi úrovňou psychologickej imunity v dospelosti a nepriaznivými zážitkami v detstve, ako aj vzťah medzi psychologickou imunitou a imunitou biologickou, vyjadrenou pomocou sebahodnotenia stavu imunity, a na molekulárnej úrovni množstvom cytokínov, v špecifickej podskupine tiež počtom prítomných NK buniek. Analýza týchto vzťahov umožní identifikáciu psychologických faktorov, ktoré sú asociované s horšou biologickou imunitou, ako aj protektívnych faktorov. Skúmanie týchto vzťahov v epidemiologickej štúdii špecifických populačných skupín umožní identifikáciu častých vzorcov. Bude tak možné identifikovať zraniteľných jednotlivcov a tvoriť cielené preventívne aktivity. Výsledky výskumu prispejú k efektívnej cielenej podpore s potenciálom posilniť oslabené faktory psychologickej imunity jednotlivca. Zistenia projektu prispejú k vedeckému poznaniu vplyvov nepriaznivých životných skúseností na imunitný systém človeka.
Vplyv tanečnej intervencie na metabolické zdravie, črevný mikrobióm, fyzickú zdatnosť a kvalitu života obéznych pacientiek po prekonaní rakoviny prsníka ako súčasť štúdie biomedicínskeho výskumu Vplyv redukcie hmotnosti na endokrinné faktory, metabolické zdravie, črevný mikrobióm, fyzickú zdatnosť a kvalitu života pacientov s obezitou (OBINT). ČLEN RIEŠITEĽSKÉHO KOLEKTÍVU. Cieľom štúdie je zistiť účinok redukcie hmotnosti na endokrinné fatkory, metabolické zdraie, črevnú mikrobiotu, fyzickú zdatnosť, kvalitu života u obéznych pacientkach po prekonaní rakoviny prsníka. Čiastkové ciele štúdie sú: 1. charakterizovať zloženie črevnej mikrobioty a metabolitov z krvného séra a stolice, čo poskytne pohľad na dynamiku mikrobiálnej komunity a metabolické profily v reakcii na intervenciu; 2. analyzovať interakcie v permeabilite črevnej mikrobioty pomocou proteomických metód, čo umožní komplexné skúmanie interakcií mikrobiota-hostiteľ; 3. sledovať a porovnať vplyv jednotlivých intervencií na kvalitu života a fyzickú zdatnosť; 4. vyvinúť liečebné programy založené na dôkazoch, ktoré integrujú personalizované odporúčania týkajúce sa výživy a fyzickej aktivity, prispôsobené potrebám pacientov s obezitou.
Štandardizácia slovenskej verzie dotazníka BRIEF-2 na hodnotenie exekutívnych funkcií (2021-2025), ČLEN RIEŠITEĽSKÉHO KOLEKTÍVU. Cieľom projektu je sprístupniť slovenskú verziu dotazníka BRIEF-2 (Behavior Rating Inventory of Executive Function®, Second Edition), tj. preložiť, adaptovať a overiť psychometrické parametre (validitu a reliabilitu) slovenskej verzie. Tento dotazník sa používa na hodnotenie exekutívnych funkcií detí, čiže na hodnotenie schopností plánovať, organizovať, rozhodovať sa, riešiť problémy v každodenných situáciách. Využíva sa vo výskume a v klinickej psychodiagnostike u všetkých detí, kde očakávame deficity v exekutívnych funkciách (napr. ADHD, autizmus, u neurologických pacientov, ...). Hodnotenie realizuje zákonný zástupca (rodič) dieťaťa, učiteľ alebo adolescenti (od 12 rokov vyššie) sa môžu hodnotiť sami. Pre overenie validity dotazníka je potrebné sledovať jeho schopnosť odlišovať klinické skupiny od zdravej populácie, preto je nevyhnutné pracovať aj s deťmi, ktoré majú nejaké vývinové ťažkosti alebo ochorenia ovplyvňujúce CNS. Ďalej nás bude zaujímať štruktúra jednotlivých faktorov dotazníka, nakoľko korešponduje s pôvodnou americkou verziou. Pre overovanie reliability (test-retest) budú potrebné aj opakované merania. Pre overenie konštruktovej validity je potrebná administrácia aj iných ne/štandardizovaných metód.
Automatizované rozpoznávanie antisociálneho správania v online komunitách, APVV-17-0267 (2018-2020). ČLEN RIEŠITEĽSKÉHO KOLEKTÍVU. Projekt sa zameriava na výskum nových modelov a metód pre automatizované rozpoznávanie antisociálneho správania v online komunitách. Antisociálne správanie v online prostredí patrí medzi najaktuálnejšie a najvážnejšie problémy, ktoré výrazným spôsobom ohrozujú nielen princípy, na ktorých bol web vybudovaný, ale majú aj kritický presah do fungovania spoločnosti. Typickým príkladom je šírenie falošných informácií prostredníctvom sociálnych sietí, ktoré vplývajú na budovanie názorov ľudí a ovplyvňujú tak ich následné rozhodnutia. Iným typickým príkladom je šírenie neznášanlivých postojov, príp. priame útočenie na osoby v online priestore. Tieto negatívne situácie nechtiac umožnil rozvoj informačných technológií. Informačné technológie sa však teraz môžu stať aj prostriedkom pre lepšie porozumenie a vysporiadanie sa s týmto fenoménom. Úspešné dosiahnutie tohto cieľa však vyžaduje multidisciplinárny výskum, ktorý adresujeme v predkladanom projekte. Primárnym zameraním projektu je výskum modelov a metód pre automatizované rozpoznávanie antisociálneho správania. Explicitné modely postavíme na dátovej analýze integrovaných datasetov ale aj na kvalitatívnom porozumení malígneho obsahu a správania. Metódy rozpoznávania budú na týchto modeloch stáť a budú sa opierať o princípy strojového učenia, pokročilú automatickú analýzu textov v prirodzenom jazyku a modelovanie používateľa (autora aj konzumenta obsahu).
Metodika práce pre školských psychológov pracujúcich v školách a školských zariadeniach, KEGA 067UK-4/2018 (2018-2020). ČLEN RIEŠITEĽSKÉHO KOLEKTÍVU. Školský psychológovia sú jedným z dôležitých článkov výchovno- vzdelávacieho procesu, pracujú priamo v školách a školských zariadeniach a medzi ich ústredné činnosti patrí odborná pomoc deťom, poskytovanie informácií a poradenských služieb zákonným zástupcom žiakov, pedagógom a vedeniu školy. Hlavné činnosti, ktoré vykonáva školský psychológ v školách vyplývajú z § 20 Z.z. 317/2009. Pracovná náplň a konkrétne kompetencie sú však závislé od typu školy (materská, základná, stredná, športové gymnázium atď.), na ktorej je školský psychológ v pracovnom pomere. Odborná literatúra pojednáva o kompetenciách školských psychológov ale neponúka školským psychológom postupy a plány ako pracovať v konkrétnych situáciách. Cieľom tohto projektu je vypracovanie metodiky práce školského psychológa, ktorá by napomohla zjednotiť postupnosť riešenia poradenských, diagnostických, preventívnych a krízových situácií v škole.
Osobnosť ako zdroj reziliencie i rizika u chronicky chorých pacientov, VEGA 1/1013/16 (2016-2018). ČLEN RIEŠITEĽSKÉHO KOLEKTÍVU. Starostlivosť o zdravie u pacientov s chronickým ochorením môže nadobudnúť vyšší stupeň kvality vďaka porozumeniu súvislostiam medzi psychosociálnymi a fyziologickými premennými. Účinnosť ich pôsobenia budeme testovať v projekte prostredníctvom moderatívnych modelov spájajúcich osobnosť a zdravie, s dôrazom na koncept reziliencie. Cieľom projektu bude sledovať u diabetikov účinky reziliencie a príbuzných protektívnych faktorov na glykémiu a monitorovať správanie súvisiace so starostlivosťou o seba. Očakávame, že vyššia úroveň reziliencie bude u nich pôsobiť na prekonávanie distresu, ktorý je sprievodným javom tohto ochorenia a mala by vplývať na udržiavanie priaznivého ukazovateľa glykémie Účinky reziliencie a ďalších protektívnych charakteristík osobnosti v stresogénnych situáciách budeme skúmať aj s ohľadom na výskyt atakov a možných recidív chronických kožných ochorení a zápalových ochorení čriev.
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
tajomník Etickej rady FIF UK | Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave | 2022- |
člen medzinárodného projektu Belong | Belong - Better Education through Long-term Investment into Inclusiveness and Student and Staff Wellbeing, Erasmus+, číslo projektu: 2021-1-SK01-KA220-HED-000023528 | 2022-2025 |
člen | Slovenská komora psychológov | 2016-2019 |
člen | Asociácia školskej psychológie SR | 2018- |
člen výboru, hospodár | Slovenská psychologická spoločnosť pri SAV | 2011-2019 |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Katedra psychologie, Filozoficka fakulta, Univerzita Karlova, Praha | Celetná 20, 11642 Praha, Česká republika | 23.1.2012-30.6.2012 | LPP Erasmus |
recenzná činnosť na projekty VEGA; člen mentorského programu Centra podpory študentov so špecifickými potrebami Univerzity Komenského v Bratislave