Meno a priezvisko:
|
Katarína Očková, MSc., PhD., AFHEA
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
Lektor | Univerzita Komenského v Bratislave | 2022 - doteraz |
Výskumný pracovník - výskumník | Univerzita Komenského v Bratislave | 2020 - 2022 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Udelenie titulu "AFHEA" - Associate Fellow of the Higher Education Academy | The Higher Education Academy, Veľká Británia | 2016 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Súčasné antropologické teórie | Sociálna antropológia | Bc | Sociálna antropológia |
Terénny projekt a terénny výskum | Sociálna antropológia | Bc | Sociálna antropológia |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Analýza a kódovanie dát | Sociálna antropológia | Bc | Sociálna antropológia |
Antropológia východnej Európy | Sociálna antropológia | Bc | Sociálna antropológia |
Antropológia príbuzenstva | Sociálna antropológia | Mgr | Sociálna antropológia |
Aplikovaná antropológia | Sociálna antropológia | Bc | Sociálna antropológia |
Etnografia moci a živobytia | Sociálna antropológia | Mgr | Sociálna antropológia |
Očková, K. (2022) „Nikomu to nehovor“: Rodinné tajomstvá, pocit neistoty a navigovanie „odlišnosti“ u židovskej minority na Slovensku. Národopisná Revue. Vol. 32 (1): 22-31.
Očková, K. (2023) "Tense Interactions in Times of Uncertainty". Urban People / Lidé města. Vol. 25 (2): 135-137.
‘Transgenerational Holocaust-memory in Central Europe’ (The International Visegrad Fund)
Nearly eighty years have passed since the tragedy of the Holocaust. The living, communicative memory of a generation of victims and witnesses is slowly being transformed into patterns of cultural memory. Meanwhile, in Central Europe, there has been no collective confrontation in recent decades, no public and comprehensive open social discourse on the memory of the tragedy. The problems of forgetting and silence range from the persistence of antisemitism, hatred of ethnic, cultural, and sexual minorities, political hatred of refugees, to Holocaust denial, and are still present in Central European societies today. In the three decades since the political regime changes, more detailed Holocaust education has been introduced into school history curricula, and commemorative monuments, museums, archives, books, and films have been created to help remember the Holocaust. However, the question arises as to how all this contributes to the perpetuation of Holocaust remembrance. What meanings does Holocaust remembrance have today among different generations? There has been a lot of excellent historical and quantitative sociological research on this so far. However, this research fails to explore and analyse the local and personal empirical depths of the patterns of memory that are constructed and reconstructed in personal narratives. Thus, the aim of our research is to process and interpret recent meanings of Holocaust memory using qualitative social science methods in Czech Republic, Hungary, Slovakia, and Poland.
Research Teams:
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
Členka editorského tímu akademického časopisu ‘Anthropologica Slovaca’ | ‘Anthropologica Slovaca’ | 2021 - teraz |
Hosťujúca editorka akademického časopisu ‘Lidé města / Urban People’ | Univerzita Karlova v Prahe | 2022 – 2023 |
Členka editorského tímu akademického časopisu ‘The Unfamiliar’, Social Anthropology Journal | University of Edinburgh | 2011 – 2020 |