Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. PhDr. Marcela Katuščáková, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Katuščáková
I.2 - Meno
Marcela
I.3 - Tituly
doc. PhDr. PhD.
I.4 - Rok narodenia
1978
I.5 - Názov pracoviska
Ústav mediamatiky, Fakulta sociálnych a ekonomických vied UK
I.6 - Adresa pracoviska
P. O. Hviezdoslava 21, 036 01 Martin
I.7 - Pracovné zaradenie
vysokoškolská učiteľka-docentka
I.8 - E-mailová adresa
marcela.katuscakova@fses.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10082
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Mediálne a komunikačné štúdiá
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0003-0868-0656

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komeského v Bratislave, Filozofická fakulta
II.b - Rok
2003
II.c - Odbor a program
Knižnično-informačné štúdiá; Knižničná a informačná veda
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komeského v Bratislave, Filozofická fakulta
II.b - Rok
2011
II.c - Odbor a program
Knižnično-informačné štúdiá; Knižničná a informačná veda
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta
II.b - Rok
2022
II.c - Odbor a program
Knižnično-informačné štúdiá; Knižničná a informačná veda
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
odborná asistentka Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta humanitných vied 2005-2017
odborná asistentka Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta sociálnych a ekonomických vied 2017-2022
vysokoškolská učiteľka - docentka Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta sociálnych a ekonomických vied 2022-

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Rigorózna skúška Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta humanitných vied, Katedra mediamatky a kultúrneho dedičstva 2009

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Filozofia informácie mediamatika I. mediálne a komunikačné štúdiá
Organizácia informácií mediamatika I. mediálne a komunikačné štúdiá
Vyhľadávanie informácií mediamatika I. mediálne a komunikačné štúdiá
Teória informácie a digitálna etika mediamatika II. mediálne a komunikačné štúdiá
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Mediamatika I. mediálne a komunikačné štúdiá
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
3
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
0
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
19
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
55
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Objavovanie znalostí z dát a textov mediamatika II. mediálne a komunikačné štúdiá
Znalostná a kreatívna ekonomika mediamatika II. mediálne a komunikačné štúdiá

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
39
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
11
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
9
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
3
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
77
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
35
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
25
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
15
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
2
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
1
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Katuščáková, Marcela (90%) - Jasečková, Galina (10%): Diffusion of KM education in LIS schools, In: Journal of education for library and information science (University of Toronto Press). - Roč. 60, č. 1 (2019), s. 83-100.  

Scopus

2

Katuščáková, Marcela (60%) - Katuščák, Martin (40%): Results of knowledge audit in a scientific collaboratory : possible applications of selected KM aspects in scientific collaboratories In: The Electronic Journal of Knowledge Management [elektronický zdroj]. - Vol. 11, No. 1 (2013), s. 49-61 [online].

SJR 2019 = 0,26

3

Katuščáková, Marcela (100%) : Od vyhľadávania informácií k objavovaniu nových znalostí: Swansonova metóda prepájania pojmov. - 1. vyd. - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2020. - 150 s. [print]. Lit.: 235 zázn. ISBN 978-80-223-5072-3

4

Katuščáková, Marcela (100%) : Sharing scientific knowledge through telling stories and digital storytelling In: Proceedings of the 16th European conference on knowledge management. - Reading : Academic Conferences and Publishing, 2015. - S. 408-415. 

WoS/Scopus

5

Katuščáková, Marcela (50%) - Capková, Eva (25%) - Grečnár, Juraj (25%): Capturing and sharing intangible cultural heritage through knowledge visualisation and knowledge modelling tools. In Proceedings of the 20th European conference on knowledge management . - Sonning Common : Academic Conferences and Publishing International Limited, 2019. - ISBN 978-1-912764-32-7 - S. 612-619

Wos/Scopus

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Katuščáková, Marcela (90%) - Jasečková, Galina (10%): Diffusion of KM education in LIS schools, In: Journal of education for library and information science (University of Toronto Press). - Roč. 60, č. 1 (2019), s. 83-100.  

Scopus

2

Katuščáková, Marcela (50%) - Capková, Eva (25%) - Grečnár, Juraj (25%): Capturing and sharing intangible cultural heritage through knowledge visualisation and knowledge modelling tools, In: Proceedings of the 20th European Conference on Knowledge Management : Roč. 1. - Reading : Academic Conferences and Publishing, 2019. - S. 612-619. 

WoS/Scopus

3

Katuščáková, Marcela (50%) - Eva Capková (40%) - Juraj Grečnár (10%) : How to Measure Knowledge Economy. In Electronic Journal of Knowledge Management, roč. 21, č. 1 (2023). s- 87-102 (online)

Scopus

4

Katuščáková, Marcela (100%) : Od vyhľadávania informácií k objavovaniu nových znalostí: Swansonova metóda prepájania pojmov. - 1. vyd. - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2020. - 150 s. [print] ISBN 978-80-223-5072-3.

5

Katuščáková, Marcela (100%) : Od informačnej vedy k znalostnej vede. In Knižničná a informačná veda : 28 (Zborník Filozofickej fakulty Univerzity Komenského). - : 1. vyd. ISBN 978-80-223-4769-3. - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2019. - S. 84-94

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

[o1] Serenko, A. 2021. A structured literature review of scientometric research of the knowledge management discipline: a 2021 update. - In: Journal of Knowledge Management, Vol. 25, No. 8, 2021 ; s. 1889-1925 ; WoS ; SCOPUS

Katuščáková, Marcela (90%) - Jasečková, Galina (10%): Diffusion of KM education in LIS schools, Lit.: 50 zázn.In: Journal of education for library and information science. - Roč. 60, č. 1 (2019), s. 83-100.

2

[o1] 2020 Xiao, Q.: Resource classification and knowledge aggregation of library and information based on data mining. In: Ingenierie des Systemes d'Information, Vol. 25, No. 5, 2020, s. 645-653 - SCOPUS

Katuščáková, Marcela (60%) - Jasečková, Galina (40%): The share of knowledge management subjects within study programmes in the library and information sciences In: Proceedings of the 17th European conference on knowledge management. - Reading : Academic Conferences and Publishing, 2016. - S. 420-428

3

(o1) 2024 Design and evaluation for improving lantern culture learning experience with augmented reality / Chen, Chun Ching (Autor) (25%) ; Kang, Xin (Autor) (25%) ; Li, Xin Zhu (Autor) (25%) ; Kang, Jian (Autor) (25%). – DOI 10.1080/10447318.2023.2193513. In: International journal of human-computer interaction [elektronický dokument] . – New York (USA) : Taylor & Francis Group. – ISSN 1044-7318. – ISSN (online) 1532-7590. – Roč. 40, č. 6 (2024), s. 1465-1478 [online] SCO ; CCC ; WOS CC

Katuščáková, Marcela (50%) - Capková, Eva (25%) - Grečnár, Juraj (25%): Capturing and sharing intangible cultural heritage through knowledge visualisation and knowledge modelling tools, In: Proceedings of the 20th European Conference on Knowledge Management : Roč. 1. - Reading : Academic Conferences and Publishing, 2019. - S. 612-619.

4

[o1] Swain, D. E. - Roughen, P. 2021. Applying knowledge management to planning joint-use facilities: the ImaginOn library and theater. - In: Journal of Knowledge Management, Vol. 25, No. 10, 2021 ; s. 2444-2483 ; SCOPUS ; WoS

Katuščáková, Marcela (90%) - Jasečková, Galina (10%): Diffusion of KM education in LIS schools, Lit.: 50 zázn.In: Journal of education for library and information science. - Roč. 60, č. 1 (2019), s. 83-100. 

5

[o1] Zhang, X. - Zhi, Y. - Xu, J. Q. - Han, L. X. 2022. Digital protection and utilization of architectural heritage using knowledge visualization. - In: Buildings, Vol. 12, No. 10, 2022 ; Art. No. 1604 ;

WoS; SCOPUS


Katuščáková, Marcela (50%) - Capková, Eva (25%) - Grečnár, Juraj (25%): Capturing and sharing intangible cultural heritage through knowledge visualisation and knowledge modelling tools. In Proceedings of the 20th European Conference on Knowledge Management : Roč. 1. - : 1. vyd. ISBN 978-1-912764-32-7. - Sonning Common : Academic Conferences and Publishing International, 2019. - S. 612-619

WoS; SCOPUS



VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

Názov projektu: Výskum kľúčových kompetencií pre znalostnú spoločnosť v kontexte historických, sociálnych a ekonomických špecifík SR, Grantová schéma: APVV-18-0479, Roky realizácie: 2019-2023

Cieľom projektu je skúmať kľúčové kompetencie v kontexte znalostnej spoločnosti , t. j. identifikovať množinu kľúčových kompetencií nevyhnutných k efektívnej realizácii znalostných procesov a zároveň skúmať kľúčové kompetencie v kontexte historicko-kultúrnych špecifík SR a zamerať sa na aktuálne a budúce faktory, určujúce podobu spoločnosti v blízkej budúcnosti a zároveň nájsť najvhodnejšie spôsoby masovej difúzie potrebných znalostí a zručností do spoločnosti. 

Pozícia: zodpovedná riešiteľka projektu so zameraním na aktivity: 1) Znalostná spoločnosť a socio-ekonomické ukazovatele znalostnej ekonomiky na SR; 2) Kľúčové kompetencie, znalostná spoločnosť, (digitálny) informačný priestor, digitálna transformácia, nové médiá; 3) Znalostné procesy; 4) Kľúčové kompetencie pre znalostnú spoločnosť; 5) Identifikácia kompetencií špecifických pre znalostnú spoločnosť v podmienkach SR vzhľadom na históriu, kultúru a tradície SR; 6) Tvorba teoretického modelu KK v znalostnej spoločnosti (+ načrtnutie scenárov budúceho vývoja spoločnosti a kompetencií; 7) Efektívnosť systémov na zachytávanie a zdieľanie znalostí. Špeciálnu osobnú pozornosť venuje cieľom 1, 3, 5, 6 a 7. 


https://www.crp.gov.sk/vyskum-klucovych-kompetencii-pre-znalostnu-spolocnost-v-kontexte-historickych-socialnych-a-ekonomickych-specifik-sr/

2

Názov projektu: GAME Games and Active learning Methods in Education. Grantová schéma: Erasmus+, grant agreement number 2021-1-NO01-KA220-HED-000029899; Roky realizácie: 2022 - 2025,

Partneri: UNIVERSITETET I AGDER Nórsko + PHILIPPS UNIVERSITAET MARBURG Nemecko


Pracujeme na vytváraní fyzických, digitálnych a zmiešaných vzdelávacích hier, ktoré trénujú hráčov v logickom myslení, riešení problémov a spolupráci a zároveň im umožňujú zoznámiť sa s fyzickým priestorom na akademickej pôde a rôznymi podpornými službami, ktoré univerzita ponúka. Výsledná séria herných úloh by mala pomôcť študentom prvého ročníka stať sa členmi akademickej vzdelávacej komunity rýchlejšie.


https://www.uia.no/en/research/research-projects/games-and-active-learning-methods-in-education-game

3

Názov projektu: Zotavíme sa z pandémie Covid19? - sociálne, ekonomické a právne perspektívy pandemickej krízy. Grantová schéma: APVV PP-COVID-20-0026, Roky realizácie: 2020-2021

Projekt sa zameriava na výskum ekonomických, sociálnych a právnych aspektov pandémie. Počas nej sa zmenilo správanie firiem aj jednotlivcov, a zmenila sa aj organizácia života. Vzhľadom na tempo a neistotu sprevádzajúce pandémiu nemali vedci v sociálnych oblastiach takmer žiaden čas na to, aby poskytli výsledky na základe faktov, a teda ani politické odporúčania. Tvorcovia politík sa tak pri prijímaní opatrení na zmiernenie dopadov koronakrízy spoliehali väčšinou na svoj najlepší úsudok. Aký dopad, či už pozitívny alebo negatívny, mali tieto politiky? Časť projektu sa bude venovať aj výskumu toho, ako infodémia (hrozba plynúca z dezinformácií) ovplyvnila reakciu na pandémiu, ako sa z nej môžeme poučiť a ako zmierniť jej negatívne dopady. 

Pozícia: riešiteľka : pracovný balík 2.2 Analýza špecifík infodémie na Slovensku: Mapovanie informačných tokov v hybridnom informačnom priestore a ich vplyv na informačné správanie občanov SR počas infodémie COVDI-19. 

Zodpovedná za úlohy: Identifikácia zmien informačného správania starších obyvateľov SR a Používateľské testovanie webových stránok relevantných orgánov štátnej správy SR. 

 

https://comeniusvyskum.flaw.uniba.sk/2020/12/09/zotavime-sa-z-pandemie-covid19-socialne-ekonomicke-a-pravne-perspektivy-pandemickej-krizy/

4

Názov projektu: Zachytávanie mechanizmov a prezentácia nehmotného kultúrneho dedičstva s dôrazom na využívanie nových médií. Grantová schéma: APVV SK-PT-18-0011 Roky realizácie: 2019-2021

Projekt je zameraný na prenos pragmatických poznatkov ako súčasti nehmotného kultúrneho dedičstva NKD. Všeobecným predmetom výskumu je účinnosť mechanizmov prenosu znalostí spojených s NKD a jeho distribúcie prostredníctvom nových médií v kontexte globálnej spoločnosti. Pozitívny efekt tohto výskumu spočíva v transformácii statického prístupu k NKD k dynamickejšiemu, orientovanému nielen na dokumentovanie NKD, ale hlavne na mechanizmy prenosu NKD a zvýšenie jeho dostupnosti prostredníctvom komunikačných kanálov, najčastejšie používaných mladou generáciou.

Pozícia: riešiteľka: Zodpovedná za navrhnutie všeobecného znalostného modelu NKD. 

 

https://www.crp.gov.sk/129643-sk/zachytavanie-mechanizmov-a-prezentacia-nehmotneho-kulturneho-dedicstva-s-dorazom-na-vyuzivanie-novych-medii/

5

Názov projektu: TAVES – tlačová agentúra verejnej správy, Grantová schéma: Operačný program efektívna verejná správa, ITMS 314011Q469, Roky realizácie: 2019-2021

Projekt sa týka komunikácie medzi subjektmi Verejnej správy ( VS ), na jednej strane, právnickými osobami a občanmi, ktorí sú prijímatelia služieb VS, na strane druhej. Účelom tohto projektu je zaoberať sa touto komunikáciou, analyzovať ju, navrhnúť jej systémové zlepšenie, premietnuť tieto návrhy do dokumentov Verejnej správy a uviesť ich do reálnej, udržateľnej do praxe. Hybnou silou tohto procesu má byť zapojenie sa MNO do neho tak, aby vzniklo funkčné partnerstvo VS – MNO – prijímatelia, pracujúce na zefektívňovaní komunikácie medzi cieľovými skupinami. Projekt s týmto zameraním je naplánovaný na území Žilinského kraja. Projekt reaguje na viaceré identifikované problémy – na regionálnej úrovni absentuje koncepcia komunikácie, chýba partnerský prístup pri hľadaní riešení, do tvorby koncepčných materiálov nie sú zapájané cieľové skupiny, nepoužíva sa vhodná forma komunikácie. Projekt sa bude realizovať prostredníctvom jednej hlavnej aktivity: vytvorenie TAVES – tlačovej agentúry verejnej správy.

Pozícia: expert - analytik, hodnotiteľ jedna z dvojice tvorcov dokumentu Analýza a hodnotenie stavu komunikácie so zameraním sa na zmeny v ekosystéme lokálnych médií a subjektov verejnej správy. 

 

https://iniciativaoz.sk/projekt-taves/

6

Názov projektu: HOTSPOT: Detektor propagandy a hrozieb v slovenských médiách. Grantová schéma: APVV-23-0560. Roky realizácie: 2024-2028.

The aim of the project is to create a comprehensive monitoring system for the detection of information threats and propaganda operations in the Slovak media space. The project aims at improving media integrity, responding to manipulations in the public space and creating a safe environment for transparent debate without biased influences.

Pozícia: riešiteľka (zameranie NLP a tvorbu slovníka).

https://www.crp.gov.sk/detektor-propagandy-a-hrozieb-v-slovenskych-mediach/

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Členka redakčnej rady časopisu EJKM (Scopus) Academic Conferences and Publishing International Limited, Great Britain - Electronic Journal of Knowledge Management EJKM 2013-trvá
Členka redakčnej rady a programového výboru medzinárodnej konferencie ECKM (WoS a Scopus) Academic Conferences and Publishing International Limited, Great Britain - European Conference on Knowledge Management ECKM 2013-trvá
Členka redakčnej rady periodika Knižničná a informačná veda Filozofická fakulta UK - Knižničná a informačná veda 2011-2017
Členka odborovej komisie pre doktorandské štúdium študijného odboru Knižnično-informačné štúdiá Žilinská univerzita, Fakulta humanitných vied 2016-2017
Členka redakčnej rady vedeckeho a odborného časopisu ITLIB Informačné technológie a knižnice Centrum vedecko-technických informácií SR 2021 -
Členka vedeckej rady FSEV, UK 2022 -
Členka rady pre kvalitu FSEV, UK 2023-

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

IX. - Iné relevantné skutočnosti

Dátum poslednej aktualizácie
2025-01-28