Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
doc. RNDr. Martin Takáč, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Takáč
I.2 - Meno
Martin
I.3 - Tituly
doc. RNDr. PhD.
I.4 - Rok narodenia
1973
I.5 - Názov pracoviska
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky, Univerzita Komenského v Bratislave
I.6 - Adresa pracoviska
Mlynská dolina, 84248 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
docent
I.8 - E-mailová adresa
martin.takac@fmph.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4753
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
informatika
I.11 - ORCID iD
0000-0002-3956-962X

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
1997
II.c - Odbor a program
informatika, umelá inteligencia
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2008
II.c - Odbor a program
aplikovaná informatika
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2017
II.c - Odbor a program
informatika
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
docent FMFI UK v Bratislave od 2017
odborný asistent FMFI UK v Bratislave od 1999
postdoc University of Otago, Dunedin, Nový Zéland 2009-11 a 2014-17
systémový administrátor (civilná vojenská služba) FiF UK v Bratislave 1997-99

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Štátna jazyková skúška z anglického jazyka Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave 1994

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Úvod do kognitívnej vedy mIKV - kognitívna veda 2. informatika
Veda, technológia a humanita: príležitosti a riziká mIKV - kognitívna veda 2. informatika
Pedagogická komunikácia Pedagogicko-psychologický - spoločný základ 1. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
0
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
3
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
3
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
7
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
33
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
1
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Kognitívna sémantika a kognitívne teórie reprezentácie kognitívna veda 2. informatika
Kvalitatívne modelovanie a simulácia aplikovaná informatika 2. informatika
Pedagogická komunikácia Teória vyučovania informatiky 3 učiteľstvo a pedagogické vedy

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
93
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
26
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
25
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
11
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
101
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
55
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
62
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
45
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
22
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
15
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Takáč, Martin, Benušková, Lubica, Knott, Alistair: Mapping sensorimotor sequences to word sequences: A connectionist model of language acquisition and sentence generation. In: Cognition. - Vol. 125, No. 2 (2012), s. 288-308.

2

Fandl, M., Takáč, M.: Towards a Model of Associative Memory with Learned Distributed Representations. In Wand, M., Malinovská, K., Schmidhuber, J., Tetko, I.V. (eds.), Artificial Neural Networks and Machine Learning – ICANN 2024. Lecture Notes in Computer Science, vol 15016, Springer, Cham. 226-241. 2024.

3

Takáč, Martin, Knott, Alistair: A neural network model of episode representations in working memory. In: Cognitive Computation. - Vol. 7, No. 5 (2015), s. 509-525.

4

Takáč, Martin, Knott, Alistair, Stokes, Stephanie: What can Neighbourhood Density effects tell us about word learning? Insights from a connectionist model of vocabulary development. In: Journal of Child Language. - Vol. 44, No. 2 (2017), s. 346-379.

5

Sagar, M., Moser, A., Henderson, A., Morrison, S., Pages, N., Nejati, A., Yeh, W.-T., Conder, J., Knott, A., Jawed, K., Takac, M.: A platform for holistic embodied models of infant cognition, and its use in a model of event processing. IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems, 2023, 15(4), pp. 1916–1927

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Takáč, Martin, Knott, Alistair: Roles for event representations in sensorimotor experience, memory formation, and language processing. In: Topics in Cognitive Science. - Vol. 13, No. 1 (2021), s. 187-205.

2

Sagar, M., Moser, A., Henderson, A., Morrison, S., Pages, N., Nejati, A., Yeh, W.-T., Conder, J., Knott, A., Jawed, K., Takac, M.: A platform for holistic embodied models of infant cognition, and its use in a model of event processing. IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems, 2023, 15(4), pp. 1916–1927


3

Sagar, M., Henderson, A., Takac, M., Morrison, S., Knott, A., Moser, A., Yeh, W.-T., Pages, N., Jawed, K.: Deconstructing and reconstructing turn-taking in caregiver-infant interactions: a platform for embodied models of early cooperation. Journal of the Royal Society of New Zealand 53(1). 148-168. 2023.

4

Takac, M., Knott, A., Sagar, M.: SOM-based System for Sequence Chunking and Planning. In Farkaš, I., Masulli, P., Wermter, S. (eds.), Artificial Neural Networks and Machine Learning – ICANN 2020, Springer Nature Switzerland AG. 672-684. 2020

5

Knott, A., Sagar, M., Takac, M.: The ethics of interaction with neurorobotic agents: a case study with BabyX. AI and Ethics 2(1). 115-128. 2022

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

VI.2.1, Frank, S. L. - Bod, R. - Christiansen, M. H.: How hierarchical is language use?. In: Proceedings of the Royal Society B-Biological Sciences, Vol. 279, No. 1747, 2012, s. 4522-4531

2

VI.2.1, Hinaut, X. - Petit, M. - Pointeau, G. - Dominey, P. F.: Exploring the acquisition and production of grammatical constructions through human-robot interaction with echo state networks. In: Frontiers in Neurorobotics, Vol. 8, 2014,Art. No. 16, s. 1-17

3

VI.2.2, Hebblewhite, A. - Hohwy, J. - Drummond, T. W.: Events and Machine Learning. In: Topics in Cognitive Science, Vol. 13, No. 1, 2021, s. 243-247

4

VI.2.2, Kuperberg, G. R.: Tea With Milk? A Hierarchical Generative Framework of Sequential Event Comprehension. In: Topics in Cognitive Science, Vol. 13, No. 1, 2021, s. 256-298

5

VI.2.3, Sylvester, J. - Reggia, J.: Engineering neural systems for high-level problem solving. In: Neural Networks, Vol. 79, 2016, s. 37-52

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

2022-25: TERAIS: K excelencii v robotike a umelej inteligencii na slovenskej univerzite (EU Twinning projekt, rozpočet 1,5M EUR, WP líder).

2

2022-26: MIMEDIS: Vplyv mediálneho diskurzu na postoje k migrácii, migrujúcim ľuďom a

migračnej politike na Slovensku. APVV-21-0114 (zástupca zodpovedného riešiteľa).


3

2023-25: Výpočtové modelovanie raného vývinu sociálnych zručností v spolupráci človeka a robota. VEGA 1/0373/23 (deputy PI).

4

Učenie robotického systému v interakcii s človekom, VEGA 1/0796/18, 2018-20 (zástupca zodpovedného riešiteľa).

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Členstvo v odborných organizáciách Konzorcium MEi:CogSci (Stredoeurópsky interdisciplinárny magisterský program v kognitívnej vede) 2007-08, 2011-doteraz
Členstvo v odborných organizáciách Slovenská spoločnosť pre kognitívnu vedu (predseda od 2024) 2015-doteraz
Člen v redakčných radách časopisov International Journal of Agent Technologies and Systems (IJATS) 2009-18
Členstvo v odborných organizáciách Stála komisia pre etiku a reguláciu umelej inteligencie pri MIRRI SR 2020-doteraz
Členstvo v odborných organizáciách Rada externých poradcov FP7 EU projektu Man4Gen (“Manual Operation for 4th Generation Airliners - cognitive aspects of aviation safety") 2012-15
Členstvo v odborných organizáciách Etická komisia pre výskum s účasťou ľudských subjektov FMFI UK 2021-doteraz
Členstvo v odborných organizáciách Etická rada Univerzity Komenského v Bratislave 2021-doteraz
Člen vedeckej rady Národná platforma pre rozvoj umelej inteligencie na Slovensku - AIslovakIA 2021-doteraz
Člen v redakčných radách vedeckých konferencií International Conference on Artificial Neural Networks (ICANN) 2020-21
Člen v redakčných radách vedeckých konferencií Kognícia a umelý život (KUŽ) 2014, 2016-doteraz

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
University of Otago, Department of Computer Science Dunedin, Nový Zéland február 2009 - jún 2011 Build IT štipendium, postdoktorand
University of Otago, Department of Computer Science Dunedin, Nový Zéland február 2014 - február 2017 Marsden grant, Royal Society of New Zealand, postdoktorand
Oxford University, Oxford Baby Lab Oxford, Veľká Británia máj 2O14 výskumný pobyt hradený University of Otago, Nový Zéland
University of Tartu Tartu, Estónsko 27.-29.4. 2022 Erasmus+, workshop "AI Ethics" ENLIGHT
University of the Basque Country San Sebastian, Španielsko 21.-24.3. 2023 Erasmus+, workshop "AI Ethics" ENLIGHT
National University of Ireland, Galway Galway, Írsko 8.-11.4.2025 Erasmus+, workshop "AI Ethics" ENLIGHT

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Je tútorom, hosťovským a alumni koordinátorom, členom komisie pre štátne záverečné skúšky a členom Rady študijného programu v odbore Kognitívna veda na FMFI UK, garantom bloku humanitných predmentov na FMFI UK. Je laureátom ceny Petra Fedora (2012) za vynikajúce výsledky vo výpočtovom modelovaní osvojovania si a evolúcie jazyka. Cena rektora za vynikajúcu diplomovú prácu - Martin Macko (2008): Kvalitatívne usudzovanie v ekonómii, cena dekana FMFI UK za vynikajúcu diplomovú prácu - Dana Retová (2008): Analysis of conceptual metaphors of selected emotions in Slovak language.