Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
prof. RNDr. Ivan Kalaš, PhD.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Kalaš
I.2 - Meno
Ivan
I.3 - Tituly
prof. RNDr. PhD.
I.4 - Rok narodenia
1957
I.5 - Názov pracoviska
Fakulta matenatiky, fyziky a informatiky UK v Bratislave, Katedra didaktiky matematiky, fyziky a informatiky
I.6 - Adresa pracoviska
Mlynská dolina, 842 48 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
profesor, vedúci katedry
I.8 - E-mailová adresa
ivan.kalas@fmph.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4602?do=filterForm-submit&name=Ivan&surname=Kala%C5%A1&university=701000000&faculty=701090000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Informatika, Teória vyučovania informatiky
I.11 - ORCID iD
0000-0003-4597-3028

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
1981
II.c - Odbor a program
Matematika: teoretická kybernetika
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Matematika: teoretická kybernetika
II.b - Rok
1981
II.c - Odbor a program
Matematika: teoretická kybernetika
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
1985
II.c - Odbor a program
Kandidát fyzikálno-matematických vied
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
1995
II.c - Odbor a program
Teória vyučovania všeobecnovzdelávacích a odborných predmetov
II.5 - Titul profesor
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2006
II.c - Odbor a program
Informatika
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
Asistent Univerzita Komenského v Bratislave 1985 - 1995
Docent Univerzita Komenského v Bratislave 1995 - 2006
Profesor Univerzita Komenského v Bratislave 2006 -
Vedúci katedry Univerzita Komenského v Bratislave 1995 - 2012, 2017 -

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
cudzie jazyky školy na Slovensku a v Anglicku stále
digitálne zručnosti Univerzita Komenského v Bratislave stále
pedagogické a odborné zručnosti, pozri sekciu II. a III. moja profesia stále

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Návrh a realizácia dizertačného projektu 1 Informatika, Teória vyučovania informatiky III. informatika
Vybrané kapitoly z Teórie vyučovania informatiky 1 Informatika, Teória vyučovania informatiky III. informatika
Výpočtová zvedavosť Aplikovaná informatika II. informatika
Didaktika informatiky 1, 2 Učiteľstvo informatiky v kombináciách II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Programovanie 1. Učiteľstvo informatiky v kombináciách I. učiteľstvo a pedagogické vedy
1-UXX-932 Seminár k bakalárskej práci (2) spoločný základ pre programy Učiteľstvo fyzika - biológia, matematika - telesná výchova, matematika - fyzika I. učiteľstvo a pedagogické vedy
2-UXX-939 - Seminár k diplomovej práci spoločný základ pre programy Učiteľstvo fyzika - biológia, matematika - telesná výchova, matematika - fyzika II. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Informatika, Teória vyučovania informatiky, garant III. informatika
Učiteľstvo v kombináciách fyzika - biológia, matematika - telesná výchova, matematika - fyzika, spoločný základ, garant II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Učiteľstvo v kombináciách fyzika - biológia, matematika - telesná výchova, matematika - fyzika, spoločný základ, garant I. učiteľstvo a pedagogické vedy
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený
Informatika Informatika
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
1
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
0
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
4
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
12
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
21
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Návrh a realizácia dizertačného projektu 2 Informatika, Teória vyučovania informatiky III. informatika
Vybrané kapitoly z Teórie vyučovania informatiky 2, 3 Informatika, Teória vyučovania informatiky III. informatika

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
232
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
21
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
16
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
5
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
869
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
226
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
354
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
206
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
35
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
10
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Kalas, I., Horvathova, K. (2021). Programming Concepts in Lower Primary Years and Their Cognitive Demands. In: Digital Transformation of Education and Learning - Past, Present and Future, OCCE 2021. Cham, Springer Nature, IFIP Advances in Information and Communication Technology, pp. 28-40.

2

Kalas, I., Blaho, A., Moravcik, M. (2018). Exploring control in early computing education. Informatics in Schools. Fundamentals of Computer Science and Software Engineering. ISSEP 2018. LNCS, vol 11169, pp. 3–16. Springer, Cham.

3

Benton, L., Saunders, P., Kalaš, I., Hoyles, C., Noss, R. (2018). Designing for learning mathematics through programming: A case study of pupils engaging with place value, International Journal of Child-Computer Interaction. Vol. 16, p. 68-76.

4

Kalas, I. (2010). Recognizing the potential of ICT in early childhood education. UNESCO IITE, 148 s.

5

Kalas, I., Hrusecka, A. (2023). Levels of Control in Primary Robotics. In: Keane, T., Lewin, C., Brinda, T., Bottino, R. (eds) Towards a Collaborative Society Through Creative Learning. WCCE 2022. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 685. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-43393-1_23.

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Kalas, I., Blaho, A. and Moravcik, M. (2022). Programming in Year 4: An Analysis of the Design Research Process. In Proc of the 14th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2022) - Volume 2, pp. 425-433

2

Kalas, I., Hrusecka, A. (2023). Levels of Control in Primary Robotics. In: Keane, T., Lewin, C., Brinda, T., Bottino, R. (eds) Towards a Collaborative Society Through Creative Learning. WCCE 2022. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 685. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-43393-1_23

3

Kalaš, I. (2021). Informatika na križovatke. Môj názor. Didinfo 2021: medzinárodná konferencia o vyučovaní informatiky. ISBN ISBN 978-80-557-1823-1, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, s. 16-24

4

Kalas, I., Horvathova, K. (2021). Programming Concepts in Lower Primary Years and Their Cognitive Demands. In: Digital Transformation of Education and Learning - Past, Present and Future, OCCE 2021. Cham, Springer Nature, IFIP Advances in Information and Communication Technology, pp. 28-40

5

Noss, R., Hoyles, C., Saunders, P., Clark-Wilson, A., Benton, L., Kalas, I. (2020).  Making Constructionism Work at Scale: The Story of ScratchMaths, In: Holbert, N., Berland, M., Kafai, Y. B. (Eds.) Designing Constructionist Futures: The Art, Theory, and Practice of Learning Designs. Cambridge, MIT Press, 2020. pp. 39-52

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1

na VTC Kalas, I. et al.: ICT in Primary Education, UNESCO, 2012, 136. s, 16 evidovaných ohlasov - Laurillard, D.: The educational problem that MOOCs could solve: Professional development for teachers of disadvantaged students. In: Research in Learning Technology, Vol. 24, 2016, Art. No. 29369 - SCI ; SCOPUS

2

na VTC uvedené v VI.3 (4), ktoré má 49 evidovaných ohlasov - Dohn, N. B.: Students interest in Scratch coding in lower secondary mathematics. In: British Journal of Educational Technology, Vol. 51, No. 1, 2020, s. 71-83 - SSCI ; SCOPUS

3

na VTC uvedené v VI.2 (5), 104 evidovaných ohlasov - Romero-Tena, R. - Lopez-Lozano, L. - Gutierrez, M. P.: Types of use of technologies by Spanish early childhood teachers. In: European Journal of Educational Research, Vol. 9, No. 2, 2020, s. 511-522 ; SCOPUS

4

na VTC Kalas, I., Tomcsanyiova, M.: Student's attitude to programming in modern informatics, World Conference on Computers in Education. 9th, Bento Goncalves, 2009, 26 evidovaných citácií - Delal, H. - Oner, D.: Developing middle school students' computational thinking skills using unplugged computing activities. In: Informatics in Education, Vol. 19, No. 1, 2020, s. 1-13 - SCI ; SCOPUS

5

na VTC Goldstein, R., Kalas, I., Noss, R., Pratt, D.: Building rules. In Cognitive Technology: Instruments of Mind, Springer, 2001, 22 evidovaných ohlasov - Weintrop, D. - Holbert, N. - Horn, M. S. - Wilensky, U.: Computational thinking in constructionist video games. In: International Journal of Game-Based Learning, Vol. 6, No. 1, 2016, s. 1-17 - ESCI ; SCOPUS

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

APVV-20-0353 (2021-2025) Výskum motivácie študentov v adaptívnom personalizovanom prostredí s kolaboratívnymi nástrojmi (zodpovedný riešiteľ)

2

VEGA 1/0602/20 (2020 - 2022) Produktívna gradácia informatických konceptov vo výučbe programovania na základnej škole - vedúci projektu. Cieľom projektu je rozšíriť poznanie v oblasti plánovania a analýzy systematického poznávacieho procesu žiakov základnej školy vo vyučovaní programovania, so zameraním sa na granularitu systému informatických konceptov a tiež rozpracovať systém kritérií a metodiku ako posudzovať možnosti a vývinovú primeranosť softvérových a hardvérových prostredí. (zodpovedný riešiteľ)

3

EEF (Education Endowment Foundation, UK) anglický výskumný projekt UCL ScratchMaths (2014 - 2017) Výskumný projekt zmeraný na výskum špecifických aspektov poznávacieho procesu vo vývoji matematického myslenia prostredníctvom programovania (hlavný tvorca vzdelávacieho obsahu)

4

PRIM 2017-2019 – Český národný projekt zameraný na podporu rozvoja informatického myslenia, ktorý si kládol za cieľ vytvoriť a pilotne otestovať ucelenú sadu výučbových materiálov pre všetky stupne škôl, ale tiež zabezpečiť vzdelávanie budúcich lektorov ďalších vyučujúcich nového predmetu Informatika v Českej republike. (Autor vzdelávacieho obsahu, expert vzdelávacieho materiálu)

5

IT Akadémia, národný projekt (2016 – 2021) Vytvorenie modelu vzdelávania a prípravy mladých ľudí pre aktuálne a perspektívne potreby vedomostnej spoločnosti a trhu práce so zameraním na informatiku a IKT (spoluautor koncepcie, spoluautor vzdelávacieho obsahu, lektor)

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
zodpovedný za habilitačné a inauguračné konanie v oblasti Teória vyučovania informatiky Fakulta matematiky, fyziky a informatiky UK v Bratislave 2014 -
vedúci Katedry didaktiky matematiky, fyziky a informatiky, predtým Katedry základov a vyučovania informatiky Fakulta matematiky, fyziky a informatiky UK v Bratislave 1995 - 2012, 2017 -
člen Vedeckej rady Pedagogická fakulta Karlovej Univerzity, Praha 2020 -
člen redakčnej rady časopisu Informatic in Education, ETH and University of Vilnius 2002 -
člen Vedeckej rady Fakulta matematiky, fyziky a informatiky UK v Bratislave 2003 -
reprezentant Slovenska v IFIP, TC3; podpredseda IFIT TC3 WG 3.1 pre vzdelávanie IFIP Technical Committee for Education 1998 -
člen Vedeckej rady Prírodovedecká fakulta UPJŠ v Košiciach 2923 -

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
London Knowledge Lab, Institute of Education London, UK IX. - XII. 2020 Visiting Researcher
Institute of Education, Hong Kong Hong Kong 2013, 10 dní Visiting Professor
UCL Institute of Education London, UK 2013 - 2015, 2016 - 2023, 10 rokov Visiting Professor

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Ako riešiteľ, spoluriešiteľ alebo zodpovedný riešiteľ som sa zúčastnil viacerých európskych a národných projektov v schémach Inco Copernicus, Esprit, Socrates Minerva, Kaleidoscope; v UNESCO IITE som viedol dva globálne výskumné projekty: ICT in Early Childhood Education (do výskumu sme zapojili sieť 17 materských škôl z 10 krajín sveta) a ICT in Primary Education. Výstupmi týchto projektov sú štyri monografie, ktoré som napísal sám (v jednom prípade) alebo spolu so skupinou spolupracovníkov (v troch prípadoch). Bol som odborným garantom národného projektu Ďalšie vzdelávanie učiteľov informatiky. Som členom rôznych komisií na Slovensku a v zahraničí. V rokoch 2008 až 2012 som bol členom medzinárodného tímu poradcov spoločnosti Microsoft pre program Partners in Learning. V rokoch 2017 – 2021 som bol poradcom v národnom projekte na implementáciu moderného informatického vzdelávania v Hong Kongu. Od roku 2017 som garantom projektu Informatika s Emilom, ktorý fakulta rieši spolu s neziskovou organizáciou Indícia.

Dátum poslednej aktualizácie
2025-03-25