Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
prof. Ing. Igor Farkaš, Dr.
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Farkaš
I.2 - Meno
Igor
I.3 - Tituly
prof. Ing. Dr.
I.4 - Rok narodenia
1968
I.5 - Názov pracoviska
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky, Univerzita Komenského v Bratislave
I.6 - Adresa pracoviska
Mlynská dolina, 84248 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
profesor
I.8 - E-mailová adresa
igor.farkas@fmph.uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4545
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
informatika
I.11 - ORCID iD
0000-0003-3503-2080

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Fakulta elektrotechniky a informatiky, Slovenská technická univerzita v Bratislave
II.b - Rok
1991
II.c - Odbor a program
technická kybernetika
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
FEI, Slovenská technická univerzita v Bratislave
II.b - Rok
1995
II.c - Odbor a program
aplikovaná informatika
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2007
II.c - Odbor a program
informatika
II.5 - Titul profesor
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky, Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2014
II.c - Odbor a program
informatika
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
profesor FMFI UK v Bratislave od 2014
docent FMFI UK v Bratislave od 2007
odborný asistent FMFI UK v Bratislave od 2003
postdok University of Richmond, VA, USA 2000 - 2003
vedecký pracovník Ústav merania SAV 1995 - 1999

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Introduction to computational intelligence cognitive science 2. informatika
Master's thesis seminar cognitive science 2. informatika
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
cognitive science 2. informatika
informatika 3. informatika
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.3.a - Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania V.3.b - Študijný odbor, ku ktorému je priradený
informatika informatika
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
1
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
6
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
3
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
19
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
49
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
12
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
neurónové siete aplikovaná informatika 2. informatika
deep learning and cognition cognitive science 2. informatika

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
153
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
67
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
68
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
39
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
1529 (podla Google scholar)
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
443 (podla Google scholar)
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
599
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
265
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
25
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
16
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Li P., Farkaš I., MacWhinney B. (2004): Early lexical development in a self-organizing neural network. In: Neural Networks, 17(8-9), s. 1345-1362, počet citácií: 308 (Google scholar)

2

Li P., Farkaš I. (2002): A self-organizing connectionist model of bilingual processing. In: Bilingual Sentence Processing. Amsterdam: Elsevier, S. 59-85. - ISBN 0-444-50847-3. Počet citácií: 207 (Google scholar)

3

Farkaš I., Bosák R., Gergeľ P. (2016): Computational analysis of memory capacity in echo state networks. In: Neural Networks, 83, 109-120. Počet citácií: 75 (Google scholar)

4

Hoffmann M., Straka Z., Farkaš I., Vavrečka M., Metta G. (2018). Robotic homunculus: Learning of artificial skin representation in a humanoid robot motivated by primary somatosensory cortex. IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems, 10(2), 163-176 (IF = 3.38), počet citácií: 41 (Google scholar)

5

Vavrečka, Michal - Farkaš, Igor: A multimodal connectionist architecture for unsupervised grounding of spatial language. In: Cognitive Computation. - Vol. 6, No. 1 (2014), s. 101-112, (IF = 3.38), počet citácií: 25 (Google scholar)

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
1

Reinboth T., Farkaš I. (2022). Ultimate grounding of abstract concepts: A graded account. Journal of Cognition, 5(1). Citácie: 9 (Google scholar)

2

Rosipal R., Porubcová N., Barančok P., Cimrová B., Farkaš I., Trejo L.J. (2019). Effects of mirror-box therapy on modulation of sensorimotor EEG oscillatory rhythms: A single-case longitudinal study. Journal of Neurophysiology 121 (2), 620-633, Q1 [Physiology], Q2 [Neuroscience], (IF = 2.71), počet citácií: 19 (Google scholar)

3

Malinovská K., Farkaš I., Harvanová J., Hoffmann Matej (2022) A connectionist model of associating proprioceptive and tactile modalities in a humanoid robot. In IEEE International Conference on Development and Learning, s. 336-342, DOI 10.1109/ICDL53763.2022.9962195. Citations: 4 (Google scholar)

4

Pecháč M., Chovanec M., Farkaš I.: Self-supervised network distillation: An effective approach to exploration in sparse reward environments. Neurocomputing 2024, Q1 [artificial intelligence], (IF = 5.5)

5

Farkaš I., Masulli P., Otte S., Wermter S. (zost.): Artificial Neural Networks and Machine Learning - ICANN 2021, part I-V. Springer Nature Switzerland AG.

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
1
Li P., Farkaš I., MacWhinney B. (2004): === 2019 Goldberg, A. E.: Explain Me This: Creativity, Competition, and the Partial Productivity of Constructions. Princeton : Princeton University Press, 195 s. - BKCI-SSH *** 2019 Parisi, G. I. - Kemker, R. - Part, J. L. - Kanan, C. - Wermter, S.: Continual lifelong learning with neural networks: A review. In: Neural Networks, Vol. 113, s. 54-71 - SCI ; SCOPUS *** 2019 Wen, Z.: Working memory as language aptitude: The phonological/executive model. In: Language Aptitude: Advancing Theory, Testing, Research and Practice. [Abingdon] : Taylor and Francis, S. 187-214 - SCOPUS *** 2020 Floccia, C. et al.: Translation equivalent and cross-language semantic priming in bilingual toddlers. In: Journal of Memory and Language, Vol. 112, Art. No.104086 - SCI ; SCOPUS *** 2020 Martin, K. I. - Tokowicz, N.: The grammatical class effect is separable from the concreteness effect in language learning. In: Bilingualism-Language and Cognition, Vol. 23, No. 3, Art. No. PII S1366728919000233, s. 554-569 - SSCI ; SCOPUS
2
Li P., Farkaš I. (2002): === *** 2019 Gonzales, K. - Byers-Heinlein, K. - Lotto, A. J.: How bilinguals perceive speech depends on which language they think they're hearing. In: Cognition, Vol. 182, s. 318-330 - SCI; SCOPUS *** 2019 Penaloza, C. - Grasemann, U. - Dekhtyar, M. - Miikkulainen, R. - Kiran, S.: BiLex: A computational approach to the effects of age of acquisition and language exposure on bilingual lexical access. In: Brain and Lan guage, Vol. 195, Art. No. 104643 - SCI ; SCOPUS *** 2019 Truscott, J. - Smith, M. S.: Internal context of bilingual processing. In: Internal Context Of Bilingual Processing: Bilingual Processing and Acquisition, Vol. 8. Amsterdam ; Philadelphia : John Benjami ns Publishing Company, S. 1- 325 - BKCI-S *** 2020 Floccia, C. - Delle Luche, C. - Lepadatu, I. - Chow, J. - Ratnage, P. - Plunkett, K.: Translation equivalent and cross-language semantic priming in bilingual toddlers. In: Journal of Memory and Language, Vol. 112, Art. No.104086 - SCI ; SCOPUS *** 2020 Martin, K. I. - Tokowicz, N.: The grammatical class effect is separable from the concreteness effect in language learning. In: Bilingualism-Language and Cognition, Vol. 23, No. 3, s. 554-569 - SCI
3
Farkaš I., Bosák R., Gergeľ P. (2016) === *** 2019 Gallicchio, C. - Micheli, A.: Reservoir topology in deep echo state networks. In: Artificial Neural Networks and MacHine Learning - ICANN 2019: Workshop and Special Sessions : Lecture Notes in Computer Science, Vol. 11731. Cham :Springer International Publishing Ag, S. 62-75 - CPCI-S ; SCOPUS *** 2019 Haruna, T. - Nakajima, K.: Optimal short-term memory before the edge of chaos in driven random recurrent networks. In: Physical Review E, Vol. 100, No. 6, Art. No. 062312 - SCI ; SCOPUS *** 2019 Kawai, Y. - Park, J. - Asada, M.: A small-world topology enhances the echo state property and signal propagation in reservoir computing. In: Neural Networks, Vol. 112, s. 15-23 - SCI ; SCOPUS *** 2019 Kim, H. H. - Jeong, J.: Decoding electroencephalographic signals for direction in brain-computer interface using echo state network and Gaussian readouts. In: Computers in Biology and Medicine, Vol. 110, s. 254-264 - SCI ;SCOPUS *** 2019 Li, F. - Wang, X. - Li, Y.: Effects of singular value spectrum on the performance of echo state network. In: Neurocomputing, Vol. 358, s. 414-423 - SCI ; SCOPUS
4
Hoffmann M., Straka Z., Farkaš I., Vavrečka M., Metta G. (2018). === *** 2019 Prescott, T. J. - Camilleri, D. - Martinez-Hernandez, U. - Damianou, A. - Lawrence, N. D.: Memory and mental time travel in humans and social robots. In: Philosophical Transactions of the Royal Society B-Biological Sciences, Vol.374, No. 1771, 2019, Art. No. 20180025 - SCI ; SCOPUS *** 2019 Prescott, T. J. - Camilleri, D.: The synthetic psychology of the self. In: Cognitive Architectures : Intelligent Systems Control and Automation Science and Engineering, Vol. 94. Dordrecht : Springer, 2019, S. 85-104 - BKCI-S ; SCOPUS *** 2019 Pugach, G. - Pitti, A. - Tolochko, O. - Gaussier, P.: Brain-inspired coding of robot body schema through visuo-motor integration of touched events. In: Frontiers in Neurorobotics, Vol. 13, 2019, Art. No. 5 - SCI ; SCOPUS *** 2019 Schuermann, T. - Mohler, B. J. - Peters, J. - Beckerle, P.: How cognitive models of human body experience might push robotics. In: Frontiers in Neurorobotics, Vol. 13, 2019, Art. No. 14 - SCI ; SCOPUS *** 2020 Hafner, V. V. - Loviken, P. - Villalpando, A. - Schillaci, G.: Prerequisites for an artificial self. In: Frontiers in Neurorobotics, Vol. 14, 2020, Art. No. 5 - SCI ; SCOPUS
5
Vavrečka, M., - Farkaš, I. (2014) === *** 2017 Oliva, J. - Serrano, J. I. - del Castillo, M. D. - Iglesias, A.: Cross-linguistic cognitive modeling of verbal morphology acquisition. In: Cognitive Computation, Vol. 9, No. 2, 2017, s. 237-258 - SCI ; SCOPUS *** 2017 Parisi, G. I. - Tani, J. - Weber, C. - Wermter, S.: Emergence of multimodal action representations from neural network self-organization. In: Cognitive Systems Research, Vol. 43, 2017, s. 208-221 - SCI ; SCOPUS *** 2019 Huang, K. - Ma, X. - Song, R. - Rong, X. - Tian, X. - Li, Y.: An autonomous developmental cognitive architecture based on incremental associative neural network with dynamic audiovisual fusion. In: IEEE Access, Vol. 7, 2019, s.8789-8807 - SCI ; SCOPUS *** 2016 Heinrich, S. - Weber, C. - Wermter, S. - Xie, R. - Lin, Y. - Liu, Z.: Crossmodal language grounding, learning, and teaching. In: CEUR Workshop Proceedings, Vol. 1773, 2016, s. 1-7 - SCOPUS *** 2018 Parisi, G. I. - Barros, P. - Fu, D. - Magg, S. - Wu, H. - Liu, X. - Wermter, S.: A neurorobotic experiment for crossmodal conflict resolution in complex environments. In: IEEE International Conference on Intelligent Robots andSystems. Piscataway : IEEE, 2018, Art. No. 8594036, S. 2330-2335 - SCOPUS
VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
1

2013-2017 – APVV-21-0105: Dôveryhodná interakcia človek–robot a terapeut–pacient vo virtuálnej realite. V spolupráci s Ústavom merania SAV, and LK UK v Bratislave) (zodpovedný riešiteľ)

2

2017-2021 – APVV-16-0202: Vylepšovanie kognície a motorickej rehabilitácie s využitím zmiešanej reality. V spolupráci s Ústavom merania SAV, and FEI TU Košice (zodpovedný riešiteľ)

3

2018-2020 – VEGA 1/0796/18: Učenie robotického systému v interakcii s človekom (zodpovedný riešiteľ)

4

2023–2025 - VEGA 1/0373/23: Výpočtové modelovanie raného vývinu sociálnych zručností v spolupráci človeka a robota (zodpovedný riešiteľ)

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Člen konzorcia pre prípravu Stredoeurópskeho spoločného magisterského programu v kognitívnej vede Konzorcium MEi:CogSci (Middle European interdisciplinary master programme in Cognitive vede Science) 2007 - doteraz
Predseda komisie pre štátne skúšky v programe Kognitívna veda FMFI UK v Bratislave 2007 - doteraz
garant magisterského programu Kognitívna veda FMFI UK v Bratislave 2014 - doteraz
Predseda komisie pre štátne skúšky v programe Aplikovaná informatika FMFI UK v Bratislave 2014 - doteraz

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
University of Vienna Viedeň každoročne mesačná učiteľská mobilita od 2010 v rámci programu kognitívna veda CEEPUS
University of Texas at Austin Austin, USA 09/1998-01/1999 Fulbrightovo štipendium
Saarland Universitaet Saarbruecken, Nemecko 09/2005-02/2006 Humboldtovo štipendium

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Zakladajúci člen a bývalý predseda Slovenskej spoločnosti pre kognitívnu vedu (SSKV), ktorej poslaním je všestranne podporovať rozvoj kognitívnej vedy na Slovensku a vytvárať podmienky pre medzinárodnú spoluprácu s dôrazom na stredoeurópsky región (2015-doteraz).

Ocenenie "Vedec roka 2023" - kategória Osobnosť medzinárodnej spolupráce (od CVTI)

Ocenenie "ESET Science Award 2024" - kategória Výnimočná osobnosť vysokoškolského vzdelávania (od Nadácie ESET)

Dátum poslednej aktualizácie
2025-03-26