Meno a priezvisko:
|
Mgr. Patrícia Sára Šimková
|
Typ dokumentu:
|
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
|
Názov vysokej školy:
|
Univerzita Komenského v Bratislave
|
Sídlo vysokej školy:
|
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava
|
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Dlhodobý Kurz Krízovej Intervencie | IPčko | 2024-2025 |
European Network of Healthcare Chaplaincy | ENHCC | 2024 |
Kurz krízovej intervencie | IPčko.sk | 2023 |
Kurz Nemocničného Kaplána | Evangelická teologická fakulta, Univerzita Karlova | 2022-2023 |
Kurz Paliatívnej Komunikácie | Plamienok | 2019 |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Teologická angličtina 1. | Evanjelická teológia | I. II. | Teológia |
Teologická angličtina 2. | Evanjelická teológia | I. II. | Teológia |
Teologická angličtina 3. | Evanjelická teológia | I. II. | Teológia |
Teologická angličtina 4. | Evanjelická teológia | I. II. | Teológia |
Practical Starting Points for the Pastoral Care of the Sick and Dying
Abstract:
Pastoral care of dying people should be an inevitable part of a pastor’s service. This was highlighted by the COVID-19 pandemic, during which many people died without any support and their questions remained unanswered. This paper will identify the specificisities of pastoral care with regard to the age of the dying and sick and highlight the pastoral conversation as the basis of pastoral care, more specifically, it will elaborate on the elements of psychotherapy and communication skills of pastors that can lead the pastoral worker to more effective care of the sick and dying.
Keywords:
Pastoral care. Pastoral conversation. Dying people. Terminally ill. Sick people. Communication skills. Effective care. Pastors. Psychotherapy
RENAISSANCE DER BILDUNG IM REFORMATORISCHEN EUROPA: EINE ANALYSE DES PÄDAGOGISCHEN UND KATECHETISCHEN ERBES VON LEONARD STÖCKEL
Abstract:
Leonard Stöckel, a key figure in the fields of education and religious development in Europe during the Reformation, is renowned for his innovative pedagogical methods and catechetical writings. This study examines Stöckel’s key pedagogical and catechetical emphases, focusing particularly on works such as ‘Leges scholae Bartphensis’ (1540), ‘Catechesis D. Leonarti Stöckelii’ (1556), and ‘Historia von Susanna’ (1559). Through a comparative analysis of these texts, it highlights Stöckel’s unique approach to religious education, which innovatively combined classical humanist principles with evangelical theological tenets. The authors also consider other significant works of Stöckel, such as ‘Postilla’ (1596) and ‘Apophthegmata Illustrium Virorum’ (1570), examining his methodological innovations in Scripture exegesis and moral education. The study argues that Stöckel’s work not only reflects the educational and theological ethos of the Reformation but also contributes to the broader narrative of educational development during the era of Reformation humanism. By integrating theological education with humanistic pedagogy, Stöckel created a catechetical legacy that influenced teaching methods and religious education in Upper Hungary and beyond.
Keywords:
Leonard Stöckel, Reformation, pedagogy, catechetics, Reformation humanism, docta pietas.
Pastorálne sprevádzanie osôb so suicidálnymi ideáciami
Abstrakt
Tento článok skúma prienik teológie a psychológie v pastorálnej starostlivosti o osoby, ktoré čelia samovražedným myšlienkam. Prvá časť poskytuje prehľad o samovražedných myšlienkach, definuje ich psychologické aspekty a ponúka komparatívnu analýzu teologického a psychologického pohľadu na túto problematiku. Ďalej sa skúmajú teologické základy pastorálnej starostlivosti so zameraním na teológiu utrpenia a nádeje, ktorá poskytuje rámec na pochopenie duchovného a emocionálneho utrpenia osôb uvažujúcich o samovražde. V článku sa následne rozoberajú praktické prístupy k pastorálnej starostlivosti vrátane identifikácie samovražedných myšlienok a dôležitosti okamžitej odbornej intervencie. V závere článku sa zdôrazňuje potreba holistického prístupu, ktorý integruje teologické poznatky s psychologickou podporou, aby sa účinne riešili komplexné potreby jednotlivcov, ktorí zápasia so samovražednými myšlienkami. Tento prístup nielenže ponúka súcitnú starostlivosť, ale tiež podporuje nádej a uzdravenie v kontexte viery.
Kľúčové slová:
Pastorálna starostlivosť, samovražedné ideácie, krízová intervencia, holistická starostlivosť, emocionálne utrpenie
Pestovanie reziliencie: Stratégie pre nemocničných kaplánov v prostredí s vysokou mierou stresu
Abstrakt
Nemocniční kapláni zohrávajú kľúčovú úlohu pri poskytovaní duchovnej a emocionálnej podpory pacientom, ich rodinám a zdravotníckemu personálu v prostredí s vysokou mierou stresu. Povaha ich práce ich však vystavuje značnej emocionálnej a psychologickej záťaži, čím sa zvyšuje riziko vyhorenia. Táto štúdia skúma stratégie založené na dôkazoch, ktoré podporujú budovanie reziliencie medzi zdravotníckymi kaplánmi, vrátane praktík mindfulness, podporných kolegiálnych sietí, reflexívnej supervízie a starostlivosti o seba. Implementáciou týchto stratégií môžu kapláni posilniť svoje duševné zdravie, udržať si schopnosť poskytovať súcitnú starostlivosť a dlhodobo efektívne vykonávať svoju profesiu. Štúdia zároveň analyzuje inštitucionálne mechanizmy podpory, ktoré môžu prispieť k vytvoreniu kultúry reziliencie v zdravotníckych zariadeniach.
Kľúčové slová:
reziliencia, nemocniční kapláni, vyhorenie, mindfulness, starostlivosť o seba, duchovná starostlivosť, emocionálna pohoda, zvládanie stresu, inštitucionálna podpora
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
Podpredsedníčka Akademického senátu | Evanjelická bohoslovecká fakulta, UK | 2019-súčasnosť |
Členka Rady pre kvalitu | Evanjelická bohoslovecká fakulta, UK | 2019-súčasnosť |
Členka Rady pre študijné programy | Evanjelická bohoslovecká fakulta, UK | 2022-súčasnosť |
Senátorka Akademického senátu | Univerzita Komenského | 2019-2025 |
Kega Grant- spoluriešiteľ
Názov Grantu: An Analysis of the Pedagogical and Catechetical Legacy of Leonard Stöckel
Excelentný grant Mladých UK- Hlavný riešiteľ
Názov Grantu: Za Hranicami Komfortu: Komparatívna Štúdia a Implementácia Inovatívnych a Efektívnych Psychoterapeutických Techník v Pastorálnej Starostlivosti o Chorých na Slovensku
Grant Mladých UK- hlavný riešiteľ
Číslo projektu: UK/435/2023
Názov projektu: Uplatnenie Prvkov Krízovej Komunikácie v Pastorálnej Starostlivosti o Chorých na Slovensku