Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno a priezvisko:
Mgr. Patrícia Sára Šimková
Typ dokumentu:
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Názov vysokej školy:
Univerzita Komenského v Bratislave
Sídlo vysokej školy:
Šafárikovo námestie 6, 818 06 Bratislava

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Šimková
I.2 - Meno
Patrícia Sára
I.3 - Tituly
Mgr.
I.4 - Rok narodenia
1998
I.5 - Názov pracoviska
Evanjelická bohoslovecká fakulta, Univerzita Komenského
I.6 - Adresa pracoviska
Bartókova 8, 811 02 Bratislava
I.7 - Pracovné zaradenie
Doktorand
I.8 - E-mailová adresa
simkova145@uniba.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://fevth.uniba.sk/katedry-instituty-a-pracoviska/katedra-praktickej-teologie/clenovia-katedry/mgr-patricia-sara-simkova/
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Teológia
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0009-0005-2912-0385

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Evanjelická bohoslovecká fakulta, Univerzita Komenského
II.b - Rok
2017-2022
II.c - Odbor a program
Teológia
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Evanjelická bohoslovecká fakulta, Univerzita Komenského
II.b - Rok
2017-2022
II.c - Odbor a program
Teológia
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Evanjelická bohoslovecká fakulta, Univerzita Komenského
II.b - Rok
2022-2025
II.c - Odbor a program
Teológia
II.4 - Titul docent
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Dlhodobý Kurz Krízovej Intervencie IPčko 2024-2025
European Network of Healthcare Chaplaincy ENHCC 2024
Kurz krízovej intervencie IPčko.sk 2023
Kurz Nemocničného Kaplána Evangelická teologická fakulta, Univerzita Karlova 2022-2023
Kurz Paliatívnej Komunikácie Plamienok 2019

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Teologická angličtina 1. Evanjelická teológia I. II. Teológia
Teologická angličtina 2. Evanjelická teológia I. II. Teológia
Teologická angličtina 3. Evanjelická teológia I. II. Teológia
Teologická angličtina 4. Evanjelická teológia I. II. Teológia

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
3
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
3
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
1
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
1
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
1

Practical Starting Points for the Pastoral Care of the Sick and Dying

Abstract:

Pastoral care of dying people should be an inevitable part of a pastor’s service. This was highlighted by the COVID-19 pandemic, during which many people died without any support and their questions remained unanswered. This paper will identify the specificisities of pastoral care with regard to the age of the dying and sick and highlight the pastoral conversation as the basis of pastoral care, more specifically, it will elaborate on the elements of psychotherapy and communication skills of pastors that can lead the pastoral worker to more effective care of the sick and dying.

Keywords:

Pastoral care. Pastoral conversation. Dying people. Terminally ill. Sick people. Communication skills. Effective care. Pastors. Psychotherapy

2

RENAISSANCE DER BILDUNG IM REFORMATORISCHEN EUROPA: EINE ANALYSE DES PÄDAGOGISCHEN UND KATECHETISCHEN ERBES VON LEONARD STÖCKEL

Abstract:

Leonard Stöckel, a key figure in the fields of education and religious development in Europe during the Reformation, is renowned for his innovative pedagogical methods and catechetical writings. This study examines Stöckel’s key pedagogical and catechetical emphases, focusing particularly on works such as ‘Leges scholae Bartphensis’ (1540), ‘Catechesis D. Leonarti Stöckelii’ (1556), and ‘Historia von Susanna’ (1559). Through a comparative analysis of these texts, it highlights Stöckel’s unique approach to religious education, which innovatively combined classical humanist principles with evangelical theological tenets. The authors also consider other significant works of Stöckel, such as ‘Postilla’ (1596) and ‘Apophthegmata Illustrium Virorum’ (1570), examining his methodological innovations in Scripture exegesis and moral education. The study argues that Stöckel’s work not only reflects the educational and theological ethos of the Reformation but also contributes to the broader narrative of educational development during the era of Reformation humanism. By integrating theological education with humanistic pedagogy, Stöckel created a catechetical legacy that influenced teaching methods and religious education in Upper Hungary and beyond.

Keywords:

Leonard Stöckel, Reformation, pedagogy, catechetics, Reformation humanism, docta pietas.

3

Pastorálne sprevádzanie osôb so suicidálnymi ideáciami

Abstrakt

Tento článok skúma prienik teológie a psychológie v pastorálnej starostlivosti o osoby, ktoré čelia samovražedným myšlienkam. Prvá časť poskytuje prehľad o samovražedných myšlienkach, definuje ich psychologické aspekty a ponúka komparatívnu analýzu teologického a psychologického pohľadu na túto problematiku. Ďalej sa skúmajú teologické základy pastorálnej starostlivosti so zameraním na teológiu utrpenia a nádeje, ktorá poskytuje rámec na pochopenie duchovného a emocionálneho utrpenia osôb uvažujúcich o samovražde. V článku sa následne rozoberajú praktické prístupy k pastorálnej starostlivosti vrátane identifikácie samovražedných myšlienok a dôležitosti okamžitej odbornej intervencie. V závere článku sa zdôrazňuje potreba holistického prístupu, ktorý integruje teologické poznatky s psychologickou podporou, aby sa účinne riešili komplexné potreby jednotlivcov, ktorí zápasia so samovražednými myšlienkami. Tento prístup nielenže ponúka súcitnú starostlivosť, ale tiež podporuje nádej a uzdravenie v kontexte viery.

Kľúčové slová:

Pastorálna starostlivosť, samovražedné ideácie, krízová intervencia, holistická starostlivosť, emocionálne utrpenie

4

Pestovanie reziliencie: Stratégie pre nemocničných kaplánov v prostredí s vysokou mierou stresu

Abstrakt

Nemocniční kapláni zohrávajú kľúčovú úlohu pri poskytovaní duchovnej a emocionálnej podpory pacientom, ich rodinám a zdravotníckemu personálu v prostredí s vysokou mierou stresu. Povaha ich práce ich však vystavuje značnej emocionálnej a psychologickej záťaži, čím sa zvyšuje riziko vyhorenia. Táto štúdia skúma stratégie založené na dôkazoch, ktoré podporujú budovanie reziliencie medzi zdravotníckymi kaplánmi, vrátane praktík mindfulness, podporných kolegiálnych sietí, reflexívnej supervízie a starostlivosti o seba. Implementáciou týchto stratégií môžu kapláni posilniť svoje duševné zdravie, udržať si schopnosť poskytovať súcitnú starostlivosť a dlhodobo efektívne vykonávať svoju profesiu. Štúdia zároveň analyzuje inštitucionálne mechanizmy podpory, ktoré môžu prispieť k vytvoreniu kultúry reziliencie v zdravotníckych zariadeniach.

Kľúčové slová:

reziliencia, nemocniční kapláni, vyhorenie, mindfulness, starostlivosť o seba, duchovná starostlivosť, emocionálna pohoda, zvládanie stresu, inštitucionálna podpora

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Podpredsedníčka Akademického senátu Evanjelická bohoslovecká fakulta, UK 2019-súčasnosť
Členka Rady pre kvalitu Evanjelická bohoslovecká fakulta, UK 2019-súčasnosť
Členka Rady pre študijné programy Evanjelická bohoslovecká fakulta, UK 2022-súčasnosť
Senátorka Akademického senátu Univerzita Komenského 2019-2025

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Kega Grant- spoluriešiteľ

Názov Grantu: An Analysis of the Pedagogical and Catechetical Legacy of Leonard Stöckel

Excelentný grant Mladých UK- Hlavný riešiteľ

Názov Grantu: Za Hranicami Komfortu: Komparatívna Štúdia a Implementácia Inovatívnych a Efektívnych Psychoterapeutických Techník v Pastorálnej Starostlivosti o Chorých na Slovensku

Grant Mladých UK- hlavný riešiteľ

Číslo projektu: UK/435/2023

Názov projektu: Uplatnenie Prvkov Krízovej Komunikácie v Pastorálnej Starostlivosti o Chorých na Slovensku

Dátum poslednej aktualizácie
2025-02-11